Kisaraportit FiSU Season 8: Another Other Italian -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Teemu Korhonen (2. sija)

Hetken luulin jo ajavani aika-ajoissa paalulle, kun sain yhden nopean kierroksen maaliin asti. Siinäkin tosin jäi vielä pariin ekaan mutkaan aikaakin. Dani kävi viime hetkillä vielä parantamassa, niin P2 oli lopputulos aika-ajoista aika selvällä erolla taaksepäin.

Kisaan sain Dania paremman startin, mutta en kehdannut T1 väkisin tunkea sisään. Sain T2 jarrutuksessa Ristolaisen takakonttiin ja perä muuttui keltaiseksi. En tiedä miten vaikutti kierrosaikaan, mutta balanssi tuntui selkeästi yliohjaavammalta kuin reeneissä. Ajettiin Danin kanssa kuitenkin koko ensimmäinen stintti suurinpiirtein samaa vauhtia, sillä erotuksella että tein muutaman ~0,5sek virheen jonka takia ero venähti kuuteen sekuntiin ennen pittiä. Ero taaksepäin oli onneksi aika suuri, joten sen suhteen ei ollut hätää. En ollut ennen kisaa varma taktiikasta, joten starttasin mediumilla ja viimeistään siinä vaiheessa kun edeltä pitattiin puolen tunnin paikkeilla mediumeille päätin vaihtaa itse softeille myöhemmin. Dani tuli takana tuoreilla mediumeilla sen verran kovempaa, että pittasin paria kierrosta suunniteltua aiemmin. Renkaissa olisi ollut vielä pintaa jatkaa vähän pidemmälle.

Pittauksen jälkeen aloitin raivoisasti takaa-ajon, mutta jatkuva ruuhka ja pienet virheet hidastivat hieman matkantekoa. En saanut eroa kurottua toivotunlaisesti, joten lopputuloksena P2. Lopussa ero vielä hieman retkahti, kun edessä kierroksellaohitettavat kamppailivat sijoituksesta enkä halunnut väkisin sotkea heidän menoaan.

Ville Korkiakoski (20. sija)

Lähdin kisaan soft+medium rengastaktiikalla ruudusta 28. Tarkoituksena oli hyödyntää alussa muiden virheet pitävämmällä renkaalla ja mahdollisesti napsia sijoituksia. Varikkokäynti olisi sitten muita aikaisemmin kierroksella 10-12, mutta sen jälkeen pääsisi palaamaan radalle puhtaaseen ilmaan ajamaan omaa vauhtia.

Startti oli ihan ok ja sijoitus nousikin mukavasti aina 8 kierrokselle asti, jolloin takarenkaat alkoivat mennä keltaiselle ja luistaa mutkien uloslähdöissä huolimatta konservatiivisisesti asetetuista TC:stä ja siivistä. Tästä seurasi kaksikin lähikontaktia muiden kilpailijoiden kanssa ja muutama sijoituksen menetys, joten tulin varikolle kierrokselta 10. Luultavasti renkailla olisi päässyt sen 12 kierrosta varovaisesti ajamalla, mutta kilpailutilanteet vähän johtivat siihen ettei rengasta voinut säästää.

Medium stintti sujui suhteellisen hyvin suunnitelmien mukaan ja käytännössä puolet kisasta sai sitten ajaa omaa vauhtia, poislukien sinilipuilla ohi päästetyt. Parhaimmillaan nousin kait sijalle 17 edellä menevien tullessa varikolle. Renkaat alkoivat kuitenkin kulua ja luistella kun aikaa oli jäljellä reilut kymmenisen minuuttia ja turvallisena pitämäni reilun kymmenen sekunnin kaula taaksepäin alkoi kutistua nopeasti. Viimeiset 5 kierrosta takarenkaat olivat punaisella ja ajo oli taas sellaista luistelua, että takaa tultiin nopeasti ohitse. Vääntö sijasta 20 Ahon kanssa meni viimeiseen mutkaan asti.

Olli Honka (13. sija)

Kilpailu alkoi jännittävissä merkeissä kun gridillä istuessani huomasin, että tiimin säämiehet olivat tehneet todella ison virheen ja valitsin renkaiden ilmanpaineet väärin.

Startissa hieman pääsi renkaat sutimaan ja menetin muutaman sijan jotka sain pian takaisin muiden ajovirheistä.
Kisan alkupuolella oli hyviä vääntöjä joista mieleenpainuvimpina Rahkosen Jarin kanssa taistelu sekä Henri Bergin hengitys peräpeiliin. Kisan puolivälin paikkeilla Henrin mentyä varikolle tein päätöksen että menen seuraavalta kierrokselta itsekkin. Tällä liikkeellä sain pidettyä Henrin takana ja uusi rengas setti toimikin huomattavasti paremmin.

Kisan loppupuolella Puustisen Timo tuli hurjaa vauhtia takaa enkä pystynyt millään vastaamaan. Tämä koituikin lopulta onnekseni Timon saavuttaessa edellä ajaneet ja tätä seuranneen väännön johdosti nappasin letkan kiinni ja pääsin lopussa kuittaamaan Ville Lyttisen ja Mikko Leinon. Kiitokset hyvistä väännöistä.

Kisa sujui pienestä taktisesta kömmähdyksestä huolimatta puhtaasti ja kausi sai hyvän startin.

-Olli Honka #74, BS Racing