Päivämäärä: 31.3.2024 klo 19:00
Rata: Okayama International Circuit
Kilpailun pituus: 3x25 minuuttia
Tulokset KisaraportitKilpailun muut tiedot:
Tervetuloa Digital Racing eSM 2024 -karsintasarjan ensimmäiseen osakilpailuun!
Lisätieto 22.3.:
Esikarsinta ja kilpailupäivän sessiot järjestetään iRacing-liigassamme. Sessioihin ei ole salasanaa.
Hyväksymme kilpailijoita iRacing-liigaan kilpailuviikon aikana. Jos et ole vielä liigassa, varmista, että olet suorittanut ilmoittautumiseen liittyvät toimet sarjasivun ohjeiden mukaisesti ja ota sitten tarvittaessa yhteyttä kilpailunjohtajaan. Hyväksymme liittymispyynnön vasta, kun toimet on suoritettu.
Esikarsinta ajetaan sunnuntaina 31.3.2024 klo 12:00 - 17:00. Esikarsintasessioita voi olla useita, jolloin session voi valita vapaasti tarjolla olevista. Vain yhteen sessioon saa osallistua. Sessiossa voi ajaa korkeintaan neljä aikakierrosta, joista nopein jää voimaan.
Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan kaikista kierroksistaan replay ja telemetria (tarkemmat ohjeet kohdassa “Telemetrian ja replayn tallennus”), mukaanlukien lämmittelykierrokset alusta lähtien, ja toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti replay- tai telemetriatiedostoja kilpailijoilta. Tiedoston toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen.
Simulaatiopelistä johtuen voi esikarsintasessiossa mahdollisesti esiintyä pieniä vaihteluita radan lämpötilassa. Täysin staattisia olosuhteita koko sessioon ei voida taata. Kilpailija on vastuussa itselleen otollisen esikarsinta-ajon ajankohdan valinnasta.
Kilpailupäivän aikataulu on seuraava:
HUOM! Mikäli kilpailussa ajetaan useampia eriä, aikataulu pätee ensimmäiseen erään ja muiden erien kilpailupalvelimet ajastetaan porrastetusti käynnistymään 5 minuutin välein, eli klo 18.55, 19.00 jne.
Ohjaajakokoukseen osallistuminen on pakollista kaikkien erien kuljettajille. Ohjaajakokouksen alussa pidetään ensimmäisen erän kilpailijoiden osalta nimenhuuto ja tunnistautuminen. Mikäli kilpailija ei vastaa nimenhuutoon, evätään kilpailijan osallistumisoikeus kilpailuun. Ohjaajakokous pidetään Discord-palvelimella voice-kanavalla esm-kuljettajakokous kello 18.30 ja sen arvioitu kesto on korkeintaan 20 minuuttia.
Ensimmäisen erän kilpailulähdöissä kilpailunjohto voi muuttaa manuaalisesti gridding-aikaa, jotta lähetykseen jää enemmän aikaa lähtöjärjestyksen läpikäymiseen. Tällöin gridding-aika juoksee aina loppuun, vaikka kaikki olisivat jo siirtyneet radalle.
Lisensseistä ja yleisestä kilpailun sujumisesta vastaa kilpailunjohdon Tapani Linnaluoto (Discord: tlinna).
Kilpailupalvelimista vastaa tekniikkapäällikkö Tommi Nukarinen.
AKK:n lajiryhmän nimeämä tuomariston puheenjohtaja on Sami Munck.
Tuomaristossa toimivat:
Tutkintapyyntöjä ja vastalauseita koskevat ohjeet löytyvät sarjasäännön kohdasta 3.2.
Tutkintapyyntölomake löytyy osoitteesta: https://forms.gle/m67Tvif3nMW1STZ77
Jos tutkintapyynnön kaveriksi haluaa lähettää replayn, kerro se lisätiedoissa. Replayn voi lähettää seuraavan osoitteen kautta - muista nimetä tiedosto selkeästi! https://cloud.simracing.fi/s/qNSG8anBbDqsCk6
Tutkintapyynnön voi täyttää kilpailija itse tai hänen valtuuttamansa edustaja.
Kaikkiin kilpailuihin liittyviin yhteydenottoihin voi käyttää sähköpostia [email protected]. Kilpailunjohtajan saa kuitenkin kiinni nopeiten Discordin kautta.
FiSRAn Discordin kanava #esm-tiedotus on sarjan virallinen ilmoitustaulu. Kilpailijan velvollisuus on seurata tämän kanavan tiedotteita kilpailuihin liittyen.
#esm-yleinen -kanavaa voi käyttää yleiseen keskusteluun ja esim. neuvojen kysymiseen.
Esikarsinnassa ja kilpailutapahtumassa käytetään ratarajojen valvontatyökaluna iRacingin määrittämiä "1x off track" -merkintöjä. Radan reunamerkinnöiksi lasketaan iRacingin määrittämät ratarajat. Lisätietoa ratarajoista löytyy simulaattorin sisältä info-välilehdeltä, kun olet sessiossa radalla. Kilpailijoiden tulee kunnioittaa kilpailukutsussa/-säännössä määrättyjä radan reunamerkintöjä.
Kilpailijaa rangaistaan automaattisesti 5 sekunnin aikasakolla, mikäli hän ylittää iRacingin mukaan radan reunamerkinnät 5 kierroksella (off track -merkintä ko. kierroksen kohdalla). Rajan yli menevistä off track -kierroksista langetetaan 1 sekunnin aikarangaistus jokaista rajan ylittävää off track -kierrosta kohti.
Muistutamme kilpailijoita myös AKK:n digitaalisen autourheilun ajotapasääntöjen kohdista:
Tuomaristo voi määrätä näiden sääntökohtien rikkomisesta kilpailijalle rangaistuksen jo yhdestäkin ratarajarikkeestä, jos katsoo tämän aiheelliseksi.
Jos kilpailija kokee, että on joutunut rikkomaan ratarajoja välttääkseen kontaktin syntymistä, voi hän tästä toimittaa vastalauseen.
Kilpailijan tullessa ratavarikolle, tulee hänen ryhmittäytyä turvallisesti ennen ratavarikon sisäänmenoa ratavarikon puoleiseen reunaan rataa.
Ratavarikolta poistuttaessa kilpailija ei saa ylittää miltään osin rataan merkittyä valkoista tai keltaista viivaa, joka erottaa ratavarikolta poistumisen muusta kilparadasta.
Kilpailijoiden tulee ajaa kilpailun päätyttyä jäähdyttelykierros ratarajoja noudattaen ja jäähdyttelykierroksen lopussa ajaa varikolle omaan varikkoruutuunsa ennen radalta poistumista.
Ohjeiden mukaisesti jäähdyttelykierroksen ajamatta jättämisestä seuraa 10 sekunnin aikarangaistus.
Poikkeus tähän sääntöön on kilpailun voittaja, joka voi jäähdyttelykierroksen päätteeksi varikolle ajamisen sijaan suorittaa donitsit voiton juhlistamiseksi pääsuoralla tai sen jälkeen sopivaksi katsomassaan paikassa.
Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan ja osakilpailun osalta kaikista aika-ajo- ja kilpailukierroksistaan replay- ja telemetriatiedot simulaatiopelin tarjoamassa muodossa (telemetria IBT ja replay RPY), sekä toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Luovutettuja tiedostoja ei jaeta kilpailunjohdon ja tuomariston ulkopuolelle.
Telemetriatallennuksen saa iRacingissa päälle Alt+L -näppäinyhdistelmällä. iRacing näyttää kilpailijan ruudussa pienen laatikon jossa lukee Telemetry ja sen perässä on punainen indikaattori siitä, että telemetrian tallennus on päällä. Telemetria tallentuu oletusarvoisesti My Documents\iRacing\telemetry -hakemistoon.
Replayn tallennus tapahtuu simulaatiopelin sisällä ennen sessiosta poistumista. Suosittelemme kytkemään iRacingin asetuksista automaattisen replay-tallennuksen päälle.
Ensimmäiseen erään osallistuvien kilpailijoiden tulee todentaa ajavansa itse. Todennus tullaan toteuttamaan web-kameraa tai puhelimen kameraa käyttäen. Jokaisen ensimmäiseen erään etenevän kilpailijan tulee tarjota järjestäjälle web-kamerasyöte kilpailun ajaksi tämän ohjeen mukaisesti.
Kilpailussa käytetään OBS.Ninja -palvelua kilpailijoiden web-kameroiden vastaanottamiseksi. Varmentamisen lisäksi kameroita näytetään lähetyksessä kilpailun ohessa tuomaan lisäarvoa katsojille sekä kilpailun päätteeksi haastatteluihin. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä oman web-kameransa käyttämisestä lähetyksessä ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle viimeistään kilpailupäivää edeltävän vuorokauden aikana.
Linkki kilpailijan web-kameran jakamiselle: https://kamerat.simracing.fi/
Linkin avatessa kysytään iRacing customer ID:tä ja nimeä. Käyttäkää koko nimeä. Tarkistakaa myös, että valikossa on Digital Racing eSM valittuna.
Ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä Discordissa Iku Merikallaan (kakkela).
Virallisilla palvelimilla kaikenlainen toisiin autoihin, seiniin, rengasvalleihin ja muihin radalla oleviin esineisiin sekä rakenteisiin tarkoituksellinen kolarointi on kiellettyä. Rikkeistä rangaistaan tuomariston harkinnan mukaisesti.
Autojen maalaukset tulee toimittaa viimeistään kilpailuviikon torstaina. Toimittamalla maalin ajoissa varmistat, että se näkyy sunnuntain lähetyksessä. Ohjeet sarjasivulla.
Lähetykset karsintasarjan osakilpailusta näytetään kilpailupäivänä n. klo 19.00 alkaen:
https://www.youtube.com/c/moottoriurheilutv
Kilpailun jälkeiset haastattelut tapahtuvat FiSRAn Discord-palvelimella, ja lähtöjen voittajien tulisi liittyä tunnistettavilla nimillä haastatteluaula-kanavalle mahdollisimman pian kilpailun loputtua. Lähetystiimi voi pyytää haastatteluun myös jotakuta muuta, tämä tapahtuu Discordissa viestillä pyytäen.
Pyydämme, että FiSRAn Discord-palvelimella käytetään oikeaa nimeä tunnistamisen helpottamiseksi (oikealla napilla serveriä -> Edit Server Profile, tai mobiilissa paina palvelimen kuvaketta pitkään -> more options -> Edit Server Profile).
# | Nimi | Tiimi | Auto |
---|---|---|---|
2 | Tuomas Tähtelä | FIA F4 | |
8 | Kim Eriksson | Black Star Racing | FIA F4 |
9 | Jesse Telkkälä | Grid-and-Go.com eSports | FIA F4 |
11 | Teemu Ulmanen | Blue Rose Team | FIA F4 |
12 | Matias Penttilä | RD Simsport | FIA F4 |
14 | Ilari Lamminsivu | HAVU | FIA F4 |
16 | Ossian Puhakka | HAVU | FIA F4 |
17 | Ville Haatainen | Coffin Dancers | FIA F4 |
20 | Ilkka Rantanen | TEAM TOFU | FIA F4 |
21 | Arttu Hankonen | HAVU | FIA F4 |
22 | Ville Saarinen | ExpoRacingTeam | FIA F4 |
24 | Matti Kaidesoja | Blue Rose Team | FIA F4 |
29 | Teemu Myllykangas | Race Clutch | FIA F4 |
32 | Eero Anttila | Pike From Beach Racing | FIA F4 |
33 | Iiro Kauppinen | Coffin Dancers | FIA F4 |
34 | Antti Levoska | FIA F4 | |
35 | Sami Juvonen | FIA F4 | |
36 | Jarmo Saastamoinen | Geezer Racing Team | FIA F4 |
37 | Antti Pihlaja | HAVU | FIA F4 |
40 | Jani Komulainen | Another Star Racing | FIA F4 |
42 | Otto Hyttinen | FIA F4 | |
45 | Lassi Juurinen | Sontek Racing | FIA F4 |
46 | Teemu Toikka | Pike From Beach Racing |
FIA F4 |
48 | Martti Mikael Ritonen | ei ole | FIA F4 |
49 | Veeti Welin | Wave Italy Racing Team | FIA F4 |
57 | Simo Holm | Finnish Auto Simracing Team | FIA F4 |
60 | Rasmus Koskinen | FIA F4 | |
61 | Mika Liljeqvist | Alastaro Esports | FIA F4 |
65 | Timo McKeown | Geezer Racing Team | FIA F4 |
69 | Antti Terho | Deaf Sim Racing | FIA F4 |
70 | Viktor Kulmala | Wave Italy racing team | FIA F4 |
71 | Loikkanen Niko | FIA F4 | |
72 | Eetu Eskelinen | X-R'cer | FIA F4 |
78 | Teemu Valkeejarvi | Glacier Racing | FIA F4 |
82 | Jussi Pohjola | Blue Rose Team | FIA F4 |
84 | Matias Salonen | CV Performance Group | FIA F4 |
85 | Reko Korhonen | FIA F4 | |
86 | Karri Kortelainen | X-R`cer | FIA F4 |
88 | Juho Tillonen | FIA F4 | |
89 | Elias Raikaa | BS+COMPETITION | FIA F4 |
92 | Toni Lähteenmäki | Alastaro Esports | FIA F4 |
93 | Timo Puustinen | Blue Rose Team | FIA F4 |
95 | Jarno Sippola | Blue Rose Team | FIA F4 |
96 | Mikko Suoknuuti | Nipa Racing | FIA F4 |
98 | Teemu Korhonen | HAVU | FIA F4 |
99 | Jere Lehtinen | Race Clutch | FIA F4 |
102 | Matti Saarinen | ExpoRacingTeam | FIA F4 |
107 | Ville Iivanainen | Blue Rose Team | FIA F4 |
136 | Matias Karjalainen | SimPUNK! Tehdastiimi | FIA F4 |
190 | Kimi Vilen | FIA F4 | |
230 | Markus Komulainen | Another Star Racing | FIA F4 |
333 | Markus Viitakangas | Nipa Racing | FIA F4 |
340 | Aapo Väänänen | Redgate Esports | FIA F4 |
369 | Vilho Aatola | FIA F4 | |
496 | Janne Kokkala | FIA F4 | |
606 | Jukka Tolonen | Jukka Pauli Special | FIA F4 |
616 | Pauli Kalevi Partanen | Jukka Pauli Special | FIA F4 |
641 | Niklas Karjalainen | FIA F4 | |
666 | Kimmo Viljakainen | Raccoon Racing | FIA F4 |
711 | Ville Pennanen | X-R'cer | FIA F4 |
723 | Aaro Lehtinen | FIA F4 | |
774 | Mika Raitoniemi | Alastaro Esports | FIA F4 |
890 | Eetu Nyman | Trail Braking Racers | FIA F4 |
906 | Eino Vahvanen | X-R'cer | FIA F4 |
Kuljettajia yhteensä: 64 |