Kisaraportit
Sim racing eSM 2019 -karsinta -
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Valtteri Alander
(1. sija)
Ihan hyvä kisa. Paalulta lähdettiin liikenteeseen ja heti piti Vitikainen peittää, ettei hän pääsis sisäpuolelle t1. Siitä sitte pyrittiin pitämään auto radalla ja siinä onnistuttiin. Jarrujalka ihan spagettina, kun olin niin hermostunut, niin meni ekoilla kiekoilla jarrut ihan pieleen, mutta ei niissä sen enempää aikaa hävitty. Voitto tuli ja ittelle tää oli vasta kauden eka voitto, koska se tuli ajamalla!
Tuomas Tähtelä
(4. sija)
Treeniä taisi tulla noin 100 kierrosta ennen kisaa, mutta sain ihan hyvän tuntuiset säädöt tehtyä ja itselle kohtalaisen tuttu rata, joten vauhti oli hyväää. Yhden aika-ajosession ajoin ja sain siitä kuudennen sijan. Parempaankin olisi ollut vauhtia mutta kierrokset eivät aivan osuneet nappiin.
Kisaan sain hyvän lähdön ja pääsin Pihlajan ja Joni Heikkisen ohi. Pari kierrosta myöhemmin pääsin myös Vitikaisesta ohi. Vauhti oli ihan hyvää kisan alkuvaiheilla, mutta keskittyminen ja luotto autoon hieman huononi kisan keskivaiheilla ja Heikkinen pääsikin ohi. Sen jälkeen otin vielä puoli-spinnin ja putosin parin sekunnin päähän.
Päätin laittaa deltanäkymän päälle sen jälkeen ja se auttoi saamaan keskittymisen takaisin ja kierrosajat paranivat. En saanut Heikkistä kiinni mutta sain lisää eroa taaksepäin ja varmistin helpon neljännen sijan ja käytännössä varman finaalipaikan.
Viimeiseen karsintasarjan osakilpailuun aion panostaa hieman enemmän kun sillä viikolla ei muita tärkeitä kisoja ole. Voisin vaikka voittaa sieltä voiton :P
Ville Leppälä
(5. sija)
Täysin uusi tuttavuus Motegi itelle ja ei ollu aikaa kun opetella rata jotenkuten ja ajaa quali aika heikolla reenillä.. Kisasta sain kuitenki lähelle maksimit irti lopputuloksen puolesta..
Matias Vitikainen
(6. sija)
Tähän kisaan ainut tavoite oli saada sarjapisteitä huonosti menneen alkukauden jälkeen. Suunnitelma onnistui ja sitten taas katseita kohti seuraavaa uutta rataa.
Jimi Nisula
(8. sija)
Edellisten kisojen tapahtumien takia piti tässä kisassa ajaa puhtaasti ja kerätä pisteitä. Ei meinannut kisassa oikein renkaat toimia, kun joutui ajamaan niin varman päälle. Aika paljon tuli pacessakin takkiin verrattuna treeneihin, mutta ainakin selvittiin ehjin nahoin. p14 -> p8 niin voi olla kyllä tyytyväinen.
Antti Pihlaja
(9. sija)
Aika-ajossa ei ihan osunut, P5. Eturivi oli tarjolla onnistuneella kierroksella mutta kun joutuu lauantaina menemään aika-ajosessioon riskillä, ensimmäinen aikakierros meni loppua kohden vähän varmistelun puolelle. Taisi olla kauden ensimmäinen aika-ajo, missä ei sen hetkinen PB jäänyt virallisiin tuloksiin.
Kisatreenit jäi taas aika ohkaisiksi: vajaa tunti testailua lauantaina aika-ajon jälkeen ja muutama kierros warmupissa. Vauhtia olisi kai ollut kauden parhaaseen tulokseen. Lähdin täysin erilaisella setupilla liikeelle muuhun treenirinkin verrattuna, ja kierrosaikavertailun perusteella setti kyllä toimi kisavedossa mainiosti. L1T1 jarruvirhe ja siitä seurannut Kaemmer-spinni seuraavassa mutkassa (plz fix temp sensitivity) vei mahdollisuudet kunnon tulokseen tänään.
Avauskierroksen jälkeen P27, josta maalissa noustiin top10:iin. Melko haastava rata oli ohittaa, varsinkin selvästi hitaampien perässä ajaminen oli tällaisella stop & go -radalla hankalaa kun ei tiedä yhtään missä edessäoleva jarruttaa. Lopussa jäi yksi sijoistus ns. pöydälle, kun tiimikaveri Vastamäki puolusti onnistuneesti pari viimeistä kierrosta. Itsellä vähän loppui DRS:t kesken kun jo muutama aiempi ohitus oli DRS:n avulla suoritettu.
Taitaa olla finaalipaikka jo melko varma ennen viimeistä kisaa. Yhtään pistettä ei karsinnoista saa mukaan, mutta olisihan se ollut kiva finaalipaikka varmistaa jo ennen vikaa kisaa. CotA on omia suosikkiratoja, joten eiköhän siellä täysillä olla mukana vaikka panokset ei kovin kovat olekaan.
Niko Arvilommi
(12. sija)
Quali oli ok tasoa hyvä lähtöpaikka ansaittu top10 sisälle. Varsinaisen kisan lähtö oli hyvä sain napattua 1 sijan ja ehjänä ensimmäisen kierroksen. T3 tultiinkin rohkeesti sisälle ekalla kierroksella. P9 ajelin monta kierrosta mutta harmillisesti kierroksella 19-20 meni T1 jarrutus pitkäks jollonka Teemu saikin ns. kumilenkin kiinne ja samalla sieltä tuli monta muutakin samalla ohitse, Johtuneeko setupista että Draftissa jengi tuli heittämällä ohi. Päätin jättää suurimmat puolustukset tekemättä että ei menettäis niin paljon aikaa. Jostain syystä T3-4 Ei uskaltannu mennä täysi kaasulle varsinaisessa kisassa. Johtunisko radan lämmöistä
Jonne Heikkinen
(15. sija)
iha ok lähtö lap5 oltiin noustu jo p8 mut sit vikas mutkas virhe ja tiputtiin p10. siin sit ohitin arvilommin ja nousin p9 mut sit 10kiekka takasuoran jarruihin ratti teki jonku ihme nykäsyn jota sitten vähän säikähin ja pikkusen jarru pitkäksi renkaat nurmelle ja ympäri ja tipuin p19. siin sit ajeltiin ja ohitettiin pari kuskia viel ja sit lopulta maalis p15. mut eiköhän se finaali paikka ole jo varma.
Matti Sipilä
(16. sija)
En ihan hirveästi voinut tähän treenailla intin takia, joten odotuksia ei oikein ollut. Aika-ajo vauhdin löytäminen tuntui vaikealta, mutta p9 AA tuloksissa oli melkoinen pettymys sillä vauhtia oli parempaankin.
Vauhti tuntui löytyvän kisasetillä ihan eri tavalla ja treeneissä näytti vauhti olevan lähellä kärkeä. Startti ja ensimmäiset mutkat onnistui hyvin ja nousin jo sijalle 6, mutta jälleen sain autoa nyrren tapaan perseeseen. Autosta lähti suorahuippuja ja vaikkei varsinasessa mutkanopeudessa tuntunut olevan isoa eroa niin auto oli melko epästabiili ajaa. Muutaman kierroksen jälkeen pääsin silti hyvään rytmiin ja ajoin niin täysiä kuin vain pääsin ja pysynkin melko hyvin Pihlajan perässä. Lopulta se yksi virhe tuli kisan loppupuolella ja putosin Pihlajan kyydistä mikä oli sääli, sillä hän pääsi loppukisassa hyviin mähinöihin mukaan. ESM tältä vuodelta oli tässä ja viime vuoden tapaan jäi onnistumiset vähiin harmi kyllä.
Kimmo Rovanperä
(25. sija)
Ensimmäinen finaalilähtö ja sehän meni myös sen mukaisestikin.. Ensimmäisessä mutkassa itsellä aika varovainen jarrutus jonka seurauksena takaa tultiin perään ja tiputtiin hännille. Sen jälkeen sai olla auton kanssa aika varovainen kun tuntui peräpää epävakaalta ja suoranopeus oli aika heikko. Pari hyvää vääntöä silti kisan loppupuolella. Tosin oli itselle vasta neljäs kunnon kilpailu Iracingissä ja kokemuksenahan tämä pitää ottaa.
Aatu Liimatainen
(28. sija)
Kisaan lähdin ruudusta 31. Ensimmäinen kierros meni siististi ja sain väisteltyä ajovirheitä tehneet autot, sijoitus nousi 25 hujakoille. Tiukkaa muutaman auton nipussa kisaamista useamman kierroksen ajan, lopulta spinnasin kerran viimeisestä mutkasta pit walliin ja etusiipi otti osumaa. Tipuin sijalle 28 ja kävin varikolla ottamassa 10sec korjaukset sijoituksen pysyen samana maaliin asti.
Kalle Kärkkäinen
(29. sija)
No niin,se on sitten elämäni ensimmäinen finaali lähtö taputeltu ja tavoite jonka alussa asetin että edes yhteen täytyy päästä on saavutettu:)Hänniltä lähettiin liikenteeseen,ihan ok startin sai ja väisteltyä alun kolareita nousten muutamia sijoituksia.Sitten muutamat spinnit ja varikolta uutta siipee keulaan,loppu kisa menikin sitten sinisten lippujen merkeissä melki kokonaan yrittäen päästää nopeemmat ohi mahd jouheasti.Mutta maaliin pääsi lopulta ja tästä voi vaan parantaa,mutta hienoa oli olla mukana