Kisaraportit Kausi 2015 - SM-sarjan finaali @ Circuit de Spa-Francorchamps‎

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Samu Joutsi (27. sija)

Viimeinen kisa ja kauden paras tulos, lähtöruutu oli kohtuullinen ja tarjosi hyvän tilaisuuden, jonka kuitenkin munasin vetäessä T2 aivan typerästi ja napaten slowdown penaltyn jolloinka kaikki meni ohi. Noh, siperia opettaa.

Itse kausi lunasti odotukset, Ruf ei pysynyt juurikaan hanskassa kun aluksi lähdin kautta varten harjoittelemaan. Myöskin auton säätämisestä tuli verraten tutumpaa ja viimeisissä kisoissa auto alkoi jo tuntua todella hyvältä.
Kauden tavoite oli päästä karsinnasta finaaliin ja tämä tuli toteutettua muutamaan otteeseen.
Ensi kaudelle lähden mikäli mahdollisuudet suodaan.

Kiitoksia järjestäjille, tämä on aivan mahtava homma!

Ja onnittelut Kivekkäälle mestaruudesta ja Hahkalle Kivekkään selätyksestä!

Mikko Lindström (12. sija)

Kerrankin osui koko "kisaviikonloppu" putkeen ja lopputuloksena kauden paras sijoitus. Ei isompia omia virheitä eikä muutkaan kuskit kolanneet päälle. Finaalin startissa sain kuitattua pari sijaa ja olin parhaimmillaan kymmenes mutta puolen välin paikkeilla joutui taipumaan parille kuskille. Viimeiset kierrokset oli taistelua umpikuluneilla renkailla mutta sain pidettyä sijoituksen loppuun asti kun takanaolevat onneksi taistelivat myös keskenään.

Super hienosti järjestetty kausi ja toivottavasti tulee pian uutta!

Arto Ihamäki (20. sija)

Olihan siinä päätös kaudelle quali ja karsinta meni ihan kohtuullisesti

Finaalissa ihan mukavissa asemissa sijalla 10, hyvä setti + mukava ajaa.
Valkeejärvestä suunnittelin ohitusta jos ei varikolla niin sen jälkeen.

Kurvaan varikolle tyytyvöisenä siihen saakka menneestä kisasta mutta ihamäen poika missaa tikkarimiehen ja vekslaa varikkoa edes takaisin niinku päätön lehmä ja manaa ratin takana suhteellisen "voimakkailla" sanoilla.

Suuret kiitokset järjestäjille hienosti hoidetusta sarjasta !!
Ja tietennii kilpakumppaneille myös !

Klaus Kivekäs (3. sija)

Lähtö meni ihan ok mutta Hahka pääsi Eau Rougeen rinnalle ja sen takia puolestaan Kemmelin suoralle tuli melkoinen härdelli. Oltiin kolmen rinnan Les Combesiin tultaessa ja otin tilanteen aika varovaisesti, jonka vuoksi putosin viidenneksi. En uskaltanut lähteä ottamaan mitään riskejä ohitusten suhteen, joten koitin säästellä bensaa ja sitä kautta saada lyhyemmän varikkostopin. Lohtarista ja Hagnerista pääsinkin stopeilla ohi. Sain sen jälkeen vielä Takasen kiinni mutta en halunnut ottaa mitään riskejä, joten en lähtenyt yrittämään ohitusta.

Onnittelut Tommille voitosta! Kiitokset sarjan järjestäjille ja kaikille kilpailijoille kaudesta ja broadcast-tiimeille hyvistä striimeistä.

Sebastian Lindqvist (21. sija)

Se olis historian ensimmäinen Simu-SM kausi sitten paketissa. Fiilikset itse kaudesta todella hienot, siitä asti kun 2000-luvun alkupuolella tämän harrastuksen aloitin, olen haaveillut jostain tällaisesta ja siihen osallistumisesta. Ei voi muuta sanoo ku hattuu nostaa koko jengille että tämä oli viimein mahdollista. Valitettavasti omasta suorituksesta ei jäänyt yhtä hyvät fiilikset kuin itse tapahtumasta. Positiivista oli huomata, että oma vauhti ylitti ennakko-odotukset, ja paikasta Top-20 sakissa pystyi taistelemaan säännöllisesti koko kauden. Se, mistä ei voi olla missään määrin tyytyväinen on, että kauden kuudesta kilpailusta viisi kilpailua kärsi enemmän tai vähemmän omasta virheestä, jonka takia loppupisteissä jäi se paljon kaivattu Top-20 sijoitus kahden sijoituksen päähän.

Valmistautuminen vikaan kisaan jäi puolitehen omien kiireiden ja Kämmerin säätöjen takia. Siihen nähden meni ihan helkutin hyvin. Karsintakisassa nousin sijalta 14 sijalle 7 ja sain siten kauden parhaan lähtöruudun finaaliin. Finaalissa tuli odotetusti muutama nopeampi kaveri ohitse kisan ekalla stintillä, mutta oma ajo sujui. Sain venytettyä omaa pittaamista 2 kierrosta pidemmälle kun Eriksson, jota yritin ajaa kiinni ja se maksoi itsensä takaisin. Poistuin varikolta hänen eteensä ja pääsin vielä karkuunkin. Vikin kanssa oli kovaa vääntöä kisan lopussa kun tapeltiin sijoista 16-17. Omalta osaltani kisa oli tällä kertaa kierroksen liian pitkä. Yritin pysyä hyökkäysetäisyyden päässä vikalla kierroksella, jotta olisin saanut vielä viimeisen ohitusyrityksen bussipysäkkiin, mutta se tämän kilpailun ratkaiseva virhe antoi odottaa itseään viimeiselle kierrokselle ja Rivagen jälkeiseen vasuriin jossa lähti auto lapasesta todella typerästi. Siinä kamoja keräillessä tippu sijoitus jälleen kerran sinne kahenkympin huonommalle puolelle. Suututtaa. Tämä RUF on kyllä pirullinen vekotin, kun se lähtee lapasesta niin sitten istutaan pulkassa. Ei valloittanut sydäntäni.

Kiitokset tiimille kaudesta, Raven SimRacing, Aleksi, Teemu, Simo ja Iku. Erityiskiitokset sponsorille Mikko Kinnunen, Kaha Oy/Kamasa Tools joka kovana motorsporttimiehenä lähti ennakkoluulottomasti tukemaan toimintaamme uudenlaisessa eSports lajissa. Toivottavasti kokemus oli Teille yhtä antoisa kun se oli meille.

Se on varmaa, että radoilla pyöritään jatkossakin. Omalta osaltani mutkaratakiintiö tuli aikalailla täyteen tässä syksyn aikana SM-sarjan toimesta, joten kevät ajellaan varmaan pääasiassa pelkkää ovaalia. Vähän syksymmällä selviää sitten, jatketaanko SM-sarjan parissa ja millä porukalla. Onnea voittajille! Kivekkäälle ansaittu mestaruus, eikä jätetty kauheasti jossiteltavaa. Trellet.net tuplamestari Hahka näytti kuitenkin, että paukkuja on. Ei hävetä olla osa näin lahjakasta sakkia. Kiitos ja anteeksi!

Antti Salminen (32. sija)

Olipa arvoisensa loppu. Karsinta kisasta en kehtaa edes mainita, mutta finaali päättyi perinteisesti. Onneksi näiden pelti on sähköistä, muuten kausi olisi ollut kallis..
Auto tuntui hyvältä ja ajo oli lämpöisestä kelistä riippumatta nautinnollista. Roikuin Penttisen, Vikin ja Härön letkassa pitkään ennen varikkoikkunan aukeamista. Muiden siirtyessä jo tankille, itse päätin ottaa vielä kiekan avoimella radalla ja ajaa puhtaan nopean kierroksen. 9 mutkan jarrutuksessa oikea takarengas nousi kanttarille ja käänsi auton jyrkästi linkkuun. Käänsin vastaan että auto ei pyörähtäisi täyttä spinniä, mutta se nappasikin pitoa keskimutkassa ja päädyttiin kovaa vauhtia exitin ulkoseinään. Leadpack oli aivan kintereillä ja ilmeisesti simu ei ehtinyt edes varoittamaan autostani radan sivussa, kun Hagner ja Lohtari vilahtivat niin läheltä keulaa.
Kiitos kaudesta. Harmittaa että tämä GT3 on ollut niin petollinen ja äkkipikainen että Suzukassa päästiin ainoastaan maaliin. Auton CSPEC versio kun tuntuu pysyvän kuitenkin niin hyvin hanskassa, että ihmetellä täytyy.

Jari Lohtari (8. sija)

Kisasta voi muuta sanoa muuta kuin että ***** mitä *****. Mutta sitten katsoo sarjataulukkoja ja toteaa että eipä sitä muuttunut mikään vaikka sen 2 sijaa putosi.

Karsinnoissa huono lähtö, tipuin kakkossijalta kolmoseksi elomaan taakse. Elomaan ohi les combesiin paria kierrosta myöhemmin ja eikun menoksi.

Kisassa elomaa ottaa hyvän lähdön ja kolaa mennessä meikäläiselle minuutin repairit (en halunnut mennä kimilinjalle), auton ajettavuus ei onneksi kärsinyt. Aerot tosin kärsi..
Five-sixpäkistä tupsahdin toisena ulos ! Noh, siinä sitten etiäppäin, Takanen halusi tulla ohi ja itse meinasin säästellä bensaa. 35l bensaa tankkiin ja radalle toivoen että takana ollut Hagner ei tekisi mitään tyhmää (kuten menisi blanchimonttiin 2-wide..) ... Pari kierrosta ennen maalia totesin että bensa tuleekin olemaan aivan tiukalla joten onneksi Hagner suostui toimimaan veturina. Mikäli ei olisi pätkäissyt viimeisessä mutkassa, olisin ollut Elomaan edellä... Airot ilmeisesti otti niin paljon dmg että dragi pahensi PA-kulutuksen puolitoistakertaiseksi.


Kiitos kaudesta, elämästä, tiimistä, toiminnasta etc. Se kolina mitä nyt vierestäsi kuulet ei ole mikään murtovaras, siellä ne minun RUFin avaimet vain kolisee.

Timo Eskola (19. sija)

Lähtökohdat viimeiseen kisaan oli varsin herkulliset, 11. sija pisteissä. Tosin takana hyvin lähellä monta nopeampaa kuskia ja tuplapisteet ei auta pitämään jätkiä takana. Karsintakisassa oli tiukkaa taistelua Vikin ja Holmin kanssa mutta molemmat pääsivät lopulta ohi. Tärkeintä kuitenkin kokonaispisteiden kannalta oli ettei liian montaa kuskia ehdi mun ja näiden kavereiden väliin.

Finaalissa lähtö 24. ruudusta. ja hyvän lähdön turvin ensimmäisen kierroksen jälkeen ylitin maaliviivan sijalla 20. Valitetattavasti ensimmäisessä mutkassa tuli kuitenkin osumaa Perämäen kanssa ja autoon pientä vauriota. Ensimmäiset kierrokset näytti kuitenkin hyvältä, pysyin edellä ajavan Holmin vauhdissa. Kilpailun edetessä ja draftin menettäessä oli kuitenkin selvää ettei vauhti riitä.

Varikkopysähdyksen jälkeen oli eteen ja taakse reilusti väliä ja ei paljoa muuta tehtävissä kuin ajaa auto turvallisesti maaliin ja toivoa parasta, eli lähinnä sitä että Eriksson pitäis hurjaa nousua tekevän Penttisen takanaan. Lopulta maalissa olin sijalla 19. ja sarjassa 13. vain pari pistettä Penttiselle ja Holmille jääneenä.

Oli kyllä mahtava kausi, kiitos kaikille järjestäjille ja kuskeille. Oli ensimmäinen sarja mitä oon lyhyellä simuilu-urallani ajanut ja oli kyllä huomattavasti kivempaa ja kehittävämpää kuin perus iRacing kisat. Oma suoritus myös ylitti odotukset, johtokierroksella jokaisessa kisassa ruutulipulle ja vielä kauden päätteeksi palkintosijalla. Toki hyvää tuuria oli myös matkassa. Autovalinta sopi mulle hyvin ja radat oli Suzukaa lukuunottamatta jo hankittuna. Lisäks pystyin välttämään kaikki isommat kolarit vaikka koko kausi tulikin ajettua siellä keskipakassa, jossa yleensä sattuu ja tapahtuu.

Joni Takanen (2. sija)

Gratz Hahkalle ja Kivekkäälle. Kovaa Kilpailua oli ja kovaa piti myös mennä.

Karsinta kisassa harmia Haapasen kanssa osuman merkeissä joka johti Haapasen putoamiseen todella kauas. Sen sähläyksen jälkeen Hagner ja Valkeejärvi pääsi ohi ja ei muutakuin täysi tuhina päälle että pääsee heistä vielä ohi, vaikka auto puolisikin hieman vasemmalle eikä halunnut kunnolla kääntyä oikealle.

Itse finaali lähdössä löysin ne pienet välit alussa jonka johdosta pääsin sijalle 3 ensimmäisen kierroksen jälkeen. Päihitettävänä ainakin Lohtari edessä jonka auto oli saanut hieman osumaa ilmeisesti Elomaan autosta ensimmäisessä mutkassa. Lohtarista pääsinkin ohitse gemmelin suoralla myöhemmin ja ei muutakuin kovaa ajoa karkuun. Varikko käynnin jälkeen olikin jo melkoinen helpotus kun katsoin että Kivekäs oli takanani eikä Lohtari. Vauhtiani kuitenkaan hidastamatta täysillä maaliin asti ja ilmeisesti Kivekkäänkään ei tarvinnut enää lähteä riskeeraamaan ja ei lähtenyt enää yrittämään ohitse.

Kauden finaaliin todella mukava lisä että pääsin näinkin korkealla sijoituksella maaliin. Kiitän ja kuittaan.

Aleksi Elomaa (5. sija)

Taas jäi treenit väliin ja kerkesin ajamaan aika-ajoa edeltävässä harjoitussessiossa pari kierrosta. Aika-ajo meni kuitenkin sen verran hyvin, että karsintalähtöön pääsin kolmannesta ruudusta. Karsintalähdössä pääsin haastamaan Kivekästä kärkipaikasta, mutta ei riittänyt ja Lohtarikin tuli ohi pari kierrosta myöhemmin.

Finaaliin lähdin viidennestä ruudusta ja ensimmäiseen mutkaan tultiin kolmirinnan. Lohtari ajoi minua päin sen verran, että autoon tuli hieman vaurioita, mutta pääsin mutkasta ulos kolmannella sijalla. Edessä olleet Hahka ja Kivekäs menivät rintarinnan Eau Rougeen, mutten uskaltanut pelata peliä oikein eli hidastaa ennen mutkaa ja tulla sieltä miljoonaa ulos, koska pelkäsin, että Takanen tulee konttiin. Ensimmäisen kierroksen jälkeen olin siis sijalla kuusi ja edessä olevat tuntuivat ajavan hieman kovempaa.

Pihlaja tunki vierelle hieman ennen varikkokäyntiä ja annoin hänen mennä, koska tarvetta ei ollut riskeerata mitään. Laskin ennen kilpailua varikolla tarvittavan bensan täysin oikein ja nousin takaisin Pihlajan ohi. Ensimmäisellä stintillä karkuun ajanut kaksikko Hagner ja Lohtari tuntuivat ajavan hieman hitaammin viimeisillä kierroksilla ja Lohtarilla loppui bensa viimeiseen mutkaan, joten pääsin hänestä ohi ja nousin viidenneksi.

Loppujen lopuksi tällä viimeisen kierroksen nousulla ei pistetilanteen kannalta ollut mitään merkitystä ja viides sija napsahti pisteissä. Henkilökohtaisesti kausi ei mennyt kovinkaan hyvin, kahdessa kilpailussa autoni rikottiin täysin, kahdessa kisassa tulin suoraan biitsiltä aika-ajoon ja kaksi kisaa meni suunilleen suunitelmien mukaan. Kiitokset FiSRAlle sarjan järjestämisestä, tiimille Raven SimRacingille ja sponsorille Kamasa Toolsille. Onnittelut myös voittajalle ja mestarille.

Kristian Lindroth (31. sija)

Onnea Klausille mestaruudesta, ja kaikille muillekin hyvin pärjänneille ja kaudesta nauttimaan päässeille! Oli aivan mahtavaa olla mukana luomassa suomalaista e-sports historiaa tässä genressä. :)

Oma kausi ei tosiaankaan mennyt ihan suunnitellulla tavalla. Tiimin pr-hommat varsinkin kolmen viimeisen kisan aikana meni ihan överiksi, ja testaaminen jäi liian vähälle. No onneksi vanha vielä pysyy mukana keskipaketin vauhdissa suht pienelläkin praccyllä, joten pienellä priorisoinnilla penkkiaikaa vaan lisää ja ehkä ensi kaudella sitten saisi kotoutettua pisteitä kotiin vähän paremmalla prosentilla.

Spa:sta ei paljoa jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Lammi ohitti minut Eau Rougen jälkeisellä suoralla tyylipuhtaan suvereenisti. Ajattelin että no ei se mitään, jään tähän takapiruksi... mutta en tajunnut että sieltä jo seuraavakin haluaa ohi heti perään, ja poistuin pienellä persläpsäisyllä rengasvalliin. Vähän harmitti kun tuplapisteet olis kauden alisuorittamista peittäneet kenties. No ainakin on helppo nyt ensi vuonna parantaa! :)


Kiitos kaikille, varsinkin Fisralle!

Veli-Matti Husso (26. sija)

Kisa ei omalta osalta kehuja saa, tavoite on ollutkin selvittää kalusto ehjänä maaliin koko kauden ajan ja tietty rusikoimatta muita, hipasujahan ei lasketa ;)

Kiitos tästä kaudesta ja kokemuksesta! Näillä näkymin ensi kaudella mukana, jospa se auton säätäminenki sitten onnistuisi paremmin. Tän sarjan myötä tuli ajettua ekaa kertaa kisoja iRacingillä, peli itsessään oli sen verta positiivinen yllätys, että tuli jatkettua ajo aikaa vuodella. Nähdään radoilla! :)

Niin ja ISOT Onnittelut podiumille, kovia poikia TE!

Tommi Hahka (1. sija)

Kiva päättää kausi kauden parhaaseen kisaan. Tällä kertaa startti meni nappiin ja pääsin Kivekkään rinnalle ekaan mutkaan. Eau Rougeen mentiin rinnakkain, minkä takia kummankin vauhti kuoli ja 2wide muuttui siistiksi 5-packiksi. Pääsin kuitenkin kärjessä Les Combesista ulos ja onnekseni Lohtari pääsi pujahtamaan kakkoseksi. Lohtari toimi tulppana, minkä ansiosta sain rikottua draftin Takaseen. Vauhti oli ennen pitstoppia niin hyvää, että sain kasvatettua 7-8 sekunnin kaulan, joten pitin jälkeen ajoin vain riskejä vältellen maaliin.

Onnittelut Kivekkäälle mestaruudesta ja kiitokset kanssakisaajille, tuomaristolle ja striimaajille kaudesta. Tästä on hyvä jatkaa.

Timo Mäkipää (24. sija)

Semmosta. Pääs ehjänä maaliin ilman ylimääräsiä pit stoppeja tai spinnejä. Hyvät kisat! Onnittelut Kivekkäälle!
Ens vuonna uudestaan.

Miika Haapanen (11. sija)

Aika-ajon 6. Alkueräs 3. ruudusta noustaan kakkos sijalle ekaan mutkaan kunnes Takanen tekee virheen ja tulee kylkeen. Siitä tow ja lopulta maalis 14. Finaaliin lähdettiin sijalta 27. ekan kierroksen jälkeen noustu 9-10 sijaa. Varikolta liian vähän bensaa ja loppu kierrokset säästellään. 10 sijalta pudottiin viimesellä kierroksella viivalla sijalle 11. Pisteissä kuudes ja vain 9 pistettä sijaan viisi. Vähän jäi harmittaan, koska ilman osumia ois pitäny olla sijalla 5. pisteissä. Kiitokset kaikkille kaudesta varsinkin sarjan järjestäjille!