Kisaraportit
Season 6: FiSU Sport Trophy (FiST) -
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Panu Artimo
(24. sija)
Lähtökohdat kisaan olivat kunnossa, harjoitusserverillä aika oli 2/3 paremmalla puolella ja aikakin tiiviissä keskinipussa. Sitten kun piti kisaserverille alkaa lokkautua aloin kohkaamaan taas riftien ja voicemeetrin kanssa, mitkä sain sitten 15 minuutin jälkeen toimimaan jopa niin että disconkin äänet kuuluivat oikeasta paikasta. Veljeä ei tosin näkynyt serverillä ja hyppäsin vielä AC:stakin pois kun ruudunpäivitys oli ilmeisesti raskaammasta kuormasta johtuen tipahtanut 40 seutuville. Ilkan huhuilua ja koneen säätämistä ja vain pari minuuttia myöhästymistä aa:sta. Nopein kierros heti tokalla kierroksella muistaakseni, kolmas kierros plörinäksi ja taas pois pelistä ja konetta säätämään ja veljeä avustamaan. Aika riitti ehkä 15. sijaan?
Onneksi ei ollut mitään isompaa ongelmaa enää.pelin säätöjen eikä veljen peliin pääsyn kanssa joten peli käyntiin ja suoraan lähtöruudukkoon. Minuutti lähtöön ja aloin miettiä että ei taida olla oikeat bensat setupissa, no lisää bensaa ja peli ilmoittaa että laiton setuppi, latasin toiset "pitkät" säädöt ja pääsin takas gridille. Jees kaikki kunnossa 15 sekkaa ennen starttia.
Lähtö meni varovasti ajaen, mutta pääsin t2:sta kohtuullisesti läpi ja taisin pari sijaa jopa npata vain ajamalla tarkasti radan oikeaa reunaa. Seat mutkaan tullessa Ilkka joka oli saanut vielä paremman lähdön tunki sisäkurviin ja ohi. Sain vähän huonon exitin ja jäin sekunnin verran mistä lähdin kuromaan eroa kiinni.
Parin kierroksen jälkeen crewchief alkoi ilmoittelevaan sävyyn ilmoitella että pitäisi 16 minuutin sisällä käydä tankkaamassa, joten "pitkässä" setupissa oli ollut bensaa n. 25 litraa. Ajoin sitten kevyellä autolla ihan ok kierroksia ja edessäajavien virheistä taisin päästä sijalle 12-13 kunnes piti mennä tankkaamaan.
Koskaan en ole tankannut ja jo auton pysäyttäminen oikeaan kohtaan osoittautui haasteelliseksi. Varmaan minuutin kaksi vekslasin pilttuussa kunnes vihdoin suostui päästämään pittivalikkoon ja tankkaamaan. 100 litraa tankkiin ja taas laiton setuppi. Nyt jo huomasin että joskus treeneissä näkemäni ride height asetus oli liian matala, en kuitenkaan alkanut hermostuksissani alkaa etsiä korjaavaa asetusta valikosta vaan nappasin satunnaisen toisen setupin ja laitoin siihen bensat. Koko varikkoseikkailuun meni varmaan päälle 3 minuuttia ja 13. sijalta viimeiseksi 2 kierrosta jääneenä.
En tiedä minkä setupin sain laitettua, mutta oli aika erilainen kuin millä olin ajanut treenit, tavoitin kuitenkin edelläajavaa Aleksia jolla taisi olla setuppi vielä enemmän huono kuin minulla. Ohitinkin hänet, mutta kun olin 2 kierrosta jäljessä niin eipä se tilannetta muuttanut.
Kisaaminen ja ajaminen oli totutun hauskaa, mutta jäi kyllä vähän huono maku suuhun. Kaikki tekniikan säätäminen juuri ennen kisaa, ja muut ylimääräiset hommat ja amatöörimoka setupin kanssa - ei voi syyttää kuin itseään. Uskoisin että kisassa olisin vauhdin puolesta ollut varmasti 15 sakissa ainakin alkukierrosten perusteella.
Ei muuta kuin virheistä oppineen Spa tulille.
Marko Tolvanen
(16. sija)
Jo keskiviikon höntsästä jäi hyvä fiilis, että Rellulla pääsee vääntämään kunnolla ja auto tuntuu istuvan omiin näppeihin ehkä jopa luontevammin kuin viime kauden Maserati.
Ja sitten itse kilpailuun. Aika-ajoissa ensimmäinen yritys meni hieman yliyrittämiseksi, mutta siinä 15. lähtöruudun paikkeilla aika kuitenkin pyöri, vaikka omaa parastani olin lähes sekuntia hitaampi. AA:n lopuksi yritin vielä parantaa aikaa tankkaamalla autoon 2 kierroksen bensat, mutta hieman oli liikennettä radalla ja taisin lopulta jäädä 18. ruutuun.
5min hengähdystaukoa oli enää pari minuuttia jäljellä, kun tajusin että minun Kisa setuppi ei olekaan kelvollinen kisaan. Ajoin nimittäin kisa setupilla jo keskiviikon höntsässä, kun olin vlopun reissussa ja ainoana toimenpiteenä sunnuntaina oli säätää renkaiden lämmöt ja pistää tankkiin lisää bensaa. No bensan lisäyksestä johtuen keula laskeutui liikaa ja setup oli rikki. Äkkiä sitten keulaa pari naksua ylöspäin ja saatiin auto työnnettyä lähtöruutuun.
Lähtö oli ihan ok ja ensimmäiset mutkat selvisin hyvin pienillä naarmuilla. Sitten kisan alkupuolella pari myöhästynyttä jarrutusta ja menetin sijoja, joita sitten sain takaisin kisan loppupuolella, kun muillekin rupesi sattumaan ja tapahtumaan. Auto oli hyvä ajaa koko kisan ja tuntui koko ajan, että autosta saisin enemmänkin irti elikkä jatkoa ajatellen hyviä kisoja pitäisi olla edessä. Mahdollisuudet oli 15-sijaankin, mutta viimeisen kierroksen lopussa neulansilmässä spinnaus pienestä kontaktista ja jäin sitten 17-sijalle (jollei rankkuja tule).
Tästä on hyvä jatkaa ja mielestäni realistiset tavoitteet on päästä TOP15:een kauden aikana. Sitä ainakin lähdetään hakemaan, mutta pääasiassa rehtiä kilvanajoa.
Ilkka Tulppo
(11. sija)
Kauden ensimmäinen kisa takana.
Aika-ajossa akoi tulla fps:t notkahdella 33:n joten vielä aika-ajon aikana kävin sääätämässä krafiikka asetuksia.
aika-ajon tulos oli aikalailla sitä mitä odotinkin, tai pari-kolme kymppää ois voinu päästä kovempaa.
Kisassa sitten lähtö ie ollut paras mahdollinen ja jäin ykkösmutkassa hieman muiden autojen väliin pussiin jonka seurauksena kakkosmutkassa pyörähdys. sieltä letkan perältä sitten aloitettiin nousu. ensimmäiset muutaman kierroksen ajan oli fps 33 aina kun näkyi suoralla enemmän autoja. pakan hieman levittyä alkoi myös koneen suorituskyky riittää paremmin eikä droppeja tullut.
tässä kisassa sai ainakin ohitella. Yksi ohitusyritys Ilkka Artimosta meni sisälinjalta pieleen liian myöhäisen jarrutuksen takia ja ajauduin mutkan todella pitkäksi. tämän jälkeen tuli sisälinjalla jarrutukset otettua liiankin varovasti josta johtuen useita ykkösmutkan ohituksia jäi tekemättä.
kilpailusta sija 11 on mielestäni hyvä ottaen huomioon että ensimmäisten mutkien jälkeen oli hännillä. muuten tuohon tulokseen en voi olla kovin tyytyväinen koska vauhti olisi riittänyt paljon korkeammalle.
Ilari Siltanen
(6. sija)
FiST kauden eka kilpailu ja tekeminen oli suunnilleen suunnitellun kaltaista. Tein pari jarruvirhettä, jotka maksoivat sijoista 4-5 taistelumahdollisuuden, mutta tavoite onkin parantaa juoksua loppukautta kohden - tuntumaa kisa kisalta parantaen.
Virheistä johtuen pääsin ajamaan kuitenkin kilpaa eri kuskien kanssa, tylsähän se on omassa kuplassa ajella.
Janne Pehkonen
(7. sija)
Qualissa 7:s, kisassa 7:s. Siihen asti ajaminen tuntu ihan hyvältä kunnes rengas alkoi kulumaan. TC asetus kai siihen vaikutti kun auto ei enää käyttäytynyt siten kuten sen toivoi toimivan kuluneilla renkailla. Lopussa pari virhettä, jotka maksoi 6 sijan. Ei voi tyytyväinen olla jos mahikset oli parempaan.
Vesa Rasi
(12. sija)
Aika-ajo meni suht sillä tasolla mihin treeneissä päästiin. Hieman jäi harmittamaan viimeisen vedon moka, joka pilasi sen kierroksen. Olisi voinut ehkä 1-2 sijaakin korkeammalle päästä, mutta tämmöistä tämä.
Kisa alkoi sitten vähän kehnommin. Ensimmäiseen mutkan otin todella varovaisesti, mutta Katajainen tönäisi ensin niin, että oli pakko oikaista turva-alueen kautta. Radalle paluu kohtaa hakiessani Tulppo pyörähti eteen ja ohi mennessäni pyörähti vielä radalle päin osuen keulalla oman autoni perään, jonka jälkeen itse pyörähdin rengasvalliin. Siitä sitten joukon hännille ja takaa-ajoon vaan. Hyvin sitten sainkin letkan kiinni. Ohitellen ja muiden epäonnesta hyötyen pääsinkin nousemaan aina sijalle 12. asti. Tulppoakin oli mahdollisuus tavoittaa ja useamman kierroksen olinkin 1-2 sekunnin päässä, ihan lopussa pääsi vielä ihan lähellekkin, mutta matka loppui kesken.
Ihan positiivinen mieli kisasta alun tapahtumienkin jälkeen. Pääsi ajamaan hyvin kilpaa muiden kanssa. Tylsää ei ainakaan tullut.
Kiitos tästä, jatketaan taas SPA:n kisassa!
Eero Järvinen
(1. sija)
Jaahas, jospa vähän purkais kisaa sitten:
Lähtökohdat oli se että odotin tiukkaa vääntämistä Jukka Eskelisen kanssa joka oli oikeastaan ainoa kuka oli pystynyt karsintaservulla aikoihin vastaamaan, toki aina on mahdollisuus että sieltä joku "kaaappireenaaja" tulee ja vetelee ympäri korvia, mutta varsinkin kun Kovasen Pasi jäi kisasta pois niin uskoin että Jukka on se kenen kanssa saa vääntää.
Aika-ajo meni aikalailla odotusten mukaisesti, sain paukautettua nopean kierroksen ilman isoja virheitä tauluun, mutta tiesin että Jukalla saattaa kymppi löytyä hotfap vauhtia enempi ja näin se olikin, eli kakkosruudusta liikenteeseen.
Olin reenannut kylmillä renkailla lähtöä ja T1:sta sekä koko ekaa kierrosta, ja se kannatti koska sain hyvän lähdön ja pääsin Jukan rinnalle T1 jarruun, pieni kylkikontakti Jukan kanssa mutta ei isompaa draamaa, Jukka hiukan valui leveäksi ja pääsin puikkaamaan ulkopuolelta ohi ja otettua 1. paikan itselleni.
Siitä sitten lähin vaan ajamaan niin kovaa kuin osasin ja uskalsin ja parin kierroksen jälkeen näytti siltä että Jukka kyllä pysyy kyydissä mutta ei saa ohitusyritystä aikaiseksi joten sitten vaan jatkoin mahdollisimman tasasta ajoa ilman isoja virheitä ja se riitti tällä kertaa. Jukka pysyi kokoajan 0,5sec-1sec etäisyydellä mutta ei päässyt kertaakaan tekemään ohitusyritystä, joten paine ei ollut niin paha kuin voisi odottaa ja sain aika rauhassa ajaa omaa ajoa ja vaan sivusilmällä tarkkailla Jukan tekemisiä.
Joten ekasta kisasta voitto, ja tuntuhan hyvältä taas päästä ajamaan kisaa yhden kauden tauon jälkeen!
Olli Honka
(17. sija)
Kausi startattu!
Kisaan lähtökohdat ei olleet parhaat mahdolliset, kun reissu Oulunseudulle sotki kilpailun valmistautumisen.
Viikolla huomasin kysyä Racetime Oulusta mahdollisuutta ajaa kisa heidän laitteillaan ja Mikon kanssa päästiinkin asiasta sopimukseen. On muuten ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka!
Testiajo perjantaina jätti paljon kysymyksiä. Totuttelu uusiin laitteisiin näin pikaisella aikataululla söi selkeästi kierrosaikaa. Päätös kisaan ilmoittautumiseen venyikin pitkälle lauantai iltaan.
Onneksi ilmoittaudun koska kokemus oli aivan mielettömän hieno.
Ennen kilpailua ajatuksissa oli kympin sakkiin sijoittuminen joka onnistuneen startin ansiosta vaikuttikin olevan mahdollista. Tänään ei kuitenkaan taidot riittänyt pitämään Rellua radalla. Sijoitus 18.
Suuret kiitokset Racetime!
-Olli Honka #74