Päivämäärä: 27.3.2022 klo 19:00
Rata: Sebring International Raceway
Kilpailun pituus: 60 minuuttia
Tulokset KisaraportitKilpailun muut tiedot:
Tervetuloa Digital Racing eSM 2022 -karsintasarjan viimeiseen osakilpailuun!
Esikarsinta ja kilpailupäivän sessiot järjestetään iRacing-liigassamme.
Tarkistamme lisenssejä kilpailuviikon maanantaina ja hyväksymme samalla kilpailijoiden liittymispyyntöjä sarjan iRacing-liigaan (ohje sääntöjen kohdassa 1.5.4). Mikäli pyyntöäsi ei ole vielä hyväksytty, täytä seuraava lomake lisenssin tarkistamista varten:
https://forms.gle/uz4fDwFsQ36fQoSv8
Jos kilpailuviikolla keskiviikkona pyyntöäsi ei ole vielä hyväksytty ja lomake on täytetty, ota yhteyttä [email protected] tai Discordissa heikki#7273. Ota yhteyttä myös, jos lisenssin hankkiminen syystä tai toisesta viivästyy.
Esikarsinta ajetaan lauantaina 26.3.2022 klo 09:00 - 21:00. Session pituus on 12 tuntia (5 minuutin lämmittely, 11 tunnin ja 55 minuutin aika-ajo), jonka aikana voi vapaasti käydä radalla ajamassa korkeintaan neljä aikakierrosta. iRacingin Qualifying Conduct Scrutiny on asennossa Strict (kts. säännöt 2.3.6).
Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan kaikista kierroksistaan replay, mukaanlukien lämmittelykierrokset alusta lähtien, ja toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti replay-tiedostoja kilpailijoilta. Replayn toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen.
Esikarsinnan olosuhteet ovat: clear, ilma 25C, tuuli E 12 km/h, RH 42%. Radan käyttöaste on 50%, irtolika puhdistettu. Virtuaalinen ajankohta on 27.3.2022 klo 14:00.
Simulaatiopelistä johtuen voi esikarsintasessiossa esiintyä pieniä vaihteluita radan lämpötilassa. Täysin staattisia olosuhteita koko sessioon ei voida taata. Kilpailija on vastuussa itselleen otollisen esikarsinta-ajon ajankohdan valinnasta.
Ennen kilpailupalvelimen nousemista pidetään sääntömääräinen kuljettajakokous. Kokoukseen osallistuminen on pakollista kaikille kuljettajille. Osallistumatta jättäminen johtaa kilpailusta eväämiseen. Kuljettajakokouksen alussa pidetään nimenhuuto. Mikäli kilpailija ei vastaa nimenhuutoon, kilpailunjohto ottaa kilpailijoita varasijalta kilpailuun tämän tilalle. Kuljettajakokous pidetään Discord-palvelimella voice-kanavalla esm-kuljettajakokous kello 18:20 ja sen arvioitu kesto on kaksikymmentä (20) minuuttia.
Kilpailupalvelin nousee pystyyn klo 18:40. Kilpailussa ajetaan kolmenkymmenen (30) minuutin lämmittely, kahden (2) kierroksen suljettu aika-ajo, jonka kesto on kymmenen (10) minuuttia, sekä kuudenkymmenen (60) minuutin kilpailulähtö.
Kilpailun aika-ajo alkaa siis noin klo 19:10 ja lähtö tapahtuu noin klo 19:20.
Virtuaalinen ajankohta on 27.3.2022 klo 14:00.
Kilpailulähdössä tuomaristo voi muuttaa manuaalisesti gridding-aikaa, jotta lähetykseen jää enemmän aikaa lähtöjärjestyksen läpikäymiseen.
Kilpailupalvelimista, lisensseistä ja yleisestä kilpailun sujumisesta vastaa kilpailunjohtaja Heikki Mehtänen (Discord: heikki#7273).
Kilpailunjohdossa harjoittelijana toimii Kaj Erik Kytönen (Discord: alfacorse#9885).
AKK:n lajiryhmän nimeämä tuomariston puheenjohtaja on Mika Nykänen (Discord: mikany#2097)
Tuomaristossa toimivat:
Eero Järvinen (päätuomari, Discord: Kaheli#3710)
Joni Hagner
Henri Ahonen
Protesteja koskevat ohjeet löytyvät sääntöjen kohdasta 4.4.
Kaikkiin kilpailuihin liittyviin yhteydenottoihin voi käyttää sähköpostia [email protected].
Ratarajoista tiedotetaan kisaviikkoa edeltävänä viikonloppuna.
Tuomariston määräykset koskien Sebringiä, tullaan päivittämään myös kilpailukutsuun: Kilpailijaa rangaistaan automaattisesti kymmenen (10) sekunnin aikasakolla, mikäli hän ylittää iRacingin mukaan radan reunamerkinnät yli kymmenellä (10) kierroksella (1x off track). Rajan yli menevistä off track -kierroksista langetetaan kymmenen (10) sekunnin aikarangaistus aina viiden (5) kierroksen välein (11/16/21). Jos kilpailija rikkoo ratarajoja kahdellakymmenelläkahdella (22) tai useammalla kierroksella, määrätään kilpailijan suoritus hylättäväksi.
Mutkan 1 entryssä on sallittua käyttää viivojen ulkopuolista aluetta, muuri toimii luonnollisena ratarajana: https://cloud.simracing.fi/s/RXA2tejbSQbneAf
Mutkan 16 entryssä on sallittua käyttää viivojen ulkopuolista aluetta, rajana toimii off-track merkintä: https://cloud.simracing.fi/s/kBqHomFMQygg285
Mutkan 16 exitissä on sallittua käyttää kanttarin koko leveys, nurmikko toimii luonnollisena rajana: https://cloud.simracing.fi/s/ZPpDmkt5j4TF2x3
Mutkan 17 entryssä ratarajana toimii keilat, keiloihin ei saa osua ja keilojen ulkopuolelta ei saa hakea vauhtia: https://cloud.simracing.fi/s/xwQFyLQaTd23eiD
Mutkan 17 exitissä on sallittua käyttää viivojen ulkopuolista aluetta, nurmikko ja muuri toimii luonnollisena ratarajana: https://cloud.simracing.fi/s/gHJLLomejd2t8tE
Varikon entryssä tai exitissä ei saa osua keiloihin tai ajaa niiden välistä: https://cloud.simracing.fi/s/dC32GRJFy3WQxAz https://cloud.simracing.fi/s/PGYDmMXm5fbDe44
Kilpailijan tullessa ratavarikolle, tulee hänen ryhmittäytyä mutkan 17 aikana hyvissä ajoin radan oikeaan reunaan, varikon hidastuskaistalle ajoa varten.
Ratavarikolla kilpailijan tulee ajaa varikkotien vasenta laitaa, josta käännytään omaan varikkoruutuun.
Ratavarikolta poistuttaessa kilpailija ei saa ylittää miltään osin rataan merkittyä valkoista tai keltaista viivaa, joka erottaa ratavarikolta poistumisen muusta kilparadasta.
Kilpailijoiden tulee ajaa kilpailun päätyttyä jäähdyttelykierros ratarajoja noudattaen ja jäähdyttelykierroksen lopussa ajaa varikolle, omaan varikkoruutuunsa ennen radalta poistumista.
Jäähdyttelykierroksen ajamatta jättämisestä tuomariston ohjeiden mukaan seuraa 10 sekunnin aikarangaistus.
Poikkeus tähän sääntöön on kilpailun voittaja joka voi jäähdyttelykierroksen päätteeksi varikolle ajamisen sijaan, suorittaa donitsit voiton juhlistamiseksi pääsuoralla tai sen jälkeen sopivaksi katsomassaan sijainnissa.
Keltainen lippu
Tämä lippu on vaaran merkki. Alenna nopeutta, älä ohita ja valmistaudu väistämään. Radan reuna-alueella tai radalla on este.
Sininen lippu
Tätä lippua heilutetaan autolle, jota ollaan ohittamassa kierroksella. Kilpailijan on päästettävä takaa tuleva auto ohitse ensimmäisen mahdollisen tilaisuuden tullen.
Muita lippuja noudatetaan pelin antamien ohjeiden mukaisesti, kuitenkin poikkeuksena sääntökohdan 3.2 määrittelemät oikomis- ja hidastusrangaistuskäytännöt.
Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan ja osakilpailun osalta kaikista aika-ajo- ja kilpailukierroksistaan telemetriatiedot simulaatiopelin tarjoamassa IBT-muodossa, sekä toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti telemetriatiedostoja kilpailijoilta. Telemetriatietojen toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen. Telemetriatietoja ei jaeta kilpailunjohdon ja tuomariston ulkopuolelle.
Telemetriatallennuksen saa iRacingissa päälle Alt+L -näppäinyhdistelmällä. iRacing näyttää kilpailijan ruudussa pienen laatikon jossa lukee Telemetry ja sen perässä on punainen indikaattori siitä, että telemetrian tallennus on päällä. Telemetria tallentuu oletusarvoisesti My Documents\iRacing\telemetry -hakemistoon.
Karsintasarjan osalta varsinaiseen kilpailuun osallistuvien kilpailijoiden todentaa ajavansa itse. Todennus tullaan toteuttamaan web-kameraa tai puhelimen kameraa käyttäen. Jokaisen varsinaiseen kilpailuun etenevän kilpailijan tulee tarjota järjestäjälle web-kamerasyöte seuraavalla tavalla:
Varsinaisessa kilpailussa käytetään OBS.Ninja -palvelua kilpailijoiden web-kameroiden vastaanottamiseksi. Varmentamisen lisäksi kameroita näytetään lähetyksessä kilpailun ohessa tuomaan lisäarvoa katsojille sekä kilpailun päätteeksi haastatteluihin. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä oman web-kameransa käyttämisestä lähetyksessä ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle viimeistään kilpailupäivää edeltävän vuorokauden aikana.
Linkki kilpailijan web-kameran jakamiselle: http://trel.lt/esmkuskikamerat
Linkin avatessa kysytään nimeä, ilmoittakaa siinä koko nimenne.
Ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä Discordissa Iku Merikallaan (Kakkela#6315).
Virallisilla palvelimilla kaikenlainen toisiin autoihin, seiniin, rengasvalleihin ja muihin radalla oleviin esineisiin sekä rakenteisiin tarkoituksellinen kolarointi on kiellettyä. Rikkeistä rangaistaan tuomariston harkinnan mukaisesti.
Autojen maalaukset tulee toimittaa viimeistään torstaina. Toimittamalla maalin ajoissa varmistat, että se näkyy sunnuntain lähetyksessä. Ohjeet sarjasivulla.
Pyydämme kilpailijoita liittymään FiSRAn Discordiin ja seuraamaan #esm-tiedotus -kanavaa. Kanava on sarjan virallinen tiedotuskanava kilpailuihin liittyviin asioihin. #esm-yleinen -kanavaa voi käyttää yleiseen keskusteluun ja esim. neuvojen kysymiseen. Myös kaikille kilpailijoille pakollinen kuljettajakokous pidetään Discordissa.
Lähetykset karsintasarjan varsinaisesta kilpailusta näytetään Yle Areenassa / Yle e-urheilun Twitch-kanavalla kello 19:00 alkaen:
Kilpailun jälkeiset haastattelut tapahtuvat FiSRAn Discord-palvelimella, ja kilpailun kolme parasta tulisi liittyä tunnistettavilla nimillä haastatteluaula-kanavalle osakilpailun loputtua. Lähetystiimi voi pyytää erityistilanteiden vuoksi haastatteluun myös jotakuta muuta, tämä tapahtuu Discordissa viestillä pyytäen.
Pyydämme, että FiSRAn Discord-palvelimella käytetään oikeaa nimeä tunnistamisen helpottamiseksi (oikealla napilla serveriä -> change nickname, tai mobiilissa paina palvelimen kuvaketta pitkään -> more options -> change nickname).
# | Nimi | Tiimi | Auto |
---|---|---|---|
2 | Matias Vitikainen | Inertia SimRacing | Dallara P217 |
7 | Henry Salmén | Inertia SimRacing | Dallara P217 |
8 | Tomi Katila | Black Star Racing | Dallara P217 |
12 | Aleksanteri Hanska | Intellectual Property - IPM | Dallara P217 |
14 | Ville Haatainen | Coffin Dancers | Dallara P217 |
15 | Oskari Haikka | RevolutionSimRacing | Dallara P217 |
16 | Jesse Hiiliaho | Coffin Dancers | Dallara P217 |
17 | Teemu Myllykangas | Race Clutch | Dallara P217 |
19 | Joni-Pekka Jakonen | Dallara P217 | |
21 | Topi Korteniemi | Raccoon Racing | Dallara P217 |
22 | Rasmus Tuominen | Blue Rose Team | Dallara P217 |
24 | Matti Kaidesoja | Inertia SimRacing | Dallara P217 |
27 | Henri Berg | KooF Racing Team | Dallara P217 |
29 | Teemu Ulmanen | Blue Rose Team | Dallara P217 |
30 | Miika Haapanen | Black Star Racing | Dallara P217 |
31 | Pyry Majakero | Raccoon Racing |
Dallara P217 |
32 | Eero Anttila | FiSU Racing Team | Dallara P217 |
35 | Aaro Lehtinen | Dallara P217 | |
46 | Teemu Toikka | Dallara P217 | |
50 | Veeti Welin | Dallara P217 | |
52 | Jesse Telkkälä | Black Star Racing | Dallara P217 |
57 | Toni Ristolainen | Dallara P217 | |
59 | Vili Hakala | Dallara P217 | |
63 | Pietari Poikela | Coffin Dancers | Dallara P217 |
69 | Jonne Heikkinen | Inertia SimRacing | Dallara P217 |
75 | Roope Kurkipää | J.R. Racing | Dallara P217 |
78 | Jeremi Östring | J.R. Racing | Dallara P217 |
79 | Kim Eriksson | Black Star Racing | Dallara P217 |
82 | Jussi Pohjola | Blue Rose Team | Dallara P217 |
86 | Jussi Kataja | RaceGear | Dallara P217 |
89 | Joni-Matti Kiviluoma | Ykkösjomppu Esports Racing | Dallara P217 |
90 | Antti Terho | Deaf Sim Racing | Dallara P217 |
96 | Aatu Liimatainen | Kerb Clippers |
Dallara P217 |
98 | Teemu Korhonen | Glacier Racing | Dallara P217 |
107 | Ville Iivanainen | Raccoon Racing | Dallara P217 |
122 | Tomi Viljanen | GT Finland Racers | Dallara P217 |
133 | Markus Viitakangas | Nipa Racing | Dallara P217 |
166 | Niko Jokinen | Dallara P217 | |
186 | Marko Nurmela | Glacier Racing | Dallara P217 |
200 | Jukka Lindstedt | F.A.S.T. Finnish Auto Simracing Team | Dallara P217 |
225 | Sami Ristolainen | Glacier Racing | Dallara P217 |
313 | Harri Vihavainen | Nipa Racing | Dallara P217 |
314 | Tero Tilus | Dallara P217 | |
333 | Mikko Kytö | Nipa Racing | Dallara P217 |
500 | Timo Karjalainen | Raccoon Racing | Dallara P217 |
666 | Kimmo Viljakainen | Raccoon Racing | Dallara P217 |
711 | Ville Pennanen | Dallara P217 | |
778 | Miro-Tommi Tuutijärvi | Glacier Racing | Dallara P217 |
808 | Jiri Jokinen | Dallara P217 | |
861 | Atte Kauppinen | WilliamsEsports | Dallara P217 |
992 | Onni Humalajoki | FoxholeRacing | Dallara P217 |
Kuljettajia yhteensä: 51 |