Kisaraportit
Kausi 2015 -
2. SM-sarjan osakilpailu @
Autódromo José Carlos Pace (Interlagos)
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Marko Penttinen
(23. sija)
Sekä karsintakisassa että finaalissa startti kohalleen ja muutaman auton ohi jo lähtösuoralla.
Pitillä 9 litraa liikaa bensaa joten aivan liian pitkä stoppi.
Etuset kulu ja takaset ylikuumeni eikä auto oikein kääntyny kunnes takaset ylikuumeni sit päätin vielä finaalin lopussa spinnata t4:ssä seinille.
Iku Merikalla
Liian vähän harkkaa ja ei luottoa setuppiin, seurauksena sitten lipsuttelin perän karsinnassa ja taisimpa ottaa spinnin T4 jonka jälkeen sitten ei enää takaisin top20 noustu.
Tasasesti paranee kuitenkin tulos Lagunan karsinta kisan viimeisestä sijasta, ehkä kauden vikassa kisassa ollaan top20 finaalissa!
Kiitokset Kamasa Toolsille ja Raven SimRacingille henkisestä tuesta ja säätöavusta.
Sebastian Lindqvist
(35. sija)
Kisaa edeltävä viikko alkoi vaikeasti kun ei setuppi meinannut istua käteen sitten mitenkään ja vauhti oli ihan ala-arvoista. Sitten vahingossa napsahti säädöt kerralla liki täydelliseksi ja vauhti parani jopa odotettua paremmaksi. Kisassa sitten todella tiukkaa mutta siistiä vääntöä Top-20 paikoista. Kilpaa sai ajaa tosissaan ja koko ajan. Kiitos siitä lähimmille kilpakumppaneille, hauskaa oli. 2-wide tilanteissa vähän ahdisti näkyvyyden puute ja tuli ehkä jätettyä välillä vähän liikaakin tilaa ja siten ajettua tarpeettoman huonoa linjaa. Ekan kisan tapahtumat oli kuitenkin vielä tuoreessa muistissa ja halusin välttyä kaikilta osumilta.
Varikkostoppi sujui ongelmitta ja palasin samoille paikoille takaisin kisaan. Kun kisasta oli ajamatta viitisen minuuttia silmissä kiilunut Top-20 sijoitus mureni kerralla. Renkaat alko olla jo ihan lakritsia, ja jo ennestään melko varpasillaan ajettava setuppi entistä epävarmempi. T3 kun pitäisi ajaa kaasu pohjassa niin siinä pidon rajalla tuntuma autoon muistutti lähinnä leijumista. Tämä raja sitten ylittyi hieman ja perä rupesi vähän lipsuttelemaan. Olisin saanut tämän vielä kopattua ja hävinnyt vain yhden sijan, mutta aivan puskurissa jälestänyt Akseli Salmi ei sitten ilmeisesti ehtinyt reagoida tilanteeseen ja puski lisää vauhtia takapuskuriin. Tästä auto lähti sitten lopullisesti näpeistä ja suoraan sisäkaiteeseen. Auto meni niin solmuun että edessä oli keskeytys. Kyllä osaakin sylettää. Ei auta kun uskoa että Suzukassa tulee viimein tulos. Huolellisella valmistautumisella täytyy pyrkiä pitämään vauhti jo saavutetussa kahenkympin sakissa.
Aleksi Elomaa
(3. sija)
Aika-ajo oli jälleen huono, josta seurasi neljäs lähtöruutu karsintakisaan. Karsinta kisan lähdössä onnistuin nousemaan toiseksi ja sillä sijalla ajettiinkin loppuun asti, mikä antoi minulle kolmannen ruudun itse finaaliin.
Finaalin startti sujui samalla tavalla kuin karsintalähdössäkin, mutta tällä kertaa nousin kärkeen. Kärkipaikkaa ei kuitenkin tarvinnut pitää kovinkaan pitkään, koska nopeutta ei kuitenkaan ollut tarpeeksi sen pitämiseen. Ennen varikkokäyntiä olin tippunut jo kolmanneksi, tosin olin hyvin vielä toisen sijan kanssa. Varikko meni ihan hyvin, mutten aivan onnistunut ohittamaan varikolla, enkä myöskään myöhemmin radalla joten lopullinen sijoitus kolmas. Pisteiden valossa näyttää paljon paremmalta nyt, mutta tavoitteen saavuttamiseksi pitää onnistua lopuissakin kisoissa.
Kiitokset tiimille Raven SimRacingille ja tiimin tukijalle Kamasa Toolsilla yhteistyöstä. Nähdään seuraavassa kisassa!
Mikko Lindström
(28. sija)
Oma kisa meni vauhdinpuutteesta huolimatta ihan hyvin. Finaalin lähtöruutu 38 ja lopputuloksissa 28. eli nousua tapahtui taas ihan kohtuullisesti. Lähdöt meni sekä karsinnassa että finaalissa hyvin ja napsin muutamia sijoituksia heti alussa. Muutaman kuskin kanssa saatiin hyvää vääntöä kisan aikana. Auto oli aivan liian mutkapainotteiseksi säädetty ja se tuli huomattua karvaasti vasta kisan aikana kun suoralla porukkaa paineli ohi vasemmalta ja oikealta, suorien välillä sitten sai taas muut kiinni mutta eihän siellä ohi pääse.
Finaalin startti meikäläisen vinkkelistä: https://www.youtube.com/watch?v=oc4mNAG9fpI
Simo Holm
(9. sija)
Aika-ajo: 15.
Karsinta: 7.(13. lähtöruutu finaaliin)
Finaali: 9.
Aika-ajoissa ihan ok kierros, keli oli yllättävän nopea. Viimeinen yritys alkoi hyvin, mutta i antoi offtrackin vaikka 2 rengasta oli koko ajan radalla.
Karsinnassa yhden sijan nousu. Jonossa ajeltiin, ja auto meni lähes ajokelvottomaksi viimeisellä kierroksella. Muuta en muista.
Finaalissa unelmastartti ja tarpeeksi vauhdikkaasti ekat mutkat, niin nousin ainakin 4-5 auton edelle. Vähän näky alussa, että kaikki Top10:ssä oli oikeasti nopeampia. Just ja just roikuttiin perässä ja kun renkaat meni, niin tuli sija tai kaks takkiin. Päätin tulla pitille aikasin, mikä oli kyllä virhe, mutta pääsipä ohitteleen hitaampia. Stoppien takia Kallunki pääsi edelle, Tontti karkuun ja Hagner katosi. Lopussa sain Kallunkin kiinni ja koitin pientä säikäytystä T1:seen. Onnistui ja hänellä meni T1 reisille. Pääsin ulostulossa rinnalle ja T3:seen edelle. En saanut kovin hyvää linjaa kuitenkaan ja auto lähti hieman sladiin. Kallunki anto pienen pusun, mutta ei varmaan hajonnut mitään. Siitä sitten maaliin.
Olin erittäin tyytyväinen miten kaikki kamppailutilanteet meni kisan aikana. Ei liian varovaista, ja riittävällä aggressiivisuudella ilman hölmöilyjä. Viime kisassa top10 tuli melkolailla tuurilla ja ruksaamalla muita. Nyt oli oikeasti vauhtiin oikeuttava sija, eikä moni keskeyttäny edestä. Reeneihin kun vertaa niin oli hienoa taistella sellasien kaverien kanssa, jotka vielä praccyissa meni melki sekuntia kovempaa.
Markku Manninen
(38. sija)
Aika-ajo kierros oli ihan jees, ei isompia virheitä. Karsinnasta jonon mukana finaaliin. Finaalissa oli tasaista ja hyvää vääntöä kuten oli aika-ajosta odotettavissa. Kierroksella 16 varikon ulostulon kohdalla huomasin, että Hagnerilta lähti perä alta ja oman vauhdin ollessa päälle 200kmh ja matkaa liian vähän, ei kerennyt kuin toteamaan että "tää tais olla tässä". Jokunen piste enemmän olisi ollut napattavissa, mutta tukivarret suoriksi ja matka kohti japania.
Jere Vikki
(12. sija)
Finaalin lähtö oli aika perus pidin oman sijoituksen ja vältin kolaroinnit. Alkukierroksilla otin pikku osuman keulaan kun Kaijaselta lähti vähän perä irti neulansilmässä enkä kerennyt väistämään. Auto tuntui hyvältä koko kisan ajan että pystyi nousemaan 18. ruudusta 12:nneksi.
Timo Mäkipää
(30. sija)
Olihan tuo tuommosta cruisailua. Setuppia en oikeen saanu kuntoon, nii ei ollu vauhtia oikeen muuten kuin suorilla.
Ihan kivastihan tuo meni. Nyt ei ollu mitään ensimmäisen mutkan kolarointeja, vaikka aika tiukassa ryppäässä mentiinki. Taisin kuulla spotterin sanovan "Four wide" 1-2 mutkissa. Siitä läjä hajos ja ajeltii jonossa. Jengi tuli mutkissa ohi kun ei saanu sitä setuppia niin, että olis uskaltanu mutkat kovempaa ajaa.
Pyörähdin. Tipuin viimeiseksi. Sieltä sitte päristellen muiden epäonnen kautta sijalle 30.
Ei siinä. Suzukaa odotelles. Ehkä jos jaksais treenaa enemmä kuin parisen tuntia. Ja säätää setuppia ;)
Arto Ihamäki
(17. sija)
Q:P17
Karsintalähtö alkoi hyvin sijalta 8 ja T1:sen jälkeen taisin olla jopa kuudes mutta pussitin itseni oikein kunnolla T kakkosessa ja ainakin 5 kaveria meni ohi, siitä sitten körötellen loppuun.
Finaalissa lähtö sijalta 23 ja tasaisella ajolla nousin 6 pykälää, pari rehtiä ohitusta ja loput muiden ajovirheiden vuoksi.
Rohkeutta taisteluihin kaipaisi runsaasti lisää ja kahta lisänäyttöä että näkisikin jotain ;-)
Joni Takanen
(6. sija)
Itse kisahan meni yllättävän hyvin, combo on itselleni melko haastava ja en ihan hirveästi tykkää interlagosin radasta millään autolla. Parempaa kilpailua täällä sai aikaseksi kuin lagunassa!
Finaalin startti meni melkolailla huonosti, auto stumppasi hieman, tämä johti siihen että Hagner ja Holm olivat tämän jälkeen aivan kontissa kiinni. Parin puolustuskierroksen jälkeen pääsin heistä eroon ja aloitin armottoman takaa-ajon kohti Tonttia ja Haapasta. En nyt kierrosta muista mutta Tontti ajoi Haapasta perään T1-mutkassa ja sain kuitattua itseni hänestä ohi. Haapasen pehmittämiseen menikin tovi aikaa, mutta pääsin kuitekin mukavan väännön jälkeen hänestäkin ohi. Noh varikkokierros aiheutti lisää harmaita hiuksia. Tankkasin liikaa joka johti siihen että Haapanen pääsi uudestaan ohi plus sitten vielä pitti exitissä osuin seinään ja sain melkein halvauksen, onneksi ei tullut vaurioita! Taas uusi takaa-ajo Haapasta kiinni ja kovan väännön jälkeen taas ohitse ja maaliin sijoituksella 6.
Klaus Kivekäs
(1. sija)
Aika-ajoissa ensimmäinen kierros onnistui varsin hyvin, toisella olikin sitten liikaa yritystä ja aika ei parantunut. Ensimmäisen vedon ajalla irtosi kuitenkin paalu.
Karsintakisassa sain hyvän lähdön ja pääsin muilta karkuun. Sen jälkeen piti vaan huolehtia, etten pistä autoa seinään.
Kisassa startti meni Laguna Secan tapaan pieleen. Sähläsin kytkimen kanssa ja renkaat sutivat paljon. Näin, että Elomaa sai paremman lähdön ja lähestyi uhkaavasti, joten otin sisälinjan ykkösmutkaan. Ajelin mutkan kuitenkin turhan varovaisesti ja menetin johdon. Toisen kierroksen lopussa Elomaa teki virheen viimeisessä mutkassa ja kuittasin kärkipaikan takaisin. Koitin sitten puskea kovaa ja sainkin draftin rikottua. Sen jälkeen kisassa oli kyse lähinnä keskittymisen säilyttämisestä ja takarenkaiden huolehtimisesta. Renkaat pysyivät yllättävänkin hyvässä kunnossa koko kisan läpi ja autoa oli mukava ajaa. Parin ensimmäisen kierroksen jälkeen ei siis mitään sen kummempaa draamaa ollut. Kaksi voittoa kahdesta kisasta on melkoinen unelma-alku kaudelle ja fiilis on sen mukainen.
Kiitokset sarjan järjestäjille, sarja on lähtenyt käyntiin heti alusta alkaen hyvin ammattimaisesti ja streamitkin ovat huippulaatua!
Jukka Siuvatti
(26. sija)
Oma tavoite oli päästä finaaliin ja se onnistui.
Karsinnoissa hieman tuli kohellettua ja kuten myös kisassakin mutta onneksi ihan itsekseen...aika ajoon olin melko tyytyväinen.
Lopputulos oli mikä oli mutta huonomminkin olis voinu mennä huomioiden että eilen tulin kolmen viikon loma reissusta ja lentojen järjestelyt oli niin huonot ettei tiedä vieläkään missä on, hiukka rytmit sekaisin mutta kyllä se tästä.
Tästä johtuen kuuppa vielä pihalla dynaamisista radoista ja muista updateista...oli vähän sellanen enemmän kuin epävarma olo.....enkä vieläkään pidä Ruffista..Heh...
Mutta joo kaikin puolin hienosti järkätty kisa kokemus ja kyllä on kova taso näissä kisoissa ja tuntui olevan rehti meininki radalla.....hienoa päästä mukaan ja kiitos kaikille
Timo Eskola
(24. sija)
Ensimmäinen kisa Laguna Secassa oli sen verran kiva ja meni hyvin, että antoi motivaatiota harjotella runsaasti. Treenille tosiaan oli tarvetta, Interlagosista oli kokemusta ennen tätä yhden kisan verran Skippyllä.
Aika-ajosta ihan hyvä 30. sija. Kelasin että kyllä tässä hyvin todennäkösesti mennään finaaliin. Karsintakisassa kuitenkin surkea startti ja osuin vielä siinä säheltäessä ensimmäisessä mutkassa Joutsin perään. Onneksi kuitenkaan mitään kovin pahaa ei päässy sen seurauksena tapahtumaan. Loppu kisasta meni paremmin, sain parilla hyvällä ohituksella kaksi sijaa takaisin ja kisaan 32. lähtöruudun.
Finaalissa lähtö ei ollut paljon parempi mutta löysin hyvän välin mihin tunkea ensimmäiseen mutkaan ja nousin ensimmäisillä kierroksilla muutaman sijan. Oletin että rata olis liukas kuumalla säällä ja laitoin varmuudeks siipeä melko reilusti. Suorilla jäin kavereista vähän jälkeen mutta toisaalta auto oli hyvä ajaa kuluneillakin renkailla ja kisa meni aikalailla virheettömästi.
Kaikenkaikkiaan onnistunut kisa jälleen ja hyvä lopputulos. Kiva oli päästä vaihteeks ohittelemaan, edellisessä kisassa homma meni tosinpäin. Parin viikon aikana vois opetella lähtemään viivalta. Muutakin opeteltavaa kyllä riittää, koska Suzukasta on vielä vähemmän kokemusta.
Jari Lohtari
(4. sija)
Qualissa yllätys
Karsinnoissa bileet
Kisassa letkajenkka
Pienellä yllärillä qualiaika vaikka molemmat kierrokset jollain määrin pieleen, riitti kuitenkin P12. Olisi karsinnassa ollut pari minuuttia lisää aikaa niin Haapanen olisi ohitettu mutta tällä päädyttiin kisaan P7.
Lähdössä pikkuisen liikaa sutimista mutta liikkeelle kuitenkin päästiin, noustiin P4 erinäisten sattumusten jälkeen ja maaliintulon jälkeen: (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Ensimmäinen yritys Elomaan ohi oli parempi mutta jarrutin liian pitkäksi, toisella yrityksellä Elomaa ymmärsi mitä olin tekemässä ja laittoi oven kiinni.
Ainoa moka: Liikaa bensaa pitillä.
Tommi Hahka
(5. sija)
Q: P3
preR: P2 -> P3
R: P5 -> P5
Aika-ajo meni hyvin, kisapace ei ollut yhtä hyvää, mutta tulin maaliin kuitenkin suunnilleen sillä sijalla mihin vauhti oikeutti. Sain setupin tuunailtua menneellä viikolla enemmän oman maun mukaiseksi, minkä ansiosta auto oli paljon vähemmän pelottava ajaa kuin Lagunassa.
Onnittelut Klausille ja muille podiummiehille.
Hannu Vallin
(34. sija)
Aika-ajoissa kävi jo selväksi, että eihän vanhan vauhti riittäisi niin yhtään mihinkään näissä kinkereissä. Karsintakisassa muiden epäonni johti kuitenkin siihen, että sain ajella maaliin sijalla 20. ilman erityistä yrittämistä, joten tavoite finaalipaikasta täyttyi.
Finaalissa suunnitelma oli ajaa mahdollisimman varmanpäälle ja välttää auton romuttamista, ja tätä kautta napsia mahdollisimman monta sijaa kotiinpäin. Itse kisassa sitten tuntui, että olisin pystynyt vähän ajamaan kilpaakin mutta hermostuneisuus ja huono varikkotaktiikka (12 litraa liikaa bensaa hello) veivät mahdollisuudet moisesta, sija 34. kuitenkin ja Suzukassa parantamaan.
Riku Alatalo
(2. sija)
Viimeks yli vuosi sitten ajanu comboa. Noh, 8-10 kierrosta ehdin saada alle ennen aika-ajoa, mutta jotenkin onnistuin ekalla kierroksella ajamaan ajan joka riitti 2. ruutuun, eli paalúlle kakkos lähtöön. Sieltä voitto ja 2. ruutu sitten itse kisaan. Elomaa otti huikean startin ja jouduin sijalle 3. Elomaa onneksi sähläili ja pääsin ohi minkä jälkeen siinä sitten jonossa ajettiin. Toinen sija on paljon parempi kuin odotin.
Kristian Lindroth
(22. sija)
Isot paineet tippui niskasta kun nyt toisella yrittämällä pääsi ruutulipulle asti. Aika-ajot ja karsintaerä olis voinut mennä paremminkin, mutta oli pakko vähän mummoilla kun oli niin kovin sliperiä. Vähänkin jos laittoi kaasua liian tuhdisti exiteissä, niin kaikki hyöty valui moninkertaisesti korjausliikkeisiin.
Kisaan suunnilleen ruudusta 20, ja ensimmäinen kierros meni ilman ongelmia. Jotkut hieman lipsuili ja muutama positiokin tuli parannettua. Sitten kuitenkin tokalla kierroksella T3:ssa pitkä sladi, vauhdit pois, ja saadut positiot takaisin kavereille. Pulssin päristessä jossain parinsadan tietämillä, missasin vielä T4:kin, ja taas liuta kuskeja heittämällä ohi. Nyt jo hieman otti päähän.
Loppukisa olikin yhtä taistelua koko ajan. Kaikki autot letkassa ajoivat suunnillen samaa vauhtia, joten varikkokäyntiin asti ajaminen oli pelkkää trilleriä. Päätin muuttaa bensastrategian jonkun verran aikaisemmaksi, koska kierrosajat junan perässä ei ollut kummoisia. Taktiikka kuitenkaan ei osoittautunut ihan niin hyväksi kuin olisi ollut mahdollista, koska bensaa tuli otettua kymmenisen litraa liikaa. Muutama sija nousua kuitenkin, ja lopputuloksissa sija 22.
Erittäin hauska kisa kaikinpuolin, ja mahtavaa herrasmies-racingiä kaikilta kenen kanssa tuli rintarinnan ajettua! Suzukassa sitten uudestaan ja toivottavasti paremmilla kumeilla.
Kiitos kaikille!
Samu Joutsi
(32. sija)
Ei voi olla kuin tyytyväinen.
Olosuhteiden muutos harjoitusten jälkeen tosiaan sekoitti pakkaa, mutta sain säädöt vähintäänkin siedettäviksi.
Aika-ajot menivät jälleen penkin alle n. pari sekuntia jäin omasta huippuajasta.
Karsinnassa onnistuin lähdössä täydellisesti. Hieman tuli osumaa ensimmäisessä mutkassa, mutta onnistuin pitämään auton hallinnassa. Oikeastaan koko kauden tavoite tuli jo saavutettua ja pääsin finaaliin.
Finaali oli hankala, ei vain taidot riittänyt vastaamaan kilpailuun, mutta onnistuin sentään ajamaan ehjänä maaliin enkä ollut sentään viimeinen.
Kehitystä on tapahtunut ja ennestään vieras auto alkaa tuntua jo paljon paremmalta.
Innolla jään odottamaan seuraavaa osakilpailua!
Teemu Toikka
(13. sija)
Q: 20. sija
Karsinnat: 8. sija
Finaali 13. sija
Sain aika hyvät lähdöt molemmissa lähdöissä, mutta kisasetti tai ajotyyli sulatti renkaat aika hyvin ja likaisessa ilmassa auto puski rajusti. Olen ihan tyytyväinen suoritukseeni ja hymyillen kohti Suzukaa.
Kiitokset Raven SimRacingille setistä, taktiikoista ja tipseistä, sponsorillemme Kamasa Toolsille tuesta sekä kaikille striimin katsojille koko lajin tukemisesta.
Juho Saravo
(27. sija)
Harmi että olosuhteet muuttuivat niin radikaalisti harjoitusten jälkeen. Ei ollut kisoissa luottoa mennä kaasulle oikein missään vaiheessa kun pitoa ei löytynyt millään ja se näkyi tulostaululla. Pahoittelut Hakkaraiselle peräänajosta viimeisellä kierroksella.
Josko Suzukassa sinne kahdenkympin sakkiin.