@ Algarve International Circuit (Grand Prix) Digital Racing eSM 2025 -karsinta


Päivämäärä: 29.3.2025 klo 15:00

Rata: Algarve International Circuit (Grand Prix)

Kilpailun pituus: 44 kierrosta

Tulokset Kisaraportit

Kilpailun muut tiedot:

Kilpailukutsu

Tervetuloa Digital Racing eSM 2025 -karsintasarjan ensimmäiseen osakilpailuun!

Algarve International Circuit (Grand Prix)

Lisämääräyksiä ja lisätietoja

Lisämääräys 29.3.:

Sarjasäännön kohdasta 3.2.1 poiketen lauantaina ajettavien erien tutkintapyynnöt tulee jättää tunnin sisällä erän päättymisestä. Kohdan 3.2.1 aikaraja koskee edelleen sunnuntain erää A.

Sarjan iRacing-liigaan liittyminen

Esikarsinta ja kilpailujen sessiot järjestetään iRacing-liigassamme. Sessioihin ei ole salasanaa. Katso tarvittaessa ohjeet liigaan liittymiseen sarjasivulta.

Tarkistamme ilmoittautumisia ja hyväksymme saapuneita liigapyyntöjä viimeistään maanantaista alkaen, ja kilpailuviikolla juoksevasti. Jos liigapyyntöäsi ei ole vielä hyväksytty kilpailuviikolla, ota yhteyttä kilpailunjohtajaan.

Vapaat harjoitukset

  • La 22.3. klo 18 alkaen
  • Ti 25.3. klo 18 alkaen
  • Pe 28.3. klo 18 alkaen

Harjoituspalvelin käynnistyy klo 18:00 ja koostuu 2h 50min harjoituksista, 3 kierroksen (10min) aika-ajosta sekä kilpailumittaisesta lähdöstä. Käytettävissä on yksi fast repair.

Palvelinten salasana on: esm25

Esikarsinta

Esikarsintana ajetaan aika-ajot perjantaina 28.3. klo 16.00 - 22.00 ja lauantaina 29.3. klo 9.00 - 12.00. Session voi valita vapaasti tarjolla olevista. Pidä huoli, että ehdit ajaa kaikki kierroksesi valitsemallasi palvelimella. Vain yhteen sessioon saa osallistua. Sessiossa voi ajaa korkeintaan neljä aikakierrosta, joista nopein jää voimaan.

Esikarsinnan tulosten perusteella kilpailijat jaetaan eriin lauantaiksi ja sunnuntaiksi.

Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan kaikista kierroksistaan replay ja telemetria (tarkemmat ohjeet kohdassa “Telemetrian ja replayn tallennus”), mukaanlukien lämmittelykierrokset alusta lähtien, ja toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti replay- tai telemetriatiedostoja kilpailijoilta. Tiedoston toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen.

Simulaatiopelistä johtuen voi esikarsintasessiossa mahdollisesti esiintyä pieniä vaihteluita radan lämpötilassa. Täysin staattisia olosuhteita koko sessioon ei voida taata. Kilpailija on vastuussa itselleen otollisen esikarsinta-ajon ajankohdan valinnasta.

 

Kilpailupäivien aikataulu (la 29.3. ja su 30.3.)

Lauantai:

  • 14.00 mennessä eräjaon julkaisu
  • 14.30 Ohjaajakokous, erät B - D
  • 15.00 Kilpailu, erä D
  • 17.30 Kilpailu, erä C
  • 20.00 Kilpailu, erä B

Sunnuntai:

  • 14.30 Ohjaajakokous, erä A
  • 15.00 Kilpailu, erä A

Karsintasarjan kilpailu koostuu lämmittelystä (15 minuuttia), aika-ajosta (3 aikakierrosta, 10
minuuttia) ja kilpailulähdöstä (44 kierrosta).

Ohjaajakokoukseen osallistuminen on pakollista kaikkien erien kuljettajille. Sunnuntain ohjaajakokouksen alussa pidetään erän A kilpailijoiden osalta nimenhuuto ja tunnistautuminen. Mikäli kilpailija ei vastaa nimenhuutoon, evätään kilpailijan osallistumisoikeus kilpailuun. Ohjaajakokous pidetään Discord-palvelimemme voice-kanavalla esm-kuljettajakokous ja sen arvioitu kesto on korkeintaan 20 minuuttia.

Erän A kilpailulähdössä kilpailunjohto voi muuttaa manuaalisesti gridding-aikaa, jotta lähetykseen jää enemmän aikaa lähtöjärjestyksen läpikäymiseen. Tällöin gridding-aika juoksee aina loppuun, vaikka kaikki olisivat jo siirtyneet radalle.

 

Tuomarointi ja yhteydenotto

Lisenssien tarkastamisesta ja yleisestä kilpailun sujumisesta vastaa kilpailunjohtaja Tapani Linnaluoto (Discord: tlinna).

Kilpailupalvelimista vastaa tekniikkapäällikkö Juhana Ovaska yhdessä kilpailunjohtajan kanssa.

Tuomaristossa toimivat Jukka Oja, Sami Munck, Tero Tilus ja Tommi Nukarinen. AKK:n lajiryhmän nimeämä tuomariston puheenjohtaja on Heikki Mehtänen.

Tutkintapyyntöjä ja vastalauseita koskevat ohjeet löytyvät sarjasäännön kohdasta 3.2.

Tutkintapyyntölomake löytyy osoitteesta: https://forms.gle/J3WK6BTFhNGYm82K7

Jos tutkintapyynnön kaveriksi haluaa lähettää replayn, kerro se lisätiedoissa. Replayn voi lähettää seuraavan osoitteen kautta - muista nimetä tiedosto selkeästi! https://cloud.simracing.fi/s/SEjB8cz576XsmYH

Tutkintapyynnön voi täyttää kilpailija itse tai hänen valtuuttamansa edustaja.

Kaikkiin kilpailuihin liittyviin yhteydenottoihin voi käyttää sähköpostia [email protected]. Kilpailunjohtajan saa kuitenkin kiinni nopeiten Discordin kautta.

 

Tiedotus

FiSRAn Discordin kanava #esm-tiedotus on sarjan virallinen ilmoitustaulu. Kilpailijan velvollisuus on seurata tämän kanavan tiedotteita kilpailuihin liittyen.

#esm-general -kanavaa voi käyttää yleiseen keskusteluun ja esim. neuvojen kysymiseen.

  

Ratarajat

Esikarsinnassa ja kilpailutapahtumassa käytetään ratarajojen valvontatyökaluna iRacingin määrittämiä "1x off track" -merkintöjä. Radan reunamerkinnöiksi lasketaan iRacingin määrittämät ratarajat. Lisätietoa ratarajoista löytyy simulaattorin sisältä info-välilehdeltä, kun olet sessiossa radalla.

Kilpailijaa rangaistaan automaattisesti 5 sekunnin aikasakolla, mikäli hän ylittää iRacingin mukaan radan reunamerkinnät 10 kierroksella (off track -merkintä ko. kierroksen kohdalla). Rajan yli menevistä off track -kierroksista langetetaan 1 sekunnin aikarangaistus jokaista rajan ylittävää off track -kierrosta kohti.

Muistutamme kilpailijoita myös AKK:n digitaalisen autourheilun ajotapasääntöjen kohdista:

  • 13.7 Radan ulkopuolista aluetta saa käyttää vain vaaratilanteen välttämiseksi.
  • 13.8 Kilpailija ei saa saavuttaa erityistä hyötyä kilparadan ulkopuolisen alueen käytöstä.
  • 13.9 Kilpailijan tulee palata ajoradan ulkopuolelta takaisin radalle noudattaen sellaista varovaisuutta, ettei radalle paluusta aiheudu vaaraa muille kilpailijoille, eikä palaava kilpailija estä muita kilpailijoita.

Tuomaristo voi määrätä näiden sääntökohtien rikkomisesta kilpailijalle rangaistuksen jo yhdestäkin ratarajarikkeestä, jos katsoo tämän aiheelliseksi.

Jos kilpailija kokee, että on joutunut rikkomaan ratarajoja välttääkseen kontaktin syntymistä ja on tästä tai muusta vastaavasta syystä saamassa aikarangaistuksen, voi tästä toimittaa vastalauseen.

 

Varikkotoiminta

Kilpailijan tullessa ratavarikolle, tulee hänen ryhmittäytyä turvallisesti ennen ratavarikon sisäänmenoa ratavarikon puoleiseen reunaan rataa.

Ratavarikolta poistuttaessa kilpailija ei saa ylittää miltään osin rataan merkittyä valkoista tai keltaista viivaa, joka erottaa ratavarikolta poistumisen muusta kilparadasta. iRacing valvoo automaattisesti varikolta poistumista.

 

Jäähdyttelykierros

Kilpailijoiden tulee ajaa kilpailun päätyttyä jäähdyttelykierros ratarajoja noudattaen ja jäähdyttelykierroksen lopussa ajaa varikolle omaan varikkoruutuunsa ennen radalta poistumista.

Ohjeiden mukaisesti jäähdyttelykierroksen ajamatta jättämisestä voi seurata 10 sekunnin aikarangaistus.

Poikkeus tähän sääntöön on kilpailun voittaja, joka voi jäähdyttelykierroksen päätteeksi varikolle ajamisen sijaan suorittaa donitsit voiton juhlistamiseksi pääsuoralla tai sen jälkeen sopivaksi katsomassaan paikassa.

 

Telemetrian ja replayn tallennus

Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan ja osakilpailun osalta kaikista aika-ajo- ja kilpailukierroksistaan replay- ja telemetriatiedot simulaatiopelin tarjoamassa muodossa (telemetria IBT ja replay RPY), sekä toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Luovutettuja tiedostoja ei jaeta kilpailunjohdon ja tuomariston ulkopuolelle.

Telemetriatallennuksen saa iRacingissa päälle Alt+L -näppäinyhdistelmällä. iRacing näyttää kilpailijan ruudussa pienen laatikon jossa lukee Telemetry ja sen perässä on punainen indikaattori siitä, että telemetrian tallennus on päällä. Telemetria tallentuu oletusarvoisesti My Documents\iRacing\telemetry -hakemistoon.

Replayn tallennus tapahtuu simulaatiopelin sisällä ennen sessiosta poistumista. Suosittelemme kytkemään iRacingin asetuksista automaattisen replay-tallennuksen päälle.

 

Kilpailijan todentaminen

Erään A osallistuvien kilpailijoiden tulee todentaa ajavansa itse. Todennus tullaan toteuttamaan web-kameraa tai puhelimen kameraa käyttäen. Jokaisen ensimmäiseen erään etenevän kilpailijan tulee tarjota järjestäjälle web-kamerasyöte kilpailun ajaksi tämän ohjeen mukaisesti.

Kilpailussa käytetään OBS.Ninja -palvelua kilpailijoiden web-kameroiden vastaanottamiseksi. Varmentamisen lisäksi kameroita näytetään lähetyksessä kilpailun ohessa tuomaan lisäarvoa katsojille sekä kilpailun päätteeksi haastatteluihin. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä oman web-kameransa käyttämisestä lähetyksessä ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle viimeistään kilpailupäivää edeltävän vuorokauden aikana.

Linkki kilpailijan web-kameran jakamiselle: https://kamerat.simracing.fi/

Linkin avatessa kysytään iRacing customer ID:tä ja nimeä. Käyttäkää koko nimeä. Tarkistakaa myös, että valikossa on Digital Racing eSM valittuna.

Ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä Discordissa Iku Merikallaan (kakkela).

 

Muuta

Virallisilla palvelimilla kaikenlainen toisiin autoihin, seiniin, rengasvalleihin ja muihin radalla oleviin esineisiin sekä rakenteisiin tarkoituksellinen kolarointi on kiellettyä. Rikkeistä rangaistaan tuomariston harkinnan mukaisesti.

Autojen maalaukset tulee toimittaa viimeistään kilpailuviikon torstaina. Toimittamalla maalin ajoissa varmistat, että se näkyy sunnuntain lähetyksessä. Ohjeet sarjasivulla.

 

Lähetykset

Lähetykset karsintasarjan erän A osalta näytetään twitch-kanavallamme sunnuntaina klo 14.30 alkaen:

https://twitch.tv/simracingfi

Kilpailun jälkeiset haastattelut tapahtuvat FiSRAn Discord-palvelimella, ja lähtöjen voittajien tulisi liittyä tunnistettavilla nimillä haastatteluaula-kanavalle mahdollisimman pian kilpailun loputtua. Lähetystiimi voi pyytää haastatteluun myös jotakuta muuta, tämä tapahtuu Discordissa viestillä pyytäen.

Pyydämme, että FiSRAn Discord-palvelimella käytetään oikeaa nimeä tunnistamisen helpottamiseksi (oikealla napilla serveriä -> Edit Server Profile, tai mobiilissa paina palvelimen kuvaketta pitkään -> more options -> Edit Server Profile).


# Nimi Tiimi Auto
4 Ville Haatainen Coffin Dancers Super Formula SF23 - Honda
6 Tuomas Tähtelä Team Falcons Super Formula SF23 - Toyota
7 Eetu Eskelinen Williams Sim Racing Academy Super Formula SF23 - Toyota
10 Iiro Kauppinen Coffin Dancers Super Formula SF23 - Honda
11 Teemu Ulmanen Blue Rose Team Super Formula SF23 - Toyota
12 Matti Saarinen ExpoRacingTeam Super Formula SF23 - Toyota
13 Aleksi Elomaa X-R'cer Super Formula SF23 - Honda
14 Ilari Lamminsivu HAVU Super Formula SF23 - Toyota
16 Jesse Hiiliaho Williams Sim Racing Academy Super Formula SF23 - Honda
22 Ville Saarinen ExpoRacingTeam Super Formula SF23 - Toyota
23 Markus Komulainen Super Formula SF23 - Toyota
24 Matti Kaidesoja Blue Rose Team Super Formula SF23 - Toyota
28 Kalle Virta X-R'cer Super Formula SF23 - Honda
29 Atte Kauppinen Drago Racing Super Formula SF23 - Honda
30 Roni Mäntyniemi Blue Rose Team Super Formula SF23 - Toyota
34 Niklas Segerstråle Super Formula SF23 - Honda
37 Santeri Martikainen Williams Sim Racing Academy Super Formula SF23 - Toyota
46 Tomi Mairue Super Formula SF23 - Toyota
48 Martti Ritonen X-R'cer Super Formula SF23 - Honda
50 Henry Salmén HAVU Super Formula SF23 - Toyota
61 Joonas Kylä-Kaila H2K Racing Super Formula SF23 - Honda
64 Dani Korpi HAVU Super Formula SF23 - Toyota
71 Antti Anttila X-R'cer Super Formula SF23 - Toyota
74 Leevi Martikainen Super Formula SF23 - Honda
77 Ari Härö Blue Rose Team
Super Formula SF23 - Toyota
86 Karri Kortelainen X-R'cer Super Formula SF23 - Honda
89 Elias Raikaa BS+COMPETITION  Super Formula SF23 - Toyota
98 Teemu Korhonen HAVU Super Formula SF23 - Toyota
99 Henri Paloneva Super Formula SF23 - Honda
101 Tero Koivu Super Formula SF23 - Honda
111 Matti Sipilä Super Formula SF23 - Honda
144 Aake Korte SimPUNK! Tehdastiimi Super Formula SF23 - Honda
198 Jyrki Vepsä Super Formula SF23 - Honda
313 Harri Vihavainen Nipa Racing Super Formula SF23 - Honda
423 Henri Mäkilä H2K Racing Super Formula SF23 - Honda
444 Mika Kurkipää Super Formula SF23 - Honda
496 Janne Kokkala Super Formula SF23 - Toyota
711 Ville Pennanen X-R'cer Super Formula SF23 - Toyota
906 Eino Vahvanen X-R'cer Super Formula SF23 - Honda
999 Eetu Miinalainen Super Formula SF23 - Toyota
Kuljettajia yhteensä: 40