Fanatec

Fanatec on laadukas saksalainen Sim racing tuotteiden valmistaja. Fanatec valmistaa Sim-harrastajille ratteja, polkimia, vaihdekeppejä, rigejä ja muita aiheeseen liittyviä tuotteita.

Fanatec on tunnettu keskivertoa tasokkaampana valmistajana. Tuotteet ovat perustuotteita kalliimpia, mutta syystä. Fanatecin tuotteet ovat tehty nimenomaan vaativaa harrastajaa ajatellen.

Oppaassa esitellään Fanatecin oleellisimmat tuotteet ja niiden ominaisuudet. Tuotteet löytyvät osoitteesta www.fanatec.com.


ClubSport Wheel

Club Sport Wheel Base (CSW) on tehokas hihnavetoinen ratti. CSW:n ehdottomasti paras puoli on sen servo-moottori sekä kaksi värinämoottoria, jotka tuottavat tarkan ja voimakkaan palautteen kuljettajalle.

Club Sport Wheel Base v2

CSW on hinnaltaan ja laadultaan erinomainen valinta vaativalle kuljettajalle. CSW ei aivan yllä tehojensa puolestaan ns. high-end direct drive rattien luokkaan (esim. Leo Bodnar Wheel ovh. ~4000€), mutta on hinnaltaan huomattavasti paljon halvempi.

Formula- ja BMW-rim

CSW:hen ei tule varsinaista rattiosaa mukaan, vaan se on ostettava erikseen. Tarjolla on F1-ratin tyylinen Formula rim sekä BMW:n GT-auton rim. Myös Universal HUB on saatavilla lisäosana, joka tuo lisäominaisuuksia rattiin. Rimit ja HUB ovat hinnoiltaan muutaman sadan euron luokkaa.

Tekniset ominaisuudet:

  • Quick Release-ominaisuus
  • Paino 4,2kg
  • Mitat: 21cm x 29,5cm x 15cm
  • DirectSensor teknologia
  • Dual Hall Teknologia
  • Servo-moottori ja kaksi värinämoottoria
  • Jäähdytys: Tuulettimia ja heat sink
  • Hihnaveto
  • 900° kääntöaste
  • 500 Hz USB-päivitystaajuus
  • Yhteensopivat alustat:
    • PC
    • Xbox One
    • PS3
    • PS4

Hinnat:

ClubSport Wheel Base V2 Servo EU 749,95€
ClubSport Steering Wheel Formula Carbon 339,95€
ClubSport Steering Wheel BMW M3 GT2 299,95€

ClubSport Pedals

ClubSport Pedalit (CSP) ovat vankkarakenteiset ja tarkat polkimet. CSP:stä löytyy kaasu, jarru sekä kytkin.

Jokainen poljin on säädettävissä monella eri tapaa. Esimerkiksi polkimien jäykkyyksiä voi säätää jousien avulla ja kulmaa voi muuttaa siirtämällä lukituspalasta.

ClubSport Pedals

Yksi CSP:n erikoisuuksista on sen jarrun ratkaisutapa. Jarrussa on ns. Load cell, joka mittaa jarruun kohdistuvaa kuormaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jarrupoljin ei fyysisesti liiku kovin syvälle kuten normaalissa autossa, vaan se tunnistaa jarrupolkimeen painetun tehon paineanturin avulla. Paineanturille on oma säädin, minkä avulla kuljettaja voi säätää anturin herkkyyttä.

Tekniset ominaisuudet:

  • Alumiinirakenne
  • Säädettävät ominaisuudet:
    • Poljinpintojen kulma ja sijainti
    • Polkimien kulma
    • Jousien jäykkyys
    • Jarrun herkkyys
    • Jarrupolkimen matka
  • Korkea resoluutio (1024)
  • Magneettinen sensori kaasussa ja kytkimessä
  • Load cell-sensori
  • Värinämoottori
  • ForceFeedback-aktuaattori jarrussa
  • Yhteensopivat alustat:
    • PC
    • Xbox 360
    • Xbox One
    • PS3
    • PS4
Hinta: 359,95€

Muut tuotteet

Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel 329,95€
CSW:hen verrattuna hieman yksinkertaisempi ja halvempi hihnavetoinen ratti. Hyvä valinta perustason harrastajille. Polkimet eivät kuulu hintaan.
ClubSport Steering Wheel Porche 918 RSR 499,95€
Porschen ainutlaatuinen rim ClubSport Wheeliin.
CSR Elite Pedals 199,95€
ClubSport Pedaleista halvempi ja yksinkertaisempi versio. CSP:hen verrattuna ominaisuuksista puuttuu magneettiset sensorit, värinämoottori sekä degressiivinen kytkin.
ClubSport Handbrake 129,95€
Fanatecin loistava käsijarru sitä tarvitseville.
ClubSport Shifter SQ 259,95€
Monipuolinen ja kestävä seitsemän lovinen vaihdekeppi. Kepin voi säätää sekventaalimoodiin tai H-kaavioon.
Rennsport Cockpit 999,00€
Kallis, mutta laadukas rig. Näyttötelineet eivät kuulu hintaan.
CSL Seat 349,95€
Tukeva ja laadukas Sim-rig. Telineet tukevat yleisimpiä ratteja ja polkimia.
ClubSport Table Clamp 59,95€
Jos sinulla ei ole rigiä, Table Clampin avulla kiinnität CSW:n pöytään.
CSL Wheel Stand 119,95€
Tukeva ja monipuolisesti säädettävä wheel stand. Standiin voit kiinnittää ratin ja polkimet, jonka ympärille rakennat käytännöllisesti oman ohjaamosi.

Logitech


Driving Force GT (DFGT)

DFGT on Logitechin tuottama edullinen ja perustavanlaatuinen ratti/poljin yhdistelmä. DFGT:stä löytyy kaikki tarvittava Sim racingin aloittamiseen: Force Feedback, vaihteenvalitsimet ratista sekä ratin vierestä sekventaalikepistä, muutama oleellinen ohjelmoitava nappi sekä polkimet ilman kytkintä. Jos epäröit lajin aloittamisen suhteen, näistä on loistava aloittaa! Osa kovan luokan simulaattorikuljettajista käyttävät vieläkin DFGT:tä!

Tarkemmat tiedot:

  • - Hinta: ~100€
  • - 24-asentoinen säätökiekko, josta voi muuttaa lennossa auton ajo-ominaisuuksia
  • - 900 asteen kääntösäde
  • - Valittavissa keppi tai pedaalivaihteet
  • - Ratin keskiössä töötti.

Driving Force GT


Logitech G27

Logitech G27 on tuotettu DFGT:n suorituskykyä parempaa vaativalle kuljettajalle. G27:n toiminta perustuu ratasvetoiseen Force Feedbackiin (FFB), perustason polkimiin sekä loistavaan vaihdekeppilisäosaan.

G27 on luonnollisesti DFGT:tä noin muutama sata euroa kalliimpi versio. G27:n ikä riippuu hyvin paljon käyttäjästä, mutta uusi ratti kestää yleensä vuodesta kolmeen, merkittävimpänä käyttöikään vaikuttavana tekijänä käytetty FFB:n vahvuus. G27 on äänekkäämpi valinta kuin Thrustmasterin ratit, mutta kykenee suorituskyvyltään melko samanlaiseen suoritukseen kuin T300RS.

Tarkemmat tiedot:

  • - Hinta: ~300€
  • - 900 asteen kääntösäde
  • - Ruostumatonta terästä
  • - Ratti aitoa nahkaa
  • - Ratissa kierroslukumittarin valot
  • - Spiraalivaihteet
  • - Vaihdekeppi sekä vaihteenvalitsimet ratissa
  • - Ratissa kuusi ohjelmoitavaa nappia, vaihdekepissä neljä

Logitech G29 / G920

Logitech G29 sekä G920 ovat G27:n seuraajia. G29:n sekä G920:n käytännön erona on se, että G29 tukee konsoleista PS3:sta ja PS4:sta, kun taas G920 tukee Xboxia. Fyysisinä eroina rateilla on rattikehälle rakennettujen nappien rakenne ja määrä.

G27:n seuraajana G29/G920:lle on tullut muutamia oleellisia muutoksia:

  • - Hinta: ~400€
  • - Muutamia parannuksia Force Feedback-moottoreihin (mm. Heligearit)
  • - Ei-lineaarinen jarru sekä pieniä rakenteellisia muutoksia
  • - Raita ratin yläosan keskikohdassa
  • - Uudenlaiset LED-vaihdevalot ratin yläosassa, G29:ssä säädettävää mallia
  • - Vaihdekeppi ei kuulu hintaan, vaan sen saa lisäosana n. 60€ hintaan

Logitech G29

Thrustmaster

Ranskalaisen Thrustmasterin kunnollisia ratteja myydään Suomessa 300-400 euron hintaan. Thrustmasterin valikoimista löytyy kolme eri vaihtoehtoa: T300 RS, TX ja T500 RS. Thrustmaster on ollut uusimpien tuotteiden myötä yksi suosituimmista sim racing hardwaren valmistajista ympäri maailman.

Kaikki yli 300 euron Thrustmasterin ratit ovat hihnaratteja. jotka ovat ratasvetoisiin ratteihin verrattuna (G27/G29) hyvin hiljaisia. Thrustmaster käyttää rateissaan hammashihnaa, eli hihna tarttuu hampaisiin hihnan lovien avulla. Tämä on hyvä ja tehokas tapa toteuttaa ratin Force Feedbackin (FFB) ominaisuudet, mutta kääntöpuolena hampaat tuottavat pienen pykällyksen FFB:n tuottamaan voimaan.

Thrustmasterin tuotteita hankittaessa on hyvä tietää kulumisesta aiheutuvat yleisimmät viat. Tyypillisesti rateissa katoaa nappien tekstit pinnasta sekä ne saattavat ajan myötä alkaa jumittamaan. Lisäksi Thrustmasterin pöytäkiinnitykseen käytetyn tapin kierteet kuluvat käyttökelvottomiksi ajan myötä (satoja ajotunteja).

Thrustmasterin yksi parhaimmista ominaisuuksista on ratteihin saatavat lisävarusteet. Kaikkiin ratteihin on mahdollista hankkia vakioratin tilalle erikseen ostettavia rattikehiä, kuten F1- ja GT-auton kehät. Kehät ovat helppoja ja käytännöllisiä asentaa. Vanha kehä otetaan kierrelukituksen avulla irti, jonka jälkeen uusi asennetaan kierrelukitukseen kiinni.

Thrustmaster T500RS + Ferrari F1 Add-on rattikehä

Thrustmasterin tuotteita ostaessa, tulee polkimien laadusta tinkimättömän kuljettajan otettava huomioon Thrustmasterin polkimien laatu. Polkimet eivät pääse jäykkyyden sekä liikeradan osalta samalle tasolle Fanatecin ja Logitechin polkimien kanssa.


Rattipoljinyhdistelmät:


T500 RS (399,90 €):

  • + 1080 asteen kääntösäde
  • + Polkimet sisältävät myös kytkimen
  • + Tukee myös PS3 ja PS4
  • + Vaihteenvaihtovivut ovat kiinteät, eli eivät pyöri ratin mukana.
  • - Mainituista rattimalleista vanhin, eli tekniikka on vanhinta.
  • - Suhteellisen suuri sisäinen vastus, joka hidastaa rattia.

T300 RS (312,90 €):

  • + Tukee myös PS3 ja PS4
  • + Rattimalleista uusin, kehittynein tekniikka
  • + Pienin sisäinen vastus Thrustmasterin rateista.
  • - Polkimissa ei ole kytkintä

Thrustmaster T300RS


TX (287,95 €):

  • + 900 asteen kääntösäde
  • + Tukee myös XBOX Onea
  • + Sisäinen vastus hyvin lähellä T300 RS:n tasoa, ellei jopa sama.
  • - Vakioratti varsin lelumaisen tuntuinen
  • - Polkimissa ei ole kytkintä

Thrustmaster TX


Polkimet:
T3PA (86,90€):

  • - T300 RS- ja TX-rattien mukana tulevien polkimien korvaajat, tarjoaa paremmat ominaisuudet kytkimen kera

Shifterit:
TH8A (142,10 €):

  • - Sekventaali ja H-kaavio.
  • - Suhteellisen hyvä säädettävyys ja tuntuma.

TH8A

Hinnat otettu Muropaketin hintavertailusta (hinta.fi).


Rating perusasetukset:

Ratin kääntösäde: Mahdollisimman suuri

Overall Strength of all forces: Voi vaihdella välillä 60%-75%, yli 75% voiman yli ei kannata mennä, koska se ei enää nosta ratin tuottamaa maksimivoimaa. Muuten asetukset tulee olla aina samat, kuten alla olevassa kuvassa:

High-end tuotteet


Direct Drive -ohjausjärjestelmät

Kansainväliset autourheilutallit aina F1-sarjaan asti käyttävät simulaattoreissaan niin sanottuja Direct Drive (DD) -rattijärjestelmiä. DD-järjestelmässä ohjauspyörä kiinnitetään suoraan sähkömoottorin akseliin, jolloin voiman välittämiseen ei tarvita rattaita tai hihnoja. Tällä rakenteella saavutetaan maksimaalisen välyksetön, tarkka ja välitön vasteaika sekä kulumattomuus. Radan pinnanmuodot ja renkaiden pidon tila välittyvät realistisesti, ja kulumattomuuden etuna on ohjausvasteen (tuntuman) säilyminen muuttumattomana. Voima eli ohjausvaste välittyy kuljettajan käsiin suoraan moottorin akselilta, ja täten moottoreiden maksimiväännöt alkavatkin mallista riippuen noin 20 Nm:sta. Yleisin harrastekäytössä oleva moottorimerkki on MiGE, mutta myös muita merkkejä ja malleja käytetään - esimerkiksi Lenze ja AKM - joista jälkimmäistä käytetään F1-tasolla asti.

Vahva moottori vaatii myös ohjauselektroniikaltaan enemmän ruutia kuin perinteiset rattiohjaimet. Saksalaisen SimQuipin DD-ohjausjärjestelmä perustuu suomalaisen Granite Devicesin järjestelmään (SimuCube), sillä erolla että SimQuipin elektroniikassa komponentit on mitoitettu merkittävästi järeämmiksi. Vuoren huipulla on englantilainen Leo Bodnar, joka toi aikanaan ensimmäisen DD-järjestelmän kuluttajien saataville. Ohjauselektroniikka + sähkömoottori -yhdistelmien hinnat vaihtelevat noin 1000 - 3500 € välillä. DD-järjestelmien komponentit ovat pääasiassa teollisuusautomaatioon suunniteltuja laitteita, joten ne ovat erittäin luotettavia ja pitkäikäisiä - teoriassa täysin kulumattomia.


Polkimet

Myös polkimien kohdalla on kuluttajille saatavilla huipputason järjestelmiä. Hollantilainen Heusinkveld Engineering valmistaa Euroopan markkinoille polkimia, jotka edustavat simulaattorikäyttöön tarkoitettujen polkimien eliittiä. Muitakin valmistajia löytyy kansainvälisesti, kuten HPP, Ricmotech ja ProtoSimTech, mutta valmistajien sijainti Atlantin toisella puolella nostaa polkimien hintaa rahdin ja tullin vuoksi verrattain paljon.

Perusperiaatteeltaan polkimet ovat keskenään samankaltaisia. Rakenne on teräs- tai alumiiniprofiilia, ja usein poljinten asentoa & jarruvoimaa seurataan joko voimaa mittaavalla load cell -anturilla tai magneettisesti Hall -anturilla. Molemmat vaihtoehdot ovat mitoitettu ja suunniteltu niin, että ne kestävät moninkertaisesti niihin kohdistuvat voimat. Myöskään pöly tai muu lika ei anturien toimintaa häiritse.

Poljinjärjestelmät ovat usein rakennettu niin, että säätövarat ovat käytännössä loputtomat. Sekä polkimien liikeradat, että poljinvasteet ovat täysin säädettävissä. Esimerkiksi jarrupolkimen voiman voi säätää miltei 150 kg voimaan asti, ja myös jarrun liikematka (pedal travel) sekä pehmeys on säädettävissä. Samoin on kytkimen degressiivisyyden ja ns. purentapisteen (bite point) kohdalla. Kaasun liikevara ja vaste on luonnollisesti myös säädettävissä. Poljinsettien (kaasu, jarru, kytkin) hinnat vaihtelevat noin 750 eurosta 1400 euroon.


Rigit

Koska high-end ratit ja polkimet tuottavat suuremman voiman verrattuna perinteisiin ohjaimiin, asettavat ne myös kiinnittämiselle isompia vaatimuksia. Kiistatta paras vaihtoehto kattavasti säädettävissä olevan, ehdottoman tukevan ja viimeistellyn kokonaisuuden aikaansaamiseksi on modulaarinen alumiiniprofiilirakenne. Toimivia rakenteita / runkoja on puustakin valmistettu, mikä kylläkin luonnollisesti kysyy puusepän taitoja ja aikaa. Tärkeintä on kuitenkin rattijärjestelmän, poljinten ja istuimen tukeva kiinnitys, jotta ylimääräistä taipumista ei pääse tapahtumaan. Valmiita rigejä valmistaa euroopassa Heusinkveld ja SIM-LAB, ja hinnat vaihtelevat noin 500-1500 € välillä, riippuen rigin ominaisuuksista ja komponenttien mitoituksesta.


Ohjauspyörät

Toisin kuin perinteisimmissä ohjaimissa ohjaimissa, DD-järjestelmissä ohjauspyörä ja vaihdevalitsimet ovat usein erillinen USB-laite rattijärjestelmän lisäksi. Ohjauspyörät ovat usein täsmälleen samoja kuin autourheilussa - kehiin asennetaan lisäksi tarvittavat vaihdevivut, napit ja esimerkiksi kierroslukunäyttö käyttäjän toiveista riippuen. Ratit kaikkine spekseineen rattityyppistä (GT vs. Formula), nappien määrästä, vaihdevalitsimita ja muista yksityiskohdista lähtien voidaan räätälöidä käyttäjän toiveiden mukaan. Tästä, ja käytettyjen komponenttien laadusta johtuen hinnat alkavat noin tuhannesta eurosta.



Kotimainen maahantuoja & myyjä edellä mainituille, korkeatasoisille sim racing -tuotteille on SimGear Oy / www.simgear.fi.