iRacing.comin MM-sarjan kuljettajat kärräsivät virtuaalikalustonsa viime lauantaina Belgiaan, missä ajettiin sarjan kolmastoista osakilpailu Spa-Francorchampsin legendaarisella radalla. Mestaruustaiston neljänneksi viimeinen osakilpailu meni osaksi totutun kaavaan mukaisesti, muttei läheskään niin suvereenisti kuin alkukauden perusteella voisi päätellä.
Säämallinnus tarjosi kuljettajille Indianapoliksen osakilpailua vähemmän huolenaihetta, sillä tuuli puhalsi vanakasti kaakosta sekä lämpötilan vaihtelut olivat vähäisiä osittain pilvisen kelin myötä.
Aika-ajoissa kuljettajat nauttivat hellelukemista. Tämä johti siihen, että virheitä oli erittäin helppo tehdä etenkin jarrutuksissa. Haastavuudesta huolimatta, seuraajat näkivät äärettömän tasaisen aika-ajon koko lähtöruudukon välillä. Pisimmän korren vei Greger Huttu, joka muutaman sekunnin sadasosan erolla sai eturiviin seuraksi tallikaverinsa Olli Pahkalan.
Coanda-kaksikko Krönke ja deJong varasivat toisen rivin. Kolmannesta rivistä taaksepäin rivistöön asettui erimäärän virheitä aika-ajossa tehneitä kuljettajia, mm. Haapala, joka päätyi lähtöruutuun 15: "Aika-ajo ei mennyt ihan nappiin ja kisassa ei taktiikka ihan kaikilta osilta onnistunut. Jouduin alussa väistämään pyöriviä autoja hietikolle ja menetyt sijat maksoivat lopussa paljon."
Aika-ajon tulokset:
1. | Greger Huttu | FIN | 1:47.076 |
2. | Olli Pahkala | FIN | +0.075 |
3. | Martin Krönke | GER | +0.098 |
4. | Mitchell deJong | USA | +0.118 |
5. | Jeremy Bouteloup | FRA | +0.120 |
8. | Aleksi Uusi-Jaakkola |
FIN |
+0.285 |
15. | Ilkka Haapala | FIN | +0.438 |
17. | Joonas Nukarinen | FIN | +0.484 |
30. | Joni Törmälä | FIN | +0.937 |
34. | Riku Alatalo | FIN | |
35. | Martti Pietilä | FIN |
Kilpailun lähtö tarjosi katsojille silmänruokaa ja kuljettajille kädenvapinaa. Kahden ensimmäisen kierroksen aikana nähtiin julmettu määrä sijoituksien vaihtoja niin kärkipäässä kuin keskipakan tienoilla. Martti Pietilä oli selkeästi yksi päivän onnistujista epäonnisen aika-ajon jälkeen: "Rekisteröidyin väärään aika-ajoin, enkä täten saanut aikaa lainkaan. Kisaan pääsy oli todella hilkulla, mutta onneksi paikka löytyi viimeisestä ruudusta. Kisassa heti lähdössä täysi hyökkäys päällä. Onneksi radalta löytyi tarpeeksi ohituspaikkoja, ja aika-ajon virhettä sai aika hyvin paikattua. Omasta mielestäni tähänastinen uran parhaita ajoja." Pietilä nousi viimeisestä lähtöruudusta sijalle kymmenen, joka on kuluvan kauden yksi kovimmista kisasuorituksista ohitusten suhteen!
Lähtö oli tälläkin kertaa hektinen, parhaimmillaan Williamsin F1-autoja nähtiin neljä rinnan ensimmäiseen kurviin mentäessä
Team Redline kaksikko koki kärkipäässä kovaa painetta kilpailun alussa. Mitchell deJong ampaisi lähtökahinoiden jälkeen kärkeen ja Krönke nousi tiukan taistelun jälkeen Pahkalan ohi kolmanneksi. Niinikään Redlinen kuljettaja, aika-ajosuorituksestaan pettynyt Aleksi Uusi-Jaakkola näytti kumminkin vahvaa osaamistaan ja oli osallistumassa voittotaistoon taktiikan onnistumisen myötä: "Aika-ajosta pettymyksenä ruutu kahdeksan. Kisaa täytyi siis lähteä vaihtoehtoisella taktiikalla, yhdellä pysähdyksellä. Taktiikka olisikin toiminut loistavasti mutta auto täytyisi pitää radalla ruutulipulle asti." Uusi-Jaakkola keskeytti muutama kierros varikkopysähdyksensä jälkeen ajovirheeseen. Ennen keskeytystä hän oli varikkoikkunan huomioiden pitämässä kilpailun kärkipaikkaa.
Pieni raapaisu astroturfia, tarpeeksi kaasua ja kaiuttimista alkaa soida Egotripin Matkustaja. Muuta se ei tarvitse!
Huttu sai kuin saikin otettua kilpailun johtopaikan haltuunsa kovan taistelun jälkeen ensimmäisen stintin aikana. Toisin kävi Pahkalalla, joka tyytyi varmistelemaan kilpailun neljättä sijaa mestaruustaiston mentyä Krönken ja Hutun väliseksi valtataisteluksi: "Aika-ajon heikohko pito yllätti, mutta onnistuin onneksi puristamaan eturivin lähtöruudun. Startissa menetin kumminkin aika-ajossa saadun hyödyn ja tyydyin varmistelemaan neljättä sijaa todettuani jätkien menevän kolmatta miljoonaa karkuun."
Kilpailun ensimmäisen neljänneksen jälkeen taistelut radalla rauhoittuivat, mutta tämä oli vain merkki taktiikan astumisesta mukaan voittotaistelun areenalle. Kärkiporukasta Huttu pysähtyi ensimmäisenä, joka merkitsi taktisen hyödyn laskeutumista Coandan harteille. Pahkala suuntasi ensimmäiselle varikkokäynnillensä muutama kierros Hutun jälkeen, joka antoi Coandalle erinomaisen hyödyn päästä Hutun kantaan, ja jopa ohi! Kierros Pahkalan pysähdyksen jälkeen myös deJong ja Krönke suunnistivat varikolle. Tämä tarkoitti eron kaventumista siihen pisteeseen, että Huttu ja Coanda-kaksikko olivat samaan aikaan ensimmäisen mutkan haminoilla, mutta Huttu pystyi pitämään kärkipaikan ja aloitti silmittömän karkumatkan, joka kesti kilpailun loppuun asti: "Aika-ajon toinen kierros onnistui hyvin ja pääsin paalulta kärkeen. Kisan ensimmäisen vedon alkupuoliskolla oli kamppailua Mitchell deJongin kanssa, mutta ennen ensimmäistä varikkokäyntiä onnistuin kasvattamaan johdon noin neljään sekuntiin. Tuo ero pysyikin aikalailla samana kilpailun loppuun asti ja tiukan kilpailun jälkeen voitto maistui hyvältä!"
Suomalaisten epäonni ja epäonnistumiset olivat läsnä tässäkin osakilpailussa. Joni Törmälä koki kalustovaurioita rattiinsa, joten hän päätyi ruutulipulle sijalla 18:"Ratti meni rikki ennen lähtöä, ylöspäin vaihdetta vaihtaessa vaihtui joko 2 kerrallaan tai ei ollenkaan, pelkkää ajelua ja tuloksen maksimointia ratista johtuen."
Nukarisen hienosti onnistunut valmistautuminen ja hyvin menneet stintit kokivat kovan takapakin bensakulutuksellisen yllätyksen johdosta: "Auto toimi erittäin loistavasti koko kilpailun läpi. Laskuvirheen vuoksi jouduttiin säästöliekille ja pudottiin pari pykälää lopussa, mutta siitä huolimatta erittäin tärkeä tulos loppukautta ajatellen." Nukarinen keräsi oleellisen tärkeitä pisteitä virheestänsä huolimatta, sillä hänen sijoituksensa mestaruussarjassa on ensi vuoden MM-lisenssin saannin kannalta veitsen terällä yhdessä Törmälän kanssa.
Nukarinen lahjoitti bensalaskuvirheellään viimeisillä kierroksilla sijoituksen Pietilälle ja Friskoppsille
Kilpailun lopputulokset:
1. | Greger Huttu | FIN | 44 kierrosta |
+50p |
2. | Martin Krönke | GER | +3.007 | +40p |
3. | Mitchell deJong | USA | +5.021 | +35p |
4. | Olli Pahkala | FIN | +10.311 | +32p |
5. | Jeremy Bouteloup | FRA | +15.819 | +30p |
10. | Martti Pietilä | FIN | +41.237 | +20p |
11. | Joonas Nukarinen | FIN | +43.639 | +19p |
14. | Ilkka Haapala | FIN | +48.218 | +16p |
18. | Joni Törmälä | FIN | +1:11.990 | +12p |
28. | Riku Alatalo | FIN | + 1 kierros | +2p |
29. | Aleksi Uusi-Jaakkola | FIN | + 14 kierrosta | +1p |
MM-sarjan pistetilanne:
1. | Greger Huttu | FIN | 542p |
2. | Martin Krönke | GER | 475p |
3. | Olli Pahkala | FIN | 399p |
4. | Hugo Luis | BRA | 362p |
5. | Mitchell deJong | USA | 282p |
6. | Aleksi Uusi-Jaakkola | FIN | 279p |
13. | Martti Pietilä | FIN | 155p |
19. | Ilkka Haapala | FIN | 142p |
25. | Joonas Nukarinen | FIN | 111p |
26. | Joni Törmälä | FIN | 110p |
32. | Riku Alatalo | FIN | 58p |
MM-sarja suuntaa katseensa seuraavaksi Japaniin, jossa ajetaan kahden viikon kuluttua legendaarinen Suzukan osakilpailu. Viime kaudella Suzukassa nähtiin yllättäviä käänteitä MM-taistelussa, sillä Huttu ja Pahkala molemmat keskeyttivät ensimmäisen mutkan kolariin ja Krönke kavensi piste-eron aivan Gregerin tasalle.