Maaliskuu oli tapahtumarikas kuukausi simukilpailujen suhteen. Kaikkien Aikojen RalliSarja, VRS GT iRacing World Championship sekä iRacing World Championship Grand Prix -sarjat polkaistiin käyntiin kahdella ensimmäisellä osakilpailulla.
eSM 2018 -info tuli myös ulos ja itse sarja käynnistyy huhtikuun puolessa välissä, kenties mielenkiintoisempana kuin koskaan aikaisemmin! Simumakasiinin kattava eSM -karsintaennakko julkaistaan pian.
“Huttu on tullut liian vanhaksi.” “Ikä tekee tepposensa.”
Lauseita, joita kuultiin vuonna 2017 useaan kertaan. Viisinkertainen iRacing Grand Prix-sarjan voittaja Greger Huttu hävisi vuonna 2016 sarjan maailmanmestaruuden ensimmäistä kertaa vuosiin. Kaudelta 2017 ei tullut edes osakilpailuvoittoja. Visa Vegas eRacessa, kaikkien aikojen isoimmassa yksittäisessä simukilpailussa, Huttu oli “vasta” kuudes.
Voisi helposti kuvitella, että voittamaan tottunut ja legendaksi jo aikoja sitten noussut Huttu jättäisi kilpailut taakseen ja antaisi nuorempien taistella mestaruuksista. Mutta ei. iRacing World Championship Grand Prix -sarja on varmasti kovatasoisempi kuin koskaan aikaisemmin, ja Huttu on jo alkukauden kahdessa kisassa osoittanut kuuluvansa edelleen maailman aivan kirkkaimpaan kärkeen. 2 kilpailua ja 2 kakkossijaa, voitoista taistellen, povaa mielenkiintoista loppukautta. Pystyisikö Huttu ottamaan jopa kuudennen maailmanmestaruuden?
10-11.3.2018 iRacing The 12 Hours of Sebring
Sim racing eSM vuodelle 2018 on täällä! Viime vuoden tapaan kevään aikana ajetaan kaikille avoin karsintasarja, jonka perusteella kutsutaan kuljettajia myöhemmin vuoden aikana ajettavaan livefinaaliin. Tavalliseen tapaan kaikista osakilpailuista lähetetään livestriimit FSRC Twitch -kanavalla.
DiRT 4 -pelillä ajettava sarja. 6 viikkoa kestäneiden karsintojen aikana karsittiin yhteensä 36 nopeinta kuskia kolmelta eri pelialustalta 8.4 ajettaviin neljännesfinaaleihin. 18 Neljännesfinaalien parasta etenee 22.4 ajettaviin semifinaaleihin. Livelähetys puolivälieristä sekä semifinaaleista tulee Dirtgame twitch -kanavalta. Semifinaalien 6 parasta pääsee Silverstoneen Speedmachine-festivaaleille rallicrossin MM-sarjan osakilpailun yhteydessä ajettaviin livefinaaleihin. Voittaja palkitaan mm. testiajolla RX2 luokan rallicross-autolla.
Kaikkien Aikojen RalliSarja, eli KARS, palauttaa Richard Burns Rallyn jälleen simumaailman tietoisuuteen, ehkä isommin kuin koskaan aikaisemmin! Keskiviikkoiltojen livelähetykset ja suuret osanottajamäärät takaavat laadukasta ja jännittävää kilpailua ihan jokaiselle, niin katsojille kuin kuskeillekin. Eikä sarjan voittajalle luvattu palkintokaan ole sieltä huonoimmasta päästä, ei todellakaan. Sarjan voittaja pääsee nimittäin ajamaan ihan oikeaa ralliautoa Minna Sillankorvan ja Matti Alamäen opastuksessa!
iRacingin virallinen GT endurance maailmanmestaruussarja. Mukana maailman 50 kovinta iRacing tiimiä, muun muassa 2 täysin suomalaista tiimiä, Glacier North sekä Black Star Racing. Palkintopotissa 13 000 dollaria sekä iso määrä iRacing-krediittejä. Suorat lähetykset jokaisesta kilpailusta iRacing.com/live kello 15:45 alkaen.
iRacingin virallinen maailmanmestaruussarja, McLarenin 2015 vuoden F1 -autolla ajettavassa sarjassa 40 kuljettajan joukossa myös viisi suomalaista. Palkintopotissa 16 000 dollaria sekä iso määrä iRacing-krediittejä. Suorat lähetykset jokaisesta kilpailusta iRacing.com/live kello 15:45 alkaen.
Trellet.net on suomalainen simuautoiluun keskittyvä yhteisö, joka sai alkunsa Grand Prix Legends-simulaattorin parissa jo vuonna 2001. Nykyisin sarjoja ajetaan iRacing simulaattorilla. Rekisteröitymällä saat luku -ja kirjoitusoikeudet Suomen aktiivisimmalle autosimufoorumille. Tervetuloa mukaan yli tuhannen jäsenen joukkoon!
Trellet.tv on lähettänyt kisoja suorana jo satoja lähetyksiä! Kaikki lähetykset löytyvät vapaasti katsottavissa YouTubesta. Trellet löytää myös irkistä, IRCnetistä kanavalta #trellet.net. Kanavalla roikkuu jatkuvasti kymmeniä enemmän tai vähemmän aktiivisia irkkaajia joten rohkeasti mukaan vaan! Helpoiten liityt tästä.
Suorat lähetykset Trellet.netin kilpailuista osoitteessa https://www.twitch.tv/trellet. Ovaali kilpailujen lähetykset tällä kaudella kello 20:15 alkaen.
Tällä kertaa pyysimme konsoleilla kilpailuja ja sarjoja järjestävää GT Finland Racers -yhteisöä esittelemään toimintaansa simumakasiinin lukijoille.
Jokaisella on taso. Se on tosiasia, josta ei pääse mihinkään. Olitpa sitten aloitteleva simukuski tai jo mustaraitainen ammattilainen, on taso olemassa, ja se on yleensä jossain myös määritelty.
Helpoin ja yksinkertaisin tapa tarkastaa kuljettajan taso on tottakai iRating. Shakista tuttu ELO-rating ei hirvittävästi kysele, eikä selityksistä piittaa. Tulokset ovat kaikki kaikessa. Näiden tulosten pohjalta määritellään sitten numero, joka on sinun tasosi - ainakin juuri sillä hetkellä.
Mutta, kuten kaikissa puhtaasti laskennallisissa järjestelmissä, on tässäkin omat puutteensa.
Aloitteleva iRacing-kuljettaja ei omaa tasoaan näe. Sen saa esille vasta, kun on käynyt kaikille pakollisen alkeisportaan, eli Rookie-lisenssin, läpi. Sen verran voin kuitenkin salaisuuden verhoa raottaa, että kaikkien iRating on aluksi sama - 1350. Siitä sitten D-lisenssin (oranssin raidan) saatuaan pääsee myös kuljettaja itse seuraamaan omaa kehitystään numeroiden valossa. Jos ajat hyvin ja sijoitut korkealle, numero nousee. Jos ajat huonosti tai/ja kolaroit, tulee numero laskemaan. Simppeliä, eikös?
On kuitenkin sanomattakin selvää, ettei kilpa-autoilussa kaikki ole aina itsestä kiinni. Totta, etukäteen harkitsemalla ja tilanteita arvioimalla pääsee pitkälle, varsinkin alussa. Kaikkia onnettomuuksia ei kuitenkaan kokeneinkaan kuljettaja voi välttää. Tämä saattaakin johtaa sitten erinäisiin tunneperäisiin reaktioihin, kun keskeytyksestä aiheutuvaa harmitusta lisää vielä pudotus iRatingiin. Vaikka olisit vain sivullinen uhri.
Kuljettajaa arvioidessa täytyykin ottaa numeroiden lisäksi avuksi vanha kunnon "eye test" - tarkkailukoe. Katsoa kuljettajan ajamista, hänen otteitaan kilpailussa, ja miten hän reagoi eri tilanteisiin.
Pureskelepa tätä kysymystä hetki, ihan ajatuksella: Oletko sinä nopea kuljettaja jonka tilannetajussa on puutteita, rauhallinen sälli joka karttaa turhia riskejä, vai ehkäpä tulisieluinen taistelija, joka ilkikurinen virne kasvoillaan syöksyy kamppailuihin yksi toisensa jälkeen?
No, saitko vastauksen?
Oli se mikä hyvänsä, se todennäköisesti sijoittuu johonkin välimaastoon. Puhtaita taistelijoita, yhden kierroksen ihmeitä, tai herrasmieskuskeja on lähtökohtaisesti hyvin vähän. Mitä pidempään ajaa, sitä enemmän kerää pelikirjaan erilaisia kuvioita, taktiikoita, ja palasia. Näistä muuten syntyy racecraft - tilannetaju.
Miten omaa tasoa sitten nostetaan? Vastaus on yksinkertainen: Ajamalla. Ajamaan ei opi kirjasta, vaikka sieltä voi hyviä vinkkejä saadakin. Loppujen lopuksi se työ täytyy tehdä itse, yrityksen ja erehdyksen kautta. Se on koulu, jonka kaikki kovat kuljettajat ovat joskus käyneet läpi. Yksin sitä ei tarvitse käydä, siksi meillä on tiivis ja lämminhenkinen yhteisö. Mutta sinä olet se, joka sitä autoa ajaa, ja viimeisenä vastuussa omista tuloksistasi. Olemalla rehellinen itselleen ja ottamalla realistisen lähestymistavan kilpailuihin pääsee jo pitkälle.
Täytyy myös muistaa se, että radalla on niitä muitakin kuljettajia. Vaikka olisit itse kuinka varmaotteinen ja taidokas ratinkääntäjä hyvänsä, se ei takaa sitä etteikö se kaveri siinä edellä/takana/vieressä tekisi jotain erikoista. Se voi tulla ensimmäistä kertaa yllätyksenä, mutta ajan mittaan vaaratilanteitakin voi oppia ennakoimaan tiettyyn pisteeseen asti. Pelisilmä kehittyy, ja täten myös auto näkee ruutulipun ehjänä entistä useammin. Se taas yleensä johtaa parempaan lopputulokseen, usko tai älä.
Jossain vaiheessa esille tuleekin se kysymys: Mitä nyt? Olet ajanut jo hetken aikaa, ja tuntuu siltä että tasosi on löytynyt. Oli se numero mikä hyvänsä, haluat korkeammalle. Paremmaksi. Nopeammaksi. Ongelma on toki siinä, että aika moni muu kuljettaja haluaa juurikin noita samoja asioita.
Hyvä paikka aloittaa on etsiä paikka tallista, tai vastaavasti perustaa kavereiden kanssa oma. Ei ole sattumaa, että moni kuljettaja on nostanut tasoaan merkittävästi päästyään hyvään ja kilpailukykyiseen organisaatioon. Meillä Suomessa isoja ratapuolen talleja ovat mm. perinteinen Glacier Racing, kovalla tasolla operoiva Black Star Racing sekä uusimpana tulokkaana Inertia SimRacing. Kaikki kolme ovat kilpailleet joko MM-sarjoissa tai erinäisissä endurance-kilpailuissa. Ja mikäli nämä eivät houkuta tai tilaa ei löydy, on olemassa useampia isoja tiimejä ulkomailla. Eikä pienempiäkään toimijoita kannata katsoa nenänvartta pitkin; usein viihtyvyys ja oikea porukka jo itsessään korvaavat osan ehkäpä puutteellisesta tietotaidosta. Opitaan yhdessä, tehdään yhdessä, voitetaan yhdessä.
Toinen tapa nostaa omaa tasoaan on kuunteleminen. Vähemmän suuta, enemmän korvia. Meillä jokaisella on ego, toisilla se on suurempi, joillain hieman pienempi. Ja vaikka itseluottamus onkin asia jota arvostan kuljettajassa, on silläkin rajansa. Terve usko omiin kykyihin on suotavaa, jopa välttämätöntä tietylle tasolle päästessä. Sairaalloinen haihattelu ja unelmat supertähteydestä kannattaa ehkä alkuun ainakin pitää visusti vakan alla. Vuosien varrella on vastaan tullut erinäisiä "seuraavia Sennoja", joista aika harva on omia odotuksiaan lunastanut. Yleensä tämän syndrooman sivuoireina ovat ailahtelevan nopeuden lisäksi vaarallinen ajotapa ja kykenemättömyys tunnustaa omia virheitään.
Vuoden 2018 eSM-karsintasarja kurkistaa jo ikkunasta. Finaalipaikkoja on vähemmän kuin sinne halukkaita, ja taistelu paikoista tulee olemaan raakaa ja armotonta. Nyt, jos koskaan, on aika nostaa omaa tasoaan, mikäli mielii haastamaan kansallista huippua. Ilmaisia paikkoja on tasan yksi, ja sen lunasti Joni Heikkinen. Siihen vaadittiin suomenmestaruus. Loput joutuvat karsimaan, oli heidän taso mikä hyvänsä.
Ja vaikka jäisitkin rannalle, ei kannata suotta lannistua. Sarjassa on mukana eturivin kuljettajia ihan millä mittapuulla katsottuna hyvänsä. Nimiä, jotka eivät kovin monessa vertailussa kalpene. Käsitteitä. Heille häviäminen ei missään nimessä ole häpeäksi. Mutta, ei myöskään tavoite. Tavoite on olla yksi heistä. Ei pelkkä nimi, vaan käsite.
Onnea matkaan.