Kisaraportit Season 4: FiSU TT Sport Cup - Kilpailu 4/6 @ Red Bull Ring

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Panu Artimo (24. sija)

Pari viikko aoli aikaa "kräkätä" RBR, mutta sellainen huh, ehkä tästä tulee edes jotain tuli vasta pari päivää ennen kisaa.

Sunnuntaina olo oli levollinen, ainoastaan iltapäivän pikaiset testit aiheutti pikaisen Rift uudelleenasennuksen kun lasien kuva heittelehti ties minne. Lasit kuitenkin toimi hyvin kun varsinainen eventti alkoi. Mutta sitten vapaissa harjoituksissa huomasin että ei helkutti, kers nappi ei tosiaankaan toimi. 4-5 pelin uudelleenkäynnistystä, uudelleenbindauksia, ratin irrottamisia jne. Ei auta, kers nappia ei kisaan saa mistään ohjauslaitteesta toimimaan.

Tarkoituksena oli parantaa omaa ajamista, pysyä radalla, ei pilata muiden kisaa, mutta olla hieman kilpailukykyisempi ja muutenkin vaan olla parempi kuin edellisissä kisoissa. Ehkä kersin puuten vähän auttoi kun en ajanut ulos kertaakaan omasta syystä kummassakaan lähdössä. Siinä mielessä olen todella tyytyväinen molempiin lähtöihin.

Aika-ajossa tuli kers napin säätöjen ja muiden sohlailujen takia vaan muutama hermostunut kierros, ei mitään pahempia mokia, mutta muutaman kymmenyksen olisi saanut ehkä harmonisessa tilassa tiristettyä. Kuitenkin 19. lähtöruutu muistaakseni. Mutta lähdössä tötöilin kun laitoin vaihteen silmään liian aikaisin. Autohan silloin liikahtaa joten varaslähtöä liputtivat minulle. Veetutus oli aika kova ja kerrankin en ollut niin kovin pahoillani että serveri kaatui ensimmäisessä startissa. Toinen startti onnistui jo paremmin ja pääsin ekan mutkan läpikin suht onnistuneesta. Rasin auto vaan pyörähti nokka tulossuntaan ja käytin kaikki 50 vuotiaan refleksit etten olisi vetänyt suoraa nokkakolaria. Seuraavissa mutkissa alun jännitys näkyi arkailuna ja röyhkeät nuorukaiset vetivät ohi vasemmalta ja oikealta. Sijoitus tosin pysyi aika samana koska edelläajavat olivat muutamissa kohdissa vähän liiankin läheisissä tunnelmissa.

Ekasta lähdöstä mieleen jäi kamppailut Eero Järvisen, Aleksi Ahtikarin ja Matti Katajaisen kanssa. Toki kaikki muutkin kuljettajat jotka sain syystä tai toisesta ohitettua olivat mieleisiä :) Ajoin ainakin omasta mielestä ihan puhtaita kierroksia ja nautin ajamisesta, mutta kersin puute hankaloitti paineen laittamista edelläajavalle, joten ohituspaikat olivat enemmänkin toisen ajovirheestä johtuvia. Olin aika yllättynyt etten jäänyt suorilla ihan täysin muiden jalkoihin, vaikka se turponapin painamisen kyllä huomasi kun alkoi suoran puolivälissä perävalot loitota.

Sitten tajusin että bensaa on jäljellä kaksi litraa enkä välttämättä pääsisi sillä maaliin asti. Päätin ajaa huilaamaan varikolle. Koskaan en ole tankannut, joten ei ollut mitään tietoa miten se tapahtuisi, joten odottelin sitten pilttuussa kierroksen verran että johtoauto ehtii ohitse jotta voin ajaa vikan kiekan ja pääsen maaliin. Tämä 45 sekan odottelu ei tietenkään tehnyt hyvää sijoitukselle. Muuten olisin ehkä ollut Ahtikarin edellä maalissa.

Toinen lähtö oli hieman erilainen, ennen T1:stä tuli kova tälli takaluukkuun, mistä väistämätön pyörähdys ja letkan hännille. Vielä T1:n jälkeen kiihdyttäessä Honkasen Jani ehkä tahattomastikin kiilasi minut vielä takaisin nurmen puolelle. Ei ole pakko antaa tilaa radan ulkopuolella ajaville, mutta tuntui vähän ikävältä :) No taisi hänelläkin olla kolarin jälkeen fiilingssit pinnassa kun ajoi T3:n pitkäksi ja pääsin ohi, spinnaus vielä T4:ssa joten oli vähän katastrofi ensimmäinen kierros Janilla. Onneksi jälkijoukko ei ollut päässyt kovin pahasti karkuun. Kolmannella kierroksella aloin jo olla Lipin kannassa, ja vain suoranopeuden puuttuminen hidasti iskuetäisyydelle pääsemistä. 4. kierroksella Miksu kierähti joten sain siitä yhden sijan. Seuraavalla kierroksella Marko Tolvanen kävi ilmeisesti hakemassa R-kioskista sipsejä ja sain taas yhden sijan hilattua ylöspäin. Tässä vaiheessa oli koossa 7 auton tiiviihkö ryhmä ja kaikki paahtoivat pakoputket punaisena joka mutkasta. 7 kierroksen aluksi oli Järvisen Eero kokenut yhden tämän lähdönkilkkauksistaan ja ajoi T1:n pitkäksi, Sain itse hyvän vauhdin ja pääsin lipin imuun ja ohitse T2:ssa - 2 sijaa yhdellä suoralla.

Tässä vaiheessa ajo tuntui mukavalta ja kun sijoituksiakin napsui, ei ollut huolta bensasta niin oli oikein mukava fiilis ajella. Kunnes 8. kierroksella T4:ssa 4 autoa edellä pyörähtelevät ja joudun kolarin välttääkseni ajamaan hiekalle. Seurauksena kaikki 4 edelläajavaa ja kolme minun takana ajanutta pääsevät ohitse. Hieman jopa vitutti lapsiystävällistä kieltä käyttääkseni. No eiku hanaa, onneksi hiekalla ei mennyt ihan tolkuttomasti aikaa ja pääsinkin Teemu Sarvijärven ja Timo Kuorilehdon kantaan samantien. Hyvä ulostulo T1:ssä ja pääsin Sarvijärvestä ohi jälleen t2:ssa. Kuorilehto ja muut edelläajavat saivat kuitenkin vedettyä kaulaa pikkuhiljaa ja ajattelinkin että kai se on jäätävä pisteiden ulkopuolelle, kunnes T2:ssa Teemu Sarvijärvi, Vesa Rasi ja Jori Laine olivat vetäneet T2:n pitkäksi. Sitten oltiin taas pisteissä kiinni - ei kovin monessa, mutta kuitenkin :) Samalla kierroksella Eero oli taas joutunut kilkatuksi - ilmeisesti viimestä kertaa - ja taas ropisi pistesija ylöspäin.

Ajamalla en saisi enää ketään kiinni, mutta jos pysyisi radalla niin ehkä joku vielä ajaa ulos - loistava taktinen veto...Ja kappas, Miksulla oli pyörähtänyt, valitettavasti en saanut kersin puutteen vuoksi riittävää kaulaa ja hän pääsi vielä takaisin rinnalle ja ohi. Rata loppui kesken ja tuloksena joku 23 sija ehkäpä?

Kisasta jäi käteen se että hoida kone/tekniikka kuntoon riittävän ajoissa, niin ettei tarvitse kiireessä säätää. Tee setuppi sellaiseksi että voit toteuttaa sellaisen taktiikan kuin haluat, ei huilitaukoja varikolla. Jos kuitenkin pääsee löpö loppumaan, opettele tankkaamaan. Tuplatsekkaa valittu setuppi ennen lähtöä.

Ajaminen oli ensimmäistä kertaa sen tuntuista että hei, minähän pärjään vauhdissa täällä loppupään kahinoissa, jos olisi ollut kers käytössä olisin ehkä voinut olla jopa muutaman sijan ylempänä - tai niin ainakin haluan ajatella :) Ratakin "ei perse sentään" ensikokemusten jälkeen oli ihan mieluisa ja "vaikeat" mutkat meni loppujen lopuksi ihan siististi, enkä käynyt pihalla enkä törmäillyt.

Nyt treeniä kohti seuraavaa T1:stä

Janne Pehkonen (22. sija)

Kisat tiivistettynä: Ihan normi jutut, huono quali, kisoissa sitten taisteltiin puolivälin sijoituksista. Jokkerin ja Iisakin kans oli hyvät väännöt. Joku siellä ekassa kisassa T1:ssä lähti mun töötistä ulos radalta..vissii Blomqvist? Tuli kontti vastaan nopeemmin kuin osasin arvata. Ihan tokan kisan lopussa (T4 tai T5) lähettiin sitten ulkoilee hiekalle kylkikontaktista ja sinne valu vissiin 8-9 sijaa. No kilpaillessa sattuu ja tapahtuu. Kohti uusia rytinöitä..

Eero Järvinen (29. sija)

Jaaha, eipä jääny paljon hurrattavaa tästä kisasta.

Aika-ajossa en vaan saanu millään puhdasta kierrosta, joko ite mokasin rata-rajojen kanssa tai sitten oli joku hitaampi\outlapilla oleva edessä, jotenka tuloksena 10. lähtoruutu.

Noh, ei muutakun ekaan lähtöön. Sain hyvän lähdön ja aika nopeasti kuitattua pari sijaa itelle mutta sitten oisko ollu kierroksella 3 kun kilpakumppani ei vissiin ollut tietoinen musta ja käänsi päälle, tästä ulosajo ja tipahdus jonnekkin 14. sijan paikkeille. Ei muuta kuin takaa-ajo käyntiin.....kunnes seuraavalla kierroksella takaa tuleva veti kunnon torpedot kylkeen ja kilkkas mut ulos radalta kunnolla ja siinä sitten odoteltiin letkan ohimenoa että pääsis takasin radalle ja sijalle 28. Loppukisa menikin sitten melkoisen raivon vallassa ja maaliin tullessa olin nostanut itteni sijalle 13. GG

Ei muutakuin kakkoslähtöön ja hakemaan parempaa tulosta.

Erinomainen lähtö jossa sain heti kuitattua 2 sijaa ja vielä pari sijaa lisää ekan kierroksen aikana. Siinä olikin sitten sija 1-8 yhessä nipussa ja sain siinä napsittua pari sijoitusta, kunnes sitten taas tultiin takakontista sisään jarrussa ja tipuin sijalta 6 jonnekin 13 paikkeille. Täsä kohtaa alko jo suoraan sanoen vähän vituttaa ja taas ei auttanut muu kuin ruveta ajamaan kärkeä takaa. Pari kierrosta tästä tein pienen jarrumerkki mokan mikä lopulta johti kolaukseen Puustisen kanssa ja taas spinnattiin ja tiputtiin letkan hännille. Kisan sitten vielä kruunas pari minuuttia ennen loppua se kun olin pääsuoralla tulossa reilusti paremmalla vauhdilla ohi edellä ajavasta joka sitten päätti lähteä peittämään linjaa liian myöhään ja spinnautti mut varikkomuuriin ja auto kaput ja kisa ohi.

Että semmosta. Tuntu että vauhti ois riittäny hyvin ihan kärkikamppailuun, mutta se jäi haaveeksi tällä kertaa.
Ps. Anteeksipyyntö Puustiselle kolarista.

Marko Tolvanen (18. sija)

Aiemmin on tullut n.140 kierrosta treenattua seuraavaa kisaa varten, mutta Red Bull Ring oli sen verran tuttu rata, että 18 kierrosta vain tuli treenattua ennen kisan virallisia harjoituksia. Lähinnä testailin eri siiven asetuksia sekä harjoittelin myös lähtöjä, kun niissä on aina parannettavaa. Paras harjoituksissa "hyväksytty" aika oli 1:40, mutta eväät oli siihen, että 1:39 alkuinen aika on mahdollinen. Aika-ajoissa toisella nopealla kello pysähtyi aikaan 1:39:987 ja se oli tavoitteen mukainen. 18. sija sillä irtosi lähtögridille.

Ensimmäisen kisan startti onnistui hyvin ja T1:sestäkin selvisi ilman osumia. Ensimmäinen kierros hengissä ja siitä sitten tasaista ajoa. Edessä tapahtui sen verran, että huomasinkin ajelevani pian sijalla 11. Kisan loppupuolella pääsin haastamaan Oskari Selinheimoa useamman kierroksen ajan ja hetkellisesti pääsin käymään 10. paikallakin. Mukavaa taistelua Oskarin kanssa. No, Oskari ajoi hienosti ja kun itsellä loppui boostit, niin pitkään hiostanut Sami Rantamäki vielä kuittasi päänahkani. Maalissa 12.

Toisen kisan startti ei ollut paras mahdollinen ja lähtösuoralla menetin jo pari sijaa. T1:ssä oli myös autoja sen verran rinnakkain, että otin sen rauhallisesti sisämutkan kautta varikon ulostulosuoralle hieman väistäen, etten joudu isoimpiin konflikteihin ja hävisin siinäkin 5-6 sijaa. Muutaman kierroksen jälkeen kuitenkin autoni takakulmaan ajettiin mielestäni tahallisesti (tuomaristo saa käsitellä), jonka takia pyörähdin nurmikolle ja tipuin sijalta 19->27. Onneksi oli vielä reilusti kisa-aikaa jäljellä, niin sieltä sitten yrittämään uutta nousua ja vaiherikkaan kisan lopuksi maalissa 18. Hyvää vääntöä oli peräpäässäkin ja sen takia tätä ajetaan.

Fiilikset on kahtiajakoiset. Ensimmäisen kisan sijoitus oli erittäin hyvä, mutta toisaalta nyt oli jo top10:een mahdollisuudet niin lähellä. Toinen kisa lähti huonommin käyntiin, tippuminen toiseksi viimeiselle paikalle ja sieltä hyvä nousu sijalle 18. Kummassakin kisassa siis paljon hyvää, mutta myös paljon parannettavaa.

Seuraava rata on itselleni täysin uusi tuttavuus, joten täytynee palata tuttuun 140 kierroksen treenimäärään. Tähän asti jo tämä kausi ollut tosi positiivinen kokemus sekä kuskit on niin tasaisia, että hyvää kisavääntöä on keskellä ja perällä; kärkikahinoista ei ole vielä kokemusta:)