Kisaraportit 2019 / iRacing -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Mika Pihlajikko (14. sija)

Treeneissä ei meinannut löytyä jarrupaikkoja kohdilleen. Kotona harjoitellut VR:llä ja kisat menee Pro-simulaattorilla. Tunnin treeni oudolla laitteella ei tahdo riittää.

Eka lähtö meni hyvin. Tavoite ajaa ehjä kilpailu ja tuoda auto maaliin ilman kolhuja ja ilman inkkejä. Sitten tekniikka astui peliin ja yhteys poikkesi. Jälkijoukoissa maaliin.

Toinen lähtö alkoi hyvin mutta liian ahne kaasulle meno aiheutti spinnin ja seinään ajon. Auto meni huonoon kuntoon ja korjaus olisi kestänyt kohtuu kauvan. Käpy petti ja keskeytys.

Ei jäänyt käteen kuin iso v----us. Leukaa rintaan ja uusia pettymyksiä kohden.

Jarmo Leivo (4. sija)

Aika-ajo oli taiteilua puolilämpimillä renkailla, tuloksena 4. ruutu. Lähdössä hävisin jälleen yhden sijan, kun en vaan ollut tarpeeksi tarkkana. Ekat kierrokset mentiin onneksi maltilla. Omaa vauhtia oli sopivasti niin, että pystyin roikkumaan podium-sijojen läheisyydessä koko kisan ajan. Pihlajikon tekniikkamurheiden myötä nousin sitten lopulta kolmanneksi. Lyhyen simu-urani paras sijoitus tähän asti!

Toiseen starttiin lähdin ruudusta viisi. Ja ihme kyllä, hävisin taas yhden sijan lähtökiihdytyksessä.. Kisa noudatti koko lailla samaa kaavaa kuin ensimmäinenkin. Vauhti riitti jälleen pakassa pysymiseen, mutta mitään peliliikkeitä ei tuolla radalla viitsinyt lähteä yrittämään.

Oma ajo on vauhdillisesti kehittynyt ajokokemuksen myötä, mutta kisatilanteisiin tarvittaisiin vielä lisää treeniä. Aivan toisen perässä ajaminen on minulle pirun haastavaa ja helposti tulee jätettyä pieni varmuusvara esim. tiukkoihin jarrupaikkoihin. Samoin edellä menevän auton seuraaminen sotkee liikaa omia linjoja ja jarrumerkkien löytämistä. Eli ohituspaikkoja ei synny ilman kaverin virhettä.. Ei auta kun kisata lisää!

Jyri Ryhänen (12. sija)

Teknisiä vaikeuksia. En päässyt serverille kun vasta ekan kisan aikana kavereiden perään neljännelle kierrokselle varikolta startaten. Ja VR ei toiminut. Ajoin sitten näytöltä ja VR-asetuksilla, jotka eivät ihan optimaaliset ole. Ja reisillehän se meni. 0 pistettä ensimmäisestä lähdöstä. Tokaan lähtöön sentään jotain tuntumaa, mutta kyllä se syö miestä, kun kaverit painavat vasemmalta ja oikealta ohi kierroksilla ja kierrosajat eilisillan harjoituksia 5-10 sekkaa hitaampia. Seuraavaan kisaan parempi tekninen valmistautuminen, että pelit ja vehkeet pelittävät. Salama ei iske kahta kertaa samaan paikkaan, eihän? Terveisin Jyri "ukkosenjohdatin" Ryhänen

Jyrki Aalto (10. sija)

Erittäin takkuisen harjoittelun jälkeen aika-ajoissa varma kierros pohjalle. Ensimetrit radalla oli ajettu edellisenä päivänä, eikä pääsuoran jarrutus tuntunut onnistuvan millään. Toisella kierroksella kyseinen jarrutus pitkäksi, kolmas kierros tuntumaa hakien ja viimeisellä jarruvirhe shikaanissa. Tuntuma ei ollut todellakaan kohdallaan.

1. lähdössä löytyi 1. kierroksella yllättävä kanttikivi shikaanin jälkeen, mitättömästä hipaisusta auto poikittain ja keula pyyhkäisi kaidetta. Penkin alle menneen aika-ajon jälkeen tämä tuntui vaan olevan se kirsikka kakussa. Viisi kierrosta auto tuntui aliohjaavan valtavasti, mutta tuntuma parani heti kun Viljakaisen takavalot näkyivät horisontissa. Ja kisafiilis löytyi välittömästi, kun tajusin että saan niitä kiinni pari autonmittaa joka kierroksella!! Jäljellä oli lopulta neljä kierrosta ja kolme autonmittaa. Nopea jakolasku ohitusmahdollisuudesta johti takapyörän pudotukseen nurmikolle mutkaan kääntäessä, mutta spinni pysyi asvaltilla ja sain vielä loppuvauhdilla liu'utettua auton nurmikolle pois muiden tieltä. Takaa tulleen letkan haitari oli kohtuu raju ja ketjukolari oli lähellä. Pisteet tästä lähdöstä tulivat tuurilla.

2. lähdössä M. Pihlajikko spinnasi edessäni. Väistö johti nurmikolle ja Korolainen pääsi ohi. Ero kasvoi kuitenkin alle 0,5sek/kierros, joten kilpakumppanin virhe voisi antaa ilmaisen sijoituksen? Muutaman kierroksen jälkeen edessä näkyikin lupaava pilvi rengassavua, nurmikkoa kyntävä Neutro Slot Racing Porsche ja ohitus oli tosiasia. Aikaero oli n. 4 sekuntia ja jäljellä oli 9 minuuttia. Nopea päässälasku suoralla: 9min/56sek/kierr*(0,4 sek/kierros)= jarruvirhe. Hermo piti ja taidot riitti, joten kevensin jarrua ja sain eturenkaan taas pyörimään ja pääsin lepokitkan alueelle ennen kaidetta. Korolainen kuittasi sijoituksensa tietysti takaisin. Lopussa ohitusyritys kapeaan rakoon, jolloin pyörä putosi nurmikolle ja shikaani meni plörinäksi. Taistelu oli ohi, pisteet vaan kotiin. Jälkikäteen mietittynä oikea ratkaisu, linjani väkisin pitämällä meille olisi luultavasti tullut vain 2xDNF ja paha mieli. Sain auton taas 2 kertaa ehjänä maaliin ja kilpaa ajettiin molemmissa lähdöissä koko ajan. Ja ajoin yli sekuntia edellispäivää nopeampia kierroksia...