Kisaraportit Sim racing eSM 2016 -karsinta - Karsintasarja - 1. osakilpailu @ WeatherTech Raceway at Laguna Seca

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Joni Törmälä (3. sija)

Ihan hyvä tulos ajatellen miten aika ajo meni, jostain syystä dynaamisissa olosuhteissa ei pitoa löytynyt ollenkaan ja ajaminen meni täysin luísteluksi. Jospa seuraavaan kisaan kerkeis treenailla vähä enemmän, MM-sarja kyllä pitää kiireisenä.

Kiitokset sponsoreille V-Racing, Sim-Lab ja iAnalyze Racing

Aleksi Elomaa (11. sija)

Eipä tullut paljoa harjoiteltua ja aika-ajossa ja sitä edeltävässä harjoitussessiossa oli varsin väsynyt fiilis. Aika-ajoissa ei vaan saanut osumaan yhtä mutkaakaan hyvin, joten ero kärkeen venähti lähes sekuntiin, mutta onneksi se riitti sentään yhdeksänteen ruutuun. Päätin keittää sitten kahvit kisaa varten...

Ensimmäiseen mutkaan onnistuin linjavalinnassa hyvin ja nousin sen ansiosta Savolaisen edelle. Muutamaa mutkaa myöhemmin pääsin myös Haapasesta ohi ja korkkiruuvissa pääsin vielä yrittämään ohitusta Törmälästä, mutta siihen ei rahkeet aivan riittäneet. Toiseksi viimeiseen mutkaan tullessa katselin, että tilanne on varsin selvä, enkä edes ajatellut tarkistaa peilejä sisään kääntäessä. Noh, Haapanen oli päättänyt jostain syystä yrittää pommittaa sisään, joka johti pyörähtämiseen ja autoni rikkoutumiseen. Tuomariston mielestä tilanteessa ei ollut syyllistä...

Tämän jälkeen lähdin nousemaan sijalta mille nyt satuinkaan tippumaan ja ohitin ilman kunnioitusta aika monta kuljettajaa, mutta eipä tuossa ollut aikaa jäädä odottamaan noilla vauhtieroilla parempaakaan huomista. Loppujen lopuksi pääsin vielä J.Hagnerin ohi pari kierrosta ennen maalia ja lopulliseksi sijoitukseksi tuli 11.

Kiitokset tiimille Raven SimRacingille avusta ja Kamasa Toolsille tuesta.

Mikko Lindström (13. sija)

Startissa pääsi pari kuskia ohi mutta muuten kisa menikin lähinnä yksin ajellessa. Edelläolevia sai aina mutkaosuudella kiinni mutta ohi ei ollut asiaa suorilla. Puolenvälin jälkeen alkoi meno hiipua ja tipuin letkasta.

Joni Heikkinen (7. sija)

Kisaan valmistautuminen sujui hyvin, säädöt tuntu sopivan käteen ihan hyvin ja vauhtiakin tuntu olevan. Aika-ajot meni kuitenkin hieman penkin alle, kolmas paikka ei toki ollut huono, mutta onnistuneella kierroksella kakkospaikka olisi ollut otettavissa suht helposti. Kilpailussa tavoitteena oli säilyttää sijoitus kolmen joukossa, mutta Alatalon takana ajaessa tuntu renkaat kuluvan enemmän kuin treeneissä suoritetuissa testivedoissa, ja kisan puolen välin jälkeen alkoikin tulemaan muutamia pieniä virheitä jonka johdosta joutui luovuttamaan taistelun kakkospaikasta. Nukarinen ja Törmälä ottivat omien virheitten johdosta kiinni ja menivät ohi, kaiken kruunasi toiseksi viimeisellä kierroksella spinnaaminen ja tippuminen seitsemänneksi. Yksi kierros enemmän ja kutospaikka olisi ollut todennäköinen, mutta näin tällä kertaa.

Seuraavaan kisaan pitää panostaa kisasäätöihin ja hakea onnistumista aika-ajosta, josko sitten pääsisi niille sijoille jonne vauhdin puolesta olisi mahdollisuuksia. Onnittelut Kivekkäälle voitosta ja muillekkin omasta mielestään hyvin pärjänneille ;) Kiitokset järjestäjille hienosta kilpailusta, ja sponsoroinnista RaceChronolle!

Hannu Vallin (29. sija)

Ennen vapaita harjoituksia oli jo tiedossa, että kärjelle jäätäisiin noin pari sekuntia per kierros. Tavoitteena oli yrittää ajaa virheittä maaliin ja napsia sijoituksia muiden pyöriessä hietikolla. Tällä kertaa ei nähtykään edellisvuoden tapaista massatuhoa ja oma virheetön ajokin meni vessasta alas kun ensimmäisen kierroksen lopussa edelläajava teki pienenpienen korjausliikkeen ja lähdin sitten itse väistämään jotta välttäisin kolarin, ja tämän seurauksena nokka menosuuntaan :). Loppukisa olikin sitten lähinnä ajelua ja kierroksella ohittavien väistelyä.

Janne Kaisla (16. sija)

Praccyssa tuntui hyvältä ja kellokin näytti hyviä aikoja ja top 10 paikkeilla pyörittiin.

Aika-ajo kun lähti käyntiin, niin yhtäkkiä oli kuin jäällä olisi ajettu. En saanut ensimmäisillä kierroksilla aikaa kelloon, joten ajoin loppupuolella varman ajan vaan tauluun, joka oli sitten aika kaukana siitä missä oli tarkoitus olla.

Lähdön otin todella rauhassa ja ensimmäisen kierroksen jälkeen olitiin omalla lähtöpaikalla P25. Ensimmäisten kierrosten aikana oli jonkun verran taistelua ja Härön ja Melkkilän osuma korkkiruuvissa helpotti omaa ohitustyöskentelyä. Siinä pyörähteli useampikin auto ja itse pääsin nätisti porukan läpi. Tämän jälkeen ajeltiin aika rauhassa ilman suurempia virheitä maaliin. Tarkoitus oli ajaa ehjä kisa ja siinä onnistuttiin ja oltiin 20 sakissa maalissa. Yhdeksän sijan nousu kisassa, niin täytyy ihan tyytyväinen olla.

Okayamassa koitetaan saada aika-ajo osumaan, niin helpottuu kisakin.

Klaus Kivekäs (1. sija)

Kisaan valmistautuessa jo tuntui, että vauhti on todennäköisesti kohdillaan, auto kun tuntui sopivan lapaseen suht hyvin. Olin kuitenkin hyvin yllättynyt, että ero muihin oli niinkin iso. Kisasta ei jäänyt kauheasti kerrottavaa, pidin johdon startissa ja sen jälkeen se oli semmoista ajelua.

Kiitokset FISRA:lle ja SEUL:lle sarjan järjestämisestä. Kiitokset myös meidän tiimin sponsoreille:

Virtual Racing School
EC Sim Hardware
Andwerndesign
Racespot
Joel Real Timing

Riku Alatalo (2. sija)

Qualissa osu kiekka ihan jees verrattuna treeni määrään. P2 oli parempi ku mitä odotin.

Kisassa tiesin että täällä on tosi vaikeeta ohittaa jos ei edellä ajava tee virhettä. Yhen slow down penaltin otin ja Heikkinen pääsi semi lähelle, mutta varmistin vaan että en mitään hirveitä virheitä teen niin ei sieltä ohi tulla. Sitte Heikkinen tippu vähän niin ei tarvinnu ku vaan kruisailla maaliin.

Simo Holm (6. sija)

Aika-ajoissa oli ihan älyttömän puskeva sää. Sai koko ajan lisäillä yliohjautuvuutta, enkä lopulta kerennyt ajamaan kunnon kierrosta viimesellä setillä. Warm-upissa lisäilin edelleen yliohjautuvuutta ja sain mielestäni tasapainoisen setin tehtyä ja ajoin kisabensoilla kovempaa kuin qualissa.

Kisan aikana jo 4 kierroksen jälkeen huomasin, että meni setti hieman yli ja auto alko heittää perää kaikissa hitaissa ja nopeissa mutkissa. Periaatteessa kisa kisaamisen kannalta oli ohi siinä vaiheessa. 0%-riski -moodi päälle ja varmasti vaan maaliin. Onneks porukka ympärillä koki epäonnea, niin melko virheettömällä ajolla sai tuotua FSRC-uran parhaan sijoituksen.

Joni Takanen (5. sija)

Ensi kisaan enemmän radalla pysymistä, vähemmän sähläämistä. Otan tämän sijoituksen tyytyväisenä siitä että huonomminkin olisi voinut käydä.

Teemu Toikka (14. sija)

Quali meni penkin alle ja kisassa ois ollu mahiksia mutta spinnasin kerran ja siinä sitten repesi ero edellä olevaan pakkaan niin suureksi että ainoa tavoite oli pitää sija ja päästä maaliin. Siinä sitten Hahkan epäonnen jälkeen tulin maaliin sijalla 14.

Kiitokset Raven Simracingille ja Kamasa Toolsille tuesta sekä Fisralle ja Seulille sarjan järjestämisestä.

Tommi Hahka (21. sija)

Jouduin ajamaan kisan backup-rigillä läppärillä, joka pyörittää hikisesti minimigrafiikoita ja näytöllä, jossa oli input-lagia 107 sekuntia. Lisäksi yo-juhlien yms. kissanristiäisten takia harjoitteluaika jäi varsin vähäiseksi. Lähtökohdat huomioon ottaen ei ollutkaan yllätys, että vauhti oli aika surkeaa ja tasaisuutta ei ollut nimeksikään.

Lähdin kisaan vain ajamaan varmasti maaliin ja noukkimaan joitain jämäpisteitä. Sekään ei onnistunut, kun kisan puolen välin paikkeilla ajoin keilan yli ja se jäi jumiin etusiipeen tuhoten kaiken kääntyvyyden autosta ja pakottaen käymään varikolla. Stopin seurauksena tipuin sijoille 20+.

Lopussa sain vielä tehtyä muutaman ohituksen. Melkkilää ohittaessa Mikon auto meni hiekalle pois näkyvistä ja palasi uudestaan ruutuun vasta juuri ennen osumaa, joten en ehtinyt jarruttaa kunnolla. Pahoitteluni siitä.