Ajankohta: 25.10.2020 kello 9.00 - 18:00
Rata: Monza GP
Autoluokka: Dallara P217 (LMP2)
Säädöt: Fixed - Baseline, varikkostopit vapaat
Kilpailussa on käytössä 5 fast repairia. Eli jos auton kolaroi, saa varikolta “uuden auton” varikkokäynnin yhteydessä korkeintaan viisi kertaa.
Tiimikilpailu: Kilpailu ajetaan 2 hengen tiimeissä, yksin ei voi osallistua. Kummankin tiimin kuljettajan täytyy ajaa vähintään 100 minuuttia.
Osallistumismaksu: 60 euroa / tiimi
Vapaat harjoitukset: 09.00 - 11.30
Aika-ajo: 11.30 - 12.00
Kilpailu: 12.00 - 18:00
Aika-ajo ajetaan avoimena sessiona, eli kaikki autot ovat yhtä aikaa radalla.
Virtuaalinen serverin ajankohta: 25.10.2020, harjoittelu klo 9.00, aika-ajo klo 12.00, kisastartti klo 13.00. Aurinko laskee virtuaalista aikaa klo 17.21.
Sää: Partly cloudy, 65F, suhteellinen kosteus 55%, tuuli 2 mph N. Sää voi muuttua session edetessä näistä alkuarvoista. Radan lämpötila muuttuu päivän edetessä.
Yleiskilpailu - Kaikki kuljettajat ja tiimit
Semipro - Alle 19 vuotiaat kuljettajat ja vasta-alkajat
Pro - 19-39 vuotiaat kuljettajat ja kokeneet nuoret
Masters - 40-49 vuotiaat kuljettajat
Golden Masters - Yli 50 vuotiaat kuljettajat
Eri ikäluokissa ajavat kuljettajat voivat ajaa samassa tiimissä, eli esimerkiksi alle 18 vuotias ja yli 50 vuotias kilpailija voi ajaa samassa tiimissä.
Kilpailu ajetaan kahden hengen tiimeissä. Tiimien nimien täytyy olla asiallisia ja Suomen lakien mukaisia, järjestäjällä on oikeus evätä asiattomalla tiimin nimellä ilmoittautuneen tiimin osallistuminen.
Kilpailuun otetaan mukaan maksimissaan 40 tiimiä ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kummankin tiimin kuljettajan täytyy ajaa kilpailussa vähintään 100 minuutin ajan, jotta suoritus hyväksytään.
Jos tiimin molemmat kuljettajat ajavat fyysisesti samalla simulaattorilla, täytyy kuljettajien todistaa kuskienvaihdot kuva -tai videomateriaalilla, jotka voi lähettää whatsappissa numeroon 045 6316160. Tästä tulee myös ilmoittaa hyvissä ajoin ennen kilpailua.
Kuljettajilla täytyy olla aikaisempaa kokemusta joko FiSRA:n kilpailuista, Trellet.net:in kilpailuista, perinteisestä tammikuun 24h kilpailusta tai vastaavista sarjoista/kilpailuista (esim. iRacingin kilpailuista). Rajoitus ei koske AKK:n ralli -tai ratalisenssin omaavia kilpailijoita.
Tiimin toinen kuljettaja voi olla vasta-alkaja, jolloin kokeneemman osapuolen vastuulla on opastaa kilpailuun tarvittavat tiedot/taidot.
Myös ulkomaalaiset parit ovat sallittuja suomalaiselle kuljettajalle, mutta järjestäjä EI toimita palkintoja ulkomaalaisille. Eli jokaisessa tiimissä täytyy olla vähintään yksi suomalainen kuljettaja, ja ulkomaalaisen kuljettajan täytyy olla tietoinen kilpailun säännöistä.
Ilmoittautumisen takaraja on 23.10.2020 kello 23.59.
Kilpailuun ilmoittaudutaan tämän lomakkeen kautta: https://forms.gle/85jqHpdP2qC1hJKt9
Toivomme, että kuljettajat täyttävät alla olevan lomakkeen. Lomakkeen avulla pyrimme saamaan selostajille mahdollisimman paljon infoa kuljettajista lähetystä varten.
https://forms.gle/Fsd1c32ZHpLTMGEN7
Kilpailun osallistumismaksu on 60 euroa per tiimi. Osallistumismaksu suositellaan maksamaan heti ilmoittautumisen jälkeen.
FI47 4108 0011 0710 19
Vauhdin Festivaali Oy
Viestikenttään tiimin nimi. Maksaa voi myös molemmat kuljettajat erikseen, tällöinkin viestikenttään tiimin nimi.
Autojen maalaukset otetaan lähetykseen alla olevan linkin kautta toimitettuna. Maalitiedosto tulee nimetä oman tiimin teamid:n mukaan car_omateamid.tga, eli esimerkiksi car_12345.tga. Mahdollinen auton spec map -tiedosto tulee toimittaa samaan paikkaan muodossa car_spec_12345.mip.
Maalausten täytyy olla Suomen lakien ja hyvien tapojen mukaiset. Alkoholi- ja tupakkamainokset ovat kiellettyjä.
Lähetä tiimimaalisi osoitteessa: https://cloud.simracing.fi/s/JZ94a4KjJX6cYS9
Harjoitukset parillisina päivinä kello 18-21. Salasana: VF2020
Harjoitussessiossa ajetaan harjoitus + lyhyt aika-ajo + harjoituskilpailu.
Harjoitukset, kuten myös itse kilpailu, löytyvät iracingin sivustolla “Hosted” -valikon alta tai iRacing UI:ssa valikosta Go Racing -> Hosted Races.
21.10. alkaen harjoitukset joka päivä, ja kilpailua edeltävänä päivänä kolme harjoitussessiota klo 10-13, 13-16 ja 18-21.
Kilpailusta tarjotaan suora lähetys suomeksi selostettuna twitch.tv/simracingfi -osoitteessa. Lisäksi tiedustelemme mahdollisuuksia saada kilpailu laajempaan levitykseen yhteistyökumppaneiden kautta.
Kilpailusta voi käydä vapaata keskustelua FiSRA:n discord palvelimella "vauhdin-festivaali-6h-imola" -kanavalla. Samalla kanavalla julkaistaan myös järjestäjien tiedotukset, tiedotukset löytyy kanavan kiinnitetyistä viesteistä.
FiSRA:n discord palvelin: https://discord.gg/BjFVvjz
Jos kilpailusta ilmenee kysyttävää, ota yhteyttä:
Kuljettajan on ajettava autoa harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kuljettajan kanssa. Blokkaaminen on kiellettyä, ja rinnakkain ajaessa tulee jättää aina riittävästi tilaa toiselle kuljettajalle.
Kilpailussa käytetään rullaavaa lähtöä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle kilpailijat seuraavat sitä parijonossa varovaisuutta noudattaen. Simulaattori näyttää, kummassa jonossa ja minkä auton perässä kunkin kilpailijan tulee ajaa. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä tarpeeton mutkittelu on kielletty. Paalupaikalta lähtevän kuljettajan on säilytettävä sama nopeus kuin turva-autolla. Toisena lähtevä kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä. Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan lähtiessä kiihdyttämään, mutta kuitenkin viimeistään vihreällä lipulla. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin, kun turva-auto alkaa kaartamaan kohti varikkoa. Ennen lähtöä on säilytettävä tasainen nopeus ja väli edellä ajavaan autoon.
Kilpailun pituus on 6 tuntia, joten ensimmäinen mutka tai kierros ei vielä ratkaise mitään. Tärkeintä on päästä ensimmäiseltä kierrokselta ehjänä läpi. Välttäkää erityisesti kolme rinnan -tilanteita ja muita tarpeettomia riskejä. Huomatkaa, että autoja on paljon, joten haitariliikkeen takia varsinkin peräpäässä voi joutua jarruttamaan huomattavasti aikaisemmin kuin yksin ajaessa.
Ratarajojen käyttöä ei erityisesti valvota (kts. kuitenkin lisäys alla). Huomatkaa kuitenkin, että aika-ajossa hyväksytään vain kierrokset, joilla ei ole ajettu radan ulkopuolelle (otettu off-trackiä). Liiallisesta oikomisesta ja esimerkiksi shikaanin suoraksi ajamisesta simulaattori antaa automaattisesti slowdown-rangaistuksen, joka pitää aina kärsiä.
Huom! Voimme kuitenkin ottaa tarkasteluun radan ulkopuolisten alueiden tarkoituksellisen hyödyntämisen. Seurauksena on aina ensin varoitus.
Kuljettaja, joka joutuu ohitustilanteeseen, ei saa estää ohiajavaa kuljettajaa. Estämisellä tarkoitetaan liikettä, jossa kuljettaja vaihtaa ajolinjaansa siten, että toisen auton on hidastettava vauhtiaan kolarin välttääkseen tai muuten tehtävä kohtuuttomia väistötoimia. Ohittava kuljettaja ei saa ohituksen loppuvaiheessa leikata ohitettavan eteen niin, että tämän ajo estyy tai syntyy vaaratilanne.
Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain.
Kuljettaja saa käyttää suoralla koko radan leveyttä puolustaakseen asemaansa, kuitenkin niin että ajolinjan vaihto rajoittuu vain yhteen liikkeeseen, ja silloin kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain toistensa kanssa. Ajolinjalle palatessaan kuljettajan on jätettävä vähintään auton levyinen tila ajolinjalle lähestyttäessä mutkaa tai jarrutuspaikkaa.
Ohitustilanteessa, jossa ohitusta yrittävä kuljettaja hyötyy selvästi radan ulkopuolella käymisestä, tulee kuljettajan lopettaa ohitusyritys. Tuomaristo voi käskeä ohittanutta kuljettajaa päästämään ohitetun kuljettajan takaisin edelleen, jos hän hyötyi selvästi radan ulkopuolella käymisestä.
Kuljettajan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kuljettajalle siten, ettei kierroksella ohittava kuljettaja menetä kohtuuttoman paljon aikaa. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua ennen kaikkea turvallisesti. Kierroksella ohittavan tulee käyttää malttia ja tarvittaessa viivästyttää ohitusta, kunnes sen voi suorittaa turvallisesti.
Kuljettajaa, joka tarpeettomasti estelee kierroksella ohittavan kuljettajan ohitusyrityksiä, voidaan tarvittaessa rangaista. Kierroksella ohitettava kuljettaja ei missään nimessä saa hidastaa yllättäen vauhtiaan ajolinjalla, jos ohittava kuljettaja on välittömästi hänen perässään.
Aika-ajossa on varikolta ulos ajavan tai lämmittelykierroksella olevan kuljettajan annettava tietä nopealla kierroksella olevalle kuljettajalle.
Kuljettajan, joka aikoo mennä ratavarikolle, tulee hyvissä ajoin ryhmittyä lähtösuoralla radan oikeaan reunaan. Jos ajatte varikolle peräkkäin toisen kuljettajan kanssa, olkaa erittäin tarkkana jarruttaessanne varikkonopeuteen, ettei tapahdu peräänajoja. Simulaattori valvoo automaattisesti varikon nopeusrajoitusta ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia.
Varikon sisään- ja ulostuloa merkitseviä valkoisia viivoja ei saa ylittää. Simulaattori valvoo näiden viivojen ylityksiä automaattisesti ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia. Varikolta ulos tulevan kuljettajan vastuulla on liittyä takaisin radalle turvallisesti ja varmistua siitä, ettei käännä äkillisesti takaa kilpailuvauhtia saapuvan kuljettajan eteen.
Jos kuljettaja syystä tai toisesta ajautuu radalta ulos tai pysähtyy radalle kilpailun aikana, hän on väistämisvelvollinen rataa pitkin ajaville kuljettajille. Kilpailijan on tarkkailtava ympäristöään ja liityttävä takaisin ajolinjalle siten, ettei se ei aiheuta vaaraa muille kuljettajille.
Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja hinattava auto varikolle esc-näppäimellä.
Kilpailussa on käytössä tuomarit, jotka tarkkailevat kilpailua livenä. Kilpailijat voivat tehdä tarvittaessa tuomaristolle suullisen protestin, jos havaitsevat muiden kilpailijoiden syyllistyneen sääntörikkeisiin. Protestista tulisi ilmetä, keitä kilpailijoita tilanne koskee ja millä kierroksella ja missä kohdassa rataa se tapahtui. Tuomaristo tutkii tilanteen ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia.
Tuomaristo voi määrätä sääntöjen vastaisesta ajosta seuraamuksia kilpailun aikana tai sen jälkeen. Pelin sisäisten rangaistusten kohdalla tulee noudattaa ruudulla näkyviä ohjeita rangaistuksen kärsimiseen.
Seuraamuksia ovat:
Varoitus: Varoitus koskee varoituksen saaneen kilpailijan koko autokuntaa ja se on voimassa koko kilpailutapahtuman ajan. Toisesta varoituksesta seuraa automaattisesti vähintään stop & go -rangaistus. Voimassa oleva varoitus johtaa seuraavan rangaistuksen koventamiseen.
Drivethrough: Kilpailijan on ajettava varikkosuoran läpi sallittua nopeutta noudattaen.
Stop & go: Kilpailijan on tultava kolmen kierroksen kuluessa varikolle ja pysähdyttävä ruutuunsa. Heti pysähtymisen jälkeen voi jatkaa matkaa.
Stop & hold (X sekuntia): Kilpailijan on tultava kolmen kierroksen kuluessa varikolle ja pysähdyttävä ruutuunsa tietyksi ajaksi. Aika on tuomariston harkinnan mukainen ja voi olla esimerkiksi 10 sekuntia, 30 sekuntia tai enemmänkin. Simulaattori valvoo automaattisesti rangaistuksen täyttymistä.
DQ: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi hylätä tiimin kilpailusta. Huomatkaa, että simulaattori hylkää kilpailijan automaattisesti, jos hän ei käy kärsimässä stop & go - tai stop & hold -rangaistusta kolmen kierroksen kuluessa.
Stop & go - ja stop & hold -rangaistukset langetetaan rikkeeseen syyllistyneen kilpailijan tiimille sen jälkeen, kun he seuraavan kerran käyvät varikolla. Näin talli ei voi kärsiä rangaistusta normaalin varikkokäynnin yhteydessä, jolloin rangaistus ei aiheuttaisi yhtä suurta aikamenetystä kuin normaalisti. Mikäli kilpailua on rangaistuksen hetkellä jäljellä niin vähän, että autokunnan ei todennäköisesti tarvitse enää tehdä normaalia varikkokäyntiä, langetetaan rangaistus täytäntöön heti päätöksen jälkeen.
Huom! Saatamme ottaa kokeiluun oman rangaistus/protestijärjestelmän tähän kilpailuun. Tiedotamme tällöin ohjeistuksesta ja lisäämme ne tähän.
Epäurheilijamaisen käytöksen tapauksessa tiimi voidaan järjestäjän harkinnalla sulkea pois palkintoarvonnasta.
Laajamittaisten teknisten ongelmien sattuessa tuomaristo päättää jatkotoimenpiteistä. Kilpailua pyritään ensisijaisesti jatkamaan siitä tilanteesta, missä oltiin ennen ongelmien ilmaantumista. Tarvittaessa kilpailu voidaan aloittaa alusta uudella aika-ajolla tai julistaa päättyneeksi ennen täyttä aikaa.