Kaikkien kuljettajien tulee olla läsnä lähdössä viimeistään 15min ennen lähtöä. Kilpailun johtaja voi kieltää kuljettajaa osallistumasta lähtöön tai pysäyttää kuljettajan, joka syyllistyy tai on syyllistynyt urheilulliseen tai tekniseen rikkomukseen.
Jokaisen kuljettajan, jonka auto rikkoontuu kilpailun aikana niin, että hänelle näytetään musta lippu, jossa oranssi ympyrä, täytyy pysähtyä kolmen kierroksen sisällä ratavarikolle korjaamaan auto, ennen kuin hän saa jatkaa kilpailua. Kuljettajan ajaessa rikkinäisellä autolla tulee noudattaa äärimmäistä varovaisuutta rangaistuksen uhalla.
Ovaalilla ohittaminen voi olla joskus todella vaikeaa. Ohituspaikkaa voi joutua hakemaan jopa kymmeniä kierroksia, joten maltti on valttia. Mikäli et ole mutkassa rinnalla (spotteri ilmoittaa, kun olet), älä syöksy jarrutuksessa sisämutkaan. Tämän herrasmiessäännön noudattaminen on paljon tärkeämpää ovaalilla, sillä jarrutusmatkat ovat todella lyhyet.
Mikäli ajat rinnakkain toisen auton kanssa on kilpakumppanille jätettävä tilaa niin kauan kunnes spotteri ilmoittaa radan olevan sivuttaissuunnassa vapaa (Clear -viesti). Ovaalilla ulkolinja, varsinkin imulla avustettuna, voi olla sisälinjaa nopeampi, joten rinnakkainajo voi jatkua useamman kierroksenkin.
Varikolle siirtyminen tapahtuu kuljettajan valitsemassa kohdassa, kuitenkin kilpailukutsussa mainitun kohdan ("commitment cone") vasemmalta puolelta ja niin ettei siitä aiheudu vaaraa takana tuleville. Vihreillä ajettaessa on hyvä tapa ilmoittaa takana tuleville varikolle meno aikeista, esimerkiksi takasuoralla, jotta he tietävät varoa hidastavaa autoa. Varikolta poistuminen tapahtuu normaalisti takasuoran alkaessa, tai kisakutsussa erikseen ilmoitetussa paikassa. Keltaisilla varikolta saa poistua jo T1:ssä ja sinne ajaa T4:n jälkeen. Keltaisilla varikolle ajetaan yhdessä jonossa ja auto pidetään oikeassa laidassa kunnes oma varikkopilttuu lähestyy.
Ovaalilla ei ole käytössä sinisiä lippuja, eli kierroksella jäävät saavat taistella sijoituksestaan. On kuitenkin syytä miettiä onko sijoituksen puolustaminen viimeiseen asti järkevää oman kilpailun kannalta. Toisaalta kannattaa myös miettiä onko kierroksella jääneen tai jäävän ohittaminen järkevää, sillä vihreillä tehdyt varikkopysähdykset voivat sekoittaa sijoituksia paljon.
Full Course -keltaiset ovat voimassa.
Keltaisten lippujen alkaessa vauhtia tulee hiljentää välittömästi, mutta se tulee tehdä turvallisesti siten että takana tuleville ei aiheudu vaaraa yllättävästä kovasta jarrutuksesta. Keltaisten lippujen alkaessa sijoitukset jäädytetään välittömästi ja peli neuvoo jokaiselle auton, jota seurata. Onkin hyvin suositeltavaa pitää kilpailun aikana F3-näyttöä käytössä, josta näet reaaliaikaisesti erot edessä ja takaa tulevaan.
Keltaisten lippujen aikana sekä vauhti että väli seuraavaan autoon tulee pitää tasaisena. Mikäli aiot tehdä varikkopysähdyksen keltaisilla voit ajaa T3-4:n apronilla. Varmistu vain siitä, että et ohita jonossa edellä olevaa kuljettajaa.
Viimeiselle kierrokselle turva-auton perässä lähdettäessä spotteri käskee kuljettajat joko sisä- tai ulkolinjalle. Tässä vaiheessa letka muodostetaan kahteen jonoon heti niin että kierroksella jääneet ja rangaistuksen saaneet ovat letkan viimeisinä. Kilpailun lähtö tapahtuu vihreiden lippujen heiluessa. Uusintalähdössä kärkikuljettaja saa päättää lähdön ajankohdan turva-auton poistuttua radalta. Tällöinkin lähtö tapahtuu viimeistään vihreiden lippujen ilmestyessä. Toisen sijan kuljettajan keula ei saa olla ykkössijan keulan edellä lähdön aikana. Oman jonon autojen ohittaminen ja niiden vierelle siirtyminen on kiellettyä ennen maaliviivaa. Kaikenlainen kaasun pumppaaminen tai linjan vaihtaminen on ennen lähtöä ehdottoman kiellettyä.
Lucky Dog -sääntö on voimassa.
Näiden sääntöjen/ohjeiden lisäksi jokaisen kuljettajan tulee tutustua iRacingin ovaalisääntöihin.
Jos kuljettajan auto jostain syystä pysähtyy, on se kuljettajan toimesta siirrettävä pois radalta välittömästi sellaiseen paikkaan ettei se muodosta vaaraa tai estettä kilpailun normaalille kululle. Kuljettaja voi siirtyä takaisin radalle siinä vaiheessa, kun radalle siirtyminen ei muodosta vaaraa tai estettä kilpailun normaalille kululle.
Sääntöjen vastainen ajotapa ei anna kilpailulle urheilullisesti oikeudenmukaista tulosta.
Virheellisen ajon estämiseksi painotetaan seuraavia asioita, jotka on otettava huomioon jokaisessa kilpailussa.
Virheellisellä ajolla tässä suhteessa ymmärretään esimerkiksi, että:
kuljettaja ajaa säännönvastaisesti kanssakilpailijansa ohi niin, että tämä joutuu jäämään jälkeen välttääkseen törmäämästä ohi ajavaan.
kuljettaja ajaa toisen kuljettajan päälle takaa tai sivulta päin.
Mikäli esiintyy virheellistä ajoa, on kilpailun johtajan määräyksestä annettava varoitus kuljettajalle. Mikäli tilanne tapahtuu niin myöhäisessä kilpailun vaiheessa, ettei em. toimenpiteisiin ehditä ryhtyä, annetaan tämä varoitus suullisesti kilpailun jälkeen.
Mikäli kuljettaja toistaa varoituksen arvoisen virheen tai syyllistyy törkeään ajotapavirheeseen, on kilpailun johdon määrättävä kuljettaja ratavarikolle näyttämällä mustaa lippua. Kuljettajalle ilmoitetaan ratavarikolla syy varikolle kutsumiseen. Musta lippu tai hylkääminen voidaan antaa myös erän/finaalin jälkeen.
Mikäli tilanne toistuu kohdan 3 mukaisesti niin myöhäisessä kilpailun vaiheessa, ettei em. toimenpiteisiin ehditä ryhtyä ennen ajajien pois liputtamista, hylätään väärin ajanut pois kilpailusta kilpailunjohtajan päätöksellä.
Mikäli kilpailun johto/tuomaristo on todennut virheellistä ajoa, ei kuljettajalla ole oikeutta tehdä vetoomusta.
Kilpailun johtaja tai tuomaristo voi määrätä vaarallisesta, virheellisestä tai sääntöjen vastaisesta ajosta rangaistuksen.
Kilpailun johtajan tai tuomariston antama varoitus on voimassa koko kilpailun ajan. Mikäli varoitukseen johtava rikkomus tapahtuu niin myöhäisessä vaiheessa, ettei sitä keretä antaa kilpailun aikana, voidaan se antaa kilpailun jälkeen. Toinen varoitus kilpailun aikana johtaa kilpailun osasta hylkäämiseen.
Jos kuljettaja saa yhden varoituksen kahdessa kisassa peräkkäin, tuomaristo langettaa kuljettajalle lähtöruuturangaistuksen.
Kuljettaja saa seuraamuksen tiedoksi kilpailunjohtajalta/tuomaristolta teksti-chatillä ja kilpailun jälkeen sähköpostilla. Tuomariston mahdollista langettaa rangaistuksia myös jälkikäteen 1 viikon sisällä kilpailun päättymisestä.
Stop and go: Rangaistus, jossa kuljettaja ajaa ratavarikolle, pysähtyy varikkoruutuunsa ja jatkaa kilvan ajoa. Tällöin kuljettajan on saavuttava kärsimään rangaistus varikolle kolmen kierroksen sisällä.
Stop & hold penalty: Rangaistus, jossa kuljettaja pysähtyy määritellyksi ajaksi varikkoruutuunsa. Saavuttava kärsimään rangaistus varikolle kolmen kierroksen sisällä.
DQ: Kilpailusta, tai sen osasta hylkääminen. Ajettava varikolle ja lopettava ajaminen
Ajan lisääminen loppuaikaan: Tuomaristo voi määrätä aikasakon, joka lisätään loppuaikaan.
Lähtöruuturangaistus: Tuomaristo voi määrätä lähtöruuturangaistuksen seuraavaan kisaan.
Osallistumiskielto: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi määräätä osallistumiskiellon osakilpailuun tai sarjaan.
Sarjassa käytetään kahta eri protestimenetelmää. Protestimenetelmien tarkoitus on taata tasavertainen kohtelu kuljettajille jokaisessa tilanteessa.
Nopea protesti on kisan aikana käytettävä protestimenetelmä. Kilpailun hektisyydestä johtuen tuomaristo ei aina kykene tarkkailemaan jokaista tilannetta tai taistelua reaaliaikaisesti, joten vastuu ilmoittamisesta tulee kuljettajille.
Jos kuljettaja on kokenut joutuneensa virheellisen ajon uhriksi, kirjoittaa hän kilpailunjohdolle tekstichatissä "PROTESTI". Tuomaristo tarkastaa uusinnasta tilanteen ja suorittaa tarvittavat jatkotoimet. Tuomaristo ilmoittaa chattiin jatkotoimista.
Normaali protestimenetelmä mahdollistaa kisan jälkeisen protestoinnin. Kuljettaja lähettää protestinsa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Protestin tulee sisältää sitä koskevien kuljettajien nimet, kilpailunumerot ja tarkentavat lisätiedot (esim. Kierros, mutkanumero, mitä tapahtui ja mitä haittaa tapahtuneesta aiheutui).
Kaikenlainen liikennöiminen radalla ajosuuntaa vastaan on kielletty kilpailun aikana.
Tietoliikenneyhteyden ongelmat
Mikäli kuljettajan tietoliikenneyhteydessä on ongelmia niin, että auton sijaintia radalla ei pystytä määrittämään riittävällä tarkkuudella, voi tuomaristo määrätä kuljettajan toimimaan seuraavilla tavoilla, riippuen ongelman laajuudesta:
Yhteyden katkeaminen
Kuljettajan internet-yhteyden katketessa kuljettaja menee tow-tilaan, jossa hänen autonsa hinataan ratavarikolle. Jos kuljettajan internet-yhteys alkaa toimimaan uudelleen, on hänellä oikeus jatkaa kilpailua normaalisti.
Kuljettajan on huomioitava, että hän ei saa takaisin menetettyjä kierroksia tai aikaa, vaan hän jatkaa kilpailua mitä todennäköisimmin yhden tai useamman kierroksen kilpailua johtavaa kuljettajaa jäljessä.
Palvelin kaatuu
Palvelimen kaatuessa kilpailu keskeytetään, ja mikäli yli 75% kierroksista tai lähtöön varatusta ajasta on käytetty, lähdön tulokset ovat ne, mikä kilpailun tilanne oli palvelimen kaatumista edeltävällä kierroksella. Muussa tapauksessa suoritetaan uusintalähtö, joka on mitaltaan sama, mitä kilpailussa oli jäljellä kierrosta ennen palvelimen kaatumista. Lähtöjärjestys tällöin määräytyy sen palvelimen kaatumista edeltävän kierroksen tilanteen perusteella.