Sim racingin eSM-sarjan järjestää Finnish Sim Racing Association ry (FiSRA), joka myös laatii säännöt sekä osoittaa kilpailuissa sekä sarjassa työskentelevät henkilöt.
Osallistumisoikeus on Suomen kansalaisella tai ulkomaan kansalaisella, joka on asunut vakituisesti Suomessa vähintään kaksi (2) vuotta.
Kuljettajalta edellytetään vakaata internet-yhteyttä, turvalliseen ajamiseen sopivaa laitteistoa sekä voimassaolevaa SEUL Ry:n myöntämää pelaajalisenssiä.
Kuljettajan on tunnettava kaikki kilpailua koskevat säännöt ja noudatettava niitä. Kilpailijoiden on myös perehdyttävä FiSRAn tuottamaan ajoetikettiin.
Tuomaristolla on oikeus sulkea kilpailusta tai sen osasta kuljettaja, jonka he katsovat syyllistyneen sopimattomaan käyttäytymiseen tai törkeään epäurheilijamaiseen tekoon.
Tuomaristolla on oikeus poistaa kilpailutapahtumasta jokainen kuljettaja ja henkilö, joka kieltäytyy tottelemasta tuomariston määräystä.
Sim racing eSM-sarjan ohjelmistona käytetään iRacing-simulaattoria.
Tuomaristoon kuuluu kilpailunjohtajan määrittelemät henkilöt. Karsintaerissä jokaisessa erässä tulee olla läsnä vähintään yksi tuomari.
Karsintaerissä jokaisen erän tuomari ottaa tarkasteltaviksi kisan aikaiset tapahtumat, jotka vaativat tuomaristolta toimenpiteitä. Erän päätteeksi tuomari esittää tapahtumat kilpailunjohtajalle, ja kilpailunjohtaja yhdessä tuomariston kanssa päättää mahdollisista toimenpiteistä ja tarvittaessa äänestää päätöksestä.
Kilpailuissa tuomaristo valvoo radalla tapahtuvaa kilvanajoa. Kilpailun aikana sekä kilpailun jälkeen kilpailunjohtaja ottaa käsittelyyn tapahtumat, jotka mahdollisesti vaativat tuomariston toimenpiteitä. Kilpailunjohtaja yhdessä tuomariston kanssa päättää mahdollisista toimenpiteistä ja tarvittaessa äänestää päätöksestä.
Keskustelupalstoilla ja palvelun mahdollistamilla kommunikaatiovälineillä kaikenlainen epäasiallinen käyttäytyminen on ehdottomasti kielletty. Tuomaristo puuttuu havaittuihin rikkeisiin.
Virallisten harjoitusten aikana teksti- ja voicechatin käyttöä tulee välttää. Aika-ajon ja kilpailulähtöjen aikana käyttö on kokonaan kielletty. Teksti- ja voicechattia voi käyttää vasta kun aika-ajo tai kilpailu on päättynyt, eli milloin viimeinenkin kuljettaja on saapunut ruutulipulle.
Sarjaan ilmoittaudutaan ennen kauden alkua. Kuljettajat voivat ilmoittautua sarjaan myös kesken kauden. Sarjaan ilmoittauduttaessa jokainen kuljettaja varaa itselleen kilpailunumeron. Jokaisella kilpailijalla on oma, yksilöllinen numeronsa. Numerot 1-10 ovat varattu edellisen kauden kymmenelle parhaalle kuljettajalle.
Jokainen kuljettaja on vastuussa, että ilmoittautuu oikeaan kilpailuun ja tuntee ilmoittautumista koskevat säännöt. Kilpailuihin on ilmoittauduttava viikkoa ennen kilpailua. Mikäli ilmoittautuminen myöhästyy, on tuomaristolla oikeus evätä kilpailijan osallistuminen kilpailuun.
Kilpailukutsut jokaiseen kilpailuun julkaistaan kaksi viikkoa ennen kilpailua. Kutsut löytyvät foorumilta ja kilpailun tiedoista. Jokaisen kuljettajan on perehdyttävä kilpailukutsuun ennen kilpailuiden alkamista.
Jokainen kuljettaja ilmoittautuu omalla nimellään. Sarjassa ei käytetä ns. kutsumanimiä, kuten muissa eSports-peleissä käytetään.
Sim racing eSM-sarja koostuu kolmen osakilpailun mittaisesta karsintasarjasta ja finaalista.
Karsintasarjan päätyttyä, tasapisteissä olevien kuljettajien paremmuusjärjestys ratkaistaan parhaalla yksittäisen osakilpailun sijoituksella. Sijoitusten ollessa tasan, paremmuusjärjestys ratkaistaan parhaalla yksittäisen osakilpailun aika-ajon sijoituksella. Sijoitusten ollessa vieläkin tasan, ratkaisee karsintasarjan aikana ajettujen aika-ajojen sijoitusten keskiarvo. Jos kuljettaja ei ole ajanut kaikkia kolmen osakilpailun aika-ajoja, puuttuviin osakilpailuihin lisätään viimeinen sijoitus ennen keskiarvon laskemista.
eSM -finaalilähtöjen jälkeen, tasapisteissä olevien kuljettajien paremmuusjärjestys ratkaistaan karsintasarjan lopputuloksilla.
Sim racing eSM -sarjan kilpailukalenteri julkaistaan sarjan ilmoittautumisen avaamisen yhteydessä. Tarkempi osakilpailuiden virallinen aikataulu julkaistaan sarjan viimeistään kolme päivää ennen osakilpailua.
Vapaat harjoitukset (60 min) | |
Aika-ajo (15 min) | |
Finaali |
Kilpailijoiden määrän ylittäessä 40, toimitaan seuraavan aikataulun mukaan:
Vapaat harjoitukset (60 min) | |
Aika-ajo (15 min) | |
Karsintaerät | |
Finaali |
Auto: Formula Renault 2.0.
Autojen maalaukset: Autojen maalausten pitää olla hyvien tapojen sekä Suomen lakien mukaiset. Alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainostaminen on kielletty.
Maalauksissa saa käyttää ainoastaan logoja ja tuotemerkkejä, joihin on asianomistajien kirjallinen lupa tai muu asianmukainen käyttöoikeus. iRacing-palvelun paint-osiossa käytössä olevien logojen ja tuotemerkkien käyttö on sallittua.
Autojen maksimimäärä radalla kilpailulähdöissä on 40.
Aika-ajo koostuu 15 minuutin avoimesta sessiosta. Sessioiden maksimi kuljettajamäärä on 20.
Kierroksia, joissa auto on jättänyt kilparadan, tai osunut kaiteeseen tai muuhun esteeseen, ei lasketa. Aika-ajo ajetaan 20 min ennen ensimmäistä lähtöä.
Ilmoittautuneiden kuljettajien määrän ylittäessä 40, ajetaan karsintaerät A ja B. Mikäli ilmoittautuneiden kuljettajien määrä on yli 80, ajetaan karsintaerät A, B, C ja D.
Kahden ja neljän karsintaerän tapauksissa lähtöjärjestys karsintaeriin määräytyy Snake Split-menetelmällä:
Aika ajon nopein lähtee ensimmäisestä ruudusta A-lähdössä, toinen ensimmäisestä ruudusta B-lähdössä, kolmas toisesta ruudusta B-lähdössä, neljäs toisesta ruudusta A-lähdössä, viides kolmannesta ruudusta A-lähdössä, kuudes kolmannesta ruudusta B-lähdössä jne.
A-erä: | B-erä: |
---|---|
1. Q1 | 1. Q2 |
2. Q4 | 2. Q3 |
3. Q5 | 3. Q6 |
4. Q8 | 4. Q7 |
5. Q9 | 5. Q10 |
6. Q12 | 6. Q11 |
Neljän erän tapauksessa (A, B, C ja D) aika ajon nopein lähtee ensimmäisestä ruudusta A-lähdössä, toinen ensimmäisestä ruudusta B-lähdössä, kolmas ensimmäisestä ruudusta C-lähdössä, neljäs ensimmäisestä ruudusta D-lähdössä, viides toisesta ruudusta D-lähdössä, kuudes toisesta ruudusta C-lähdössä, seitsemäs toisesta ruudusta B-lähdössä, kahdeksas toisesta ruudusta A-lähdössä, yhdeksäs kolmannesta ruudusta A-lähdössä jne.
A-erä: | B-erä: | C-erä: | D-erä: |
---|---|---|---|
1. Q1 | 1. Q2 | 1. Q3 | 1. Q4 |
2. Q8 | 2. Q7 | 2. Q6 | 2. Q5 |
3. Q9 | 3. Q10 | 3. Q11 | 3. Q12 |
4. Q16 | 4. Q15 | 4. Q14 | 4. Q13 |
Kahden erän tapauksessa molempien lähtöjen 20 nopeinta pääsevät finaaliin. Neljän erän tapauksessa jokaisen lähdön 10 nopeinta pääsevät finaaliin.
Finaali ajetaan 20min aika-ajon tai viimeisen karsintaerän jälkeen. Finaalin lähtöjärjestys perustuu aika-ajon tuloksiin, ellei ole ajettu karsintaeriä. Jos karsintaerät on ajettu, lähtöjärjestys muodostuu siten, että ensin lähtöruudukkoon tulee karsintaerien voittajat, sitten 2. sijalle ajaneet, sitten 3. jne. Näiden sijoitusten sisäinen lähtöjärjestys määräytyy ko. kuljettajien aika-ajotulosten pohjalta.
Pisteet jaetaan seuraavan taulukon mukaisesti finaalin maaliintulojärjestyksen mukaan. Sijoille 40+ jaetaan pisteet niille kuljettajille, jotka olivat omassa karsintaerässään viisi ensimmäistä karsiutujaa.
Virallisissa harjoituksissa, aika-ajossa sekä kilpailulähdöissä käytetään dynaamista säämallia sekä dynaamista ratamallia. Dynaamisen radan käyttöaste alkaen vapaista harjoituksista on 30%, jota viedään eteenpäin aika-ajoihin, karsintaeriin ja finaaliin. Rata puhdistetaan irtokumista eri ajojaksojen välissä.