Kisaraportit Season 6: FiSU Sport Trophy (FiST) -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Olli Honka (11. sija)

Hyvin sujuneiden viikkotreenien jälkeen oli helppo lähteä kilpailuun. Kisatreeni sujui hyvin, aika-ajoissa olikin sitten hankalaa. Jostain syystä tuntui että se mikä aikaisemmin oli helppoa tuntui nyt vaikealta ja puhdas kierros oli tiukassa. Lopulta sain puristettua itseni kympin joukkoon ja lähtöasetelmat hyvät.

Kilpailussa samat haasteet jatkuivat. Selkeästi kisakokemusta puuttuu ja sitä täytyy hankkia lisää.

Lähdössä sain nostettua muutaman pykälän ylöspäin mutta kierros kierrokselta takaa tuli jengiä ohi. Taisin tippua yhdenneksitoista kun sain vihdoin ajosta kiinni. Hetki tästä niin edessä sattui pientä hässäkkää enkä saanut tilannetta väistettyä. Osuin Riipisen autoon ja siitä auto otti senverran damagea että auto aliohjasi valtavasti. Loppukisa olikin selviytymistä ja sijoitukseen täytyy olla kaikkien vaiheiden jälkeen tyytyväinen.

-Olli #74

Panu Artimo (21. sija)

Hyvät fiilikset oli ennen kisaa, vaikka striimigraffojen virittely menikin vähän turhan myöhäiseksi, Olin tehnyt jopa kaksi setuppia mistä oli tarkoitus valita se lopullinen kisasetuppi harjoitusten ja aika-ajon perusteella. Näin jälkeenpäin olisi pitänyt valita setuppi millä olin tahkonnut treeneissä eniten kierroksia, Aa setuppi parin kierroksen nopeudesta riippumatta ei oikein ollut riittävän helppo ajaa ja kisasta jäi päällimmäisenä mieleen turhautuminen ja pienet ajovirheet lähes joka kierroksella.

Lähdössä lähdin samalla mielellä liikkeelle kuin aina - älä törmäile - sijoituksia saa nopeuden riittäessä hankittua myöhemminkin, varsinkin kun tavoite oli ajaa varmasti tasaisia kierroksia. Harkkaservun aikojen perusteella asetin tavoitteeksi pääsyn 15 sakkiin. Ekan mutkan exitissä pärähti Aleksin auto tiukemmalla linjalla suoraan eteeni ja tipahdin pienen törmäilyn seurauksena kolme sijaa 20:ksi. Valitettavasti Aleksi kärsi vielä enemmän jääden hännänhuipuksi.

Ekan kierroksen lopussa shikaanissa Setälä ja Pehkonen olivat spinnanneet ja pääsin heistä puolittain ohi, La sourceen mennessä oli Pehokonen kuitenkin saanut sen verran vauhtia että tunki huomaamatta sisäkurvista minun kääntäessä sisään, tuloksena pikku kolhu, mutka leveäksi minkä seurauksena Pehkonen ja Tolvanen pääsivät ohi. Raidillonista huono exit ja Combesissa tuli Setäläkin ohi, ei ihan paras ensimmäinen ja toinen kierros.

4. kierros ja Aleksi menee myös Combesissa ohi, onneksi Ilkka ööh sovitun taktiikan mukaisesti pidättelee muita kuskeja niin en ihan tipahda kyydistä. Seuraavalla kierroksella tapahtuu jälleen missäs muualla kuin Combesissa, missä Rasi oli pyörähtänyt oikealle. Itsellä menee sivussa olevasta autosta polkimet sekaisin tms. ja meinaan ajaa samaan kasaan, saan kuitenkin kierrettyä Rasin auton, samaan aikaan takana ajanut lipi pääsi ohitse mutta pyörähti itse Combesin exitissä. Tapahtumarikas mutka.

Tässä vaiheessa kierrosajat olivat vakiintuneet 18.5:n seutuville ja auto alkoi ns. asettua, mutta joku asia häiritsi eikä ajo tuntunut todellakaan nautinnolta. Ilkka "päästi" minut ohitse shikaanissa, tai niin luulin, mutta tulikin hirveellä pommilla radan yli La Sourcessa, onneksi en ehtinyt kääntää vielä sisään olisi tullut tiimipalaverissa palautetta :) Autokin alkoi tuntua entistä vaikeammalta ajaa mikä aiheutti sitten shikaanissa puolispinnin ja Vesa pääsi melkein ohi. Taas huono exit Raidillonissa ja Vesa meni sitten ohi, missäs muualla kuin Combesissa. Siitä alkoikin kisan ehkä paras osuus itselle kun ajoin Rasin perässä. Vesa ajoi kuitenkin virheittä eikä ohituspaikkaa löytynyt, kamppailu loppui sitten Les Fagnesissa kun perä lähti juuri sen verran irti että päädyin hiekalle. Puolen sekunnin ero vaihtui kuudeksi sekunniksi ja huonosti pitäviksi renkaiksi.

Tuossa vaiheessa alkoi lievä v..tus hiipiä ajamiseen ja auton ajaminen tuntui todella turhauttavalta. Varmaan lievä yliyrittäminen söi sitten myös kierrosaikoja vaikka kisan loppupuolella tuurilla pääsinkin 16:sta puolelle. Paras kierrosaika oli samaa luokkaa mitä suunnittelin ajavani suurinpiirtein joka kierroksen, Todellisuudessa ajat olivat 2 sekuntia hitaampia. En siis olisi 21. sijaa parempaa vauhdin puolesta ansainnutkaan.

En ole ihan varma mihin vauhti ns. katosi, mutta sen opin, että en vaihda kisapäivänä enää setuppia.

Rata ja auto mahtavia, säädöt keskinkertaiset ja kuskin hermot välttävät, lopputulos turhauttava, mutta ansaittu.

Janne Pehkonen (14. sija)

Meni pahasti alakanttiin koko kilpailusunnuntai. Päivän treeneissä tuntui että ei homma kulje ollenkaan. No qualissa todella väkinäistä saada 2.15 alkuista kierrosaikaa ja allekkin olisi pitänyt suht helposti mennä. Kilpailu alkoi ekan kierroksen lopussa jo spinnauksella, kun kamppailtiin Setälän kanssa sijoituksista Blanchista Chicaneen ja Riipinen tuli ohi meidän välistä, jonka seurauksena herrat ottivat pienen kontaktin Chicaneen kääntäessä, josta sain itsekin osuman ja spinnasin. Sitten loppu olikin sijoitusten nostamista ja ainakin yks läheltä piti ulosajo oli tulla loppuvaiheessa, josta selvittiin. 15 sija ei aiheuta hymyä.

Jali Hautala (1. sija)

Sain tehtyä mukavan setupin ja karsintaservulla oli hyvä pace, vaikka puhdasta kierrosta en siellä saanutkaan aikaan, potentiaalia olisi ollut helposti 1:12 -puolelle.

Kisapäivänä sain aika-ajossa hyvän kierroksen osumaan ja paalupaikka näytti selvältä, kunnes Kosti Aho täräytti taululle hieman alle kymmenyksen nopeamman ajan aivan aika-ajon lopussa.

Kisaan lähdin siis toisesta lähtöruudusta. Startti sujui puhtaasti, vaikka menetinkin yhden sijan ensimmäisessä mutkassa. Myös Ilari Siltanen pääsi rinnalle, mutta antoi onneksi periksi ennen Eau Rougea ja pääsimme turvallisesti ajamaan Raidillonin peräkanaa. Les Combesiin päästyämme Eero Järvinen edelläni veti jarrutuksen pitkäksi ja pääsin kuittaamaan sijoitukseni takaisin. Kierrosta myöhemmin sain Raidillonin osumaan nappiin ja imujen saattelemana pääsin Les Combesin jarrutukseen Kostin rinnalle ja ohitse. Ero kasvoi pikkuhiljaa reiluun pariin sekuntiin, kunnes Kosti ja Eero kolaroivat hieman keskenään ja ero kasvoi liki kymmeneen sekuntiin. Ajoin loppukisan rauhassa maaliin ja tuloksena oli kauden ensimmäinen voitto.

Marko Tolvanen (17. sija)

Onneksi tuli viikko sitten sunnuntain höntsässä ajettua Spa:ta, jotta sai pohjalle treeniä, sillä yllättäen kipeytynyt olkapää ei mahdollistanut ajamista koko viikolla. Onneksi pääsin kisapäivänä treenaamaankin, lähinnä kisabensa treeniä tein ja hieman säätöjä muuttelin.

Aika-ajossa ensimmäisellä "nopealla" ajoin 2:17.4 ajan ja olin sitä parantamassa arviolta 0.5-1s pari kierrosta myöhemmin, mutta viimeisessä shikaanissa pyöräytin auton lahjakkaasti, niin yritys meni sitten siinä. Aika-ajoa oli enää 4 minuuttia jäljellä, niin pistin auton varikkopilttuuseen, hain lasillisen vettä ja rupesin miettimään kisataktiikkaa. Parhaimmillani olin ajanut yli sekunnin nopeammin, joten aikaan en ole ihan tyytyväinen, mutta ottaen huomioon vähäiset treenimäärät kuluvalla viikolla , niin 21. ruutu oli itselle turvallinen ruutu lähteä liikenteeseen. Kisaan valitsiin setupin, jossa oli takasiipeä enemmän, joka antoi sitten paremman pidon keskisektorilla ja arvelin siten auton olevan hyvin ajettava koko kisan, että ei rupea liikaa lipsumaan.

Lähdöt tuppaa meikäläisellä yleensä vähän epäonnistumaan, mutta nyt lähtö onnistui kohtuullisen hyvin ja auto lähti ruudusta kuten pitääkin. Ensimmäisen mutkan vaarallisuus oli kuitenkin hyvin muistissa vielä höntsästä, niin otin mutkaan tulon rauhallisesti ja yritin vain selvitä ekasta mutkasta ja ylipäätään ekasta kierroksesta ehjänä. Ensimmäiset kierrokset menivätkin ihan siististi meikäläisen autosta katsottuna.

Kuudennen kierroksen ekassa mutkassa minulla jäi jarru liian myöhään ja vaikka yritin väistää nurmikolle, niin törmäsin Artimon Ilkan peräkonttiin. Onneksi Ilkan auto ei siitä tainnut sen enempää damagea ottaa, mutta itse kärsin yhden sijan, kun Aleksi Ahtikari pääsi sisälinjalta ohi. Aleksin kanssa sitten ajettiinkin
melkein koko kisa peräkkäin kisaten ja yritin mahdollisimman paljon aiheuttaa Aleksille painetta, mutta Aleksi ei sortunut virheisiin ja ajoi hienosti ennen minua maaliin. Hyvää ja reilua kisaamista oli! Maalissa olin 18., mutta muutama ratareunojen ylitys taisi tulla, joten katsotaan tuleeko penaltyä ja jalkapuuta sitten vielä:)

No mitäs tästä kisasta jäi käteen. Auto oli erittäin hyvä ajettava koko kisan eli setuppi toimi minun ajotyyliin hyvin ja varsinkin keskisektorilla auto toimi kuin unelma koko kisan. Isoja ajovirheitäkään tuota yhtä kolaria lukuun ottamatta ei tullut tehtyä eli kokonaisuutena kisaan olen tyytyväinen. Vauhtia puuttuu meikäläiseltä edelleen, mutta tosiaan itselle pääasia, että hyvää kisaamista ja vääntöä on kisasta toiseen. Seuraava kisa valitettavasti jää välistä, mutta toivottavasti kauden viimeisiin ehdin kaikkiin mukaan.

Tero Riipinen (20. sija)

Semmosta settiä sitten taas tällä kertaa. Alkuun tuntu, että tulee ihan kivaa vääntöä siinä kymppisijotuksen tuntumassa, mutta sepä muuttu sitten nopeesti, kun edellä ajavat löytykin keskeltä tietä poikittain. Siitäpä toki sitten oma auto paaliin ja ohjaus vinoon vasemmalle aika rankalla kädellä. Loppuun sitten ajeltiinkin vaan hissukseen, kun auto puski käytännössä joka mutkassa ihan älyttömästi ja mikä pahinta juurikin radan nopeimpiin mutkiin ei voinu enää ajaa kun tiputtamalla vaihdetta alas ja ottamalla jarrulla vielä vauhdit pois, että suurinpiirtein pysyy rajojen sisällä.

Eipä siinä kummempaa... Mitäpä sitä tästä kisasta sitten jäi käteen, no annetaanpa legendaarisen Klunssilan vastata tähän mun puolesta https://www.youtube.com/watch?v=bNu-ZhZcDKc&feature=youtu.be&t=278 :D