Kisaraportit Season 4: FiSU TT Sport Cup - Kilpailu 3/6 @ Zandvoort

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Eero Järvinen (1. sija)

Dodii!

Selkeesti homma helpottui kun sai triplanäytöt ja rupes näkemään mihin ajaa, elikkäs:

Aika-ajo onnistu erittäin hyvin, ekan stintin aika oikeutti kolmossijaan, mutta sitten tokalla stintillä ja vikalla kierroksella onnistuin vetämään aikalailla optimikierroksen ja katoin et mentiin kärkeen 0,1sec erolla....mutta sitten Otto Puustinen tuli vielä mun perässä ja onnistui ajamaan 0,001sec paremman ajan ja otti paalun mun nokan edestä.

Noh, tää oli itseasiassa omasta mielestä ihan hyvä, koska 2. paikka pääsee lähteen sisälinjalta ja tiesin että jos saan hyvän startin niin on hyvä mahis päästä haastamaan 1. paikasta T1:ssä, ja näinhän sitten myös kävi. Mää sain hyvän startin kun taas Otto ei ihan niin hyvää ja pääsin T1:seen Oton rinnalla ja sisälinjalla mistä sitten oli kohtuu helppo työ ottaa 1. paikka itelle. Siitä sitten lähin vetämään niin kovaa kuin pystyin ja koittaan repiä eroa, mutta Otto pysyy sitkeesti alle 1sec päässä mutta muu porukka alkoi jäämään. Koko kisa sitten mentiinkin Oton kanssa kaksistaan, Otto kyttäs mun virheitä ja mää koitin vaan pitään mahd. hyvää pacea yllä. Mentiin vikalle kierrokselle tultaessa sitten mokasin, en huomannut että oli yks p2p boosti käyttämättä ja en laittanut sitä pääsuoralle ja Otto sitten pääsi rinnalle ja haastaan T1 jarruun ja onnistui sitten kuittaamaan mut siinä, koitin vielä päästä haastamaan mutta ei onnistunut joten 1. lähdöstä tuloksena hopeasija.

Tokaan lähtöön sitten ruudusta 9. Sain ihan ok lähdön ja huomasin että jostain syystä kaikki koitti päästä sisälinjalle joten pidin ulkolinjan, ja kun baana oli auki niin sain jarrutettua huomattavasti myöhemmin mutkaan kuin muut, sen lisäks edessä ajavat kolaroi ja pienen pujottelun jälkeen sain kuitattua 3. sijaa ekassa mutkassa ja sitten vielä kun 2 edellä ajavaa kolaroivat toisensa pihalla t2:sessa niin sain siitä 2 ilmaista sijaa, eli 2 mutkan jälkeen olin jo sijalla 4.
Siitä sitten lähdin ajamaan edessä ajavia Jali Hautalaa, Teijo Räisästä ja Tero Riipistä kiinni ja tiesin että mulla kyllä riittää nopeus. Jalin sain ajettua parissa kiekassa kiinni ja pääsin T1:sessä haastaa rinnalle ja siitä mentiin t2 rinta rinnan ja Jali tais ottaa vähän turhan varman päälle ja pääsin helpohkosti ohi sisäpuolelta, seuraavaksi edessä oli Teijo joka pistikin hyvin hanttiin, mutta sitten sain sen verran hyvät vauhdit pääsuoralle että pääsin haastamaan T1 jarruun sisäpuolelle ja kuittasin siitä 2. sijan. Viimeisenä edessä oli Tero joka ajoikin hyvin eikä jättänyt paikkoja auki mistä olisi päässyt koittamaan ohitusta, mutta sitten 5min ennen loppua Tero myöhäistyi T1 jarrusta ja valui pitkäksi ja sain siitä 1. paikan ns. "ilmaiseksi". Loput 5min ajoinkin vaan varmaan omaa ajoa ruutulipulle tulin voittajana reilun sekunnin erolla Teroon.

Kauden paras kisa iteltä ja kiitoksia kaikille kilpakumppaneille!

Jali Hautala (6. sija)

Kisapäivänä pacea ei meinannut löytyä sitten mistään, aika-ajossa aika jäi yli sekuntin harjoitusten parhaasta ajasta, tulos lähtöruutu nro. 9.

Ensimmäinen kisa meni suhteellisen tasaisesti, pieniä kolinoita lukuunottamatta. Ensimmäisellä kierroksella Teijo Riipinen yritti ohitusta mutkaan nro. kolme, enkä ehtinyt tähän ohitusyritykseen reagoimaan ajoissa ja pientä hieromista tässä pääsi tapahtumaan, mutta vahingoilta säästyttiin. Teijo Räisänen pääsi puolessa välissä kisaa ohi. Muutamaa minuuttia myöhemmin Teijon boostit olivat loppu ja T1:seen pääsin puolivahingossa hieman hieroen pääsin ohi. Samalla kierroksella Mika Nykänen ajoi ulos ja sain vielä yhden ylimääräisen sijoituksen. Loppuun ajoin kisan tällä sijoituksella. Polttoaineenkin laskin juuri napilleen, polttoainetta oli kisan lopussa 0.3l.

Toiseen lähtöön lähdin 3. sijalta. Ensimmäisessä mutkassa täpärästi vältin kolinat ja pääsimme Tero Riipisen ja Teijo Rasilaisen muita karkuun. Neljänneksi jäänyt Eero Järvinen kuitenkin piti huomattavasti kovempaa nopeutta yllä ja kuroi kahden sekuntin eron umpeen parissa kierroksessa. Eero haastoi T1:seen ja en turhaa nopeampaa kuljettajaa vastaan puolustanut. Seuraavana takana tulevan Pasi Kovasen sain pidettyä pitkään takana, kunnes ajoin mutkan nro. kolme leveäksi ja Pasi pääsi ohi. Pysyin pitkään vielä Pasi perässä mutta ohituspaikka ei realisoitunut. Kilpailun loppukolmanneksella nopeammin ajanut Otto Puustinen pääsi vielä ohitseni. Lopun kisaa jahtasin Teijo Räisästä, mutta vauhti ei ohitusyritykseen riittänyt. Tuloksena sija 6.

Hieman omaan vauhtiin kisassa pettyneenä odotan kuitenkin innolla seuraavan osakilpailun pettymyksiä!

Olli Honka (16. sija)

Aika-ajo ei sujunut niin hyvin kuin unessa näin. Sijoitus painui kympin heikommalle puolelle.

Itse kisasta hyvin vähän muistikuvia. Ekoilla kierroksilla kovasti seinään josta sijoituksen tippuminen ja tuulilasin rikkoutuminen. Jossain vaiheessa tuli vielä lisää osumaa joiden jäljiltä tipuin viimeiseksi. Loppukisasta pääsi ajaan hieman kisaakin ja jonkinlaista vääntöäkin tärkeistä sijoituksista.

Puolitoista viikkoa kestänyt kuumeilu ja postimerkin kokoinen näyttö ei nyt tarjonnut menestystä zandvoortin pomppuisella asfaltilla. Koitetaan seuraavaan kisaan päivittää kalustoa ja saada tauti voitettua. Taistelu jatkuu.

Marko Tolvanen (20. sija)

Virallisissa harjoituksissa sain omaa parastani parannettua 0.3s lähelle 1:48, joten tältä pohjin aika-ajoihin oli tavoitteena ajaa 1:48 alkuinen. Sellainen tulikin jo aika-ajon alussa ja hieman tuli vielä paranneltua pariin otteeseen. Tällä irtosi kisaan 20. ruutu ja ihan oikeudenmukainen lähtöpaikka.

Ensimmäinen kisa lähti ihan hyvin liikenteeseen ja ilman suurempia hipaisuja tai kolareita pääsin ensimmäisen kierroksen kunnialla läpi. Toisella kierroksella edessä autot kolaroivat ja sain siitä ilmaisen sijan nousun. Tämän jälkeen sain Robin Sarion kiinni ja tässä positiossa köröteltiin peräkkäin lähes 13 kierrosta maaliin asti. Pari kertaa pääsin yrittämään Robinin ohitusta, mutta yrityksiksi jäivät:) Ehkä olisi hieman agressiivisemmin voinut hakea ohitustakin, sillä takana tuleviin oli 4-5s eroa, niin sieltäkään ei tullut itselle painetta. Ensimmäisen kisan sijoitus tais olla 18.

Toinen kisa oli sitten paljon vaiherikkaampi. Lähtö meni suht hyvin pienillä kylkikosketuksilla, mutta ensimmäisen kierroksen lopun shikaanissa minut kolattiin tai lumilapioitiin pihalle, niin menetin siinä ehkä 5-7 sijaa äkkiseltään Aallon laskuopilla laskettuna. Kah, kisahan oli kuitenkin vasta alussa ja tuntui hyvää vääntöä olevan peräpäässäkin, niin sieltä sitten tiivistä taistelua sijoituksista. Ja sekös on tämän autourheilun suola, että pääsee ajamaan kilpaa.

Kokonaisuutena ihan kelpo suoritus. Kuitenkin sen verran vielä matkaa kärkikymppiin, että pääasia, että tulee monipuolista kisatreeniä. Laitteistopuolella ehkäpä Zandvoortissa olisi tarvinnut kuitenkin enemmän noita näyttöjä. Tuntui välillä, että autoja oli joka puolella ja heli corsa tuntuu 3-4 autoa vielä hanskaavan, mutta sen jälkeen oli kuin ravihevosella laput silmillä:)

Tästä on vara parantaa ja seuraavaksi Redbullring. Rata on hyvinkin tuttu eli lähinnä se on Audi TT:lle askelmerkit käytävä pistämässä radan reunaan.