Aloittelijan opas

iRacing

iRacing on ajosimulaattori, joka toimii internet-pohjaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että pelissä ei ole tietokonevastustajia tai "uramoodia", vaan kilpaileminen tapahtuu toisia ihmiskuljettajia vastaan. Kuljettajat kilpailevat eri luokissa viikoittain vaihtuvilla radoilla. Kilpaluokista ja niihin vaadittavista lisensseistä lisää myöhemmin.

iRacingia aloittaessa kannattaa muistaa, että kyseessä ei missään nimessä ole "kaahailupeli", vaan simulaattori. Toisin sanottuna autot käyttäytyvät samalla tavalla kuin oikeat kilpa-autot, sekä radat on mallinnettu oikeiden vastineiden mukaisiksi laser-skannauksella. Tämä mahdollistaa maksimaalisen realistisuuden ajamiseen ja kilpailemiseen.

Miksi juuri iRacing?
  • Aitous. Kuten aiemmin mainittiin, jokainen auto ja rata ovat mallinnettu oikeiden vastineidensa pohjalta.
  • Kilpaileminen. Olit sitten vasta-alkaja tai kokeneempi ratinpyörittäjä, sinulle löytyy varmasti haastetta ja samantasoisia kuljettajia.
  • Joustavuus. Virallisia kilpailuja on luokasta riippuen tunnin tai kahden tunnin välein. Jos kilvan ajamisen vietti vie mennessään, olet tuota pikaa lähtöruudukossa!
  • Palkitsevuus. Kilpailuiden jälkeen iRacing laskee kuljettajalle turvallisuuslisenssin arvoa (SR, Safety Rating) sekä suorituskykylisenssin arvoa (iR, iRating). Nämä nousevat tai laskevat riippuen kuljettajan suorituksesta.
  • Yhteisö. Suomella on vahva yhteisö iRacingissä, joka kommunikoi sekä virallisen keskustelupalstan että Teamspeakin välityksellä. Uudet kuljettajat ovat tervetulleita, ja heitä autetaan aina mahdollisissa ongelmatilanteissa tai epäselvissä asioissa.
Palvelun hinta

Normaalisti 12 dollaria (10.19 euroa) kuukaudessa. Uusille jäsenille iRacing tarjoaa 50% alennuksen. Tarjolla on neljä eri vaihtoehtoa:

  • 1 kuukauden jäsenyys. Hinta: $6 (5.10 euroa)
  • 3 kuukauden jäsenyys. Hinta: $15 (12.74 euroa, 4.25€/kk)
  • 12 kuukauden jäsenyys. Hinta: $49.50 (42.03 euroa, 3.50€/kk)
  • 24 kuukauden jäsenyys. Hinta: $89.50 (76.00 euroa, 3.17€/kk)

Aloittelijoille suositellaan 3 kuukauden pakettia. Kuukausi saattaa olla liian lyhyt aika päästä kunnolla sisälle, ja jatkaminen tulee kalliimmaksi. Vuosi taas saattaa olla turhankin iso investointi, jos iRacing ei jostain syystä miellytäkään.

Tunnusten lisäksi pakettiin sisältyy:
Autot Luokat Road Oval
Mazda MX-5 (Cup ja Roadster) Mazda Cup, Advanced Mazda Cup, Production Car Challenge
JR Motorsports Street Stock Street Stock Series (Rookie ja C)
Legends Ford '34 Coupe Advanced Legends Cup
Cadillac CTS-V Global Challenge
Pontiac Solstice Production Car Challenge, Grand Touring Cup
SCCA Spec Racer Ford Spec Racer Ford Challenge
Radat Road Oval
Mazda Raceway Laguna Seca
Lime Rock Park
Okayama International Circuit
Summit Point Motorsports Park
Charlotte Motor Speedway
South Boston
Thompson International Speedway
USA International Speedway
Oxford Plains Speedway
Lanier National Speedway

Yhteensä iRacingissä on n. 30 autoa ja 60 rataa.

Hetkinen, tuossahan on kuusi autoa ja kymmenen rataa. Mihin ne loput jäivät?

Loput autot ja radat ostetaan erikseen. Autot maksavat $11.95 (10.15€) kappale ja useimmat radat $14.95 (12.70€) per rata. Kertaostokseen sisältyy samasta autosta eri mallit, esimerkiksi ostaessasi Ford GT:n, saat myös saman auton GT3-mallin. Yhtä autoa ei siis tarvitse ostaa useampaa kertaa, ja ne hankitaan kertaostoksena. Ostamasi autot ja radat säilyvät käyttäjätililläsi, vaikka tilauksesi sattuisi loppumaan.

Kuulostaako hintavalta?

Alkuun kyllä. Harrastajan kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että autoja tai ratoja ei tarvitse ostaa kuin sen verran, mitä tarvitsee.

iRacing tuottaa todella monta ainutlaatuista ominaisuutta, mitä ei harrastaja välttämättä heti huomaa. Kuljettajan autenttisen ajokokemuksen lisäksi kuljettaja pääsee kilpailemaan oikeita ihmisiä vastaan tavoittelemisen arvoisista saavutuksista!

iRacing.com sivusto

Mene iRacingin etusivulle. Ylhäällä näkyy vasemmassa reunassa valitsemasi sarja, todennäköisesti Mazda Cup. Alasvetovalikosta voit vaihtaa sarjaa, mitä aiot ajaa. Eligible Seriesin alla näet lisenssisi mahdollistamat sarjat, ja ineligible seriesin alta mihin turvallisuuslisenssisi ei vielä riitä

 

Keskellä näkyy kyseisen viikon rata ja valitsemasi auto (Mazda Cupissa joko Mazda MX-5 Cup tai Roadster). Oikealla on "SELECT A SESSION" -näkymä, jossa on neljä vaihtoehtoa:

Race: Kilpailu. Voit rekisteröityä seuraavaan kilpailuun painamalla ylintä kellonaikaa sen muututtua punaiseksi. Mazda Cupissa kilpailuita on tasatunnein.

Osassa sarjoista ajetaan aika-ajo erikseen jokaiseen kilpailuun. Tämä tapahtuu, kun kilpailusessio alkaa. Aika-ajon jälkeen on lämmittely, jonka jälkeen kuljettajat siirtyvät lähtöruudukkoon.

Qual: Aika-ajot. Nämä määrittelevät lähtöruutusi kilpailuihin. Jokaiseen kilpailuun ei tarvitse ajaa aikaa erikseen, vaan ajat säilyvät kyseisen viikon ajan.

TT : Time Trial. Ajat kelloa vastaan tietyn määrän kelvollisia kierroksia, joista paras tietyn kierrosmäärän keskiarvo lasketaan lopputuloksiin. Time Trialeita on kahden minuutin välein, ja olet radalla yksin.

Prac: Practice, harjoitukset. Kyseisen sarjan vapaa harjoitussessio, jossa voit hioa ajotaitoja ja harjoitella ajamista yhdessä muiden kuljettajien kanssa.

Näiden alapuolella on Test Car on Track -painike, josta pääset yksityiseen harjoitussessioon.

Test Car on Track -painikkeen alapuolella on Forum-painikke, joka avaa iRacingin keskustelupalstan. Finland Club Discussion Area -otsake löytyy forumin keskivaiheilta, jonka alapuolelta löytyy FI General Discussion -niminen linkki. Nimestä huolimatta alueella keskustellaan suomeksi.

FI General Discussionista löytyy paljon tärkeää tietoa, vastauksia useimpiin kysymyksiin sekä yleisiä aiheita, joissa voit esimerkiksi hehkuttaa ensimmäistä voittoasi tai sadatella vastoinkäymisiä. Myös Suomi-yhteisön kommunikaatiovälineet -nimisen aiheen alta löydät yhteydenpitotavat forumin ulkopuolelle. Uusia harrastajia suositellaan tutustumaan tähän aiheeseen, ja liittyä harrastajien seuraan TeamSpeakiin, josta saa apua ja samanhenkisiä tovereita harrastamiseen!

Ratin ja polkimien säätäminen

Avaa simulaattori Test Car on Track -painikkeesta. Ensimmäisenä ruutuun pomppaa "CALIBRATE CONTROLS" -teksti keltaisella pohjalla. Tämä kehottaa sinua kalibroimaan ohjaimesi. Seuraa ruudulla näkyviä ohjeita. Tämän tehtyäsi sinulle avautuu näkymä Options -valikon Controls- osiosta. Täällä voit määrittää ohjainasetuksesi sekä ajaessa tarvittavat näppäimet.

Kuva 1: Ohjainvalikko

Kuva 1: Ohjainvalikko

Erilaisille rateille ja polkimille on olemassa tietyt suositusasetukset, joista on hyvä aloittaa. Näitä asetuksia voi muuttaa milloin haluat.

Logitech Driving Force GT:

Kuva 2: DFGT:n ohjainasetukset

Kuva 2: DFGT:n ohjainasetukset

Field of View (FOV)

Erikoisasiantuntija, MM-sarjan kestosuosikki Riku Alatalo: "Jokaiselle rigille (penkki + ratti + monitori) on oma optimaalinen FOVinsa. Näyttö on kuin ikkuna virtuaalimaailmaan, joten asetukset kannattaa olla kunnossa. iRacingin laskuri on tähän hyvä työkalu, jota itsekin käytän."

Field of View on oleellinen työkalu Sim racingissa. Ennen FOViin siirtymistä, on ymmärrettävä käsite immersio.

Wikipedia: Immersio on videopeliaiheisessa keskustelussa käytetty metaforinen ilmaisu virtuaalitodellisuuteen "uppoamisesta" (engl. to immerse). Se viittaa pelaajan kokemukseen syventyä pelaamiseen niin, että hänen keskittymisensä on kokonaan pelissä eikä hän tiedosta pelin ulkopuolista maailmaa.

Eli immersion ollessa täydellinen, kuljettaja kykenee keskittymään täydellisesti ajamiseen, jonka seurauksena kuljettaja sisäistää auton käyttäytymisen ja pystyy hallitsemaan autoaan lähes kuten oikeassa elämässä. Field of Viewia säätämällä kuljettaja kykenee hankkimaan itselle parhaan mahdollisen immersion, jotta ajokokemus on autenttinen.

Liian pieni FOV aiheuttaa sen, että kuljettajan aivot eivät sisäistä ympäröivää maailmaa eikä täten kykene määrittämään vauhdin tuntua.

Liian suuri FOV puolestaan estää kunnollisen näkyvyyden eteenpäin ja tuottaa kuljettajalle putkinäön (jos ajat 100km/h, aivot luulevat ajavan 400km/h).

Seuraavista kuvista voi tarkastella pienen ja suuren FOVin konkreettisia eroja kuvakulmaan. Kumpikin kuva on otettu paikalla olevasta autosta, täsmälleen samasta kohdasta Sebringin varikkosuoraa.

Kuva 4: 45 asteen FOV

Kuva 4: 45 asteen FOV

Kuva 5: 90 asteen FOV

Kuva 5: 90 asteen FOV

iRacing tarjoaa itsessään loistavan työkalun Field of Viewin määrittämiseen. Kyseinen työkalu löytyy Options -valikon Graphics -osiosta. Työkalua käytetään siten, että pyydetyt mitat syötetään laskuriin, joka laskee ja asettaa automaattisesti optimaalisimman FOV:n kuljettajalle.

Työkalussa Bezel tarkoittaa näytön karmien leveyttä. Laskuriin siis laitetaan pyydetyt mitat ja alimpaan ruutuun ilmestyy optimaalinen lukema. Sitä voi kuitenkin vapaasti säätää, jos kuva tuntuu liian kapealta tai leveältä.

Kuva 3: FOV-laskuri

Kuva 3: FOV-laskuri

Nyt olet tutustunut iRacingin ominaisuuksiin ja perusasetuksiin. Nämä asetukset auttavat sinut alkuun ja olet askeleen lähempänä autenttista ajokokemusta kilparadalla! Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä!