Kisaraportit Season 4: FiSU TT Sport Cup - Kilpailu 6/6 @ Sachsenring

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

matti katajainen (14. sija)

Juuu sasse
Aikaajot meni paremmin ku odotin

1. Lähtö
Pari sijaa ylöspäin ja sitten ajelin ittekseni loppukisan
2.lähtö taas pari sijaa ylöspäin muut sit "PIKKU" INCIDENT.
siitä puoli sokkona lasi säröillä vaurio kartta punasena vilkkuen radalle JA hiukan ennen jatko zembaloita havahduin että joku tulee muuten kovaa takaata (oli mulle rankun paikka toi ku tulin varomattomasti radalle) ja tupla BOOOOOOM....
Tämän hauskuuden jälkeen auto ei menny metriäkään suoraan vaan luikerteli arvaamattomasti loppukisan.

Kausi oli hieno ja kiitos hienosta ja kovasta kilvan ajosta
Pahoittelut"pikkuse " karkeasta ajotavasta, TEIN SEN RAKKAUDELLA en ilkeyttäni ;}

Season 5 jää väliin mutta ehkä 6:ssa nähdään
CHAO

Marko Tolvanen (11. sija)

Aika-ajoihin lähdin tavoitteena ajaa 1:29 alkuinen aika, joka vaatisi nappisuoritusta sekä sopivaa väliä autoletkassa. Kello pysähtyi 1:30:050, joten tavoitteesta jäätiin puoli sadasosaa, mutta gridin sija 17 oli jotakuinkin omalla tasolla. Ihan ok suoritus.

Ensimmäisen kisan lähtö onnistui suht hyvin, mutta ruuhkassa totutusti parin sijan menetys. Pääasia kuitenkin, että ei tullut autoon pahempia lommoja; just pesty sipsi&ironman auto. Sitten häntäpäässä letkassa ajoa, kunnes kolmannen kierroksen viimeisessä mutkassa Aleksi Ahtikari ja Oskari Selinheimo ottaa pientä kontaktia, niin pääsen kuin varkain nousemaan 2 sijaa. Sitten kaasu pohjaan ja yrittämään pientä irtiottoa. Edessä Vesa Rasi ja Jani Honkanen ovat jo 4 sekunnin päässä. Useita kierroksia tasaista yksinajelua, kunnes yhdeksännellä kierroksella saan Honkasen Janin kiinni ja samalla peräpää on jäänyt minusta jo turvallisen 11 sekunnin päähän. Sen verran samaa kyytiä mentiin Honkasen kanssa, että lähinnä pystyin odottamaan Janin mahdollista ajovirhettä, mutta kun sellaista ei tullut, niin 8 kierrosta ajettiin peräkkäin maaliin saakka. 15 maalissa.

Toinen lähtö onnistui hieman paremmin; Pesosen Janne pääsee ohi, mutta T3-T4:ssa pääsen Teijo Räisäsestä ohi eli oma sijoitus säilyy. Ensimmäisen kierroksen lopussa Jali Hautala ajautuu hiekalle, josta yksi sija itselle ilmaiseksi nousua. Melkein heti perään pääsuoralla Matti Katajainen ja Juho Peltomäki törmäilevät, jonka jatkotilanteesta Katajainen vielä keilaa Vesa Rasin ja Janne Pehkosen edestä, niin baana on vapaa ja 4 sijaa nousua. Matti Katajainen selviää kolaroinnista nopeiten takaisin radalle ja pääsee heti Audi TT:n puskuriin kiinni. Ensisijainen tavoite oli yrittää karkuun ja kaikki K.I.T.T:n turbo boostit tulivat tarpeeseen. Onneksi Katajaista painosti myös Jali Hautala takaa, niin pääsin parin sekunnin päähän karkuun heidän kisaillessa keskenään. Hautala pääsi kuitenkin Katajaisesta ohi, kierroksella 4 sai minut kiinni
ja 5 kierroksen alussa heittämällä ohi. Tässä vaiheessa Katajainen oli 3 sekunnin päässä takana, mutta Hautalan kyyti on sen verran kovaa, että jos pystyn vielä hetkenkin roikkumaan Hautalan perässä, niin turvaetäisyyttä taakse voisi saada vielä lisääkin. Parhaillaan sain 8 sekuntia kaulaa taakse, mutta
pelottavan varmasti sieltä Juho Peltomäki ja Janne Pehkonen ajoivat meikäläistä kiinni. Melkein 8 kierrosta ehdinkin ajella omassa rauhassa, kunnes kierroksella 13 meni ensin Juho ohi ja seuraavalla kierroksella vielä Janne sekä Tomi Peltomäki. Teijo Räisänen oli 6 sekunnin päässä takana, joten yritin rauhoittaa omaa ajamista ja maaliin sijalla 11. Kauden paras suoritus.

Season 4 oli oikein hyvä kokonaisuus. Riittävän erilaisia ratoja ja hyvää kisaamista läpi kauden. Omat tavoitteet oli kaudelle pystyä ajamaan keskikastissa 15-20 sijoilla varmasti ja ihan hyvin siellä pysyinkin kisasta toiseen. Kärkikymppiin on vielä kisavauhdissa se 0.5-1s matkaa, mutta muiden ajovirheiden ansiosta pystyin parissakin kisassa top10:iä hätyyttelemään, joten se oli plussaa.

Season 5:lle kuskien määrä on jo niin suuri ja taso kova, että realistiset mahdollisuudet voisi olla päästä joihinkin kisoihin viimeisillä sijoilla mukaan, mutta todennäköisempää on karsiutua ulos. Maseratilla en ole vielä ajanut metriäkään, joten täytyy nyt karsinnat ainakin kokeilla, että mihin vauhtiin ehtii vai meneekö sipsien syömiseksi:)

Oskari Selinheimo (18. sija)

ei jäänyt mitään muutaku rikkinäinen peli.Aa penkin alle hyväs startti.Tipuin heti takaisin viimeinen kausi lähtö pitkään aikaan ei mitään intoo oo Maseratilla sähläämään.Bugeja muun muassa se että kun auto meni 1.lähdössä muuskis niin se EI korjaantunut toiseen lähtöön eikä toisesa lähdössä palanut edes lähtö valot. Kausi meni kokonaisuudessaan ehtä perseelleen kun Jeesuksen pääsiäinen yksi pieni onnistuminen tuo Redbullring.nähdään season 6

Olli Honka (4. sija)

Kausi päättyi parhaaseen suoritukseen.

Aika-ajo sujui aikalailla omalla tasolla sijoituksen ollessa kymmenes.

Ensimmäinen lähtö oli kovaa kilpa-ajoa koko 24 minuuttia. Edessä oleviin pystyin pitään pientä painetta ja takana hiillosti Nykänen poliisiautolla pystyen pitämään hieman kovempaa vauhtia. Rata ei juuri ohituspaikkoja tarjonnut jos ajovirheitä ei tullut joten Nykänen pysyi takana. Loppukisasta sain vielä napsittua sijoituksen paremmaksi jolloin varmistin eturivipaikan seuraavaan lähtöön ja vielä sisäpuolelle. Sijoitus siis yhdeksäs.

Toinen lähtö ja lähtöruutu kaksi. Päätin ottaa lähdön huolella ja käyttää boostin tässä kohtaa. Tällä sainkin eka mutkassa napattua kärkipaikan. Takana olevat taistelivat keskenään joten sain ajettua puhtaita kierroksia kisan puoleenväliin saakka. Loppukisasta tuhosin eturenkaat jonka seurauksena ajauduin huonolle ajolinjalle jolloin takana oleva Peltola pääsi sisältä kuittaamaan ohitse. Tilanteessa otettiin pieni kylkikontakti jonka seurauksena vierailin nurmikon puolella. Muutama kuski tilanteessa ohi. Tilanne jatkui kuitenkin Peltolan tehdessä seuraavassa mutkassa ajovirheen joka puotti Ossin jälleen taakseni. Samassa rytäkässä otettiin Tulpon kanssa kylkikontaktia. Pahoittelut Ilkalle tilanteesta. Näiden kahnausten jälkeen ajelin loppukisan maaliin neljöntenä. Uran paras sijoitus siis.

Nälkää jäi kovasti kun reenaamisella sai nostettua omaa tasoa.Hieno kausi kaikin puolin. Kiitokset tekijöille sekä kanssakilpailijoille.

Ilkka Tulppo (7. sija)

Kausi on sujunut ihan mukavasti ja ainakin omasta mielestäni olen pystynyt parantamaan omaa ajamistani joka kisaa.

Aika-ajo sujui täysin odotusten mukaan josta siis tuloksena toinen lähtöruutu.

Ensimmäinen lähtö ei enää mennytkään enää odotusten mukaan. Huonoin lähtö omalla urallani, jäin 2 sijaa jo lähtösuoralla, eka mutkassa Kovasen kans pientä hieromista jonka jälkeen päästiinkin sitten kunnolla matkaan sijalla 4. Kisan alku meni hakiessa ohitusta Kovasesta ja Koskesta samalla yrittäen pitaa Hautala takana. Boosteja ja renkaita tulikin käytettyä alkukisasta aivan liikaa, loppuaika menikin sitte ihan luisteluksi ja viihen että yritti olla häviämättä kovin montaa sijoitusta. Maalissa sijalla 5.

Toiseen lähtöö ruudusta 6, itse lähtö sujuikin jo edellistä huomattavasti paremmin enkä hävinnyt sijoituksia. Ensimmäisestä lähdöstä otin opikseni ja vältin turhia ohitus yrityksiä säästäen renkaita ja boosteja. Taktiikka toimi kohtuullisen hyvin ja sain tehtyä hyvää nousua. kisan mielenkiintoisimpia kohtia oli kun olin juuri ohittanut Setälän ja ajoin Järvisen perässä joka vasemmalle kääntyvässä mutkassa ennen hyppyriä lähti ohittanaan Nykästä, Nykänen ei ilmeisesti huomannut Järvistä ja heidän kesken tapahtui pieni osuma, tässä vaiheessa Järvinen pääsi Nykäsen ohi ja minäkin melkein. Minun ja Nykäsen autot osui yhteen jonka seurauksena setälä pääsi ohitseni. Sitten taas muutama kierros ja takasuoralla olin ohittamassa Honkaa, luulin olleeni jo kokonaan ohi ja palasin ajolinjalle. Honka olikin vielä osittain rinnalla, pahoitteluni törmäysestä, itse lensin tilanteesta seinille ja putosin sijalle 7. loppukisa mentiin sen mitä tuolla rusinalla enää pääsi renkaan oli tuon Hongan kanssa törmäilystä johtuneen pyörimisen jälkeen aivan entiset. Eroa oli onneksi taakse päin sen verran, että sain nilkutettua maaliin asti sijalla 7.

Positiivista oli myös se että sain tietokoneen toimimaan tässä kisassa siten ettei pahemia frame droppeja päässyt syntymään.

Kuten jo alussa mainitsin niin kausi on ollut kyllä hyvä ja ajollisesti olen mielestäni kehittynyt todella hyvin.
Näin ennakkoon jo jännittää tuo tuleva kausi eteenkin kun auton vetotapa vaihtuu. Yritän ehtiä harjoitella riittävästi ennen ensimmäistä kisaa jotta suorittaminen olisi kohtuullisella tasolla jo kauden alusta alkaen. Todennäköistä kuitenkin on että uuden autonkin oppii vain tekemisen kautta enkä ehdi päästä hommaan täysin sisälle ennen kauden alkua ja kehittyminen tapahtuu kauden mittaan.

Kiitokset vielä kerran sarjan järjestäjille, kanssakilpailijoille ja harrastuksessani minua tukeneille.

Ensikaudella nähdään.

Janne Pehkonen (9. sija)

Ei se hyvin menny, mutta ei niin huonostikkaan. Ajoin siinä ekan kisan alkuminuuteilla leveeks hiekalle ja putosin 7 sijaa. Ei oikein alussa ajatus pelannu et auto ei taitu yhtä hyvin isommalla kuormalla. Ei siinä sitten saanu niitä sijoituksia paljoa ylös nostettua, kun ehti gäppiä tulla liikaa sinne 15 sijasta ylöspäin. Harmittaa vaan kun olis vauhtia riittäny ylempänäkin taistella.
No tokassa sit meni vähä paremmin, sielläkin joutu punnertaa kun tultiin kolarin seurauksena ryminällä 10 sijaa alaspäin. En tiedä kuka tuli kylkeen, mutta siellä oli lähtösuoralla rytinät menossa ja huomasin ainakin yhden kolaroinnin ja jonka vältin, mutta sitten tuli joku kylkeen ja siitä mentiin varikkomuuria päin. Onneks siitä pääs jatkamaan kuitenkin ja oli siinä kisaakin välillä sijoituksista. En sit lähteny enää yrittämään J.Peltomäen kiinniottamista lopussa, koska ajattelin että piste tai pari ei tee mitään järisyttävää sarjataulukossa tässä vaiheessa ja koska edellinen startti oli niin paska, niin parempi oli liikariskiä ottaa ja menettää ne vähätki pisteet.

Oli aika vaikee kausi omalta osalta. Välilläi tuntui turhauttavalta kun ei löytäny vauhtia kisoihin kunnolla, tai sitten teki jotain hölmöjä liikkeitä, joilla menetti sijoituksia kaksinkamppailuissa. Paljoa en laittanut odotuksia ensimmäiselle FiSU kaudelle, tai ensimmäinen tällainen simuonline kausi koskaan, viikko sitten päättyneen DRM sarjan lisäksi. Tää oli hyvä ja opettavainen kausi jatkoa ajatellen ja omiin kykyihin suhtautuen. Jos Top15 pysytään kokonaispisteissä, niin ihan ok sekin. Katotaan mihin vauhti riittää ens kaudella..
Kiitos kanssakilpailijoille, FiSU tiimi, selostus ja tietenkin mestarille ONNITTELUT!
P.s. Eero Järvinen kiitos avusta :)

Eero Järvinen (1. sija)

Ratana Sachsenring oli täysin uusi tuttavuus, mutta heti ensikierroksistä lähtien tuli radasta hyvä fiilis ja semmonen olo että sopii mulle, sama fiilis kuin Zandvoortissa. Tulikin sitten ihan mielellään reenattua aika paljon kun aikaa oli ja rata maistui ja se näkyi päivän tuloksissa.

Aika-ajon sain onnistumaan lähestulkoon täydellisesti, ja 1:28,255 ajalla paalupaikka, hiukan siinä kesken AA:ta oli tilannetta kun huomasin että kaasupolkimen kalibraatio oli pielessä eikä kaasu mennyt pohjaan, mutta sen kerkesin korjaamaan.

Ekaan lähtöön taktiikka oli paalulta kovaa karkuun ja sitten vähän rauhoittaa ja koittaa säästää rengasta ja sehän meni juuri niinkuin olin ajatellut, sain parissa kierroksessa revittyä muutaman sekunnin kaulan ja sitten loput kisasta menikin vaan keskittyessä ajamaan tasaisia kierroksia ja pitämällä renkaat kunnossa. Tuloksena voitto.

Toka lähtö sitten tulisikin olemaan haastava, 10. ruudusta liikenteeseen ja tiesin että ohittaminen ei ole helppoa, joten ei siinä auttanut kuin lähteä ajamaan kovaa ja hiillostaa edellä meneviä virheisiin. Taas kerran taktiikka puri ja siinä yks paikka toisensa jälkeen sain nostettua itteäni kohti kärkeä, lisäksi onni oli kyllä tällä kertaa myötä kun edellä ajavat tekivät virheitä ja sain napsittua ilmaisia sijoituksia ja niin pari kierrosta ennen maalia löysin itteni taas kärjestä ja sit saikin taas vaan keskittyä omaan ajoon ja tuoda vehkeet varmasti maaliin. Tokasta lähdöstä tuloksena myös voitto.

Jotenka summa summarum, nyt osui täydellinen suoritus omalle kohdalle.

Kiitos kaikille kuskeille!