Kisaraportit Season 4: FiSU TT Sport Cup - Kilpailu 5/6 @ Oschersleben

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Panu Artimo (16. sija)

Rata ei ollut entuudestaan tuttu, kuten ei tainnut olla ihan kaikille muillekaan. Muutaman koekierroksen jälkeen ajattelin että ei taida tulla ehjän kierroksen tekemisestä mitään. Onneksi oli 2 viikkoa aikaa tehdä rataa tutuksi ja aikoja edes jollain tavalla kilpailukykyisiksi. En tiedä mistä (tai ehkä jälkikäteen kuitenkin :) ) kärkikuljettajat repivät niitä 1.34:lla loppuvia aikoja. Pikkuhiljaa kymmenys kerrallaan omatkin kierrokset kohenivat ja rataan alkoi syntyä kohtuullisen luottavainen viha-rakkaussuhde. Varsinkin triple mutkaan ja sen aina läsnäolevaan ulkokaarteen hiekkaan.

Varasijalta kisaa kun pisteissä edelläolevia perui osallistumisen, samalla mukava yllätys että pieni pelko persuuksiin... Aika-ajoon sain tehtyä itselleni ihan ok kierroksen mikä jäi parhaasta hot läpistä 0.3 sekuntia ajan ollessa juuri alle 1.37 ja sijoitus etukäteen ajatellen erittäinkin hyvä 17.

En tiedä mikä startissa iski, mutta jalat tärisivät hermostuksesta, unohtui jopa vessassa käynti.

Sain vähän hitaan lähdön, mutta Miksun ottaessa heti tiukan oikean joutuivat oikealta puolta strtanneet hidastamaan, pääsin ohi kahdesta autosta, tosin heti ykkösmutkaan tullessa Timo Kuorilehto tuli aika vauhdikkaasti vasemmalta ohi, ja Miksukin heti seuraavassa mutkassa sai ulkokautta ohitettua. Ensimmäinen kierros kuitenkin käyntiin lähtösijoilta ilman havereita. Toisen kierroksen aluksi Kuorilehto ja Nykänen törmäilivät hieman edessä ja Miksu spinnasi eteeni. Taisi olla hänelle onni onnettomuudessa että töytäisin hänen kätevästi uudestaan menosuuntaan. Takasuoran ulostuloni meni hieman leveäksi ja Miksu pääsi suoralla helposti ohi. Seuraavassa mutkassa oli kuitenkin jo tapahtumia käynnissä Räisäsen, Pehkosen ja Tomi Peltomäen ottaessa lähempää kontaktia mistä Peltomäki spinnasi. Pääsin tämän seurauksena Räisäsen ja Peltomäen ohitse.

Takanatulevien kamppaillessa sijoituksista, sain ajaa rauhassa omia kierroksia, edelläajavat pysyivät jotenkuten etäisyydellä, mutta pikkuhiljaa ero kasvoi eikä vauhti olisi riittänyt ohituksiin ilman muiden virheitä muutenkaan. Kisan puolivälissä muutamat pienet ajovirheet ja takantulevien välien selvittyä, Alkoi Vesa Rasi olla jo kiinni kontissa ja oli vain ajan kysymys kun sijoitukset vaihtuisivat, tässä vaiheessa kaasujalan elohiiri oli jo ärsyttävän voimakas ja hankaloitti kaasun annostelua. 10 kierros, pieni virhe triplan sisäänmenossa ja auto ulkomutkasta hiekalle. Sitten takaisin radalle, mutta en saanut käännettyä riittävästi ja seuraavasta mutkasta taas ulkoa ulos - pitoa ei olut lainkaan vaikka vain yksi rengas oli radan ulkopuolella. Koitin päästä siististi takaisin radalle ennen shikaania ja onnistuinkin välttämään Räisäsen, mutta renkaiden napatessa kiinni kääntyi auto liikaa radan keskelle ja suoraan Tomi Peltomäen eteen, hässäkässä ajattelin että ehdin ohjata auton pois ajolinjalta, tämä oli kuitenkin liian optimistinen päätelmä. Peltomäen yrittäessä päästä pois kiilauksestani sain riittävän töytäyksen takakulmaan ja spinnasin. Tämän seurauksena sekä Marko Tolvanen, Aleksi Ahtikari, Timo Kuorilehto ja Jani Honkanenkin pääsivät ohitseni. Surkeaa ajoa ja pahoittelut Tomille. 14. sijani vaihtui 21. sijaan.

12. kierros ja Jani Honkanen edeltä ajaa 6 sekunnin kaulalta samassa triplessä ulos ja olenkin taas lähes ohitusetäisyydellä. Takasuoran jälkeisessä mutkassa Jani jatkaan matkaa tangentin suuntaisessa nousukiidossa, palvelin kaatui.

Ekan lähdön yhteenvetona: Vauhti olisi riittänyt takanatulevien kisailun johdosta aika paljon korkeammalle, mutta yksi iso virhe niin tulos jäi aika laihaksi.

2. lähtö ja toiseksi viimeinen lähtöruutu ja autossa V. Setälän skini :) Tavoitteena pysyä enemmän radan puolella ja prantaa sijoitusta. Lähtösuoralla Kuorilehto ja Ahtikari spinnailevat ja Aleksi kimpoaa suoraan eteeni. Onneksi mitään isompaa ei käy ja pääsen pienen ruohovisiitin jälkeen takaisin radalle pari kuljettajaa ohittaneena. Edessä Jani Honkanen ekan lähdön lopputilannetta mukaellen. Ennen viimeistä kurvia Teijo Räisänen pyörähtää nurmelle pienestä kontaktista, sijoituksen nousu on kuitenkin kohdallani lyhytaikaista kun Aleksi Ahtikari jarruuttaa myöhään sisäkurviin ja pääsee helposti ohi. Saan kuitenkin sijoituksen Janin ajaessa t3:n leveäksi.

5. kierroksen ajan pysyin hyvin edelläajavan Aleksin kannassa 18. sijalla kunnes shikaanin ulostulossa ajoin hieman leveöäksi ja takanatullut Teijo Röisänen sai ohitettua minut suoralla. Seuraavan kierroksen t1:ssä Vesa Rasilla oli ongelmia ja Aleksi sai hänen ohitettua. Takasuoran jälkeisen mutkan mentyä leveäksi myös Teijo meni hänen ohitseen, minulla ei ihan vauhti riittänyt ja tyydyinkin tekemään tahattoman dive bombin ykkösmutkaan Vesan nenän edestä, onneksi ei sattunut mitään. Vieläkin ihmettelen miten auton vauhti ei hidastunut tuossa kohdassa oikeastaan yhtään. No Vesa sai muutaman sekunnin kaulan mitä olisi ajamalla hankala ottaa enää kiinni.

Muutaman kierroksen ajelin ns. omassa rauhassa kunnes Vesa Rasin kanssa kamppaillut Aleksi kävi triplessä hiekalla ja pääsin jälleen edes kohtuulilsen lähelle. Renkaatkin heräsivät uudelleen eloon, valitettavasti pieni lipsahdus shikaanin jälkeen ja mutka leveäksi leveäksi - Aleksi karkasi lopullisesti. Lähdön nopein aikani kuitenkin toiseksi viimeisellä kierroksella ja tuloksena 17. sija.

Kisasta jäi ihan hyvät fiilikset vaikka tötöilinkin vähintään oman osuuteni verran. Yksi iso ja muutama pienempi moka pois niin olisin ollut molemmissa lähdöissä 16 sakissa. Toisaalta muiden mokat pois ja olisin varmaan ollut samoilla sijoilla kuin nyt.

Radasta jäi loppujen lopuksi mukava maku suuhun, jos jotain muuttaisin niin heti radan vierustan dirttiä muuttaisin vähemmän liukkaaksi, auto ei tunnu kääntyvän mihinkään kun yksikin vetävä rengas on ulkona.

Vauhdin puolesta paras kisa tähän mennessä.

Eero Järvinen (8. sija)

Oschersleben oli ratana ennen tätä kisaa täysin tuntematon, jotenka kisaviikolla sitten hain siihen tuntumaa lyhkäsillä harjotuissessioilla.

Aika-ajoon tuli sitten "täydellinen" onnistuminen, 1:53,4 kierros oli nopeampi kuin mitä olin edes p2p-boostin avulla ajanut ja tästä palkintona 2.ruutu lähtöön.

Startti ok, ja siitä kiltisti Jalin taakse, taktiikkana lähinnä koittaa pysyä Jalin kyydissä mahd.pitkään ja repiä eroa takana taisteleviin. Taktiikka toimikin ihan kivasti, Jalin vauhtiin ei ollut asiaa (minkä tiesin jo ennen kisaa) ja hän karkasi kierros kierrokselta pikkuhiljaa mutta sain pidettyä ok ja ennen kaikkea tasaisen vauhdin, pari min. ennen loppua Konsta alkoi olemaan jo kohtuu lähellä takana mutta sitten servu kaatui ja näin tulokset jäi voimaan, eli 2. paikka ekasta lähdöstä.

Tokaan lähtöön sitten 9. ruudusta ja voin sanoa että jännitti, yhtään en ollut "kerennyt" treenaamaan ohittamista tai rinnanajoa, joten päätin ottaa varmanpäälle etten ainakaan kolaroinnilla pilaa kenenkään kisaa. T1 jarrutuksessa edellä menevän pikku peliliikkeittein takia jouduin vetämään liinat kiinni todella aikaisin ja muutenkin varovaisena ajon seurauksena taisin 3 pykälää tippua ekassa 2 mutkassa.
Edellä oli ekana Janne Pehkonen joka lähti puolustumaan sijoitustaan toden teolla ja totesin että kyllä on ohittaminen vaikeeta tällä radalla ainakin jos siististä ja reilusti sen aikoo suorittaa.
Useamman kierroksen jälkeen pääsin vihdosta viimein Jannesta ohi, mutta edellä menevät olivat onnistuneet repimään ikävän ison kaulan, ekana oli edessä Jukka Nieminen noin 6sec päässä joten ei kun ajamaan kiinni. Jukan sainkin ajettua kiinni ja kisaa oli vielä jäljellä noin 4min, mutta taas tuli todettua ohittaminen lähes mahdottomaksi varsinkin kun Jukka oli säästellyt boosteja. Lopputuloksena 10. sijalla maaliin.

Summa summarum: eka lähtö meni todella hyvin, sanoisin että ehkä jopa hieman yläkanttiin, tokassa lähdössä puhtaan vauhdin perusteella oisi ollut mahikset korkeampaankin sijaan, mutta ohittamisen vaikeus ei tätä tällä kertaa sallinut. Rata oli todella vaikea, mutta ihan mielenkiintoinen, isoimpana miinuksena todella vaikea ohittaminen ilman että turvautuu todella myöhäisiin jarrutuksiin\jarrupommeihin.

Ilkka Tulppo (2. sija)

Koetanpa kirjoittaa ensimmäistä kertaa oman kisaraportin.
Aika-ajo sujui kohtuullisen mukavasti, 2-3 kymmenystä paremminkin olen aika-ajo kierroksen harjoituksissa ajanut. olen kuitenkin tyytyväinen tuohon kymmenenteen lähtöruutuun.
Tietokonettani on vaivannut tt cup kisoissa inhottavat fps dropit kun prosessori ei jaksakkaan painaa kuvaa virtuaalilaseille 66 kuvaa sekunnissa, niin tapahtuu nykäisy ja fps lukema putoaa 33. tuo 33fps on sinällään jo vie hieman tuntumaa autosta mutta tuo hetki kun framerate vaihtuu aiheuttaa tuntuman täydellisen menettämisen hetkeksi. ongelma oli lähes poissa redbull ringillä, mutta palasi taas tähän kilpailuun. eteenkin 1 ja 2 mutkien jarrutuksessa/mutkaan kääntäessä tämä ongelma iski lähes joka kierroksella josta johtuen eteenkin 2 mutka tuli ajettua usein suhteellisen leveällä ajolinjalla tappaen samalla etupyörät. tästä johtuen molempien lähtöjen loppuosa oli melkoista luistelua ja selviytymis taistelua.

Ensimmäisessä lähdössä jo heti hotel mutkassa tuli hieman ahdasta. olin itse sisäkaarteen puolella kun ulkokaarteen puolella ollut kuski ei jättänyt riittävästi tilaa, tästä pieni osuma ja oma autoni karkasi sisäkanttarin päälle ja irtosi ihan kunnolla, tästä ajauduin ulkokaarteeseen ja tönäisin Jukka Niemisen ulos radalta ennen kuin sain auton takaisin hallintaan. Pahoittelut tästä. Itse en tapahtumassa käytännössä sioja hävinnyt. kierroksella kolme sain tehtyä yhden ohituksen. jonka jälkeen alkoi hirveä tahkoaminen josko saisin edellä ajavan ajettua kiinni, ei tuntunut tuottavan tulosta. mieleeni juolahti ajatus josko päästäisin takapuskurissa roikkuvan Olli Hongan ohi ja hän saisi ajettua tuon edella ajavan auton kiinni, voisin ottaa kaksikon kiinni kun he taistelevat keskenään. jätin siis tarkoituksella p2p käyttämättä pääsuoralla ja Olli meni ohi. Täytyy myöntää enttä tällä kuningas idealla vain hävisin yhden sijan jonka olisin ehkä saanut pidettyä. serverin kaatuessa sijoitukseni siis 9.

Toiseen lähtöön siis ruudusta 2. Lähtö sujui suheellisen hyvin ja pääsin heti alusta alkaen haastamaan 1 paikalta lähtenyttä Ville Setälää. Sain kakkos mutkasta tosi hyvän ulsotulon, Ville ei ilmeisesti huomannut minun olevan kolmoismutkan sisääntulossa sisäkaarteen puolella rinnalla ja käänsi kylkeen, oma ajolinjani meni tämän osuman johdosta hieman sisäkaarteen kanttarin ja nurmikon yli mutta sain pidettyä auton radalla, Ville ei selvinnyt yhtä vähällä. Tällä kertaa siis onnistuin siinä mitä myös rbr:n toisessa lähdössä kakkos ruudusta yritin eli eka kierroksella kärkeen ja karkuun. Sunnitelmahan toimi sain kurottua yli 2 sekunnin kaulan toisena tulevaan ja pysyin johdossa yli puolet kisamitasta. Sitten alkoivat renkaat tulamaan alle liian jännittämisen ja aijemmin mainitsemieni tietokoneen suorituskykyongelmien takia. siirryin ajamaan vain suhteellisen varmaa ja mahdollisimman tasaista kierrosta seuraten samalla eroa taaksepäin. kun nopeammat alkoivat olla takapuskurissa kiinni päästi heidät ohi sen enepää estelemättä jotten häviäisi aikaa taistellessa. viimeiset kierrokset ajoin sijalla 3 eron ollessa taakse päin muutamia sekunteja. Hieman alkoi jännittää kun huomasin että Jali Hautala on noussut sijalle 4, eroa oli kuitenkin riittävästi että pysyin jalin edellä maaliin saakka.
oman simu urani ensimmäinen podium. eli ei se huonosti mennyt.

Marko Tolvanen (19. sija)

Täysin uusi rata minulle, joten piti ottaa lusikka kauniiseen käteen ja opetella rata mutka kerrallaan. Semmoiset 110 kierrosta tuli treenattua rataa ennen virallisia kisaharjoituksia ja mielipiteeni radasta vaihtui useampaan kertaan uskosta epätoivoon. Kisaharjoituksissa ilman ritariässän turboboostia ajoin 1:36:260, joten aika-ajoihin oli tavoitteena sellainen 1:36:5 aika. Aika-ajoissa ei kuitenkaan mutkat osuneet kohdilleen ja oli tyytyminen 1:36:881 aikaan ja gridille ruutu 16.

Kisa1: Ensimmäiset 7 kierrosta oli tiukkaa vääntöä Vesa Rasi edellä ja Tomi Peltomäki puskurissa. Kierroksen 8 alussa Tomi pääsi jo T1:ssä vasemmalta rinnalle, mutta sain pidettyä paikan nipinnapin.
Tiukka painostus ei hellittänyt ja Shellin mutkassa Tomi meni hienosti ohi. Ja kun paine hetkeksi hellitti, niin seuraavana Teijo Räisänen näkyi peräpeilissä puskurissa kiinni. Teijo ohitti myös minut hienosti T1:ssä 9 kierroksen alussa. Kierroksella 10 Panu Artimo ulkoilutti autoa kolmoismutkassa ja paluu radalle tapahtui Tomi Peltomäen kylkeen, ensin pyörähti Panu ja siitä kimmokkeen kautta myös Tomi. Väistin kolareita vasemmalta ja selvisin kolareista silkalla tuurilla, nyt eurojackpot vetämään. 2 sijaa nousua, kiitos ja kumarrus. Loppukisa menikin sitten yksin ajellessa, sillä Teijo karkasi useamman sekunnin päähän ja takana Aleksi Ahtikari pysyi myös turvallisen välimatkan päässä. Maalissa 16.

Kisa2: Lähtö meni ok, ehkä yhden sijan menetin T1:n tohinoissa. Ensimmäisen kierroksen lopuksi yritin päästä pääsuoralla Vesa Rasista ohi, mutta vauhti ei riitäkään T1:ssä ulkokautta kiertämiseen.
Sen sijaan Aleksi Ahtikari käytti tilaisuuden hienosti hyödykseen ja kuittasi sisälinjalta ohitse. Sitten alkoi Aleksin metsästys ja sain ohitettua takasuoralla Shell mutkassa, kun sain hieman paremman exitin shikaanista. Kolmannen kierroksen lopussa tavoitin 5 auton letkan ja sain Rasin jälleen kiinni. 6 auton letka pysyi hyvin kasassa, 5 kierroksen alussa T1:ssä jäi Rasilta ovi auki ja kuittasin sisälinjalta ohi. Tiukkaa vääntöä useampi kierros. 8 kierroksen alussa T1:ssä meni meillä Vesan kanssa kisaaminen ahtaaksi ja pyörähdän ulos hankalaan kohtaan. Odottelen ruuhkan helpottumista, täytän eurojackpot lapun ja radalle palatessa huomasin olevani toiseksi viimeisellä sijalla. Edessä olevaan Kuorilehdon Timoon 2-3s ero, joten GPS:ään Timon koordinaatit ja Timoa ajamaan kiinni. Kierroksella 11 pääsin lopulta ohittamaan Timon. Loppukisassa ei enää sijoituksessa muutoksia ja maalissa 20.

Semmoinen ralli tällä kertaa. Positiivista oli, pystyin varmasti ajamaan kisat läpi tasaista kyytiä ja sain radan hyvin haltuun. Kisavauhti ei kuitenkaan riittänyt parempaan, joten parannettavaa riittää vielä viimeiseen kisaankin. Uusi rata sekin.

Olli Honka (10. sija)

Hyvän testiviikon jäljiltä hyvät fiilikset kisaan. Aika-ajot sujui erittäin mallikkaasti, tästä isot kiitokset tallille joka sai säädettyä auton hyväksi ajaa. Lähtöruudukosta sija kolme.

Eka lähdössä pikkuinen myöhästyminen ja t1 erittäin varoen joka aiheutti muutaman sijoituksen putoamisen. Eka kierros meni hieman tuntumaa hakiessa ja totutellessa muiden kanssa kisaamiseen. Tästä kun selvisi niin päästiin Ilkka Tulpon kanssa vääntämään useampi kierros hyvää kisaa sijasta kahdeksan jonka sain käännettyä voitoksi.

Toiseen lähtöön ruudukossa sama kolmas sija. Tälläkertaa lähtö onnistui selkeästi paremmin ja alun sain vähän agressiivisemmin puolustettua sijoitusta. Kisa sujui suht rauhallisesti kun takana tulevat kahistelivat keskenään ja ihan ei kisavauhti riittänyt edellä meneviin. Muutaman sijan jouduin luopumaan kisan edetessä loppusijoituksen ollessa seitsemäs.

Hyvä kisaviikonloppu siis kaikenkaikkiaan. Mukava haastava rata joka tarjosi kyllä viikonmittaan monenlaisia ajatuksia.