@ Hungaroring, Grand Prix Digital Racing eSM 2022 -karsinta


Päivämäärä: 13.2.2022 klo 19:00

Rata: Hungaroring, Grand Prix

Kilpailun pituus: 60 minuuttia

Tulokset Kisaraportit

Kilpailun muut tiedot:

Kilpailukutsu - Hungaroring

Tervetuloa Digital Racing eSM 2022 -karsintasarjan toiseen osakilpailuun!

Ratakartta

Lisenssit ja sarjan iRacing-liigaan liittyminen

Esikarsinta ja kilpailupäivän sessiot järjestetään iRacing-liigassamme.

Tarkistamme lisenssejä kilpailuviikon maanantaina ja hyväksymme samalla kilpailijoiden liittymispyyntöjä sarjan iRacing-liigaan (ohje sääntöjen kohdassa 1.5.4). Mikäli pyyntöäsi ei ole vielä hyväksytty, täytä seuraava lomake lisenssin tarkistamista varten:

https://forms.gle/uz4fDwFsQ36fQoSv8

Jos kilpailuviikolla keskiviikkona pyyntöäsi ei ole vielä hyväksytty ja lomake on täytetty, ota yhteyttä [email protected] tai Discordissa heikki#7273. Ota yhteyttä myös, jos lisenssin hankkiminen syystä tai toisesta viivästyy.

Esikarsinta (la 12.2.)

Esikarsinta ajetaan lauantaina 12.2.2022 klo 09:00 - 21:00. Session pituus on 12 tuntia (5 minuutin lämmittely, 11 tunnin ja 55 minuutin aika-ajo), jonka aikana voi vapaasti käydä radalla ajamassa korkeintaan neljä aikakierrosta. iRacingin Qualifying Conduct Scrutiny on asennossa Strict (kts. säännöt 2.3.6).

Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan kaikista kierroksistaan replay, mukaanlukien lämmittelykierrokset alusta lähtien, ja toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti replay-tiedostoja kilpailijoilta. Replayn toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen.

Esikarsinnan olosuhteet ovat: clear, ilma 31C, tuuli S 16 km/h, RH 33%. Radan käyttöaste on 50%, irtolika puhdistettu. Virtuaalinen ajankohta on 15.6.2022 klo 14:00.

Simulaatiopelistä johtuen voi esikarsintasessiossa esiintyä pieniä vaihteluita radan lämpötilassa. Täysin staattisia olosuhteita koko sessioon ei voida taata. Kilpailija on vastuussa itselleen otollisen esikarsinta-ajon ajankohdan valinnasta. Hungaroringin osalta alustavassa kilpailunjohdon suorittamassa testauksessa muutoksia ei tapahtunut.

Kilpailupäivän aikataulu (su 13.2.)

Ennen kilpailupalvelimen nousemista pidetään sääntömääräinen kuljettajakokous. Kokoukseen osallistuminen on pakollista kaikille kuljettajille. Osallistumatta jättäminen johtaa kilpailusta eväämiseen. Kuljettajakokouksen alussa pidetään nimenhuuto. Mikäli kilpailija ei vastaa nimenhuutoon, kilpailunjohto ottaa kilpailijoita varasijalta kilpailuun tämän tilalle. Kuljettajakokous pidetään Discord-palvelimella voice-kanavalla esm-kuljettajakokous kello 18:20 ja sen arvioitu kesto on kaksikymmentä (20) minuuttia.

Kilpailupalvelin nousee pystyyn klo 18:40. Kilpailussa ajetaan kolmenkymmenen (30) minuutin lämmittely, kahden (2) kierroksen suljettu aika-ajo, jonka kesto on kymmenen (10) minuuttia, sekä kuudenkymmenen (60) minuutin kilpailulähtö.

Kilpailun aika-ajo alkaa siis noin klo 19:10 ja lähtö tapahtuu noin klo 19:20.

Virtuaalinen ajankohta on poikkeuksellisesti 15.6.2022 klo 14:00.

Kilpailulähdössä tuomaristo voi muuttaa manuaalisesti gridding-aikaa, jotta lähetykseen jää enemmän aikaa lähtöjärjestyksen läpikäymiseen.

Tuomarointi ja yhteydenotto

Kilpailupalvelimista, lisensseistä ja yleisestä kilpailun sujumisesta vastaa kilpailunjohtaja Heikki Mehtänen (Discord: heikki#7273).

Kilpailunjohdossa harjoittelijana toimii Kaj Erik Kytönen (Discord: alfacorse#9885).

AKK:n lajiryhmän nimeämä tuomariston puheenjohtaja on Mika Nykänen (Discord: mikany#2097)

Tuomaristossa toimii:

Eero Järvinen (päätuomari, Discord: Kaheli#3710)
Joni Hagner
Henri Ahonen

Protesteja koskevat ohjeet löytyvät sääntöjen kohdasta 4.4.

Kaikkiin kilpailuihin liittyviin yhteydenottoihin voi käyttää sähköpostia [email protected].

Ratarajat [päivitetty 10.2.2022]

Esikarsinnassa ja kilpailutapahtumassa käytetään ratarajojen valvontatyökaluna iRacingin määrittämiä "1x off track" -merkintöjä. Radan reunamerkinnöiksi lasketaan iRacingin määrittämät ratarajat. Kilpailijoiden tulee kunnioittaa kilpailukutsussa/-säännössä määrättyjä radan reunamerkintöjä.

Kilpailijaa rangaistaan automaattisesti kymmenen (10) sekunnin aikasakolla, mikäli hän ylittää iRacingin mukaan radan reunamerkinnät yli kahdeksalla kierroksella (1x off track). Kahdeksan kierroksen rajan yli menevästä kierroksesta langetetaan 10 sekunnin aikarangaistus aina 5 kierroksen välein (9/14/19). Jos kilpailija rikkoo ratarajoja 20:llä tai useammalla kierroksella, määrätään kilpailijan suoritus hylättäväksi.

Esikarsinnassa ja kilpailun aika-ajossa ei ole sallittua käyttää mutkan 14 ulkopuolella olevaa asfaltoitua aluetta leveämmän ajolinjan ottamiseksi seuraavaa aikakierrosta varten (alueelta ei saa off trackia).

Muistutamme kilpailijoita myös AKK:n Digitaalisen Autourheilun ajotapasääntöjen kohdista:

13.7 "Radan ulkopuolista aluetta saa käyttää vain vaaratilanteen välttämiseksi."

13.8 "Kilpailija ei saa saavuttaa erityistä hyötyä kilparadan ulkopuolisen alueen käytöstä."

13.9 "Kilpailijan tulee palata ajoradan ulkopuolelta takaisin radalle noudattaen sellaista varovaisuutta, ettei radalle paluusta aiheudu vaaraa muille kilpailijoille, eikä palaava kilpailija estä muita kilpailijoita."

Tuomaristo voi määrätä näiden sääntökohtien rikkomisesta kilpailijalle rangaistuksen jo yhdestäkin ratarajarikkeestä, jos katsoo tämän aiheelliseksi.

Jos kilpailija kokee, että on joutunut rikkomaan ratarajoja välttääkseen kontaktin syntymistä, voi hän tästä toimittaa vetoomuksen tuomaristolle.

Varikkotoiminta

Kilpailijan tullessa ratavarikolle, tulee hänen ryhmittäytyä edellisen mutkan jälkeen radan oikeaan reunaan, varikon hidastuskaistalle ajoa varten.

Ratavarikolla kilpailijan tulee ajaa varikkotien vasenta laitaa, josta käännytään omaan varikkoruutuun.

Ratavarikolta poistuttaessa kilpailija ei saa ylittää miltään osin rataan merkittyä valkoista tai keltaista viivaa, joka erottaa ratavarikolta poistumisen muusta kilparadasta.

Jäähdyttelykierros

Kilpailijoiden tulee ajaa kilpailun päätyttyä jäähdyttelykierros ratarajoja noudattaen ja jäähdyttelykierroksen lopussa ajaa varikolle, omaan varikkoruutuunsa ennen radalta poistumista.

Jäähdyttelykierroksen ajamatta jättämisestä tuomariston ohjeiden mukaan seuraa 10 sekunnin aikarangaistus.

Poikkeus tähän sääntöön on kilpailun voittaja joka voi jäähdyttelykierroksen päätteeksi varikolle ajamisen sijaan, suorittaa donitsit voiton juhlistamiseksi pääsuoralla tai sen jälkeen sopivaksi katsomassaan sijainnissa.

Lippusäännöt

Keltainen lippu
Tämä lippu on vaaran merkki. Alenna nopeutta, älä ohita ja valmistaudu väistämään. Radan reuna-alueella tai radalla on este.

Sininen lippu
Tätä lippua heilutetaan autolle, jota ollaan ohittamassa kierroksella. Kilpailijan on päästettävä takaa tuleva auto ohitse ensimmäisen mahdollisen tilaisuuden tullen.

Muita lippuja noudatetaan pelin antamien ohjeiden mukaisesti, kuitenkin poikkeuksena sääntökohdan 3.2 määrittelemät oikomis- ja hidastusrangaistuskäytännöt.

Telemetrian tallennus

Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan ja osakilpailun osalta kaikista aika-ajo- ja kilpailukierroksistaan telemetriatiedot simulaatiopelin tarjoamassa IBT-muodossa, sekä toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti telemetriatiedostoja kilpailijoilta. Telemetriatietojen toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen. Telemetriatietoja ei jaeta kilpailunjohdon ja tuomariston ulkopuolelle.

Telemetriatallennuksen saa iRacingissa päälle Alt+L -näppäinyhdistelmällä. iRacing näyttää kilpailijan ruudussa pienen laatikon jossa lukee Telemetry ja sen perässä on punainen indikaattori siitä, että telemetrian tallennus on päällä. Telemetria tallentuu oletusarvoisesti My Documents\iRacing\telemetry -hakemistoon.

Kilpailijan todentaminen

Karsintasarjan osalta varsinaiseen kilpailuun osallistuvien kilpailijoiden todentaa ajavansa itse. Todennus tullaan toteuttamaan web-kameraa tai puhelimen kameraa käyttäen. Jokaisen varsinaiseen kilpailuun etenevän kilpailijan tulee tarjota järjestäjälle web-kamerasyöte seuraavalla tavalla:

Varsinaisessa kilpailussa käytetään OBS.Ninja -palvelua kilpailijoiden web-kameroiden vastaanottamiseksi. Varmentamisen lisäksi kameroita näytetään lähetyksessä kilpailun ohessa tuomaan lisäarvoa katsojille sekä kilpailun päätteeksi haastatteluihin. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä oman web-kameransa käyttämisestä lähetyksessä ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle viimeistään kilpailupäivää edeltävän vuorokauden aikana.

Linkki kilpailijan web-kameran jakamiselle: http://trel.lt/esmkuskikamerat

Linkin avatessa kysytään nimeä, ilmoittakaa siinä koko nimenne.

Ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä Discordissa Iku Merikallaan (Kakkela#6315).

Muuta

Autojen maalaukset tulee toimittaa viimeistään torstaina. Toimittamalla maalin ajoissa varmistat, että se näkyy sunnuntain lähetyksessä. Ohjeet sarjasivulla.

Pyydämme kilpailijoita liittymään FiSRAn Discordiin ja seuraamaan #esm-tiedotus -kanavaa. Kanava on sarjan virallinen tiedotuskanava kilpailuihin liittyviin asioihin. #esm-yleinen -kanavaa voi käyttää yleiseen keskusteluun ja esim. neuvojen kysymiseen. Myös kaikille kilpailijoille pakollinen kuljettajakokous pidetään Discordissa.

Varsinaisen kilpailun lähdön lopuksi kilpailijoiden tulee ajaa jäähdyttelykierros varikolle. Voittaja voi (ja on suositeltavaa) kuitenkin tehdä jäähdyttelykierroksen päätteeksi donitsit varikolle tulon sijaan. [Päivitetty 6.2.2022: poistettu kahdennettu informaatio jäähdyttelykierroksesta]

Lähetykset

Lähetykset karsintasarjan varsinaisesta kilpailusta näytetään Yle Areenassa / Yle e-urheilun Twitch-kanavalla kello 19:00 alkaen:

https://yle.fi/eurheilu 
https://twitch.tv/yleeurheilu 

Kilpailun jälkeiset haastattelut tapahtuvat FiSRAn Discord-palvelimella, ja kilpailun kolme parasta tulisi liittyä tunnistettavilla nimillä haastatteluaula-kanavalle osakilpailun loputtua. Lähetystiimi voi pyytää erityistilanteiden vuoksi haastatteluun myös jotakuta muuta, tämä tapahtuu Discordissa viestillä pyytäen.

Pyydämme, että FiSRAn Discord-palvelimella käytetään oikeaa nimeä tunnistamisen helpottamiseksi (oikealla napilla serveriä -> change nickname, tai mobiilissa paina palvelimen kuvaketta pitkään -> more options -> change nickname).


# Nimi Tiimi Auto
2 Matias Vitikainen Inertia SimRacing Dallara P217
4 Oskari Rinne CoRe SimRacing Dallara P217
7 Henry Salmén Inertia SimRacing Dallara P217
8 Tomi Katila Black Star Racing Dallara P217
14 Ville Haatainen Coffin Dancers Dallara P217
16 Jesse Hiiliaho Coffin Dancers Dallara P217
17 Teemu Myllykangas Race Clutch Dallara P217
19 Joni-Pekka Jakonen Dallara P217
20 Teemu Peltola Redgate Esports Dallara P217
21 Topi Korteniemi Raccoon Racing Dallara P217
22 Rasmus Tuominen Blue Rose Team Dallara P217
23 Kalle Erkkilä Raccoon Racing Dallara P217
24 Matti Kaidesoja Inertia SimRacing Dallara P217
25 Jarkko Laurila Redgate Esports Dallara P217
26 Jarmo Saastamoinen Geezer Racing Team Dallara P217
29 Teemu Ulmanen Blue Rose Team Dallara P217
30 Miika Haapanen Black Star Racing Dallara P217
31 Pyry Majakero Raccoon Racing
Dallara P217
32 Eero Anttila FiSU Racing Team Dallara P217
33 Joni Heikkinen Williams Esports Dallara P217
36 Otto Hietala Dallara P217
40 Jani Ryhänen Raccoon Racing
Dallara P217
45 Lassi Juurinen Impulse Racing Dallara P217
46 Teemu Toikka Dallara P217
47 Sami Honkanen Kaamos Esports Dallara P217
48 Martti Mikael Ritonen ei ole Dallara P217
50 Veeti Welin Dallara P217
52 Jesse Telkkälä Black Star Racing Dallara P217
55 Timo Kuha Glacier Racing Dallara P217
59 Vili Hakala Dallara P217
63 Pietari Poikela Coffin Dancers Dallara P217
64 Dani Korpi Inertia SimRacing Dallara P217
67 Daniel Westman Westman Racing Dallara P217
68 Josua Ali-Keskikylä GT Finland Racers - Team Blacksnow Racing Dallara P217
69 Jonne Heikkinen Inertia SimRacing Dallara P217
70 Tommi Kallio-Kujala Dallara P217
72 Eetu Eskelinen FiSU Racing Team Dallara P217
74 Sami Mannila Nipa Racing Dallara P217
75 Roope Kurkipää J.R. Racing Dallara P217
77 Valtteri Alander KOVA Esports
Dallara P217
78 Jeremi Östring J.R. Racing Dallara P217
79 Kim Eriksson Black Star Racing Dallara P217
81 Jukka Eskelinen Glacier Racing Dallara P217
82 Jussi Pohjola Blue Rose Team Dallara P217
85 Niko Arvilommi Blue Rose Team  Dallara P217
86 Jussi Kataja RaceGear Dallara P217
87 Vesa Siirilä Dallara P217
89 Joni-Matti Kiviluoma Ykkösjomppu Esports Racing Dallara P217
90 Antti Terho Deaf Sim Racing Dallara P217
91 Dan Puha Blue Rose Team
Dallara P217
93 Timo Puustinen Blue Rose Team Dallara P217
95 Jarno Sippola Blue Rose Team Dallara P217
96 Aatu Liimatainen Kerb Clippers
Dallara P217
98 Teemu Korhonen Glacier Racing Dallara P217
100 Henri Mäkilä H2K Racing Dallara P217
107 Ville Iivanainen Raccoon Racing Dallara P217
111 Björn Alfthan GRANDE VERDE E-SPORTS Dallara P217
112 Elias Raikaa SRC Mivano Corse Dallara P217
113 Jesse Kauppinen Griphax Engineering Dallara P217
114 Joonas Savolainen Griphax Engineering Dallara P217
118 Pekka Seppänen X-R'cer Dallara P217
122 Tomi Viljanen GT Finland Racers Dallara P217
123 Eino Suokas Dallara P217
124 Pasi Kovanen Team Darra FiSU
Moving Gones Racing
Dallara P217
133 Markus Viitakangas Nipa Racing Dallara P217
166 Niko Jokinen Dallara P217
168 Julius Michelsson Motorspace Dallara P217
177 Jarmo Niittynen Scuderia Carota Spaziale Dallara P217
186 Marko Nurmela Hongisto Oy Dallara P217
191 Petteri Niemi Griphax Engineering Dallara P217
200 Jukka Lindstedt F.A.S.T. Finnish Auto Simracing Team Dallara P217
225 Sami Ristolainen Glacier Racing Dallara P217
313 Harri Vihavainen Nipa Racing Dallara P217
314 Tero Tilus Dallara P217
321 Jyrki Suominen Dallara P217
333 Mikko Kytö Nipa Racing Dallara P217
404 Antti Levoska Dallara P217
459 Daniel Hadaya Dallara P217
500 Timo Karjalainen Raccoon Racing Dallara P217
616 Teemu Pölkki Supernova Racing Dallara P217
666 Kimmo Viljakainen Raccoon Racing Dallara P217
711 Ville Pennanen Dallara P217
778 Miro-Tommi Tuutijärvi Glacier Racing Dallara P217
882 Antti Ahola KOVA Esports Dallara P217
889 Jukka Matti Kuisma Nipa Racing
Dallara P217
992 Onni Humalajoki FoxholeRacing Dallara P217
Kuljettajia yhteensä: 86