Hankittaessa uutta näyttöä on hyvä tutustua muutamiin peruskäsitteisiin, jotka määrittävät näytön sopivuuden pelikäyttöön. Tässä artikkelissa ei käsitellä näytön kaikkia hienouksia, vaan pyritään kattamaan pelaamisen kannalta tärkeimmät ominaisuudet. Näitä ovat mm. resoluutio, paneelin tyyppi, virkistystaajuus, vasteaika, input lag sekä mahdolliset uudet lisätekniikat kuten ULMB/Lightboost ja GSync/Freesync.
Artikkelin lähteinä on käytetty seuraavia suosittuja näyttöihin paneutuvia sivustoja:
Näitä palveluita on hyvä käyttää aina uuden näytön hankinnan tukena.
Yleisin näytön tarkkuus, eli resoluutio, on ns. full hd eli 1920 x 1080. Suurin osa nykyisistä näytöistä valmistetaan tällä tarkkuudella kokoluokassa 23”-27”. Tätä tarkempien näyttöjen valmistusmäärät ovat kuitenkin kasvussa ja 27” kokoluokassa ja isommissa näytöissä on jo monia 2560 x 1440 ja 3840 x 2160 (4K) resoluutiolla varustettuja näyttöjä. FullHD-resoluutioista tarkempaa näyttöä ostaessa tulee huomioida kasvaneen pikselimäärän myötä nousevat suorituskykyvaatimukset.
Uutena vaihtoehtona markkinoille on tullut ns. ultrawide näytöt, joiden kuvasuhde on 21:9, perinteisin 16:9 sijaan. Ultra wide-näytöt ovat loistavia vaihtoehtoja yhden näytön ratkaisua harkittaessa. Leveämmän näytön etuna on suuremman Field of Viewin (FOV) mahdollistaminen leveyssuunnassa, mikä taas auttaa ympäristön havainnointia.
Hyvin pitkään pelinäytöissä ainut vaihtoehto on ollut TN-paneeli. TN-paneelien hyviä puolia on erittäin nopeat vasteajat sekä edulliset valmistuskulut, toisaalta niiden värintoisto ja katselukulmat ovat huonommat kuin muissa tyypeissä.
Viimeisen vuoden aikana markkinoille on ilmestynyt ensimmäisiä IPS ja AMVA-tyyppisiä pelinäyttöjä. IPS/AMVA on tekniikkana jonkin verran kalliimpi valmistaa, ja vasta lähiaikoina markkinoille on tullut tarpeeksi nopeasti reagoivia paneeleita, jotta korkean virkistystaajuuden vaatimukset täyttyvät. TN-paneeleihin verrattuna näytöissä on parempi värintoisto ja kuvanlaatu sekä huomattavasti paremmat katselukulmat. Huonoja puolia on vielä valikoiman vähyys sekä korkeampi hintataso.
Näytön sisällä on elektroniikkaa, joka käsittelee kuvaa. Mitä nopeammin näyttö reagoi siihen tulevaan signaaliin, sen parempi. Tätä käsittelyaikaa nimitetään input lagiksi. Input lag ilmoitetaan näyttöjen tuoteselostuksissa hyvin harvoin, vaikka tämä on pelaamiseen liittyen hyvin oleellinen ominaisuus. Tiedot eri näyttöjen input lageista löytyvät kumminkin hyvistä näyttöarvosteluista, kuten esimerkiksi TFT-centralin sivustolta: http://www.tftcentral.co.uk/articles/input_lag.htm
Vasteajalla mitataan sitä, kuinka kauan näytöllä kestää ”piirtää” uusi kuva sen jälkeen kun signaali on käsitelty. Valmistajat ilmoittavat vasteajan usein G2G-termillä, joka tarkoittaa näytön siirtymäaikaa harmaasta harmaaseen. Nopeissa näytöissä arvo on yhden millisekunnin luokkaa. Hyvät näyttöarvostelut tutkivat asian pintaa syvemmältä, koska näyttöjen vasteaika vaihtelee riippuen mistä väristä siirrytään mihin. Vasteajasta voit lukea lisää täältä TFT-Centralin sivustolta: http://www.tftcentral.co.uk/articles/response_time.htm
Näytön virkistystaajuus kertoo näytölle piirtyvien kuvien määrän sekunnin suhteen. Tämä vaikuttaa todella voimakkaasti näytön todelliseen vasteaikaan, sillä perinteinen 60 Hz näyttö saa uuden kuvan vain 16.6 millisekunnin välein kun taas 144Hz virkistystaajuudella toimivat näytöt tuottavat uuden kuvan 6.9 millisekunnin välein. Korkeammilla virkistystaajuuksilla varustetut näytöt ovat aina varustettu hyvän vasteajan omaavalla paneelilla, jotta kuva ehtii päivittyä ajoissa. Jos paneeli ei pysyisi tässä tahdissa mukana, syntyisi ns. häntimistä (ghosting), jota esiintyy varsinkin vanhemmissa LCD-näytöissä.
Nopean näytön vaikutusta pelikokemukseen ei voi koskaan korostaa tarpeeksi. Nopeampi näyttö antaa kuljettajalle mahdollisuuden reagoida tapahtumiin pienemmällä viiveellä sekä poistaa kuvasta ikäviä haittavaikutuksia, kuten tearingia ja stutterointia.
Muutamissa näytöissä on olemassa uusi tekniikka, jota kutsutaan blur reductioniksi. Tekniikka tuottaa tarkemman kuvan nopeasti liikkuvassa tilanteessa. Alla olevissa artikkeleissa on ominaisuuden etuja selkeästi kuvaavia kuvia, suosittelemme tutustumaan niihin. Riippuen valmistajasta tekniikkaa kutsutaan ULMB:si tai Lightboostiksi. Blur reduction kuuluu vakiona G-Sync-ominaisuuden omaaviin näyttöihin. Lisäksi ominaisuus on saatavilla osaan Asuksen ja BenQ:n näytöistä lisäohjelman avulla. Blur reductionista voit lukea lisää Blurbustersin ja TFTCentralin sivustolta:
http://www.blurbusters.com/faq/60vs120vslb/
http://www.tftcentral.co.uk/articles/motion_blur.htm
Kuvan repeilyn estämiseksi aikaisemmin on käytetty V-Sync nimistä tekniikkaa. V-Syncin ollessa päällä, tietokone lähettää tasaisesti näytön virkistystaajuudella päivityksiä näytölle. Tästä seuraa kuitenkin yleensä 2 ongelmaa: stutterointi ja todella merkittävä viive, mikä on nopeita liikkeitä vaativissa simulaattoripeleissä huomattava ongelma. V-Synciä ei suositella käytettäväksi missään tilanteessa autosimulaattoreissa.
Viimeisen vuoden aikana markkinoille on saatu näyttöjä, jotka sisältävät Nvidian G-Sync- tai AMD:n Freesync-ominaisuuden. Tekniikat mahdollistavat näytön virkistystaajuuden vaihtelun kulloisenkin tietokoneelta saatavan kuvanpäivitys tahdin mukaan. Eli jos tietokoneen ruudunpäivitysnopeus on 78 kuvaa sekunnissa, näytön virkistystaajuudeksi vaihdetaan 78 kuvaa sekunnissa jne., Tekniikat ovat huomattava parannus aikaisempaan V-Synciin verrattuna, poistaen viiveen ja stutterin lähes kokonaan.
On hyvä huomata, että ominaisuudet toimivat vain kyseisen valmistajan näytönohjainten kanssa yhdessä, eli G-sync toimii ainoastaan Nvidian näytönohjaimien kanssa ja vastaavasti Freesync AMD:n näytönohjaimien kanssa.
G-sync- ja Freesync-tekniikkaa suositellaan simulaattoriharrastajille. Parhaimman hyödyn tekniikasta saa silloin, kun tietokoneen tehot eivät riitä tuottamaan ruudunpäivityksiä yli näytön virkistystaajuuden tai ruudunpäivitysnopeus vaihtelee reilusti alle näytön virkistystaajuuden. Lisätietoa voit lukea Muropaketin arvostelusta sekä Blurbusterssista:
http://muropaketti.com/artikkelit/naytot/g-sync-naytot-asus-rog-swift-pg278q-aoc-g2460pg
http://www.blurbusters.com/gsync/preview/
Edulliset 144Hz näytöt
Acer 24" Predator GN246HL 279€
1920x1080, 144Hz, TN, tukee Lightboostia, VGA/DVI/HDMI
BenQ 24" ZOWIE XL2411 289€
1920x1080, 144Hz, TN, tukee BenQ:n omaa blur reductionia, HDMI/DVI/VGA
Asus 24" VG248QE 299€
1920x1080, 144Hz, TN, tukee Lightboostia, DVI/HDMI/DP!
http://www.prad.de/new/monitore/test/2013/test-asus-vg248qe.html
Freesync näytöt:
Acer 27" Predator XG270HU 499€ 2560x1440, TN, 144Hz, HDMI 2.0/DVI/DP
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xg270hu.htm
Asus 27" MG279Q 599€
2560x1440, markkinoiden edullisin 144Hz IPS, DP/mDP/2xHDMI
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg279q.htm
G-Sync näytöt
Acer Predator XB240H 299€
1920x1080, TN,144Hz, DP/DVI/HDMI/VGA
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31043/grfxm/Acer-XB240H-24-pelinaytto
Dell 24" S2417DG 549€ (Fisran jäsenille 519€ Jimmsiltä)
2560x1440, TN, 165Hz, DP/HDMI
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/123466/s2417dg/dell-24-s2417dg-165hz-pelimonitori-musta-hopea
http://www.tomshardware.com/reviews/dell-s2417dg-24-inch-165hz-g-sync-gaming-monitor,4788.html
Dell 27" S2716DG 629€ (Fisran jäsenille 589€ Jimmsiltä)
2560x1440, TN, 144Hz, DP/HDMI
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_s2716dg.htm
Acer 27" Predator XB271HU 649€
2560x1440, IPS, 165Hz, DP/HDMI
https://www.power.fi/product/p-251896/
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm (HUOM. testi vanhemmasta versiosta)
Asus 27" ROG PG279Q 949€
2560x1440, IPS, 165Hz, DP/HDMI
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg279q.htm
Ultrawide näytöt
Acer 35" Predator Z35 1199€
2560x1080, AMVA, 144Hz, HDMI/DP
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_z35.htm
Acer 34" Predator X34A 1299€
3440x1440, IPS, G-Sync, 100Hz, DP/HDMI
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_x34.htm
Asus 34" ROG Swift PG348Q 1499€
3440x1440, IPS, G-Sync, 100Hz, DP/HDMI
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg348q.htm