Kisaraportit 2019 / iRacing -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Jukka Oja (6. sija)

Tavoite auto ehjänä maaliin ja jos nyt pääsisi 10 sakkiin!
Aika-ajo: pientä tökkimistä kuitenkin 8.sija
1. Lähtö: kolhuitta maaliin ja sija 5. Täysin yli odotusten
2. Lähtö: kolhun takia pyörähdys ekassa mutkassa. Jokunen ohitus ja maalissa sija 6.
Vau vaikka toisessa lähdössä kolhuja tulikin niin täytyy olla tosi tyytyväinen.
Kyllä tuo kärki menee pahuksen lujaa....
Kiitos kaikille niin muille kuskeille kuin kaikille järjestäjä tahoille!

Mika Pihlajikko (11. sija)

Ensimmäinen e-motorsport kisa takana. Kisa setupilla ajot jäi 2.5 kierrokseen ennen aika-ajoa työkiireiden vuoksi.
Löhtö 1. Viimeisestä ruudusta lähtö ja perässä ajeltiin eka kierros. Toiselle kierrokselle sija parani yhdellä. Yritin ajaa edellä meneviä kiinni ja ehkä vähän ero pieneni silmämääräisesti. Sitten Laarousessa edellä menevät kuskit katosivat ruudulta kuin tuhka tuuleen, ajattelin että jätkät oli tosi nopeita, Fast and furious. Suoran päässä näytöt pimeni ja yhteys katksesi. Se oli sitten siinä.
Lähtö 2. Parisijaa parempi lähtöpaikka, ekaan mutkaan hain paikkaa sisältä jossa oli tilaa. Ulkokurvin puolella rytisi. Kurvissa osuin vasemmalta tulleeseen autoon, se auto meni kyljelleen, pääsin jatkamaan tosin auto oli haastava ajaa. Sijalla 5 ajoin pari kierrosta kunnes nopeammat ajoivat kiinni ja menivät ohi. Sijalla 7 yritin roikkua perässä kunnes jarruvirhe ja pyörähdys. Pääsin jatkamaan mutta aika pian auto lähti lapasesta osuen seinään. Siitä varikolle ja se oli siinä.

Kokonaisuutena mukava kisa. Kisa setupiin tutustuminen jäi 2.5 kierokseen ennen aika-ajoa. En päässy sinuiksi setupin kanssa, auto tarjosi herkästi perää menosuuntaan päin jarruissa. Säädettiin jarrubalanssia 2 lähtöön mutta ei parantunut. Toki kolari lähdössä vaurioitti autoa mahdollisesti.

Jarmo Leivo (5. sija)

Ensimmäiset kisat ajettu ja olihan se hauskaa ja intensiivistä puuhaa!

Ekassa lähdössä jäin vähän pussiin ja pari kaveria pujahti ohi. Pitkään seurasin van Nunenia aivan luukussa kiinni, kunnes Eau Rougeen tullessa osuttiin yhteen. Selvisin siitä kuitenkin suht ehjänä maaliin asti.

Toinen lähtö sujui jo paremmin, kun selvisin ekan mutkan sählingistä ehjänä ja neljäntenä. Vauhti ei riittänyt kärkijoukon mukana roikkumiseen ja pari kiekkaa ennen maalia Mehtänenkin tuli Kemmelin suoran päässä ohi. Lopputulema siis viides sija, joka oli kyllä ihan maksimi mihin oma vauhti tällä hetkellä riittää!

Jyri Ryhänen (9. sija)

1. lähtö, varmistelua ja hermoilua. Loppu kisasta alkoi rentoutumaan ja ajo hieman paremmin kulkemaan.
2. lähtö: Ensimmäisessä mutkassa tultiin takaa konttiin ja auto heitti voltin. Sain nilkutettua auton kuitenkin maaliin. Oikea takarengas meni lukkoon kaikissa kovissa jarrutuksissa ja ratti oli koko kisan ajan puolittain vinossa. Ehkä paremmalla onnella seuraavalla kerralla.

Jyrki Aalto (7. sija)

Aika-ajoissa omalta kohdalta unelmatulos: kolme virheetöntä kierrosta, jokainen edellistä nopeampi.

1. lähdössä maukkaita ohituksia puolin ja toisin, valitettavasti viimeisellä kierroksella edelläajanut ajautui hiekalle ja osui palatessaan etukulmaani. Luulin että menee syvälle hiekkaan ja laitoin vaan lapun lattiaan ohitusta yrittäessä. Musta pekka jäi minulle, eli keula osoitti väärään suuntaan. Yksi kuski ehti vielä ohi autoa kääntäessä, joten todennäköinen kahden sijan menetys kirvelee.

2. lähdön alussa taktinen jättäytyminen sisämutkaan koko letkan viimeiseksi. Muurin takaa paljastuikin katollaan olevia autoja ja yksi vietiin vierestäkin, eli ratkaisu oli kisatuloksen kannalta aivan oikea. Radalta löytyi M. Pihlajikko, jonka kanssa ajettiin peräkanaa useampi kierros järjestystä vaihdellen. Startissa pyörähtänyt huomattavasti nopeampi kuljettaja Oja tuli takaa ja taktisesti päästin ohi nopeassa paikassa. Kisakumppanini tuli odotetusti samassa junassa ja lähti ajamaan kärkikuskia takaa kolhuisella autolla. Tapahtui asia jota kovasti toivoin; hän avasi kaasun liian ahneesti seuraavassa mutkassa, päätyi rengasvalliin ja sain sijoitukseni takaisin. Pihlajikko myös keskeytti ulosajoon, liekö autossa ollut enemmänkin vaurioita alkurytinöistä? Viljakainen kuitenkin hiipi takaa ja ohitti. Parin kierroksen eestaas ohittelujen jälkeen olin Blanchimontissa edellä. Viimeiseen shikaaniin jouduin peittamään todella paljon, mutta tiesin että jommankumman virheeseen meidän kahden kamppailu ratkeaa. Katsoin peiliin Bus Stopin ulostulon jälkeen ja näin mariannekarkin poikittain... Loppulähtö varmasti maaliin ja ekasta kisasta täysin taitotasoa vastaava tulos: 2 kertaa maaliin kärkikymmenikössä!

Heikki Mehtänen (4. sija)

Aika-ajo ei jotenkin oikeen osunut, kolmantena kisaan Ollikaisen ja H. Pihlajikon takaata, lähtö meni suht nätisti, Rinne-Laturi otti hurjan lähdön ja tipuin hänen taakseen. Ajelin siinä sitten kärjen tahdissa ja odottelin, että alkavat nahistelemaan. Sija 2 tuli oikeastaan tekemättä mitään kun Rinne-Laturilla ja H. Pihlajikolla tuli kontakti Les Combesissa. Loppu olikin sit Ollikaisen jahtaamista ja ohitusten yrittämistä. Kovaa ja rehtiä, miellyttävää kilvanajoa. Kokonaissijoitus 2 ja lähdön 2. nopein aika joten toiseen lähtöön sitten sijalta kaksi. Lähdössä Alamäellä lukitsi jarrut ja auto heittelehti mun kylkeen, siinä sitten väisteltiin myös muita onnettomuuteen joutuneita autoja ja jäin kärjestä sen 10+ sekuntia. Autoonkin sain komean vauhtiväännön ja suoranopeudet kärsi aika pahasti. Taisin olla jossain sijan 8 alapuolella. Noh, sitten kovaa nousua aina viidenneksi asti. Hetken jouduin Leivon kanssa taistelemaan sijasta neljä johon aattelinkin sitten tyytyä kun kolmen kärki viipotti noin 13 sekuntia edellä. Jossain vaiheessa H. Pihlajikko tippui letkasta ja viimeisen kahden kierroksen aikana otin kaverin kiinni. Koitin kaikkeni vielä saada maalisuoralle paremmat vauhdin Bus Stopista, mutta Pihlajikko sai hyvin puolustettua enkä saanut linjoja ristettyä. Hyvää kilvanajoa eikä ainakaan omalle kohdalle tuota kakkoslähdön T1 ajovirheestä johtunutta vahinkoa enempää kolinoitakaan osunut. Kiitos kanssakilpailijoille ja kuukauden päästä nähdään!