Kisaraportit Kausi 2015 - 5. SM-sarjan osakilpailu @ Autodromo Nazionale Monza

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Aleksi Elomaa (24. sija)

Ratti meni rikki, joten jouduin ajamaan hiirellä, eli tarkoituksena oli vain ottaa ne pisteet mitä vain sattui saamaan. Vauhti oli sellaista top-20 luokkaa, ja siellä nurkilla ajoin kaks ekaa kiekkaa kunnes joku ajoi perään tokan shikaanin jarruissa ja auto meni sen verran rikki, ettei sillä päässyt mihinkään.

Tarkoituksena oli vaan yrittää ottaa ne pisteet mitä nyt saa vaan irti, mutta kun tietää että lähelle top kymppiä olisi ollut mahdollisuudet niin ei nämä pisteet tyydytä kun kuitenkin vielä leikkirahasijoista ajelen...

Ari Härö (15. sija)

Qualiin tuli valittua ihan väärä setuppi ja sen mukaan 0.5-1s hitaampi aika tauluun.

Kisa lähti hyvin käyntiin ja nousin heti alussa useamman sijan enkä ajautunu mihinkään mähinään.
Noususuhdanne jatkui kunnes sain kiinni nipun autoja joka taisteli top15 sijoituksesta ja muutaman kierroksen letkan perällä pari kierrosta seuraten päätin lähteä ohittaan muutaman auton ennen varikkopysähdykiä.
Kuitenki Ascari mutkaan tullessa arvion tod.näk suoranopeuden väärin jarrutukseen tullessa, vaikka jarrutin normaalissa paikassa, törmäsin Savolaisen perään josta pahoittelunu kärsineille!!! Tästä sitten pari kierrosta eteenpäin ja kävin pakollisen pitstopin ja tämän jälkeen yritys oli tavoittaa Lammi edessä, mutta parit turhat slowdownit ensimmäisen shikaanin oikaisusta estivät taistelun paremmista sijoista kuin top15, lopussa sitten vielä bensan kanssa joutu ajaan säästöliekillä ja Husso tai joku muut pääsi ohi. Maalissa bensaa oli 0.5l enää jäljellä joten tiukoille meni.

Top15 oli minimitavoite ja siihen pääsin, mutta mahdollisuudet jopa top10 olisivat olleet paremmalla quali suorituksella.

Vielä yksi rykäisy SPA:ssa ja kausi paketissa....

Mikko Lindström (19. sija)

Suht tukevan krapulan ja kolmen tunnin yöunien jälkeen aika-ajo meni harakoille ja hirveän luistelun lopputuloksena oli vasta sija 31. Finaalin startti meni kuitenkin hyvin ja olin muutaman kierroksen jälkeen noussut mukavasti kunnes Tuominen ajoi perään toisessa shikaanissa. Auto ei onneksi ottanut liikaa damagea mutta aikaa meni kymmenkunta sekuntia hukkaan ja monta autoa tuli ohi. Lopulta muutamien ohitusten ja muiden incidenttien johdosta maalissa sitten 19. Ilman peräänajoja olisi todennäköisesti ollut 15. sija otettavissa. Maalissa löpöä oli jäljellä enää alle litra joten kerrankin voinee sanoa ettei varikolla tullut hukattua aikaa sekuntiakaan.

Startti ja kisa omasta vinkkelistä: https://www.youtube.com/watch?v=dxQ__AguHCU&t=2438

Samu Joutsi (36. sija)

Kauden onnistunein lähtö ja hyvällä vauhdilla alkuun. Kolmoskierroksella ajoin itseni liian ahtaaseen paikkaan. Pahoittelut Vikkille peräänajosta.

Riku Alatalo (2. sija)

Lähdin kisaan bensansäästö mielessä. Siinä sitten Lohtarin ja Takasen takana säästelin kierroksen bensaa joten sain piteillä tankattua kierroksen vähemmän ja tulin sitten Lohtarin ja Takasen edelle pitiltä. Strategia toimi niinkuin pitikin.

Simo Holm (35. sija)

Monzaa ekaa kertaa iRacingissä ja sen kyllä huomas kun en osannut letkassa jarruttaa ollenkaan vaikka edelläolevat olivat reilun välimatkan päässä.. Pahoittelut Savolaiselle ja Lindqvistille peräänajoista ja muille jotka törmäsivät mun romuihin.

T1 ekassa kanttarissa sais olla kunnon korokkeet. Meni niin helkkarin herkästi slow downiksi koppiautolla jossa on ratti vasemmalla.

Klaus Kivekäs (1. sija)

Auto lähti viivalta ihan kivasti. Takanen pääsi yrittämään ohitusta toiseen shikaaniin mutta ei onnistunut ja siitä seuranneessa hämmingissä sain heti pienen etumatkan. Muut putosivat imusta muutaman kierroksen jälkeen taistellessaan keskenään. Loppukisa menikin sitten ajellessa rauhallisesti renkaista huolehtien.

Jari Luomajoki (18. sija)

Hitaasti mutta varmasti maaliin. Span kisaan ei pääsekkään, kun sattuu työvuoro päällekkäin.

Jari Lohtari (3. sija)

Pyöritin rattia, poljin polkimia ja nyin vaihteita päälle käyttämällä ratin läpysköjä.

Ainiin, jotain ihan viisastakin.. Startti reisille ihan huolella mutta kolmantena T1 jarruihin. Tokaan shikaaniin tultaessa Takanen yritti ohittaa Kivekkään, meni leveäksi ja tuli ulostulossa kylkeen jossa kohtaa miun auto bunnyhoppasi. Fast forward parikymmentä minuuttia ja erinäisiä sijoituksia vaihdellen toisena varikolle. Riku haxasi bensankulutuksen ja pääsi edelle, ajoin kiinni mutta virhe parabolican keskivaiheilla johti siihen että tein Interlagosit.

Make Note: Älä vaihda kuluneilla renkailla urku auki 3->4.

Timo Eskola (10. sija)

Monzaa tullu ajettua iracingis eniten ja vauhti ollu suhteellisen hyvää. Aika-ajosta irtos kauden paras, 17. sija ja kisa menikin sit aikalailla täydellisesti suunnitelmien mukaan.

Tarkotuksena oli välttää liian kovat väännöt ja yrittää säästää bensaa, jos mahdollista. Alussa oli ensimmäisessä ja toisessa shikaanissa pari mielenkiintosta 3-wide tilannetta, joista kuitenkin selvittiin. Muutama yritysohitus tuli tehtyä sillä seurauksella, että takaa tultiin ohi.

Erikssonin ja Lammin takana tuli säästettyä sen verran löpöä, että sain ajettua yhden kierroksen muita enemmän. Toikka ja Kaijanen oli taistellu keskenään siihen malliin että varikolta pääsin just kaksikon eteen ja sain pidettyä sijotukseni loppuun asti.

Juho Saravo (28. sija)

Lähdin tänään rennolla asenteella kisaamaan ilman paineita sijoituksista että saisi auton ehjänä maaliin, mutta muutaman kierroksen jälkeen heti rytisi. Holm spinnasi kolmannessa shikaanissa ja olin niin lähellä edessä ajavaa kuljettajaa että huomasin takaisin radalle tulevan Holmin auton liian myöhään enkä ehtinyt enää väistää.

Kymmenen minuutin korjaukset ja takaisin radalle pelastamaan se mitä pelastettavissa oli. Lopulta 28. sija. On ollut sen verran actionia ja tapahtumia näissä viime kisoissa että ei haittaisi yhtään vaikka Spa:ssa olisi vähän rauhallisempaa. :)

Antti Salminen (23. sija)

4 Kilpailu ja 3 kerta kun heti alussa sattuu ja tapahtuu. Tällä kertaa menee kyllä omaan piikkiin, mutta positiivista että pystyin ajamaan kisan kokonaisuudessaan.
Lähtö onnistui kohtuullisesti ja ensimmäinen shikaani soljui hyvin. Tokassa shikaanissa jarruissa oli pientä panikointia ja päädyin Härön kanssa kaksirinnan shikaaniin. Exitissä sitten kolahtikin. Alkuun näytti että ajetaan Arin kanssa samanlaisella kaarroksella, mutta oma auto olikin lopussa vinossa apexiin nähden jolla Ari käänsi suoraksi. Kimposin vauhdilla tilanteen seurauksena rengasvalliin. Harmi että näin taas, mutta voipa itseään kritisoida vaihteeksi. Vahinkoa tuli nokkaan sen verran että kuutos vaihde jäi lähes hyödyttömäksi ja auto oli takapäästä aika epästabiili. Ajelin yksistään useamman kierroksen keräillen ilmaisia sijoituksia, kun edessä olevillekin sattui ja tapahtui.
Varikolla otin koko 2min vapaaehtoiset korjaukset.
Pahoittelut Rikulle ja Jarille huonosta suorituksesta ohitettavana. Jarrulla merkkaaminen ei tainnut sitten näkyä että päästän teidät seuraavalla jarru-alueella ohitse. Ainakin kun kuunteli kiroilun määrää tessussa. ;)

Arto Ihamäki (9. sija)

Quali meni ihan kohilleen omalta osalta sija 7.

Startissa en ollut ihan hereillä ja puolen kierroksen jälkeen olin jo sijalla 12 mutta parin kierroksen jälkeen olin 10 sakissa Kallungin ja Valkeejärven imussa, varikolla otin liikaa bensaa ja jäin edellä mainutuista kumppaneista 7 sekuntia jonka jälkeen yksinajelua maaliin saakka eron taaksepäin ollessa 5 sekunnin luokkaa.

Kauden paras sijoitus ja ens kerralla yritetään vielä parempaa

Marko Penttinen (17. sija)

Qualissa ok kierros pari kymppää olis voinu nopeempi olla.
Startissa olin 2 kertaa 3wide keskellä mut ilman osumia selvittiin. Yritin vaan peesailla ja pitää auton ehjänä mutta niinhän siinä sitten kävi että kolmannella kierroksella toisessa shikaaniss joutu himmailemaan ja takaa tultiin konttiin oikein ryminällä. Noh auto muuten ajettava mut suoravauheista lähti 10kmh poijes. Sen jälkeen oli ku olis huonosettisellä bemmillä ajellu. Top 10 ei olis ollu ku ajella vaan ehjällä autolla mut eihän se aina mee niinku elokuvissa.

Timo Mäkipää (26. sija)

Jaha. Ekalla kierroksella tuli konttiin niin kovaa osumaa, että moottori alko pärisee ja savuttaa. Varikolle, ja joku 5min korjauksia. Takasin radalle. Auto ei kulje, moottori ei toimi. Hyvä että kuutosta sai silmään suorilla. Olishan se ollu kiva ajaa kovaa kilpaa. Mutta tää o tätä, moottoriurheilua.

Tommi Hahka (5. sija)

Mokasin taas vaihteeksi startin, mutta kävi tuuri ja en menettänyt sijoja ekassa shikaanissa. Toiseen shikaaniin tultaessa yllätyin siitä, kuinka paljon edellä oli check-uppia ja jouduin tekemään paniikkijarrutuksen, etten aja Rikua takamukseen. Sen seurauksena linja shikaaniin meni liian tiukaksi ja ajauduin ulostulossa Haapasen päälle. Siinä härdellissä meni Hagner ohi ja menetin kärkinelikon draftit saman tien. Loppukisa meni Haapasta karkuun ajaessa ja ajettavuusongelmien kanssa taistellessa.

Joni Takanen (4. sija)

Jes! kärsin jonkun asteen aivohalvauksen 2 shikaanissa ja missasin jarrupisteen ihan mukavasti. Mahdollisuudet Kivekkään kiusaamiseen katosi siinä kohtaa oikein mukavasti... Yritin tietenkin saada häntä kiinni muutaman kierroksen ajan mutta se johti virheisiin ja renkaat hajosi käytännössä alle.

Ascarissa myöhemmin leikkasin liian sisältä "tiikerikanttarien" päältä joka tuhosi etupäästä jotakin ja auton kääntämisestä tuli painajaista. Siitä menetyksenä pari pykälää alaspäin ja eipä siinä ollut enää mahdollisuutta taistella edes 2. tai 3. sijasta.

Harmittaa.... Leuka rintaan ja uusia pettymyksiä kohden spaan radalle.

Marko Kiikka (33. sija)

Loppuu se tuurikin joskus, Simo Holmilta lähti lapasesta Ascarissa neljännellä kiekalla ja tuli apukuskin ovesta sisään. Ruffi about 2 kertaa katon kautta ympäri ja 25 minuuttia korjauksia......

Miika Haapanen (6. sija)

Hahka kylkee ja Hagner ohi. Loppu sitten bensansäästelyy.

Jere Vikki (37. sija)

Paska kisa ekassa mutkassa tulee 0,2 aikasakko oikomisesta sitten seuraavassa shikaanissa hajotan vähän autoa. Sori Elomaan kun osuin jarrutuksessa perään kun en muistanut että mutkiin pitää jarruttaa. Lopullinen niitti tuli sitten kun joku ajoi mun perään.