Säännöt Kevätcup 2022

Kilpailussa noudatetaan soveltuvin osin AKK:n Digitaalisen Autourheilun lajisääntöjä.

Lajisäännöt pääset lukemaan tästä. Lue huolella erityisesti kohta 13. Ajotapa kilpailussa.

Aloittelijoiden on hyvä käydä katsomassa myös FiSRAn ajoetikettivideo.

 

Ajotapasääntöjä

Autoa tulee kuljettaa siten, että kaksi rengasta on rataratojen sisäpuolella. Kilpailuissa käytetään pelin omaa ratarajojen valvontaa, joka hylkää aika-ajossa kierroksen, mikäli ratarajat ylittyvät.

Kilpailulähdöissä peli antaa oikomisesta hidastusrangaistuksen (slow down), josta tulee kuljettajan näytölle punainen teksti. Slow down-rangaistus tulee suorittaa sen kierroksen aikana, jolla kuljettaja on sen saanut. Rangaistuksen suorittaminen tapahtuu hidastamalla vauhtia ja/tai pysähtymällä. Kuljettajan tulee suorittaa rangaistus sellaisessa paikassa, jossa se ei häiritse muita kilpailijoita.

Vilppilähdön valvonta tapahtuu pelin omalla järjestelmällä, joka myös määrittää rangaistuksen (varikon läpiajorangaistus).

Kahden auton tulee mahtua menemään rinnakkain mutkan läpi. Eli mutkan sisäreunassa eikä ulostulossa ei saa painaa tai kiilata toista autoa ulos radalta.

Ohitukseen saa käyttää vain rata-aluetta yllä mainittu kahden renkaan sääntö huomioiden.

Kilpailijalle näytetään sinistä lippua, kun hän on tulossa kierroksella ohitetuksi.

Kilpailijan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kilpailijalle siten, että kierroksella ohittava kilpailija ei menetä kohtuuttoman paljon aikaa.

Kierroksella ohitettavan on tarvittaessa siirryttävä pois ajolinjalta ja hidastettava nopeuttaan, jotta kierroksella ohitus toteutuu turvallisesti.

Kierroksella ohitettava ei saa hidastaa nopeuttaan normaalia hitaammaksi ollessaan ajolinjalla kierroksella ohittavan edessä.

Sinisen lipun noudattamatta jättämisestä voidaan rangaista.

Kilpailulähdön maaliintulon jälkeen kuljettajien pitää ajaa jäähdyttelykierros varikolle omaan varikkoruutuun.

 

Toiminta poikkeustilanteissa

Poikkeustilanteella tarkoitetaan tässä yhteydessä esim. kilpailupalvelimen kaatumista, merkittävän kilpailijamäärän yhtäaikaista palvelimelta putoamista tai muuta vastaavaa kilpailun normaalin läpiviemisen estävää ongelmaa.

Yhteysongelmat yhdellä tai muutamalla kuljettajalla ei aiheuta toimenpiteitä. Kuten oikeassakin autourheilussa, on kilpailijan itse huolehdittava kalustonsa/laitteistonsa teknisestä toimivuudesta.

Mikäli kilpailu keskeytyy poikkeustilanteen takia, toimitaan alla olevan taulukon mukaisesti:

 

Ajettu

Toimenpide

Pisteet

75-100%

Kilpailu päätetään

Pisteet sarjataulukon mukaisesti

50-75%

Kilpailu päätetään

Pisteet puolitetaan pyöristäen alaspäin

0-50%

Uusintalähtö

Kilpailulähtö ajetaan uudelleen

Uusintalähdön lähtöjärjestys on aika-ajon tai 1. kilpailulähdön maaliintulojärjestys riippuen uusittavasta lähdöstä.

Koska kilpailut ajetaan verkon yli online-kilpailuna, tulee kilpailijoiden huomioida siitä johtuvat mahdolliset pienet verkkoviiveet ja jättää sen vuoksi hieman pelivaraa ajettaessa toisen auton tuntumassa.

Vastalauseet

Vastalauseet Google-lomakkeen kautta, joka julkaistaan Discordissa sarjan tiedotuskanavalla kilpailun päättymisen jälkeen.

Vastalauseaika päätyy kilpailun jälkeisenä päivänä klo 17.00. Vastalauseajan päätyttyä tuomaristo käsittelee vastalauseet ja tutkii oma-aloitteisesti kilpailun ensimmäisen kierroksen tapahtumat. Mikäli ensimmäisellä kierroksella, erityisesti ensimmäisessä mutkassa, havaitaan ajotaparikkeitä, tuomitaan niistä rangaistukset kovennetusti.

Käytössä olevat sanktiot ovat varoitus, aikasakko, aika-ajokielto seuraavaan kilpailuun, kilpailukielto ja sarjasta sulkeminen. Edellä mainittujen lisäksi voidaan tuomita pistemenetyksiä. Räikeissä tapauksissa voidaan kilpailija poistaa palvelimelta kesken kilpailun. Lisäksi edellä mainittuja sankioita voidaan yhdistää, esim. varoituksen yhteyteen tulee lisäksi aikasakko, joka lisätään kuljettajan loppuaikaan kilpailulähdössä. Kuljettajan saama varoitus on aina voimassa seuraavassa osakilpailussa siten, että kuljettajan saadessa uudelleen varoituksen, tulee sen sanktio kovennettuna.

Tuomareina toimivat Ismo Keisala, Atte Nykänen ja Mika Nykänen.

Tuomaristo käsittelee vastalauseet, tutkii ensimmäisen kierroksen tapahtumat ja julkaisee päätökset Discordissa sarjan tiedotuskanavalla. Kilpailija voi tehdä vetoomuksen saamastaan rangaistuksesta 24 tunnin kuluessa rangaistusten julkistamisesta.

Muuta

Kilpailun järjestäjä voi tarvittaessa antaa lisämääräyksiä.