Kisaraportit Season 5: The Other Italian - Osakilpailu 2/6 @ Silverstone International

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Dani Korpi (1. sija)

Tällä kertaa aika-ajo meni hiukan paremmin, vaikken aivan nappikierrosta saanutkaan osumaan. Mutta se onneksi riitti paalupaikkaan.

Ensimmäinen kisalähtö meni hyvin, sain revittyä hyvin nopeasti mukavan välin Anssiin. Valitettavasti servu kuitenkin kaatui, joten tilanne nollautui toiseen lähtöön.

Toisessa lähdössä lämpötila oli hiukan viileämpi, mikä tuntui olevan Anssille parempi. Ero pysyi sekunnin pinnassa useamman kierroksen, osittain omien virheiden takia. Tähän saattoivat myös vaikuttaa liian alhaiset rengaspaineet; ainoastaan vasen takarengas oli sopivissa lukemissa, muissa renkaissa paine oli liian matala. Pikkuhiljaa sain kuitenkin avattua eroa, ilmeisesti Anssilla meni myös T1 pieleen jollain kierroksella, koska eroa tuli nopeasti pari sekuntia lisää. Vauhdillisesti kärkikolmikko tuntui olevan aika tasoissa, joskin itselläni kierrosajat näyttivät olevan hiukan tasaisempia. Lopussa tuli myös muutama mielenkiintoinen tilanne kierroksellaohitettavien takia, mutta niistä selvittiin onneksi ilman ongelmia.

Anssi Hyytiäinen (2. sija)

Jossain vaiheessa kisaa huomasin että onpas kummallista kun jengiä ei näin pienellä radalla lappaa perä edellä vastaan jatkuvasti. Koko kisan aikana tuli vain muutama kierroksella ohitettava vastaan, huomasi kyllä että koko gridi oli saanut itsensä melko tasaiseen vauhtiin.

Tällä kertaa tuli laitettua rengaspaineetkin kohdalleen, mutta ei vain vauhti riittänyt. AA:ssa nopeimmalla vedolla spinnasin puoliksi viimeisessä jarrutuksessa, mutta tyytyväinen eturivin lähtöpaikkaan kuitenkin.

Setuppini toimi selvästi paremmin toisen lähdön viileämmällä kelillä, mutta jotenkin saattoi olla turhan paljon hotlappiin kallellaan kun meinasi lähteä lapasesta ihan pikkuvirheistä. Hieman mureni luotto autoon kisan edetessä ja lopulta piti vain keskittyä puolustamaan sijoitusta Korhoselta. Tuntuu että jos kisa olisi jatkunut vielä vartin verran niin ajo olisi vaikeutunut siinä määrin että Korhonen olisi tullutkin jo ohi.

Teemu Korhonen (3. sija)

Yllättävän hankala combo, odotin ennakkoon paljon soljuvampaa menoa, mutta hyvää kierrosta oli todella vaikea saada kokoon. Paul Ricardin säädöt eivät myöskään sopineet suoraan tälle yhdistelmälle, vaan ne olivat turhan liukkaat.

Oma vauhti oli suhteessa vähän huonompaa kuin ensimmäisessä osakilpailussa. Pystyin kuitenkin ajamaan (uusinta)kisassa virheettä ja varsin tasaisesti, joten tulos oli minulle FISU-historian paras. Realistisia mahdollisuuksia ykkös- tai kakkossijasta haastamiseen ei ollut, jäin alussa vähän turhan kauas kun yritin ajaa varmasti. Hyytiäisen sain kuitenkin kiinni kisan loppupuolella, osittain kierroksellaohitettavan hidastettua Anssin vauhtia. Ohittaminen radalla oli kuitenkin hankalaa, joten edes yhtään ohitusyritystä en päässyt esittämään.

Heikki Mehtänen (9. sija)

Ensimmäinen lähtö vaikutti heti alkuun aika katastrofilta omalta osalta, uudehko NSH Racingin GT Wheel Hub päätti alkaa temppuilemaan ja vihervalojen vaihtuessa vaihde ei mennytkään silmään. Noh, tästä kevyt kaaos ja kutakuinkin vikalle sijalle, onneksi kellekään ei sen pahemmin käynyt. Hyvää vääntöä oli siinä ainakin Pehkosen kanssa kunnes palvelin sitten kippasi.

Toinen lähtö meni itseltä lähdön osalta mallikkaammin kun vaihteetkin toimi. Noh, sitten takasuoralle tultaessa jarrut lukkoon ja kevyt töytäisy Kannisen Jesse takaloosteriin - onneksi ei kummempia ongelmia tästä seurannut; pahoittelut kaikille jotka säikähti. Tuon johdosta tipuin sitten muutaman sijan josta alkoi vimmattu nousu takaisin kohti "omaa" 9. sijaa josta kilpailuun lähdinkin. Top10 tietämillä sai ihan tosissaan ajaa jos meinasin kenestäkään tulla ohi saati pitää muut takanaan samanaikaisesti. Erityisen hyvää vääntöä oli siinä ainakin Koskenalan Kaarlen kanssa kun demonstroitiin yleisölle miten sitä rataa ajetaan siististi kaksi rinnan about jokaisen mutkan ajan, parin kierroksen verran <3. Muutakin vääntöä ja kuumotusta oli, lisäksi rikkonaiset paddlet aina vähän väliä johtivat joko alasvaihtaessa siihen, että vikaa tsikaania joutui lähestymään 4 vaihteella ja joskus takasuoralla ei vain mennyt 3->4 tai 4->5 vaihde kuten pitäisi ja tästä sitten aina noin sekunti turpaan kierroksella ja aiemmin tehty hyvä työ edelläajavan saavuttamiseksi romukoppaan. Päätin kuitenkin olla lannistumatta ja rupesin vaihtamaan hyvissä ajoin, jotta mahdolliset paddlejen tyhjät kliksaukset eivät niin pahasti hidastaisi ja onnistuin kierroksilla joilla paddlet toimivat pitämään korkeaa 1:07 vauhtia joten kohtuullisen mukavan vääntämisen jälkeen pääsin sitten Kannisen virheen takia takaisin sijalle 9. jolta kilpailuun lähdinkin. Tässä vaiheessa Siltanen oli jo karannut 8 sekunnin päähän, mutta jatkoin silti jahtaamista, koska näytti, että siellä olisi tullut Siltasen ja Laahasen välillä kamppailua, lisäksi luotin siihen, että Siltaselle tulisi vähintään se yksi kiintiöspinni ja pääsisin tämän hyöydyntämään, mutta Ilari ajoi todella tasaisesti ja hyvin loppuun asti. Itselle vielä muutamat vaihdeongelmat ja pari yliyrittämisestä johtuvaa paskasladia kruunasi yhdeksännen paikan.

Kokonaisuutena ihan ok kilpailu, yllätyin omasta vauhdista qualissa (vai muiden hitaudesta :D) ja saavutin top10 tavoitteeni. Paremminkin olisi varmaan voinut mennä ilman sitä alkupään lukkojarrua, mutta jossittelulla ei maaliin asti ajeta.

Kiitos kilpakumppaneille taas laadukkaasta ja tasokkaasta kilvanajokokemuksesta! <3

Janne Pehkonen (18. sija)

Ei ollu tylsä kisaviikonloppu. Pääsyä kilpailuun jännitin siinä määrin että karsinta sevulla pysyttelin loppuun asti ja koitin parantaa aikaani siinä enää onnistumatta, mutta eipä onnekseni nyt kukaan päässyt viimehetkillä pudottamaan katsomoon. Quali meni perinteiseen tyyliin huonosti. Ei vain saanut kuin nippanappa alle 1.08 ajan. No ekan startin skippaan kun se meni niinku meni. Tokassa sit lähettiin varovasti ja onneksi siinä heti alkuun sain väistettyä spinnihässäkän edessä kun satuin sisäkurvista ajamaan, muuten olis sumaan jääty. Joitaki kierroksia meni, vauhti oli ihan hyvää sijalla 14:sta, sit tuli kontakti Sepetuksen kanssa pääsuoralle tultaessa, niin että ajauduin ulos rata-alueelta ja melkein heti perään H. Koskenala tulee takakulmaan josta on auto lähteä käsistä pahemmin, mutta onneksi sain korjattua ja Koski väistää mut hipoen, josta ei onneksi enää syntynyt mitään isompaa kolaria! No sit lähettiin sijalta 19:sta taas ajelee ja sellasta ajelua se sitte oli. Saaresta koitin saada ohituspaikkaa ja aioin tulla sisäkurviin takasuoralla ja sieltä hakee rinnalle, josta ehkä vähä yllättäen saari tuli aikasin sisälle ja kontakti Saaren kanssa. En tiedä yllättyikö Saari mun paikasta tulla rinnalle? Lopussa Evgenin ohitus kun se meni pitkäks, mutta vikalla kierroksella ei pähkinä kestäny ja mokasin T1:sen pienesti, josta tuli välitön kuitti ja jota en lähteny sijoitus huomioiden enää riskeeraa lopussa. Sellane avaus ja sija 18.

Teijo Räisänen (19. sija)

Ensimmäinen kisastartti osui itsellä nappiin, Heikin jääminen lähtöruutuun aiheutti hieman hämmennystä, mutta siittä selvittiin onneksi ilman isompia haavereita. Kisa oli noususuhdanteista aina siihen asti kuunes serveri kippasi, hieman jäi harmittamaan se, mutta näitä sattuu sillointällöin.

Toinen lähtö, ei osunut oikeen nappiin. hyvin pääsin kuitenkin mukaan, mutta harmittavasti T3 kiilattiin auto ympäri ja siinä jäätiin kutakuinkin perälle köröttelemään. Kisan aikana tapahtui pari omaan piikkiin menevää ajovirhettä jotka johtivat siihen ettei ollut enään 15 sakkiin asiaa.
Onnekkaasti viimeisillä kieroksilla pääsin nousemaan vielä yhden sijan Kosken vetäessä radan sivuun, kun Dani oli tulossa kierroksella ohitse. Samalla oven aukaisulla menin sitten itsekkin siitä ohi.

Kaikenkaikkiaan kisa oli kivaa ja siistiä, Quali olisi voinut olla hieman parempi. Rata osasi olla haastava vaikka sitä oli jo kierretty kyllästymiseen asti. Tuntui siltä että joka kierroksella pitäisi osua justiin eikä melkeen, että kulkisi hyvin.
Kieltämättä taso on kova ja karsintasysteemi on loistava, jopa pakottaa kehittymään jos mielii gridille ;)

Hyvä FISU UKOT!