Markus Viitanen
-------------------------KISARAPORTTI---Kisa-5--Tsukuba-Circuit--------------------
F.A.S.T.:in ja Fisran järjestämä Suomi-sarja rantautui Tsukuba Circuitin radalle 20.5.2018. Aurinko helli katsojia samalla kun kuljettajat valmistautuivat koitokseen tankkaamalla runsaasti nestettä. Näihin Gr3.-luokan autoihin ei kuulu lisävarusteena ilmastoinnin kaltaiset luksus-varusteet, joten kuljettajille oli odotettavissa saunaan verrattavaa kuumuutta.
12 kuljettajaa starttasi aika-ajoon, mukaan oli tullut myös uutta verta. Eritoten aikaisempia sarjoja dominoinut Luka oli jälleen päässyt mukaan kisaan. Myös täysin uutta verta oli radalla mukana, sillä simracing-neitsyytensä korkkaava Eero Karvinen oli liittynyt F.A.S.T.:n kisatalliin. Tervetuloa mukaan muutkin innokkaat!
Tsukuban aika-ajon nopeimmat kuljettajat olivat:
Luka 0:52.571
Kari Kekkonen 0:52.995
Janne Rintala 0:53.060
Aika-ajoissa eroja tuli tässä kisassa enemmän kuin aikaisemmissa kisoissa. Syynä tähän saattoi olla radan lyhyys (2045m). Tämä ero muihin sarjan ratoihin (keskipituus noin 4500m) verrattuna tuotti sen, että radalla pieninkin virhe ajolinjassa tai jarrutuspaikassa saattoi sakottaa kuskia jopa 0,5s. Lisäksi aika-ajon nopeimman kierroksen ajanut Luka kertoi kisan jälkeen, että tyhjällä tankilla pystyi ajamaan myös noin 0,5s nopeamman kierroksen kuin täydellä tankilla ajettuna.
Kisaan startattiin odottavissa tunnelmissa, sillä ensimmäinen mutka tulee hyvin nopeasti lähdön jälkeen, joten kaikkien kuskien täytyi pitää maltti kypärässään. Onneksi näin ei käynyt ja kaikki autot pääsivät kiertämään suht siistissä järjestyksessä.
Kilpailu kaikkine 66 kierroksineen muutenkin oli hyvin rauhallinen, vaikka ohituksia tuli erittäin paljon. Lukan näytöstä, mies johti kisaa periaatteessa alusta loppuun ja voittaen kilpailun näytöstyyliin yli puolella kierroksella. Luka ajoi lisäksi kisan ylivoimaisesti nopeimman kierroksen rikkomalla ainoana kuljettajana maagisen 53 sekunnin ajan (FL 0:52.634).
Näistä meriiteistä Lukalle tuomaristo yksimielisesti ojensi Racer of the Day -tittelin.
Q1:
"Mestaria" ei ole näkynyt kisaradoilla ainakaan tässä sarjassa. Et varmaankaan ole täysin kabiinista sivussa ollut?
A1:
Olen ajanut ahkerasti, vuoden alusta olen osallistunut FASTin kisojen ohessa myös KonsoliFIN-porukan sarjoihin. FASTin kisat olivat sunnuntaisin klo 12 ja kfin klo 18. Kun FASTin kisojen starttiajankohta muuttui tämän sarjan myötä myös kello kuuteen, se sotki osallistumismahdollisuuksia. Omalta osaltani KonsoliFIN-kisat ovat tältä keväältä ajettu, ja Suomisarjaan teki mieli tulla ajamaan kisa tai pari vielä ennen kesälomia.
Q2:
Miten saat sarja toisensa jälkeen pidettyä tuon ilmiömäisen lennon ja tasaisuuden kovalla nopeudella? Tuleeko paljon treenitunteja päivässä / viikossa?
A2:
En pidä itseäni ilmiömäisenä kuljettajana, vaan tasaisena suorittajana. Kilometrejä on pelissä tullut noin 34 000, joka on hieman keskimääräistä enemmän. Melko tasaisesti ajelen viikottain, mutta valmistautuminen yksittäisiin kilpailuihin saattaa poiketa hyvinkin suuresti. Joskus saattaa tulla 500 km treeniä, tai toisaalta treenikierrokset voivat jäädä muutamiin ja varikkotaktiikka suunnitellan lennosta.
Q3:
Ajat edelleen Vihaisten lintujen peittämällä autolla. Onko tämä se syy miksi muut eivät uskalla ajaa sinua kiinni. Vai mikä oli suurimpana tekijänä näinkin suureen eroon tällä radalla?
A3:
Hyvinhän minua haastettiin alkumetreiltä lähtien, ja ero Garyyn retkahti vasta viimeisellä stintillä. Tsukuba on ratana hyvin hallussa pelisarjan aiemmista osista johtuen ja sen metkut ovat tuttuja. Autoksi tähän ensimmäiseen kilpailuuni valitsin Porschen, daily-kisoista tutun sotaratsun jolla kilometrejä on tullut varmasti eniten koko pelissä, ja jonka metkut ovat myös tuttuja. Ajan vakiosäädöillä koska en pidä säätämisestä, enkä halua pilata nautinnollista autoa amatöörisäädöillä huonommaksi. Voiko sitä edes saada säätämällä paremmaksi?
Q4: Millaisilla terveisillä lähdetään kautta jatkamaa?
A4: On ollut mukavaa nähdä niin monia eri nimiä podiumilla aiemmissa kisoissa, toivottavasti sama linja kantaa viimeisiinkin kilpailuihin. Lisäksi peltiä on mennyt ruttuun vähän, vaikka vauhtierot ovat paikoin suuria. Hieno työtä kauttaaltaan niin kuljettajilta, järjestäjiltä kuin selostajiltakin.
Kiitokset Lukalle tästä eksklusiivisesta haastattelusta.
Hienoa nähdä näitä simracingin "jättiläisiä" on mukana Suomi-sarjassa, toisaalta tämä kertoo kuinka hyvin järjestettyjä ja kovatasoisia nämä F.A.S.T.:n järjestämät kilpailut ovat. Mainintana kuitenkin annetaan myös tulostaulun loppupäässä kovaa vääntäneet Pekka Hätinen ja Eero Karvinen, jotka ajoivat omaa kamppailuaan koko kilpailun läpi, kuitenkin muistaen seurata myös nopeampien kuljettajien takaatuloa. Todellista herrasmiesmäistä ajamista näiltäkin kuljettajilta.
Tässä vielä kilpailun lopulliset tulokset:
1 Luka___83 43 (+3p FL)
2 Kari Kekkonen 38
3 Janne Rintala 36
4 lstara 34
5 Niko Pajari 32
6 Jukka Haanpää 30
7 Keijo Kekkonen 28
8 Juuso Heinonen 26
9 Petri Pellervo Korpela 22 (-2p)
10 Heikki Syrjälä 22
11 Pekka Hätinen 20
12 Eero Karvinen 18
Sarja jatkuu seuraavan kerran vasta 3.6., sillä joka kuukauden viimeisen sunnuntain tradition mukaan F.A.S.T.:n organisoima Fin-Swe kilpailu järjestetään näiden kahden kilpailun välissä. Tätäkin voitte seurata F.A.S.T.:n virallisilta Youtube-kanavilta (markusVII / TheJaapeee)