Kisaraportit
Season 5: The Other Italian -
Osakilpailu 5/6 @
Donington Park GP
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Dani Korpi
(1. sija)
Doningtoniin ei missään kohtaa löytynyt kunnollista ajorytmiä, mutta treenaamalla sain ajamiseen onneksi riittävästi varmuutta. Avain nopeaan kierrokseen tuntui olevan enemmänkin virheiden välttäminen kuin riskinotto. Aika-ajossa sain melko alkuvaiheessa ajettua hyvän ajan, vaikka olin alussa melko huonossa välissä. Kierroksessa oli löysää ainakin pari-kolme kymmenystä, mutta onneksi se riitti kuitenkin paalupaikkaan.
Kisa lähti liikkeelle suunnitelmien mukaan. Pääsin kiihdyttämään kärkeen, ja sain muutamassa ensimmäisessä mutkassa hyvän turvavälin takan tuleviin. Anssin ja Ilarin taistelu pelasi myös omaan pussiin, koska ero kasvoi parilla ensimmäisellä kierroksella melko reiluksi. Anssin jäädessä Ilarin taakse huomasin, että pystyin kasvattamaan eroa melko helposti, ja keskityin loppukisan lähinnä välttelemään virheitä. Donington tuntui paljon mukavammalta ja helpommalta radalta kun ajoi vain 95% vauhtia.
Samu Suojanen
(5. sija)
Imolan toisinto siinä mielessä, että jostain löytyi aika-ajoon käsittämätön aikaparannus verrattuna karsinnan aikoihin. Tiesi jälleen sitä, että kisassa oltaisiin nopeampien kavereiden ympäröimänä...
Startti oli ihan hyvä mutta ekalla kierroksella Hyytiäisen kanssa taistellessa tein flatspotin eturenkaaseen ja koko 45min kisa meni ravistavalla etupyörällä. Vähäinen harjoittelu näkyi siinä, että vauhti oli aika epätasaista kierroksella. Ekojen mutkien aikana moni sai kurottua välimatkaa reippaasti umpeen, kun taas radan loppuosalla sain ajettua eroa takana tuleviin.
Loistava kisa siinä mielessä että koko 45min sai ajaa jotain vastaan kilpaa ihan täysillä, eniten Hyytiäisen, Eskelisen ja Mehtäsen kanssa kun vaihdeltiin sijoituksia useaan kertaan siistillä ajolla.
Petteri Koski
(10. sija)
Yllätyssijoitus (10)! Ei varsinaisesti vauhdillisesti, vaan radalla pysyttiin vaikka Doningtonin nurmikot ovat erittäin läsnä ja kutsuivat usein (liian vähäisissä) treeneissä. Muutenkin kisakunto on ollut alavireinen, vaikka oman sähläämisen (Imola) lisäksi olen saanut auton pihalle myös muiden avustamana (Silverstone).
Tasainen suoritus siis. Lähdin sijalta 11 ja ajelin suurimman osan kisasta kymmenentenä. Pysyin ihan kivasti edellä menneen letkan vauhdissa, mutta missään vaiheessa ei ollut vauhtia siitä ketään ohittaa. Välillä sain kiinni, kun siinä oli väännöt käynnissä ja sain napattua 9. sijan Hyytiäiseltä parikin kertaa. On kuitenkin sen verran paljon nopeampi kaveri kyseessä, ettei todellista mahdollisuutta ollut pitää miestä takana.
Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä kisa ja pääsin myös mukaan kilvanajoihin sijoista 7-10. Auto tuli maaliin ehjänä (ja oman värisenä), eikä suurempia ajovirheitä sattunut. 10. sija miellyttää ja kuvastaa kutakuinkin omaa vauhtia, vaikka on kyllä muistettava että pari kovaa kaveria rivistä puuttui.
Ilari Siltanen
(2. sija)
Paras kisa tähän mennessä kaudella. Aika-ajoissa pääsin kymmenyksen päähän kärjestä ihmeellisellä haamuvedolla ja se varmisti melko hyvät asetelmat lähtöön. Sen verran olen Maseratin ratissa oppinut, että taistelu sijoista on hidasta ja siksi "keskipakan" kärjestä lähteminen on erityisen tärkeää. Lukuisat estymiset kisa-ajankohdan takia paransivat mahdollisuuksia.
Sainkin melko hyvän lähdön kolmosruudusta ja pääsin Danin perässä ykkösmutkaan sisälinjalle, jossa oli selvä aukko Anssin ulkolinjan valinnan johdosta. Ajoimme 2 rinnan muutaman mutkan, mutta nopeasti kävi selväksi että tämä antaa Danille liikaa etumatkaa. Tein päätöksen päästää Anssin edelle sijasta taistelemisen sijaan ja ajatus oli että kaksi nopeampaa kärkikuskia pääsisivät taistelemaan, joka taas ehkä avaisi minulle mahdollisuuden.
Kisan ratkaisuhetki omalta osaltani koettiin kuitenkin jo ensimmäisen kierroksen shikaanissa, jossa Anssi teki jarruvirheen kylmillä renkailla, joka sitten avasi takana tulevalle letkalle ohitusmahdollisuuden. Pääsin ohittamaan shikaanissa, kun taas Anssi ja kumppanit jäivät taistelemaan taakseni kolmossijasta. Tämä antoi juuri riittävästi aikaa saada oma rytmi, joka olikin rauhallisen varma Danin kiskoessa eroa. Sijoista taisteleva ryhmä takana oli selvästi hitaampi. Sain ajaa toisena siis lähes koko kisan ilman mitään ongelmia.
Janne Pehkonen
(8. sija)
Donington suht tuttu rata ja eipä se vähentänyt juuri treenin määrää, koska auto on uusi itselle tälle radalle. Otti kyllä pitkän ajan että sain auton säädöt sellaiseksi että se kelpasi. Quali meni alle sen johon olisi pitänyt päästä. No sepä ei yllättänyt. Startti ok, 1 sija tuli napattua ja Perätalo jäi taakse. Sitten köröteltiin, T8 lipsu takapää, tai ei taittunu (ei muista) ja Perätalo tuuppas ohi. Sit oli kontissa roikkumista, joka ei mulle koskaan maistu. Siinä sitten ajeltiin sekunnin kahta puolta peräkkäin, muutamat kerrat taisin päästä koittaa ohi, mutta ei oikein kunnon paikkaa tullut. Koski seuras perässä lähes koko kisan ajan, johon Hyytiäinen liittyi joukkoon. Anssi pääsikin koittaa pariin kertaan, mutta sain pidettyä takana. Piti sällit mut hyvin tietoisena että, peilejä on seurattava. Jossain kohtaa mietin että alanko koittaa Perätalon kiinniottamista ja tulin siihen tulokseen että, jos saan takana olevat pidettyä ja pidän oman ajon mahdollisimman hyvin linjassa, niin parempi 8 sija kuin riski ja 18 sija. Kuitenkin kauden paras tulos ja ajollisesti myös ok. Aika pienillä ajovirheillä 45min selvittiin, joten voi kai tähän tulokseen olla ihan tyytyväinenkin. Tosin Koskenalan veljekset puuttui kilpailusta, joten se ehkä vaikutti myös omaan sijoittumiseen kahdeksanneksi. No seuraava onkin sitten vähemmän tuttu osakilpailu. Tietää Atlanta enemmän treenaamista myös radan opettelun osalta. Kiitos kaikille kilpailusta ja onnea voittajalle Danille, kuten myös muille podiumille päässeille!
Ilkka Tulppo
(12. sija)
Kauden paras suoritus (sekä sijoitus) tällä kaudella.
Meinasin myöhästyä lähdostä. Huomasin tilanteen kun lähtöön oli vajaa 10 sekuntia, kun sain virtuaalilasit heitettyä suunnilleen silmille paloi kaikki lähtövalot jo punaisena. ensimmäisen parin kierroksen aikana sitte yritin saada lasit kunnolla päähän.
Lähes koko kisa oli omalta osaltani tasaista suorittamista, suurimman osan kisasta sain taas ajella yksikseni, tällä kertaa positiivista oli se että ajoin sijalla 11. kisan loppupuolella Ossi Peltola pääsi ohi takanani olleesta ruuhkasta ja meni ohi. Siinä sitten loput kierrokset yritin roikkua Ossin puskurissa ja kytätä virhettä. Viimeinen kierros, toiseksi viimeinen mutka näytti että ohituspaikka olisi ollut tarjolla. liian agressiivisesti kaasulle ja auto karkasi vähän lapasesta, vielä viimeninen mutka pitkin nurmikoita ja maaliin sijalla 12.
Hieno kisa ja kiitkoset kisailijoille.
Anssi Hyytiäinen
(9. sija)
Donne tuntui helpolta heti alusta alkaen mutta kisa meni ihan sekoiluksi. Aika-ajossa pari viimeistä kierrosta olisi pitänyt olla helppo paalu mutta jarrutin hieman pitkäksi ensin tokavikassa ja sitten vikassa mutkassa. Kisa olisi varmaan mennyt vähän eri tavalla jos olisi päässyt rauhassa paalulta liikkeelle...
No, kusin kylmillä renkailla ajatuksissani pari isoa mokaa. Jarruttelin vain muina miehinä tavallisessa jarrupaikassa, ja putosin monta sijaa. Mietin siinä että no, tätä kisaa ei sitten näimmä lasketa ja koitetaan saada aikaiseksi viihdyttävä kisa katsojille. Siinä vissiin onnistuttiinkin ohan jees. Oli vähän rämpimistä koittaa etsiä ohituslinjoja epätoivoisesti, joita ei täällä paljon löydy. Löysin lähinnä spinnaukseen sopivia linjoja... Radalla ei kisan lopuksi montaa kuskia ollut joihin en olisi osunut.
Mutta kisailui oli sinänsä kivaa, ja kun ei treenaa liikaa niin ei jää kismittämään :D
Heikki Mehtänen
(6. sija)
Huhhuh, olipa hikinen, mutta hyvä kisa. Pärjäsin qualissa yllättävän hyvin ja lähdin kisaan 6. sijalta. Kisa sitten olikin alusta loppuun asti täyttä vääntöä ja erittäin hikistä hommaa. Rytmiryhmällä Hyytiäinen, Eskelinen, Suojanen ja minä meni melkeen koko kisa siinä paikkoja vaihdellessa. Jossain vaiheessa Anssi teki tvikassa ajovirheen ja täten tippui pakasta pois. Kolmikolla jatkettiin sit siihen saakka kunnes Eskelinen sai peissin päälle ja karkasi multa ja Suojaselta. Samun kanssa sit väännettiin loppuun asti niin kovaa kun vaan pystyi, itsellä tuntui olevan alkuradan peissi parempi ja sain Samua kiinni, mutta sit loppupäästä Samu sai aina pari kymppään hyvää eteen ja oli todella vaikeaa päästä edes yrittämään ohi. Pari paikkaa tulikin, mutta ei niistä ihan loppuun asti saanut ohitusta vietyä. Maaliin kuudentena - ei paska. Mahtava kisa ja kiitos paljon taas kaikille! <3