Kisaraportit Sim racing eSM 2017 -karsinta -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Janne Kaisla (23. sija)

Aika-ajot meni ihan mukavasti, oisinko ollut 14 nopein? Karsintalähtöön taisin lähteä seitsemäntenä.

Ekan mutkan mayhemi pelästytti kunnolla, olin hodarina siellä keskellä ja edestö ja takaa paukku puskureihin niin että soi. Ihmettelin et sieltä päästiin hengissä ulos. Tulin vissiin viidentenä ulos, jäin edellä olevista pari sekuntia. Eriksson painosti edellä hyvin ajanutta Sunista ja ajelin siinä sekunnin päässä heistä ja odottelin osumia. Ei tullu osumia ja Erikssonin kontissa tultiin maaliin.

Finaaliin lähettiin hyvin fiiliksin, auto tuntu pirun hyvältä kylmässä. Sijalta 10 kisalähtö. Kuuma sää vähän pelotti, kun ei ole muutenkaan Porssea tullu hirveesti ajettuu. Kuuma keli tekikin tepposet ekalla kierroksella. Korkkiruuvissa irtos perä ja spinni. Siitä vikaks ja sit yritettii vaa ottaa pisteet mitkä mahdollista. Auto tuntu hirveeltä kuumalla ja luisteli minne sattuu, ennen kuin siihen alko tottuu. P 23 maalissa, vaikee kisa kuumalla kelillä.

Joni Heikkinen (3. sija)

Sellanen kisa.. Aika-ajo meni aikalailla penkin alle, ensimmäisellä kierroksella off-trackki ja toiselle kierroksellekkin mahtui ainakin yksi iso virhe. Tuloksena p5 ja p3 karsintalähtöön. Karsinnassa paalulta lähtenyt kuljettaja onnistui spinnaamaan ensimmäisessä mutkassa kylkeen, jonka johdosta autosta katosi hieman suoravauhteja joten oli tyytyminen kakkospaikkaan ja finaalin 3. lähtöruutuun. Finaalissa alussa tiukkaa taistelua neljän kärjen osalta, jonka jälkeen loppukisa ajelua mahdollisia kärjen virheitä odotellessa. Tuloksena p3 joka on tietysti pettymys, mutta huonon aika-ajon jälkeen aikalailla maksimisuoritus.

Kiitoksia järjestäjille ja kaikille mukana olleille, sekä erityiskiitokset kaikille Black Star Racingin jäsenille säätö ym. avusta! :)

Kristian Lindroth (26. sija)

Aika-ajot ei oikein osunut kohdilleen, ja karsintaerään lähdettiin sitten vaan selviytymään kahdenkympin sakkiin. Suunnitelma näyttikin toimivan ihan kivasti, kunnes Korkkiruuvi rankaisi spinnauksella ihan yksin rauhallisesti ajellessa hyvän nousujohteisen alkustintin jälkeen. About puol tusinaa kaveria piti sitten siitä päästää ohi ja vilkutella ratin takaa.

Finaaliin siis sijalta 36, ja eiku uudestaan grindaamaan. Eka kurvi oli taas aika lottoarvontaa, ja onnistuin saamaan numeron 13, eli pari osumaa autoon, spinni, ja pitkältä takaa ajelemaan maalia kohti jotta saa edes jotain pisteitä.

Parhaimmillaan näyttikin jo että jopa sija 24 olisi mahdollinen, joka olisi ollut mahtava puolustusvoitto. Vikan kierroksen vikassa kurvissa ei kuitenkaan askelmerkit käyneet edessä ajaneen Mannisen kanssa yhteen, joten tuloksena pyöräytin hänet ympäri vaikka ei edes ollut tarkoituksena ohittaa vaan ainoastaan tulla sillä sijalla maaliin. Takana tullut auto vaan pakotti pitämään aika pienen marginaalin edessä ajavaan, joten shit happened. Päästin tietysti Mannisen ohi ihan pahoitteluna kontaktista, ja siinä sitten vielä yksi ylimääräinenkin livahti samalla ovenavauksella. Kyllä harmitti.

Ensi kisaan töhöilyt pois, ja toivottavasti huono tuurikin kääntyy ekojen kierrosten osalta. Kivaa oli kyllä koko rahan edestä, ja järjestäjät ja striimitiimikin teki 5/5 jälkeä.

Isot kiitokset kaikille!

Race replay: https://www.youtube.com/watch?v=lgh2f9fnHaY

Samu Joutsi (39. sija)

Tuurilla karsinnoista finaali lähtöön, jossa possu kolattiin kyljelleen vitos kurvin kahinoissa. Olisihan sitä mielellään ajanut kisan loppuunkin vaikka ei vauhti välttämättä parempaan sijoitukseen olisi riittänytkään.

Ari Härö (20. sija)

Aika-ajossa perus suoritus: 8 sija omassa erässä jätti hieman hampaan koloon koska pari kymppää olis ollu otettavissa hyvällä kierroksella.

Karsinta: T1ssä oli mayhemii edessä ja onneksi selvisin pienellä kolhullä läpi sumasta voittajana ja siinä sitten yritin tavoitella top5, mutta Nukarinen tuli nopeampana takaa ja lopussa pääsi iskuetäisydelle enkä viittiny alkaa nahisteleen ja päästin ohi, jotein päädyin sijalle 7.

Molemmissa erissä setti toimi hyvin joten itse finaaliin oli odotuksen korkealla, vähintään top15 jopa top10 unelmoin :)

Finaali: Sää sitten muuttu dramaattisesti(+20 astetta lämpimäpi rata) joten piti arpoa jonkinlainen setti vähäisen setinsäätö kokemuksen pohjalta...

Lähtö onnistu hyvin 14sta sijalta ja pääsin ekaan mutkaan tullessa ulkopuolelle ja ohi parista autosta, mutta random setti teki tepposet, peräpää lukkoon ja pihalle piitisille.
Siitä sitte mummoillen radalle ja taas seuraavassa mutkassa spinni, joten löysin itseni pakan viimeisenä. Tästä sisuuntuneena lähin jahtaan top25 sijoitusta, onneksi muutama mäyhemin avulla ja hyvien kisavääntöjen avulla pääsin 5 kierrosta ennen maalia jo ihan top20 tuntumaan, joka tuntu ekojen mutkien jälkeen lottovoitolta.

Päätin että nyt saatana haetaan se top20 sija loppuenlopuksi...siinä sitten piti käydä hyvää vääntöä muutaman kaverin kanssa että pääsi ohi ja nousin sijalle 21 pari kierrosta ennen maalia, mutta Toikka/Holm kaksikko oli muutaman sekunnin päässä joten tiesin ettei taida onnistua top20 ilman kavereiden mokia, kuitenki Toikka teki pienen virheen painostaessa Holmia viimeisen kierroksen toka vikassa mutkassa ja spinnaili piitsille joten top20 sija kaiken häröilyn jälkeen tyydytti.

Ensi kisaan lisää reeniä ja jäteään ne T1 häröilyt muille, niin pitäis Top15 tippua....

Kiitokset menee Arctic Prototypes ja Apex Racing Academy, sekä tietty Fisralle hienosta kisasta!!!

Mikko Paavilainen

Eipä jääny paljoo jälkipolville kerottavaa. Kusin qualin ---> Karsintaerä, t1, mäyhem ---> 11min required repairs ---> Viimeinen sija.

Katellaan josko muualla menis paremmin.

Juuso Hietala

Karsintakisassa dominoefektin seurauksena pieni kylkikontakti joka automaattisen racecontrolin mielestä oikeutti lihapullaan ja 11 minuuttiin vaadittuja korjauksia autoon joka oli täysin ajettava. Tämä tarkoitti viimeiselle sijalle jäämistä ja karsiutumista. Jos Okayamassa paremmin, ei ainakaan hirveän paljon huonommin voi mennä.

Klaus Kivekäs (2. sija)

Aika-ajojen kolmanneksi nopeimmalla ajalla irtosi kakkosruutu karsintaerään. Lähdössä tuli ensimmäisissä mutkissa pidon puute melkoisena yllätyksenä, auto ei meinannut kääntyä mihinkään. Rikun spinnin myötä pääsin kuitenkin kärkeen, ja sain sen paikan pidettyä, vaikka Haapanen painoikin takana kovaa vauhtia. Karsintalähdön voiton myötä sain paalun finaaliin.

Finaalissa sain hyvän lähdön, mutta kylmien renkaiden tarjoama surkea pito yllätti jälleen, jonka vuoksi ajoin ykkösmutkan rankasti leveäksi. Sen jälkeen väännettiin parin mutkan ajan kärkipaikasta, kunnes Tommi sai otettua sisälinjan viidenteen mutkaan ja sitä myötä kärkipaikan. Koitin puristaa niin kovaa kuin pystyin, mutta kyyti ei ihan riittänyt haastamaan voitosta tällä kertaa. Onnittelut Tommille voitosta.

Jänniä kisoja on luvassa, koska näyttää siltä, että vauhtia voittotaisteluun riittää tosi monella kuskilla. Okayamaa odotellessa.

Miika Haapanen (32. sija)

Nokia - Disconnecting People

Aleksi Elomaa (7. sija)

Treeneissä jo näki, ettei vauhtia edellisten kausien tapaan ollut vauhtia täällä avauskilpailussa Laguna Secassa. Aika-ajoissa ei osunut ja taisin olla vasta 21. nopein, mikä tarkoitti 11. sijaa karsintalähtöön. Karsintalähdössä Tuomainen ajoi perään ja siinä kimpoilin monen auton kautta, mutta auto säilyi jotenkuten ajokuntoisena. Siinä sitten ajelin ja ohittelin porukkaa ja päädyin kahdeksanneksi.

Itse finaaliin pääsin siis lähtemään sijalta 15 ja hyvän lähdön jälkeen onnistuin välttämään kolarit. Ohittelin siinä kuskeja ja lopulta pääsin jahtaamaan Kotovaaraa ja Nukarista, muttei aivan matka riittänyt siihen, että olisin päässyt yrittämään mitään. Lopussa vauhti oli hyvää ja tästä voi lähteä luottavaisin mielin seuraavaan kisaan.

Kiitokset tiimille ineX Racingille ja sponsoreille Sim-Lab, iAnalyze ja V-Racing.

Antti Pihlaja (15. sija)

Eka kisa alta pois, hyvä että jotain pinnoja irtosi. Ensi kisaan pääse sitten toivottavasti valmistautumaan pitkään aikaan ehjällä ja toimivalla kalustolla.

Ihan vähän jäi kaivelemaan tuomariston ratkaisut, en ymmärrä yhtään mistä varoitus tuli ja näemmä sääntöjen mukaan se vaikuttaa myös ensi kisassa. Edellä vedetään liinat kiinni, single-filena ja ajolinjalla... osuma hetkellä oma vauhti "vain" 30 kph alle normaalin vauhdin ko. paikassa. Mutta kai sitä sitten mennään tieliikennelain mukaan, luulin että täällä ajettiin kilpaa.

Joni Takanen (4. sija)

Karsintalähdön T1 oli kyllä täysfarssi oman suorittamisen osalta. Joo-o eipä nyt ollu sitte finaalissa mitään ihmeellistä, muutama sija napsittiin ylöspäin.

Okyamassa nähdään taas jos sitä vaikka suorittaisi autolla tanssia taas.

Riku Alatalo (9. sija)

Semmonen kisa.

Ensinnäkin, suuri pahoittelu minun karsintalähdössä olleille. Näköjään kaikilla jotka tänään lähti paalulta oli vaikeuksia T1:ssä, minä mukaan lukien. Ei vaan ollut pitoa ja auto sladiin eikä takana voinu mitään tehdä. Onnistuin kumminkin vahingossa pysymään P20 ja eikun kisaan.

Starttiruutu 38. Tiesin että radalla on erittäin vaikeaa ohittaa, joten lähdin hakemaan top 20 sijoitusta ja joitain pisteitä. Ekalla kierroksella oli vähän mayhemiä niin olinkin jo P26 eka kierroksen jälkeen. Siitä sitten vähän epäonnea muille ja vähän pommia joillekkin niin satuinkin nouseen P9 kisan lopuksi ja +29 sijoituksen nousu. Todella tyytyväinen tulokseen.

Hannu Vallin (31. sija)

Eipä jäänyt tästä kisasta jälkipolville muuta kuin kerrottavaa. Karsintakisassa (onneksi jo sen ratkettua ja ajellessani lähinnä yksinäni) iRacing päätti poistua kokonäytön tilasta ja päätyä ikkunaan sivunäytölle, tuurilla sain väistettyä seinän. Ennen varsinaista kisaa piti sitten kuumeisesti googlailla, että mikähän auttaisi, ja ratkaisuksi tarjottiin "pelaa ikkunassa", joka taas puolestaan on omilla spekseillä lähes pelikelvotonta stutterointia, lisäksi sessio ei halunnut käynnistyä ajoissa ja startista tuli myöhästyttyä (mikä taas on ehkä ihan hyvä).

Ehkä ensi kerralla vähän paremmin, kunhan tekniset ongelmat on voitettu :).