iRacing on ajosimulaattori, joka toimii internet-pohjaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että pelissä ei ole tietokonevastustajia tai "uramoodia", vaan kilpaileminen tapahtuu toisia ihmiskuljettajia vastaan. Kuljettajat kilpailevat eri luokissa viikoittain vaihtuvilla radoilla. Kilpaluokista ja niihin vaadittavista lisensseistä lisää myöhemmin.
iRacingia aloittaessa kannattaa muistaa, että kyseessä ei missään nimessä ole "kaahailupeli", vaan simulaattori. Toisin sanottuna autot käyttäytyvät samalla tavalla kuin oikeat kilpa-autot, sekä radat on mallinnettu oikeiden vastineiden mukaisiksi laser-skannauksella. Tämä mahdollistaa maksimaalisen realistisuuden ajamiseen ja kilpailemiseen.
Miksi juuri iRacing?Normaalisti 12 dollaria (10.19 euroa) kuukaudessa. Uusille jäsenille iRacing tarjoaa 50% alennuksen. Tarjolla on neljä eri vaihtoehtoa:
Aloittelijoille suositellaan 3 kuukauden pakettia. Kuukausi saattaa olla liian lyhyt aika päästä kunnolla sisälle, ja jatkaminen tulee kalliimmaksi. Vuosi taas saattaa olla turhankin iso investointi, jos iRacing ei jostain syystä miellytäkään.
Autot | Luokat | Road | Oval |
---|---|---|---|
Mazda MX-5 (Cup ja Roadster) | Mazda Cup, Advanced Mazda Cup, Production Car Challenge | ||
JR Motorsports Street Stock | Street Stock Series (Rookie ja C) | ||
Legends Ford '34 Coupe | Advanced Legends Cup | ||
Cadillac CTS-V | Global Challenge | ||
Pontiac Solstice | Production Car Challenge, Grand Touring Cup | ||
SCCA Spec Racer Ford | Spec Racer Ford Challenge |
Radat | Road | Oval |
---|---|---|
Mazda Raceway Laguna Seca | ||
Lime Rock Park | ||
Okayama International Circuit | ||
Summit Point Motorsports Park | ||
Charlotte Motor Speedway | ||
South Boston | ||
Thompson International Speedway | ||
USA International Speedway | ||
Oxford Plains Speedway | ||
Lanier National Speedway |
Yhteensä iRacingissä on n. 30 autoa ja 60 rataa.
Hetkinen, tuossahan on kuusi autoa ja kymmenen rataa. Mihin ne loput jäivät?Loput autot ja radat ostetaan erikseen. Autot maksavat $11.95 (10.15€) kappale ja useimmat radat $14.95 (12.70€) per rata. Kertaostokseen sisältyy samasta autosta eri mallit, esimerkiksi ostaessasi Ford GT:n, saat myös saman auton GT3-mallin. Yhtä autoa ei siis tarvitse ostaa useampaa kertaa, ja ne hankitaan kertaostoksena. Ostamasi autot ja radat säilyvät käyttäjätililläsi, vaikka tilauksesi sattuisi loppumaan.
Kuulostaako hintavalta?Alkuun kyllä. Harrastajan kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että autoja tai ratoja ei tarvitse ostaa kuin sen verran, mitä tarvitsee.
iRacing tuottaa todella monta ainutlaatuista ominaisuutta, mitä ei harrastaja välttämättä heti huomaa. Kuljettajan autenttisen ajokokemuksen lisäksi kuljettaja pääsee kilpailemaan oikeita ihmisiä vastaan tavoittelemisen arvoisista saavutuksista!
iRacing.com sivustoMene iRacingin etusivulle. Ylhäällä näkyy vasemmassa reunassa valitsemasi sarja, todennäköisesti Mazda Cup. Alasvetovalikosta voit vaihtaa sarjaa, mitä aiot ajaa. Eligible Seriesin alla näet lisenssisi mahdollistamat sarjat, ja ineligible seriesin alta mihin turvallisuuslisenssisi ei vielä riitä
Keskellä näkyy kyseisen viikon rata ja valitsemasi auto (Mazda Cupissa joko Mazda MX-5 Cup tai Roadster). Oikealla on "SELECT A SESSION" -näkymä, jossa on neljä vaihtoehtoa:
Race: Kilpailu. Voit rekisteröityä seuraavaan kilpailuun painamalla ylintä kellonaikaa sen muututtua punaiseksi. Mazda Cupissa kilpailuita on tasatunnein.
Osassa sarjoista ajetaan aika-ajo erikseen jokaiseen kilpailuun. Tämä tapahtuu, kun kilpailusessio alkaa. Aika-ajon jälkeen on lämmittely, jonka jälkeen kuljettajat siirtyvät lähtöruudukkoon.
Qual: Aika-ajot. Nämä määrittelevät lähtöruutusi kilpailuihin. Jokaiseen kilpailuun ei tarvitse ajaa aikaa erikseen, vaan ajat säilyvät kyseisen viikon ajan.
TT : Time Trial. Ajat kelloa vastaan tietyn määrän kelvollisia kierroksia, joista paras tietyn kierrosmäärän keskiarvo lasketaan lopputuloksiin. Time Trialeita on kahden minuutin välein, ja olet radalla yksin.
Prac: Practice, harjoitukset. Kyseisen sarjan vapaa harjoitussessio, jossa voit hioa ajotaitoja ja harjoitella ajamista yhdessä muiden kuljettajien kanssa.
Näiden alapuolella on Test Car on Track -painike, josta pääset yksityiseen harjoitussessioon.
Test Car on Track -painikkeen alapuolella on Forum-painikke, joka avaa iRacingin keskustelupalstan. Finland Club Discussion Area -otsake löytyy forumin keskivaiheilta, jonka alapuolelta löytyy FI General Discussion -niminen linkki. Nimestä huolimatta alueella keskustellaan suomeksi.
FI General Discussionista löytyy paljon tärkeää tietoa, vastauksia useimpiin kysymyksiin sekä yleisiä aiheita, joissa voit esimerkiksi hehkuttaa ensimmäistä voittoasi tai sadatella vastoinkäymisiä. Myös Suomi-yhteisön kommunikaatiovälineet -nimisen aiheen alta löydät yhteydenpitotavat forumin ulkopuolelle. Uusia harrastajia suositellaan tutustumaan tähän aiheeseen, ja liittyä harrastajien seuraan TeamSpeakiin, josta saa apua ja samanhenkisiä tovereita harrastamiseen!
Ratin ja polkimien säätäminenAvaa simulaattori Test Car on Track -painikkeesta. Ensimmäisenä ruutuun pomppaa "CALIBRATE CONTROLS" -teksti keltaisella pohjalla. Tämä kehottaa sinua kalibroimaan ohjaimesi. Seuraa ruudulla näkyviä ohjeita. Tämän tehtyäsi sinulle avautuu näkymä Options -valikon Controls- osiosta. Täällä voit määrittää ohjainasetuksesi sekä ajaessa tarvittavat näppäimet.
Kuva 1: Ohjainvalikko
Erilaisille rateille ja polkimille on olemassa tietyt suositusasetukset, joista on hyvä aloittaa. Näitä asetuksia voi muuttaa milloin haluat.
Logitech Driving Force GT:
Kuva 2: DFGT:n ohjainasetukset
Field of View (FOV)Erikoisasiantuntija, MM-sarjan kestosuosikki Riku Alatalo: "Jokaiselle rigille (penkki + ratti + monitori) on oma optimaalinen FOVinsa. Näyttö on kuin ikkuna virtuaalimaailmaan, joten asetukset kannattaa olla kunnossa. iRacingin laskuri on tähän hyvä työkalu, jota itsekin käytän."
Field of View on oleellinen työkalu Sim racingissa. Ennen FOViin siirtymistä, on ymmärrettävä käsite immersio.
Wikipedia: Immersio on videopeliaiheisessa keskustelussa käytetty metaforinen ilmaisu virtuaalitodellisuuteen "uppoamisesta" (engl. to immerse). Se viittaa pelaajan kokemukseen syventyä pelaamiseen niin, että hänen keskittymisensä on kokonaan pelissä eikä hän tiedosta pelin ulkopuolista maailmaa.
Eli immersion ollessa täydellinen, kuljettaja kykenee keskittymään täydellisesti ajamiseen, jonka seurauksena kuljettaja sisäistää auton käyttäytymisen ja pystyy hallitsemaan autoaan lähes kuten oikeassa elämässä. Field of Viewia säätämällä kuljettaja kykenee hankkimaan itselle parhaan mahdollisen immersion, jotta ajokokemus on autenttinen.
Liian pieni FOV aiheuttaa sen, että kuljettajan aivot eivät sisäistä ympäröivää maailmaa eikä täten kykene määrittämään vauhdin tuntua.
Liian suuri FOV puolestaan estää kunnollisen näkyvyyden eteenpäin ja tuottaa kuljettajalle putkinäön (jos ajat 100km/h, aivot luulevat ajavan 400km/h).
Seuraavista kuvista voi tarkastella pienen ja suuren FOVin konkreettisia eroja kuvakulmaan. Kumpikin kuva on otettu paikalla olevasta autosta, täsmälleen samasta kohdasta Sebringin varikkosuoraa.
Kuva 4: 45 asteen FOV
Kuva 5: 90 asteen FOV
iRacing tarjoaa itsessään loistavan työkalun Field of Viewin määrittämiseen. Kyseinen työkalu löytyy Options -valikon Graphics -osiosta. Työkalua käytetään siten, että pyydetyt mitat syötetään laskuriin, joka laskee ja asettaa automaattisesti optimaalisimman FOV:n kuljettajalle.
Työkalussa Bezel tarkoittaa näytön karmien leveyttä. Laskuriin siis laitetaan pyydetyt mitat ja alimpaan ruutuun ilmestyy optimaalinen lukema. Sitä voi kuitenkin vapaasti säätää, jos kuva tuntuu liian kapealta tai leveältä.
Kuva 3: FOV-laskuri
Nyt olet tutustunut iRacingin ominaisuuksiin ja perusasetuksiin. Nämä asetukset auttavat sinut alkuun ja olet askeleen lähempänä autenttista ajokokemusta kilparadalla! Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä!