Päivämäärä: 29.3.2025 klo 15:00
Rata: Algarve International Circuit (Grand Prix)
Kilpailun pituus: 44 kierrosta
Tulokset KisaraportitKilpailun muut tiedot:
Tervetuloa Digital Racing eSM 2025 -karsintasarjan ensimmäiseen osakilpailuun!
Lisämääräys 29.3.:
Sarjasäännön kohdasta 3.2.1 poiketen lauantaina ajettavien erien tutkintapyynnöt tulee jättää tunnin sisällä erän päättymisestä. Kohdan 3.2.1 aikaraja koskee edelleen sunnuntain erää A.
Esikarsinta ja kilpailujen sessiot järjestetään iRacing-liigassamme. Sessioihin ei ole salasanaa. Katso tarvittaessa ohjeet liigaan liittymiseen sarjasivulta.
Tarkistamme ilmoittautumisia ja hyväksymme saapuneita liigapyyntöjä viimeistään maanantaista alkaen, ja kilpailuviikolla juoksevasti. Jos liigapyyntöäsi ei ole vielä hyväksytty kilpailuviikolla, ota yhteyttä kilpailunjohtajaan.
Harjoituspalvelin käynnistyy klo 18:00 ja koostuu 2h 50min harjoituksista, 3 kierroksen (10min) aika-ajosta sekä kilpailumittaisesta lähdöstä. Käytettävissä on yksi fast repair.
Palvelinten salasana on: esm25
Esikarsintana ajetaan aika-ajot perjantaina 28.3. klo 16.00 - 22.00 ja lauantaina 29.3. klo 9.00 - 12.00. Session voi valita vapaasti tarjolla olevista. Pidä huoli, että ehdit ajaa kaikki kierroksesi valitsemallasi palvelimella. Vain yhteen sessioon saa osallistua. Sessiossa voi ajaa korkeintaan neljä aikakierrosta, joista nopein jää voimaan.
Esikarsinnan tulosten perusteella kilpailijat jaetaan eriin lauantaiksi ja sunnuntaiksi.
Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan kaikista kierroksistaan replay ja telemetria (tarkemmat ohjeet kohdassa “Telemetrian ja replayn tallennus”), mukaanlukien lämmittelykierrokset alusta lähtien, ja toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Tuomaristo voi pyytää pistokoemaisesti replay- tai telemetriatiedostoja kilpailijoilta. Tiedoston toimittamatta jättäminen voi johtaa tuloksen hylkäämiseen.
Simulaatiopelistä johtuen voi esikarsintasessiossa mahdollisesti esiintyä pieniä vaihteluita radan lämpötilassa. Täysin staattisia olosuhteita koko sessioon ei voida taata. Kilpailija on vastuussa itselleen otollisen esikarsinta-ajon ajankohdan valinnasta.
Lauantai:
Sunnuntai:
Karsintasarjan kilpailu koostuu lämmittelystä (15 minuuttia), aika-ajosta (3 aikakierrosta, 10
minuuttia) ja kilpailulähdöstä (44 kierrosta).
Ohjaajakokoukseen osallistuminen on pakollista kaikkien erien kuljettajille. Sunnuntain ohjaajakokouksen alussa pidetään erän A kilpailijoiden osalta nimenhuuto ja tunnistautuminen. Mikäli kilpailija ei vastaa nimenhuutoon, evätään kilpailijan osallistumisoikeus kilpailuun. Ohjaajakokous pidetään Discord-palvelimemme voice-kanavalla esm-kuljettajakokous ja sen arvioitu kesto on korkeintaan 20 minuuttia.
Erän A kilpailulähdössä kilpailunjohto voi muuttaa manuaalisesti gridding-aikaa, jotta lähetykseen jää enemmän aikaa lähtöjärjestyksen läpikäymiseen. Tällöin gridding-aika juoksee aina loppuun, vaikka kaikki olisivat jo siirtyneet radalle.
Lisenssien tarkastamisesta ja yleisestä kilpailun sujumisesta vastaa kilpailunjohtaja Tapani Linnaluoto (Discord: tlinna).
Kilpailupalvelimista vastaa tekniikkapäällikkö Juhana Ovaska yhdessä kilpailunjohtajan kanssa.
Tuomaristossa toimivat Jukka Oja, Sami Munck, Tero Tilus ja Tommi Nukarinen. AKK:n lajiryhmän nimeämä tuomariston puheenjohtaja on Heikki Mehtänen.
Tutkintapyyntöjä ja vastalauseita koskevat ohjeet löytyvät sarjasäännön kohdasta 3.2.
Tutkintapyyntölomake löytyy osoitteesta: https://forms.gle/J3WK6BTFhNGYm82K7
Jos tutkintapyynnön kaveriksi haluaa lähettää replayn, kerro se lisätiedoissa. Replayn voi lähettää seuraavan osoitteen kautta - muista nimetä tiedosto selkeästi! https://cloud.simracing.fi/s/SEjB8cz576XsmYH
Tutkintapyynnön voi täyttää kilpailija itse tai hänen valtuuttamansa edustaja.
Kaikkiin kilpailuihin liittyviin yhteydenottoihin voi käyttää sähköpostia [email protected]. Kilpailunjohtajan saa kuitenkin kiinni nopeiten Discordin kautta.
FiSRAn Discordin kanava #esm-tiedotus on sarjan virallinen ilmoitustaulu. Kilpailijan velvollisuus on seurata tämän kanavan tiedotteita kilpailuihin liittyen.
#esm-general -kanavaa voi käyttää yleiseen keskusteluun ja esim. neuvojen kysymiseen.
Esikarsinnassa ja kilpailutapahtumassa käytetään ratarajojen valvontatyökaluna iRacingin määrittämiä "1x off track" -merkintöjä. Radan reunamerkinnöiksi lasketaan iRacingin määrittämät ratarajat. Lisätietoa ratarajoista löytyy simulaattorin sisältä info-välilehdeltä, kun olet sessiossa radalla.
Kilpailijaa rangaistaan automaattisesti 5 sekunnin aikasakolla, mikäli hän ylittää iRacingin mukaan radan reunamerkinnät 10 kierroksella (off track -merkintä ko. kierroksen kohdalla). Rajan yli menevistä off track -kierroksista langetetaan 1 sekunnin aikarangaistus jokaista rajan ylittävää off track -kierrosta kohti.
Muistutamme kilpailijoita myös AKK:n digitaalisen autourheilun ajotapasääntöjen kohdista:
Tuomaristo voi määrätä näiden sääntökohtien rikkomisesta kilpailijalle rangaistuksen jo yhdestäkin ratarajarikkeestä, jos katsoo tämän aiheelliseksi.
Jos kilpailija kokee, että on joutunut rikkomaan ratarajoja välttääkseen kontaktin syntymistä ja on tästä tai muusta vastaavasta syystä saamassa aikarangaistuksen, voi tästä toimittaa vastalauseen.
Kilpailijan tullessa ratavarikolle, tulee hänen ryhmittäytyä turvallisesti ennen ratavarikon sisäänmenoa ratavarikon puoleiseen reunaan rataa.
Ratavarikolta poistuttaessa kilpailija ei saa ylittää miltään osin rataan merkittyä valkoista tai keltaista viivaa, joka erottaa ratavarikolta poistumisen muusta kilparadasta. iRacing valvoo automaattisesti varikolta poistumista.
Kilpailijoiden tulee ajaa kilpailun päätyttyä jäähdyttelykierros ratarajoja noudattaen ja jäähdyttelykierroksen lopussa ajaa varikolle omaan varikkoruutuunsa ennen radalta poistumista.
Ohjeiden mukaisesti jäähdyttelykierroksen ajamatta jättämisestä voi seurata 10 sekunnin aikarangaistus.
Poikkeus tähän sääntöön on kilpailun voittaja, joka voi jäähdyttelykierroksen päätteeksi varikolle ajamisen sijaan suorittaa donitsit voiton juhlistamiseksi pääsuoralla tai sen jälkeen sopivaksi katsomassaan paikassa.
Kilpailijalla on velvollisuus tallentaa esikarsinnan ja osakilpailun osalta kaikista aika-ajo- ja kilpailukierroksistaan replay- ja telemetriatiedot simulaatiopelin tarjoamassa muodossa (telemetria IBT ja replay RPY), sekä toimittaa se pyydettäessä tuomaristolle. Luovutettuja tiedostoja ei jaeta kilpailunjohdon ja tuomariston ulkopuolelle.
Telemetriatallennuksen saa iRacingissa päälle Alt+L -näppäinyhdistelmällä. iRacing näyttää kilpailijan ruudussa pienen laatikon jossa lukee Telemetry ja sen perässä on punainen indikaattori siitä, että telemetrian tallennus on päällä. Telemetria tallentuu oletusarvoisesti My Documents\iRacing\telemetry -hakemistoon.
Replayn tallennus tapahtuu simulaatiopelin sisällä ennen sessiosta poistumista. Suosittelemme kytkemään iRacingin asetuksista automaattisen replay-tallennuksen päälle.
Erään A osallistuvien kilpailijoiden tulee todentaa ajavansa itse. Todennus tullaan toteuttamaan web-kameraa tai puhelimen kameraa käyttäen. Jokaisen ensimmäiseen erään etenevän kilpailijan tulee tarjota järjestäjälle web-kamerasyöte kilpailun ajaksi tämän ohjeen mukaisesti.
Kilpailussa käytetään OBS.Ninja -palvelua kilpailijoiden web-kameroiden vastaanottamiseksi. Varmentamisen lisäksi kameroita näytetään lähetyksessä kilpailun ohessa tuomaan lisäarvoa katsojille sekä kilpailun päätteeksi haastatteluihin. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä oman web-kameransa käyttämisestä lähetyksessä ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle viimeistään kilpailupäivää edeltävän vuorokauden aikana.
Linkki kilpailijan web-kameran jakamiselle: https://kamerat.simracing.fi/
Linkin avatessa kysytään iRacing customer ID:tä ja nimeä. Käyttäkää koko nimeä. Tarkistakaa myös, että valikossa on Digital Racing eSM valittuna.
Ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä Discordissa Iku Merikallaan (kakkela).
Virallisilla palvelimilla kaikenlainen toisiin autoihin, seiniin, rengasvalleihin ja muihin radalla oleviin esineisiin sekä rakenteisiin tarkoituksellinen kolarointi on kiellettyä. Rikkeistä rangaistaan tuomariston harkinnan mukaisesti.
Autojen maalaukset tulee toimittaa viimeistään kilpailuviikon torstaina. Toimittamalla maalin ajoissa varmistat, että se näkyy sunnuntain lähetyksessä. Ohjeet sarjasivulla.
Lähetykset karsintasarjan erän A osalta näytetään twitch-kanavallamme sunnuntaina klo 14.30 alkaen:
Kilpailun jälkeiset haastattelut tapahtuvat FiSRAn Discord-palvelimella, ja lähtöjen voittajien tulisi liittyä tunnistettavilla nimillä haastatteluaula-kanavalle mahdollisimman pian kilpailun loputtua. Lähetystiimi voi pyytää haastatteluun myös jotakuta muuta, tämä tapahtuu Discordissa viestillä pyytäen.
Pyydämme, että FiSRAn Discord-palvelimella käytetään oikeaa nimeä tunnistamisen helpottamiseksi (oikealla napilla serveriä -> Edit Server Profile, tai mobiilissa paina palvelimen kuvaketta pitkään -> more options -> Edit Server Profile).
# | Nimi | Tiimi | Auto |
---|---|---|---|
4 | Ville Haatainen | Coffin Dancers | Super Formula SF23 - Honda |
6 | Tuomas Tähtelä | Team Falcons | Super Formula SF23 - Toyota |
7 | Eetu Eskelinen | Williams Sim Racing Academy | Super Formula SF23 - Toyota |
10 | Iiro Kauppinen | Coffin Dancers | Super Formula SF23 - Honda |
11 | Teemu Ulmanen | Blue Rose Team | Super Formula SF23 - Toyota |
12 | Matti Saarinen | ExpoRacingTeam | Super Formula SF23 - Toyota |
13 | Aleksi Elomaa | X-R'cer | Super Formula SF23 - Honda |
14 | Ilari Lamminsivu | HAVU | Super Formula SF23 - Toyota |
16 | Jesse Hiiliaho | Williams Sim Racing Academy | Super Formula SF23 - Honda |
22 | Ville Saarinen | ExpoRacingTeam | Super Formula SF23 - Toyota |
23 | Markus Komulainen | Super Formula SF23 - Toyota | |
24 | Matti Kaidesoja | Blue Rose Team | Super Formula SF23 - Toyota |
28 | Kalle Virta | X-R'cer | Super Formula SF23 - Honda |
29 | Atte Kauppinen | Drago Racing | Super Formula SF23 - Honda |
30 | Roni Mäntyniemi | Blue Rose Team | Super Formula SF23 - Toyota |
34 | Niklas Segerstråle | Super Formula SF23 - Honda | |
37 | Santeri Martikainen | Williams Sim Racing Academy | Super Formula SF23 - Toyota |
46 | Tomi Mairue | Super Formula SF23 - Toyota | |
48 | Martti Ritonen | X-R'cer | Super Formula SF23 - Honda |
50 | Henry Salmén | HAVU | Super Formula SF23 - Toyota |
61 | Joonas Kylä-Kaila | H2K Racing | Super Formula SF23 - Honda |
64 | Dani Korpi | HAVU | Super Formula SF23 - Toyota |
71 | Antti Anttila | X-R'cer | Super Formula SF23 - Toyota |
74 | Leevi Martikainen | Super Formula SF23 - Honda | |
77 | Ari Härö | Blue Rose Team |
Super Formula SF23 - Toyota |
86 | Karri Kortelainen | X-R'cer | Super Formula SF23 - Honda |
89 | Elias Raikaa | BS+COMPETITION | Super Formula SF23 - Toyota |
98 | Teemu Korhonen | HAVU | Super Formula SF23 - Toyota |
99 | Henri Paloneva | Super Formula SF23 - Honda | |
101 | Tero Koivu | Super Formula SF23 - Honda | |
111 | Matti Sipilä | Super Formula SF23 - Honda | |
144 | Aake Korte | SimPUNK! Tehdastiimi | Super Formula SF23 - Honda |
198 | Jyrki Vepsä | Super Formula SF23 - Honda | |
313 | Harri Vihavainen | Nipa Racing | Super Formula SF23 - Honda |
423 | Henri Mäkilä | H2K Racing | Super Formula SF23 - Honda |
444 | Mika Kurkipää | Super Formula SF23 - Honda | |
496 | Janne Kokkala | Super Formula SF23 - Toyota | |
711 | Ville Pennanen | X-R'cer | Super Formula SF23 - Toyota |
906 | Eino Vahvanen | X-R'cer | Super Formula SF23 - Honda |
999 | Eetu Miinalainen | Super Formula SF23 - Toyota | |
Kuljettajia yhteensä: 40 |