Hahka voittoon Spassa, Kivekäs Suomen mestari!

18.12.2015 klo 11.00 - Ossian Puhakka

Sunnuntai, 18:30. Viimeiset haastattelut, kiitokset sponsoreille ja lähetys purkkiin. Vaihdan muutaman sanan FiSRA:n puheenjohtaja Olli Pahkalan kanssa. Keskustelussa on hyvä henki, ja jonkinnäköinen helpotus. Ensimmäinen simracingin SM-kausi on ollut menestys, katsoi sitä miltä kantilta hyvänsä. Jopa viimeisessä kilpailussa oli 35 osallistujaa. Ottaen huomioon osanoton yleisen hiipumisen kausien edetessä ja kiireisen syksyn, ei lukema ole ollenkaan huono. Se on itse asiassa hyvä. Erittäin hyvä.

Edellisenä viikonloppuna Spassa oli jo ajettu BlancPain Endurance Seriesin viimeinen osakilpailu. Sieltä kuului hienoja suomalaisuutisia, sillä Pro-kuljettajien kastiin liittyi monia uusia nimiä. Myös karvaita pettymyksiä koettiin, sillä taistelu 40:n parhaan tiimin joukkoon pääsemisestä oli kovaa. Joka tapauksessa ensi kaudella alkavassa GT-autojen MM-sarjassa on runsaasti suomalaisväriä mukana, joten jännitettävää riittää.  

 

Esinäytös

 

Aika-ajoissa kärjessä olivat tutut nimet. Klaus Kivekäs piti kovinta vauhtia ajalla 2:15.934, ja ajoi jälleen omalle sekuntiluvulleen. Mestaruushaastaja Tommi Hahka ei kuitenkaan ollut kaukana, sillä 2:16.081 oikeutti toiseen sijaan. Kolmas oli Joni Takanen, vajaat 0.4 sekuntia paalusta, ja sen jälkeen erot alkoivat venyä. Jari Lohtari oli 0.8 sekuntia hitaampi, Aleksi Elomaa puolestaan jo yli sekunnin perässä. Span pituisella radalla se ei ehkä ollut kovinkaan suuri yllätys, mutta kertoo omaa kieltään siitä miten kovaa pitää ajaa, mikäli kärkeen mielii. 

Ilmoittautuneiden kuljettajien määrästä johtuen ajettiin jälleen kerran karsintalähdöt. Aika-ajoissa nähtiin kuitenkin jo se, että ketään ei tarvitsisi finaalista tiputtaa, koska osallistujia oli alle 40. Näin ollen panoksena olivatkin lähinnä asemien kohentelu finaalia varten.

A-erässä kärkikolmikko pysyi muuttumattomana, Kivekäs erävoittoon ennen Lohtaria ja Elomaata. Suurimpina nousijoina olivat striimijulkkis Juha-Pekka Lammi (+5 sijaa) sekä entinen Trellemestari Simo Holm (+7 sijaa). Ari Häröllä ei puolestaan ollut onni myötä, sillä hänen matkanteko katkesi rajuun ulosajoon ja takkiin tuli 11 sijaa. 

B-erän vahvimpia suorittajia olivat eturivin lähtijät Hahka ja Takanen. Heidän takanaan Joni Hagner nousi kaksi sijaa, samoin viidenneksi sijoittunut Juho Saravo. Kovimmasta suorituksesta vastasi kuitenkin Sebastian Lindqvist. Seitsemän sijaa seitsemässä kierroksessa ja tuloksena seitsemäs sijoitus. Lucky seven indeed. Miika Haapanen oli tämän erän epäonnen soturi, sillä hänen autonsa hajosi osumassa Joni Takasen kanssa Rivage-mutkassa heti ensimmäisellä kierroksella. Tuloksena Takaselle varoitus ja Haapaselle 11 sijaa kuonoon sekä hyvin vaikeat lähtökohdat finaaliin. 

 

Finaalin lähtöjärjestys:

1. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport
2. Tommi Hahka  
3. Joni Takanen Glacier Racing
4. Jari Lohtari Glacier Racing
5. Aleksi Elomaa Raven SimRacing
6. Joni Hagner Glacier Racing
7. Teemu Valkeejärvi Glacier Racing
8. Teemu Toikka Raven SimRacing
9. Antti Pihlaja  
10. Juho Saravo  

  

Ei turhaa odottelua

Autot asettuivat lähtöruudukkoon. Lyhyen harjoitussession jälkeen oli aika pyöräyttää FSRC:n kauden viimeinen osakilpailu käyntiin. Asetelmat olivat selvät: Hahkan piti voittaa, mikäli mestariksi mieli. Kivekäs pyrki ajamaan maaliin asti, sillä 25 parhaan joukkoon yltäminen olisi hänelle riittävä suoritus. Sen verran ylpeyttä kirkkonummelaiselta kuitenkin löytyy, ettei kukaan uskonut hänen ainakaan kärkiviisikon ulkopuolelle jäävän. Takaa tulisi kuitenkin lauma nälkäisiä kuljettajia, ja monia kavereita, joilla oli elämänsä mahdollisuus napata timantinkova päänahka.

 

Kuvat: Aleksi Elomaa

Heti ensimmäisellä kierroksella pelin henki oli selvä: Täysillä mennään alusta asti. Hahka otti elämänsä startin ja pystyi haastamaan Kivekkään ulkopuolelta heti ensimmäiseen mutkaan. Takanen puolestaan jäi hieman paikoilleen, mutta pystyi puolustamaan asemiaan sisäreunassa. Elomaa otti hyvän startin, painoi Lohtarin sisäpuolelle ja seurauksena osuma. Kumpikin pystyi kuitenkin matkaa jatkamaan pienillä peltivaurioilla.

 

 

Kivekäs painoi sisäreunasta hetkellisesti Hahkan edelle, mutta musta 91 ei todellakaan luovuttanut. Vasen reuna oli auki, siispä sinne ja kaverit painoivat rinta rinnan Eau Rougen pelottavaan mutkaan. Se on temppu, josta moni ei ehjänä selviä, ja kyseessä oli vasta ensimmäinen kierros. Kumpi nostaa? 

Ei kumpikaan.

Kaverit painoivat kaksi rinnan mutkan läpi, sieltä ulos ja Kemmelin suoralle edelleen vieri vieressä. Tästä sivutuotteena perään oli kertynyt melkoinen häröpallo. Takanen painoi kärkikavereiden rinnalle, ja Elomaa, Lohtari sekä Hagner etsivät sopivia asemia. Ylimääräistä tilaa ei juurikaan ollut, ja katsojat pidättelivät henkeä. Kohta osuu varmasti. 

 

 

Ei osunut, eikä muillekaan tullut mutkassa suurempia haavereita. Kivekäs otti sisäreunassa todella varovaisesti, ja tippui viidenneksi. Hahka kärkeen, Lohtari toiseksi ja häntä seurasi Takanen sekä Elomaa.

 

Yksi ylitse muiden

Jo ensimmäisellä kierroksella tahti oli kova, ja sen määräsi Tommi Hahka. Lohtari roikkui perässä parhaansa mukaan, mutta vauhti ei aivan riittänyt. Hahkalla oli meno päällä, ja kun Kivekäs oli pudotettu viidenneksi, ei häntä estänyt kukaan. Kovimmat näytökset nähtiinkin taaempana, missä Takanen alkoi kiusaantua Lohtarin hiljaisesta vauhdista ja haki ohituspaikkaa herkeämättä. Myös Hagner ilmoittautui mukaan tähän taisteluun, ja näin oli kivenkova kolmikko kapinoimassa kärkisijoista Kivekkään keulan katveessa.

Pitkillä radoilla alkaa yleensä muodostua alusta alkaen muutaman auton ryppäitä. Spa ei ollut tähän poikkeus, ja niinpä tuloksena oli viihdyttävää taistelua ja tiukkoja tilanteita. Panokset olivat kovat, ja tuplapisteet houkuttelivat kaikkia. Mitään ei annettaisi ilmaiseksi, mutta siitä huolimatta ajaminen pysyi rehtinä ja puhtaana.

Miika Haapanen lähti liikkeelle 27. lähtöruudusta, ja teki kovaa nousua. Se ei kenellekään ollut yllätys, sillä Nokian mies on hätyytellyt kärkiviisikkoa pitkin kautta. Hänen etenemisensä kohti kärkikymmenikköä oli ehdottomasti mielenkiintoista seurattavaa. 

Matkaan mahtui kuitenkin myös murheita, mm. epäonninen osuma Kristian Lindrothin kanssa nopean Les Combes -kompleksin ulostulossa. Keskinopea oikean sisääntulossa Lindroth leikkasi sisälinjalle, jonne Haapanen tunki nokkansa ja osuma oli valmis. Myös Kim Erikssonin kanssa syntyi pientä polemiikkia La Sourcen tiukassa neulansilmässä. Tälläkin kertaa Haapanen selvisi ilman suurempia vaurioita, mutta Erikssonille tuli yllättävän suuret vauriot, ja kierrosajat tippuivat roimasti.

 

 

Kilvanajoa ja kohellusta

Varikkostoppien lähestyessä asetelmat olivat seuraavat: Hahka johti, hänelle kukaan ei mahtanut mitään. Perässä seurasivat Takanen, Lohtari, Hagner ja pienen matkan päässä Kivekäs. Näistä kaksi liittyisivät Hahkan seuraan podiumille.

Taistelu kolmikon kesken muistutti asemasotaa. Takasen annettiin johtaa, ja hänen menikin hiljalleen tallikavereiltaan karkuun. Ratkaisut tehtiinkin vasta varikkostoppien aikana ja niiden jälkeen. Kivekäs osin säästelemällä ja myös hyvällä stopilla kuittasi kolmossijan itselleen, ja lähti ajamaan Takasta kiinni. Lohtari ja Hagner epäonnistuivat stopillaan, ja jäivät selvästi jälkeen.

 

 

Arto Ihamäki ei sen sijaan onnistunut stopissaan aivan yhtä hyvin kuin Kivekäs. Hän oli tukevasti kärkikymmenikön tuntumassa kurvatessaan sisään, mutta sen jälkeen homma meni ns. reisille. Tikkarimies oli hukassa, ja näin päätyi Ihamäki noin sata metriä ruudustaan pitkäksi, ja sitten pakiteltiin. Ikuisuudelta tuntuneiden hetkien jälkeen ruutu vihdoin löytyi, ja näin pääsi varikkomiehet tankintäyttöön. Takkiin tuli tuntuvasti, ja sijoitus tippui roimasti. Lopulta kotiinviemisiksi Spasta tuli 20. sijoitus.

Kivekkään jahdatessa Takasta edelleen, oli myös taistelu nelossijasta kuumimmillaan. Hagner painoi Lohtarista ohi, ja miehet vaihtoivat vetovuoroa vähän väliä. Siitä huolimatta kaksikon vauhti ei päätä huimannut, ja Aleksi Elomaa napsi eroa kiinni aimo harppauksin. 

Teemu Toikka ja Antti Pihlaja väänsivät keskenään sijasta 7, kun Elomaa pääsi karkuun. Taaempana oli myös hyvä pakka sijasta 12. Kapinassa pääosallisina olivat Mikko Lindström, Jone Kaijanen sekä Simo Holm. Tässä järjestyksessä tultiin myös maaliin, mutta matkalle mahtui runsaasti hyvää kilvanajoa.

Kivekäs oli nyt ajanut Takasen kiinni. Ohituspaikkaa ei kuitenkaan tuntunut löytyvän, osittain varmasti myös siksi koska Coanda-kuljettaja ei sitä kovin aktiivisesti etsinytkään. Elomaa sen sijaan oli viimeiselle kierrokselle tultaessa ajanut Hagnerin ja Lohtarin kiinni, mutta matka uhkasi loppua kesken.

Viimeisessä mutkassa hän onnistui syöksymään Lohtarin sisäpuolelle, ja myös onnistui autonsa siellä pitämään. Lohtari sai kuitenkin hetkellisesti paremmat vauhdit, kunnes hyytyi maalisuoralle! Bensa pääsi loppumaan juuri ennen maalia, ja Elomaa pääsi kuittaamaan 5. sijan itselleen. Takaa kerkesivät vielä Toikka ja Pihlaja ohitse, kunnes lahtelainen viimein viivan ylitti. 8. sija ei varmasti ollut se, mitä Lohtari lähti Spasta hakemaan, mutta 4. sija loppupisteissä oli silti vahva suoritus. 

Podiumilla nähtiin kolme onnellista miestä: Tommi Hahka kilpailun voittajana katkaisi Kivekkään täydellisen sarjan, Joni Takanen puolestaan ylsi kauden parhaaseensa. Klaus Kivekäs oli kuitenkin maalissa kolmas, ja näin historian ensimmäinen simracingin Suomen mestari! Hänen kautensa oli murskaavan ylivoimainen, ja mestaruus olisi ilman tuplapisteitä varmistunut jo Monzassa. Hän on koko kauden esittänyt vahvaa ja tasaista vauhtia, asettaen kanssakilpailijoille selkeän tavoitteen ja haasteen, johon vastaaminen on ollut täyden työn takana. Klaus Kivekäs oli läpi kauden sarjan nopein kuljettaja, ja täten ehdottomasti mestaruutensa ansainnut.

 

Lopputulokset:

1. Tommi Hahka   20 kierrosta
2. Joni Takanen Glacier Racing +8.428
3. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport +8.792
4. Joni Hagner Glacier Racing +21.098
5. Aleksi Elomaa Raven SimRacing +22.765
6. Teemu Toikka Raven SimRacing +26.083
7. Antti Pihlaja   +26.458
8. Jari Lohtari Glacier Racing +29.034
9. Teemu Valkeejärvi Glacier Racing +35.259
10. Juha-Pekka Lammi CoRe Sim Racing +40.428

 

 

SM-sarjan loppupisteet

 
1. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport 524p
2. Tommi Hahka   442p
3. Joni Takanen Glacier Racing 408p
4. Jari Lohtari Glacier Racing 341p
5. Aleksi Elomaa Raven SimRacing 324p
6. Miika Haapanen Nitor Velox 315p
7. Joni Hagner Glacier Racing 273p
8. Teemu Toikka Raven SimRacing 272p
9. Riku Alatalo Glacier Racing 264p
10. Teemu Valkeejärvi Glacier Racing 245p

 

 

SM-sarja on nyt saatu siis päätökseen. Oli ilo huomata, että muutamista kontakteista ja tiukoista tilanteista huolimatta sarjan henki ja kuljettajien asenne säilyi hyvänä. Urheilijamaisuus ja kova, mutta rehti kilpailu olivat kauden mittaan SM-sarjan tavaramerkkejä. Taso oli odotetusti erittäin kova, ja kilpailut kautta linjan viihdyttäviä ja nautittavia. Monet kuljettajat myös kehittyivät kauden mittaan suurin harppauksin, ja sarja tarjosi varmasti jokaiselle jotakin. 

On aika siirtyä SM-sarjan osalta talvilevolle, lisää uutisia luvassa vuoden 2016 puolella. Herkkutarjonta ei jää kuitenkaan tähän, sillä heti Joulun jälkeen ajetaan yksi isoimmista ellei isoin Suomessa järjestetty simukilpailu, nimittäin Legends Cup suorana UrbanLAN-tapahtumasta! Paikalla on tuttuja kärkikuskeja sekä muutama kovan tason vieras, ja lähetystäkin on luvassa. Lisäinfoa tulee lähempänä, mutta jo nyt voidaan paljastaa että kyseessä on ison luokan tapahtuma, jota ei kannata missata. 

Myös Trellet.net järjestää talven aikana totuttuun tapaan kansallisen tason kilpailusarjat sekä ovaalille että ratapuolelle. Niistä lisätietoa alempana. Kannattaa tsekata, ja jos yhtään kilpaileminen kiinnostaa niin myös osallistua!

 

 

 

 

Jäikö kilpailu välistä? Haluatko nauttia Span tapahtumista uudelleen? Lähetys löytyy uusintana kätevästi alapuolelta!