@ Autodromo Internazionale del Mugello Digital Racing eSM 2024 -karsinta


Päivämäärä: 14.4.2024 klo 19:00

Rata: Autodromo Internazionale del Mugello

Kilpailun pituus: 3x25 minuuttia

Tulokset Kisaraportit

Kilpailun muut tiedot:

Kilpailukutsu

 

Tervetuloa Digital Racing eSM 2024 -karsintasarjan toiseen osakilpailuun!

Ratakartta: Autodromo Internazionale del Mugello

""

Lisämääräyksiä ja lisätietoja

-

Sarjan iRacing-liigaan liittyminen

Esikarsinta ja kilpailupäivän sessiot järjestetään iRacing-liigassamme. Sessioihin ei ole salasanaa.

Jos et ole vielä liigassa, varmista, että olet suorittanut ilmoittautumiseen liittyvät toimet sarjasivun ohjeiden mukaisesti ja ota sitten tarvittaessa yhteyttä kilpailunjohtajaan. Hyväksymme liittymispyynnön vasta, kun toimet on suoritettu.

Esikarsinta

Esikarsinta ajetaan sunnuntaina 14.4.2024 klo 12:00 - 17:00. Esikarsintasessioita on kaksi, klo 12-15 ja 15-17, ja session voi valita vapaasti tarjolla olevista. Pidä huoli, että ehdit ajaa kaikki kierroksesi valitsemallasi palvelimella. Vain yhteen sessioon saa osallistua. Sessiossa voi ajaa korkeintaan neljä aikakierrosta, joista nopein jää voimaan.

Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan kaikista kierroksistaan replay ja telemetria (tarkemmat ohjeet kohdassa “Telemetrian ja replayn tallennus”), mukaanlukien lämmittelykierrokset alusta lähtien, ja toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti replay- tai telemetriatiedostoja kilpailijoilta. Tiedoston toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen.

Simulaatiopelistä johtuen voi esikarsintasessiossa mahdollisesti esiintyä pieniä vaihteluita radan lämpötilassa. Täysin staattisia olosuhteita koko sessioon ei voida taata. Kilpailija on vastuussa itselleen otollisen esikarsinta-ajon ajankohdan valinnasta.

 

Kilpailupäivän aikataulu (su 14.4.)

Kilpailupäivän aikataulu on seuraava:

  • 12.00 - 17.00 Esikarsinta
  • n. 17.15 Eräjaon julkaisu
  • 18.30 Ohjaajakokous
  • 18.50 Ensimmäisen lähdön lämmittely (15 min)
  • 19.05 Ensimmäisen lähdön aika-ajo (10 min)
  • n. 19.18 Ensimmäinen lähtö (25 min)
  • n. 19.48 Toinen lähtö (25 min)
  • n. 20.18 Lämmittely (10 min)
  • n. 20.30 Kolmas lähtö (25 min)

HUOM! Mikäli kilpailussa ajetaan useampia eriä, aikataulu pätee ensimmäiseen erään ja muiden erien kilpailupalvelimet ajastetaan porrastetusti käynnistymään 5 minuutin välein, eli klo 18.55, 19.00 jne.

Klikkaa session tiedot auki, jolloin voit varmistaa sen kuvauksesta eränumeron. Kilpailija vastaa itse siitä, että liittyy oikealle palvelimelle.

Ohjaajakokoukseen osallistuminen on pakollista kaikkien erien kuljettajille. Ohjaajakokouksen alussa pidetään ensimmäisen erän kilpailijoiden osalta nimenhuuto ja tunnistautuminen. Mikäli kilpailija ei vastaa nimenhuutoon, evätään kilpailijan osallistumisoikeus kilpailuun. Ohjaajakokous pidetään Discord-palvelimella voice-kanavalla esm-kuljettajakokous kello 18.30 ja sen arvioitu kesto on korkeintaan 20 minuuttia.

Ensimmäisen erän kilpailulähdöissä kilpailunjohto voi muuttaa manuaalisesti gridding-aikaa, jotta lähetykseen jää enemmän aikaa lähtöjärjestyksen läpikäymiseen. Tällöin gridding-aika juoksee aina loppuun, vaikka kaikki olisivat jo siirtyneet radalle.

 

Tuomarointi ja yhteydenotto

Lisensseistä ja yleisestä kilpailun sujumisesta vastaa kilpailunjohdon Tapani Linnaluoto (Discord: tlinna).

Kilpailupalvelimista vastaa tekniikkapäällikkö Tommi Nukarinen.

AKK:n lajiryhmän nimeämä tuomariston puheenjohtaja on Sami Munck.

Tuomaristossa toimivat:

  • Aleksi Elomaa
  • Ron Hämäläinen
  • Mikael Järveläinen

Tutkintapyyntöjä ja vastalauseita koskevat ohjeet löytyvät sarjasäännön kohdasta 3.2.

Tutkintapyyntölomake löytyy osoitteesta: https://forms.gle/m67Tvif3nMW1STZ77

Jos tutkintapyynnön kaveriksi haluaa lähettää replayn, kerro se lisätiedoissa. Replayn voi lähettää seuraavan osoitteen kautta - muista nimetä tiedosto selkeästi! https://cloud.simracing.fi/s/qNSG8anBbDqsCk6

Tutkintapyynnön voi täyttää kilpailija itse tai hänen valtuuttamansa edustaja.

Kaikkiin kilpailuihin liittyviin yhteydenottoihin voi käyttää sähköpostia [email protected]. Kilpailunjohtajan saa kuitenkin kiinni nopeiten Discordin kautta.

 

Tiedotus

FiSRAn Discordin kanava #esm-tiedotus on sarjan virallinen ilmoitustaulu. Kilpailijan velvollisuus on seurata tämän kanavan tiedotteita kilpailuihin liittyen.

#esm-yleinen -kanavaa voi käyttää yleiseen keskusteluun ja esim. neuvojen kysymiseen.

  

Ratarajat

Esikarsinnassa ja kilpailutapahtumassa käytetään ratarajojen valvontatyökaluna iRacingin määrittämiä "1x off track" -merkintöjä. Radan reunamerkinnöiksi lasketaan iRacingin määrittämät ratarajat. Lisätietoa ratarajoista löytyy simulaattorin sisältä info-välilehdeltä, kun olet sessiossa radalla.

Kilpailijaa rangaistaan automaattisesti 5 sekunnin aikasakolla, mikäli hän ylittää iRacingin mukaan radan reunamerkinnät 5 kierroksella (off track -merkintä ko. kierroksen kohdalla). Rajan yli menevistä off track -kierroksista langetetaan 1 sekunnin aikarangaistus jokaista rajan ylittävää off track -kierrosta kohti.

Muistutamme kilpailijoita myös AKK:n digitaalisen autourheilun ajotapasääntöjen kohdista:

  • 13.7 Radan ulkopuolista aluetta saa käyttää vain vaaratilanteen välttämiseksi.
  • 13.8 Kilpailija ei saa saavuttaa erityistä hyötyä kilparadan ulkopuolisen alueen käytöstä.
  • 13.9 Kilpailijan tulee palata ajoradan ulkopuolelta takaisin radalle noudattaen sellaista varovaisuutta, ettei radalle paluusta aiheudu vaaraa muille kilpailijoille, eikä palaava kilpailija estä muita kilpailijoita.

Tuomaristo voi määrätä näiden sääntökohtien rikkomisesta kilpailijalle rangaistuksen jo yhdestäkin ratarajarikkeestä, jos katsoo tämän aiheelliseksi.

Jos kilpailija kokee, että on joutunut rikkomaan ratarajoja välttääkseen kontaktin syntymistä, voi hän tästä toimittaa vastalauseen.

 

Varikkotoiminta

Kilpailijan tullessa ratavarikolle, tulee hänen ryhmittäytyä turvallisesti ennen ratavarikon sisäänmenoa ratavarikon puoleiseen reunaan rataa.

Ratavarikolta poistuttaessa kilpailija ei saa ylittää miltään osin rataan merkittyä valkoista tai keltaista viivaa, joka erottaa ratavarikolta poistumisen muusta kilparadasta. iRacing valvoo automaattisesti varikolta poistumista.

 

Jäähdyttelykierros

Kilpailijoiden tulee ajaa kilpailun päätyttyä jäähdyttelykierros ratarajoja noudattaen ja jäähdyttelykierroksen lopussa ajaa varikolle omaan varikkoruutuunsa ennen radalta poistumista. Ensimmäisen ja toisen lähdön lopussa sessio todennäköisesti katkeaa ennen kuin ehdit varikolle, se on normaalia.

Ohjeiden mukaisesti jäähdyttelykierroksen ajamatta jättämisestä voi seurata 10 sekunnin aikarangaistus.

Poikkeus tähän sääntöön on kilpailun voittaja, joka voi jäähdyttelykierroksen päätteeksi varikolle ajamisen sijaan suorittaa donitsit voiton juhlistamiseksi pääsuoralla tai sen jälkeen sopivaksi katsomassaan paikassa.

 

Telemetrian ja replayn tallennus

Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan ja osakilpailun osalta kaikista aika-ajo- ja kilpailukierroksistaan replay- ja telemetriatiedot simulaatiopelin tarjoamassa muodossa (telemetria IBT ja replay RPY), sekä toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Luovutettuja tiedostoja ei jaeta kilpailunjohdon ja tuomariston ulkopuolelle.

Telemetriatallennuksen saa iRacingissa päälle Alt+L -näppäinyhdistelmällä. iRacing näyttää kilpailijan ruudussa pienen laatikon jossa lukee Telemetry ja sen perässä on punainen indikaattori siitä, että telemetrian tallennus on päällä. Telemetria tallentuu oletusarvoisesti My Documents\iRacing\telemetry -hakemistoon.

Replayn tallennus tapahtuu simulaatiopelin sisällä ennen sessiosta poistumista. Suosittelemme kytkemään iRacingin asetuksista automaattisen replay-tallennuksen päälle.

 

Kilpailijan todentaminen

Ensimmäiseen erään osallistuvien kilpailijoiden tulee todentaa ajavansa itse. Todennus tullaan toteuttamaan web-kameraa tai puhelimen kameraa käyttäen. Jokaisen ensimmäiseen erään etenevän kilpailijan tulee tarjota järjestäjälle web-kamerasyöte kilpailun ajaksi tämän ohjeen mukaisesti.

Kilpailussa käytetään OBS.Ninja -palvelua kilpailijoiden web-kameroiden vastaanottamiseksi. Varmentamisen lisäksi kameroita näytetään lähetyksessä kilpailun ohessa tuomaan lisäarvoa katsojille sekä kilpailun päätteeksi haastatteluihin. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä oman web-kameransa käyttämisestä lähetyksessä ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle viimeistään kilpailupäivää edeltävän vuorokauden aikana.

Linkki kilpailijan web-kameran jakamiselle: https://kamerat.simracing.fi/

Linkin avatessa kysytään iRacing customer ID:tä ja nimeä. Käyttäkää koko nimeä. Tarkistakaa myös, että valikossa on Digital Racing eSM valittuna.

Ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä Discordissa Iku Merikallaan (kakkela).

 

Muuta

Virallisilla palvelimilla kaikenlainen toisiin autoihin, seiniin, rengasvalleihin ja muihin radalla oleviin esineisiin sekä rakenteisiin tarkoituksellinen kolarointi on kiellettyä. Rikkeistä rangaistaan tuomariston harkinnan mukaisesti.

Autojen maalaukset tulee toimittaa viimeistään kilpailuviikon torstaina. Toimittamalla maalin ajoissa varmistat, että se näkyy sunnuntain lähetyksessä. Ohjeet sarjasivulla.

 

Lähetykset

Lähetykset karsintasarjan osakilpailusta näytetään kilpailupäivänä n. klo 19.00 alkaen:

https://www.youtube.com/c/moottoriurheilutv

Kilpailun jälkeiset haastattelut tapahtuvat FiSRAn Discord-palvelimella, ja lähtöjen voittajien tulisi liittyä tunnistettavilla nimillä haastatteluaula-kanavalle mahdollisimman pian kilpailun loputtua. Lähetystiimi voi pyytää haastatteluun myös jotakuta muuta, tämä tapahtuu Discordissa viestillä pyytäen.

Pyydämme, että FiSRAn Discord-palvelimella käytetään oikeaa nimeä tunnistamisen helpottamiseksi (oikealla napilla serveriä -> Edit Server Profile, tai mobiilissa paina palvelimen kuvaketta pitkään -> more options -> Edit Server Profile).


# Nimi Tiimi Auto
2 Tuomas Tähtelä FIA F4
8 Kim Eriksson Black Star Racing FIA F4
9 Jesse Telkkälä Grid-and-Go.com eSports FIA F4
11 Teemu Ulmanen Blue Rose Team FIA F4
12 Matias Penttilä RD Simsport FIA F4
14 Ilari Lamminsivu HAVU FIA F4
16 Ossian Puhakka HAVU FIA F4
17 Ville Haatainen Coffin Dancers FIA F4
19 Aatu Liimatainen Kerb Clippers
FIA F4
20 Ilkka Rantanen TEAM TOFU FIA F4
21 Arttu Hankonen HAVU FIA F4
22 Ville Saarinen ExpoRacingTeam FIA F4
24 Matti Kaidesoja Blue Rose Team FIA F4
29 Teemu Myllykangas Race Clutch FIA F4
30 Roni Mäntyniemi Blue Rose Team FIA F4
32 Eero Anttila Pike From Beach Racing FIA F4
33 Iiro Kauppinen Coffin Dancers FIA F4
35 Sami Juvonen FIA F4
37 Antti Pihlaja HAVU FIA F4
40 Jani Komulainen Another Star Racing FIA F4
42 Otto Hyttinen FIA F4
45 Lassi Juurinen Sontek Racing FIA F4
46 Teemu Toikka Pike From Beach Racing
FIA F4
49 Veeti Welin Wave Italy Racing Team FIA F4
57 Simo Holm Finnish Auto Simracing Team FIA F4
61 Mika Liljeqvist Alastaro Esports FIA F4
69 Antti Terho Deaf Sim Racing FIA F4
70 Viktor Kulmala Wave Italy racing team FIA F4
71 Loikkanen Niko FIA F4
72 Eetu Eskelinen X-R'cer FIA F4
77 Ari Härö Blue Rose Team
FIA F4
78 Teemu Valkeejarvi Glacier Racing FIA F4
82 Jussi Pohjola Blue Rose Team FIA F4
84 Matias Salonen CV Performance Group FIA F4
85 Reko Korhonen FIA F4
86 Karri Kortelainen X-R`cer FIA F4
88 Juho Tillonen FIA F4
89 Elias Raikaa BS+COMPETITION  FIA F4
92 Toni Lähteenmäki Alastaro Esports FIA F4
93 Timo Puustinen Blue Rose Team FIA F4
95 Jarno Sippola Blue Rose Team FIA F4
96 Mikko Suoknuuti Nipa Racing FIA F4
98 Teemu Korhonen HAVU FIA F4
99 Jere Lehtinen Race Clutch FIA F4
102 Matti Saarinen ExpoRacingTeam FIA F4
107 Ville Iivanainen Blue Rose Team FIA F4
124 Pasi Kovanen Nipa Racing FIA F4
136 Matias Karjalainen SimPUNK! Tehdastiimi FIA F4
230 Markus Komulainen Another Star Racing FIA F4
313 Harri Vihavainen Nipa Racing FIA F4
333 Markus Viitakangas Nipa Racing FIA F4
496 Janne Kokkala FIA F4
606 Jukka Tolonen Jukka Pauli Special FIA F4
616 Pauli Kalevi Partanen Jukka Pauli Special FIA F4
666 Kimmo Viljakainen Raccoon Racing FIA F4
700 Aleksi Partanen Trail Braking Racers  FIA F4
711 Ville Pennanen X-R'cer FIA F4
723 Aaro Lehtinen FIA F4
774 Mika Raitoniemi Alastaro Esports FIA F4
906 Eino Vahvanen X-R'cer FIA F4
Kuljettajia yhteensä: 60