Esittelyssä eSM-finalistit: Antti Pihlaja ja Teemu Toikka

22.7.2019 klo 18.00 - Ossian Puhakka

Yleisön suosikki ja GT-veteraani. Kaksi nimeä, jotka ovat tulleet katsojille tutuksi jo vuosien ajan. Toisesta on tullut melkeinpä meemi, jota "imartelevilla" iskulauseilla pyritään siivittämään kohti voittoa. Ei, hän ei ole ennakkosuosikki, mutta sitäkin kovempi taistelija. Entäs se ensimmäinen? No, rauhallisesta, kylmähermoisesta olemuksesta voisi päätellä yhtä, mutta totuus on toista. Ei se liekki sammunut ole, päinvastoin roihuaa ehkä kirkkaampana kuin koskaan...

 

#37 Antti Pihlaja

 
Inertia SimRacing
Ikä: 32 Vuotta
Kotipaikka: Tampere
iRating: 5416
Karsintasarjan 10.
 
Nopea, taitava, kokenut. Jo aikana ennen sim racingin eSM-sarjaa tunnettiin Antti Pihlaja erityisesti GT3-luokassa edellämainituin termein. Eikä syyttä, olihan tamperelaisella runsaasti näyttöjä taltuttaakseen epäilevät tuomaat. Ei sillä, eipä asiaa kiistettykään, kuten ei myöskään laajalti toitotettu. Mitään mestarin sädekehää tai Telluksen ulkopuoliseen alkuperään viittaavaa lahjakkuutta hän ei koskaan väläytellyt. Olipahan vain Antti, Tampereelta, joka ajoi virtuaalisia kilpa-autoja paremmin kuin useimmat muut.
 
Laajan kilpailukokemuksen sekä tiheän endurance-osanottonsa myötä Pihlaja oli vakiintunut nimi GT-kuskien keskuudessa. Onpa hänet nähty MM-tasolla asti - mustan raita tuli Glacier Racingin riveissä vuoden 2015 syksyllä, ja Antti olikin mukana legendaarisen suomalaistallin kokoonpanossa kautta aikain ensimmäisessä iRacingin GT-autojen MM-sarjassa. Sijoitukset jäivät odotettuja vaisummiksi, eikä autokunta koskaan päässy siihen lentoon mitä heiltä odotettiin. Siitä huolimatta saavutus on mainitsemisen arvoinen, olihan ensimmäinen karsintasarja äärimmäisen kova, eikä jatkoon pääsy missään nimessä itsestäänselvyys.
 
Kotimaassa hän nousi kuitenkin tietoisuuteen jo sitä ennen, erityisesti Trellet.netin ratasarjojen myötä.
 
Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että juurikin Trellet edusti kotimaisen sim racingin kärkeä aikana ennen Finnish Sim Racing Association ry:n perustamista, eikä taso nykyiselläkään ole mikään heikko. Esimerkiksi Season 11 GT3, joka ajettiin alkuvuodesta 2015 - siis ensimmäisen FiSRA:n ratasarjan kynnyksellä - oli niin osanottajamääriltään kuin nimilistaltaankin käytännössä SM-sarjan veroinen. Ja tuollaisessa seurassa ajoi Pihlaja toiseksi - häviten lopulta vain Tommi Hahkalle. Taakseen hän jätti sellaiset nimet kuten Jari Lohtari, Joni Hagner, Riku Alatalo, sekä Aleksi Uusi-Jaakkola - vain muutamia mainitakseni.
 
Entäs sitten eSM? No, Antti on ollut mukana finaaleissa kahdesti, ja ajanut ehjällä autolla yhteensä noin kierroksen. Kyllä. Vuonna 2017 hän osui Petteri Niemen kanssa yhteen heti lähdössä ja pyörähti muuriin. Menestymismahdollisuudet joukon takaosasta olivat toki muutenkin heikot, mutta törmäyksen myötä ne valuivat olemattomiin. Pihlaja kuitenkin körötteli maaliin sijalla 15, mutta iltapuhde oli kaikkea muuta kuin odotusten mukainen.
 
Seuraavana vuonna puolestaan ennakkoasetelmat olivat huomattavasti ruusuisemmat. Tamperelainen värvättiin Inertia SimRacingille, ja GTE-autot sopivat käteen huomattavasti paremmin. Tulostakin tuli. Karsintasarjan kahdeksas sija oli hyvä alku, ja kun lähdettiin aika-ajoihin, olivat Inertian menestyshaaveet kaikkein vahvimmin juurikin Pihlajan vantterilla harteilla. Tätä taustaa vasten ei voida 16. sijaa pitääkään muuna kuin karmeana pettymyksenä. Esifinaalissa jäi miehellä jyrkkä ja pitkä mäki kivuttavaksi, eikä monikaan odottanut että Circuit Gilles Villeneuven kapealla ja tarkalla radalla voisi kovinkaan suuria nousuja tehdä.
 
Taas kerran saivat epäilevät tuomaat kuitenkin kylmää vettä niskaansa.
 
Startissa 16. sija ei juurikaan kohonnut, vaikka taistelua mm. Kim Erikssonin kanssa käytiinkin kovasti heti avauskierroksella. Hetken aikaa näyttikin siltä, ettei tamperelainen tule kohoamaan kuin korkeintaan kymmenennen sijan tuntumaan, sillä sijoitukset kohenivat hitaasti. Jonossa oli vaikea tehdä suuria liikkeitä. Mutta, tässä kohtaa täytyy muistaa että endurance-ässä Pihlaja on kuin dieselmoottori; vaatii hetken käynnistyäkseen kunnolla, mutta sitten vääntöä löytyykin vaikka pienelle kylälle. Virheitä välttäen ja tasaisen tappavaa tahtia yllä pitäen oli maalissa sijoitus kuudes, ja lähtökohdat varsinaiseen finaaliin mitä mainioimmat.
 
Loput tiedämmekin.
 
Eau Rouge on tarpeeksi kova haaste GT-autoilla yksinkin. Rinta rinnan se vaatii lujaa yhteistyötä; tilaa pitää jättää ja runsaasti. Valtteri Alander ei sitä tehnyt, kuten ei myöskään Pihlaja. Tuloksena kolari, joka ei sen kummempia kertauksia kaipaa. Todettakoon vain, että Leppäsen Simon ilme oli tapahtumahetkellä näkemisen arvoinen...
 
Tämän vuoden finaaleihin lähtee kaikesta huolimatta virkistynyt kuljettaja. Vaikka formulat ovatkin kaikkea muuta kuin miehelle tuttuja, tuli karsintasarjasta korjattua nippu hyviä sijoituksia - Watkins Glenin viides tila näistä parhaimpana. Toki virheitäkin mahtui mukaan, mutta tässä tapauksessa se ehkäpä kertoo enemmän yrityksestä kuin puutteellisesta harjoittelusta. Huhut tallin sisältä kertovatkin virkistymisestä ja tietynlaisesta toisesta tulemisesta.
 
Kohonneen harjoitteluinnon ja hyvien tuloksien lisäksi on ajotyylissä on nyt sitä samaa raisuutta mitä aikaisemminkin - endurance-kuljettajien rauhallinen ja konservatiivinen stigma ei koskaan ole Pihlajaan täysin pätenyt. Mies on leppoisa radan ulkopuolella, mutta aivan eri peto ratissa. Sen ovat kanssakilpailijat kyllä kokeneet, vaikkei mistään piittaamattomasta hurjapäästä voidakaan puhua. Taistelut viedään kyllä loppuun asti, mutta se tehdään rehdisti ja muita kunnioittaen, siis perisuomalaiseen tyyliin. Mukaan on tarttunut toki GT-vuosien ja ovaalikokemuksen mukanaan tuomaa särmää, eikä Antti hirveästi taisteluissa arastele. Se ei puolestaan herkille siipiautoille välttämättä sovi. Ei siinä, viime vuonna juurikin varmuus ja tasaisuus toi esifinaalissa hyvän tuloksen.
 
Kokemuksensa ja nopeutensa puolesta Pihlaja voikin olla yllättävän korkealla. Radat ovat hänelle uutta Silverstonea lukuun ottamatta entuudestaan tuttuja, eikä kalustokaan liene tässä vaiheessa täysin vieras. Hidas syttyminen kilpailuvireeseen on toki yhden päivän finaalissa heikkous, mutta karsintakilpailuita on sentään tällä kertaa kaksi, samoin aika-ajoja. Heräämiseen on siis jätetty aikaa.
 
Siitä huolimatta en kuitenkaan jaksa uskoa, että kyseessä on aivan mitaleille tai kärkiviisikkoon oikeuttava resepti. Mukana on niin monta kuljettajaa jotka ovat osoittaneet Anttia parempia nopeusvaroja, ja joilla on laittaa pöytään se kovempi käsi. Sanoisinkin, että hän tulee olemaan mukana siinä kovassa mutta auttamatta hieman liian kauaksi jäävässä nipussa, joka taistelee n. sijojen 6-10 kohtalosta. Se ei ole missään nimessä häpeällinen tulos, muttei myöskään voitto tai mitali. Mutta jos tämä Antti Pihlaja nähtäisiin uudestaan GT-autojen ratissa, voisi tarina olla täysin toinen...
 

#9 Teemu Toikka

Simplex Racing
Ikä: 24 Vuotta
Kotipaikka: Iitti
iRating: 4787
Karsintasarjan 9.
 
"I support Fat Teemu #[numero]."
 
Lause, joka on nähty niin monessa chatissa ja kilpailuseurannassa, että tarkkojen laskelmien tekeminen lienee mahdotonta. Jo viime vuonna puhuimme Teemu Toikan suosiosta sekä kyvystä valloittaa suuren yleisön sydämet.
 
Vuosi eteenpäin, eikä asian laita juuri ole muuttunut. Edelleen ylittää Toikan kannatus sekä talli- että maarajat, mutta nyt on iittiläinen myös vastannut huutoon. Hän on toki aikaisemminkin pystynyt hyviin yksittäissuoritukseen, mutta kaikkein kirkkain menestys loisti poissaolollaan. Monesti oli Teemu ollut juuri siinä kynnyksellä astua harvojen ja valittujen huoneeseen, mutta viime hetkellä veti joku maton alta. Ei tänään.

Siksi 18. syyskuuta 2018 onkin päivämäärä, joka kannattaa painaa tämän kuljettajan kohdalla mieleen.

Trellet Formula Series on kovassa käynnissä, mukana kansallisen simuskenen kermaa aina Riku Alatalosta ja Joni Heikkisestä lähtien. Kyseessä on toinen kilpailuviikko, ja ratana huippuvauhdikas mutta myös kapea ja huippuvaikea Oulton Park. Ensimmäisessä lähdössä näimme dramaattisen kolarin Glacier-kuljettajien kesken, jonka myötä Jarno Sippola hoiti homman varmaan tyyliin kotiin. Todellinen tuhkimotarina oli kuitenkin vasta tulossa.

Vielä silloin Team Buschfink Racingiä edustanut Toikka ei nimittäin ensimmäiseen lähtöön päässyt mukaan, ja näin joutui lähtemään toiseen erään aivan joukon häntäpäästä - radalla, jolla ohittaminen oli kaikkea muuta kuin helppoa, eikä aikakaan hänen puolella ollut. 18 vajaa puolitoistaminuuttista kierrosta ei ole paljon, varsinkin kun pikkuformulat eivät juurikaan osumia kestä. Kyllä, Teemulla on kannattajansa, mutta edes he eivät osanneet hirveästi häneltä odottaa. Mies toki tunnetaan hyvänä taistelijana, mutta ei hänkään ihmeisiin pysty. Yleensä.

Nyt oli tarina kuitenkin toinen. Tämä nöyrä mutta tulisieluinen Kymen kasvatti osoitti nimittäin sellaista kilpailuälyä ja puhdasta vauhtia mitä häneltä on tuskin koskaan nähty. Esitys oli sellainen, mikä olisi kenen tahansa kohdalla herättänyt kiistatonta kunnioitusta ja kirvoittanut lähes raamatullisia viittauksia. Teemu Toikan kohdalla... No, kyseessä oli jotain ainutkertaista. Kuljettaja toisensa jälkeen joutui katselemaan avuttomana kun valko-oranssi formula suorastaan lensi heidän ohitseen, pystymättä tekemään mitään. Ei se yrityksen puutteesta kiinni jäänyt, mutta tänä päivänä, tuona muuten tuiki tavallisena tiistai-iltana oli tässä miehessä jotain vastustamattoman ylivoimaista - suorastaan yliluonnollista. Se on kilpailu, jota on turha lähteä kirjoittamaan uudelleen, sillä sanat eivät tee tuolle päivälle oikeutta. Ja jos ette ole sitä nähneet, tai vaikka olisittekin, niin jälkilähetys löytyy tästä.

Monesti sanotaan että matka on tärkeämpi kuin määränpää. Toikan kohdalla tämä saattaa pitää enemmän paikkansa kuin kenenkään muun finaalikuljettajista.

Hän ei koskaan ollut kuljettana se valovoimaisin tai lahjakkain. Vuosi vuodelta sai hän katkerana seurata vierestä, kun tulokas toisensa jälkeen paineli nokkimisjärjestyksessä edelle. Jonit Takanen ja Heikkinen, Valtteri Alander, Matti Kaidesoja, Santeri Kekkonen, Antti Terho, ja ketä näitä nyt olikaan. Ja kun muut huipputallien siipien suojassa jatkoivat suoraan kohti suuria näyttämöitä ja kirkkaita valoja, jäi Teemun kohtaloksi jatkaa omaa taisteluaan. Keskipakassa, ja aina suosittuna, muttei koskaan pääroolissa. Ei siinä, hänen sivuosansa oli olennainen osa jokaista tarinaa, mutta esiripun laskeuduttua lähti hän kotiin tyhjin käsin ja haikein mielin.

Heikompi kaveri olisi jo luovuttanut aikoja sitten. Ja niin olisi varmasti Teemukin, jos harrastuksen arvoa mitattaisiin pelkästään menestyksellä. Mutta... kilvanajaminen ja sim racing on niin paljon muutakin kuin tulosliuska ja palkintokaappi. Se on elämäntapa, jossa pääsee arjesta irti. Joka kerta kun kuljettaja painaa vihreää nappia ruudullaan ja siirtyy virtuaaliseen ohjaamoon, pääsee hänessä valloilleen jokin, jota siviilimaailmassa ei yksinkertaisesti voi toteuttaa. Toki Teemu on ajanut kartingia nuoruudessaan, mutta aikuisiällä on moottoriurheilu asia, joka on rajoitettu vain harvoille ja valituille.

Silti ne vaikeudet ja esteet joita Teemu on joutunut läpäisemään ovat sellaisia, joita vain mies itse voi käsittää. Jos kaveria vilistää ohi vasemmalta ja oikealta niin kehityskäyrässä kuin kilpailussakin, on se vaikea totuus niellä. Häviäminen ei ole kenellekään helppoa, ei varsinkaan jos kyseessä on niin tulisieluinen ja kilpailuhenkinen henkilö kuin hän. Vuosien vaikeudet, pettymykset, ja lähes käsittämätön epäonni yhdistettynä periksiantamattomaan mieleen ja laajaan osanottoon ovatkin auttaneet Toikan suosiota.

Eikä ihme, sillä jokainen rakastaa altavastaajaa. Oli kyseessä sitten valkokankaiden kovakallo Rocky Balboa tai sarjakuvien heikkohermo Aku Ankka, ovat he kiistatta sympaattisempia kuin vaikkapa Ivan Drago tai, herra paratkoon, Hannu Hanhi. Toisin kuin fiktiossa, on tosielämässä altavastaaja yleensä juurikin sitä, ja tuhkimotarinat ovat harvoja ja valittuja. Se kuitenkin tekee niistä harvoista voitoista sitäkin makoisampia. Lopussa kiitos seisoo.

Trellevoittoja on Teemulle sittemmin tullut kaksi lisää - formulakaudella Belle Islen kiperältä ja kaikkea muuta kuin kauniilta katuradalta, sekä vihdoinkin ovaalikaudella Charlottesta. Erityisesti jälkimmäistä odotettiin pitkään, vaikka kyseessä olikin upouusi road course, ja täten ei voidakaan puhtaasta ovaalivoitosta puhua.

Edelleen on Toikka myös huomattavan monipuolinen kuljettaja. Maarataovaaleilla hän edustaa yhdessä Petteri Kotovaaran kanssa kansallista kärkikaartia, ovaalilla on ehdottomasti kärkiviisikon tasoa, ja radallakin sujuu niin formulat kuin GT-autotkin. Kyseessä ei ehkä ole Aleksi Elomaan kaltainen alien, mutta silti harvinaislaatuinen yksilö.

Tästä kertoo omaa kieltään myös Pacific Majors -sarjan tulokset. Sarjassa ajetaan lähestulkoon kaikkea mahdollista kalenterivuoden ajan, ja lopulta kruunataan mestari yhteispisteillä. Kivenkovassa Euroopan divisioonassa sijoittui Teemu viime vuonna toiseksi, häviten mestaruuden erittäin niukalla piste-erolla ja yhden kilpailun vähemmän ajaneena. Se kertoo omaa kieltään siitä, minkä luokan kuljettajasta on kokonaisvaltaisesti kyse.

Kehitystä on siis tullut. "Puskavinkkien" (toim. huom. Buschfink = peippo) joukkoon siirryttyään alkoi Teemu saavuttamaan myös kansainvälisesti kovia suorituksia, ja on ollut mukana useissa endurance-kilpailuissa. Joukkueen sittemmin hajottua on hän löytänyt uuden kodin, kun savuavista raunioista kasattiin Simplex Racing. Hyvä tiimihenki ja vahva kaveriporukka on yksi tärkeimmistä elementeistä matkalla kohti menestystä, ja onkin ollut ilo seurata sen vaikutusta myös Toikkaan.

Valitettavasti hän on kuitenkin heidän ainut edustajansa eSM-finaalissa, ja täten harjoitusapu sekä säätötyö jääkin yhden miehen harteille. Se, yhdessä jo olemassaolevan altavastaajan asemansa kanssa, tulee tarkoittamaan sitä että menestysmahdollisuudet finaalissa ovat varsin rajalliset. Kärkikymmenikköön on kaikki mahdollisuudet, olihan mies vahvasti mukana keskipakassa jo karsintasarjassa. Mitaleille vaaditaan kuitenkin venymisen lisäksi myös muiden epäonnea - tai uutta Oulton Parkin ihmettä.

Siitä huolimatta tulee Fat Teemu olemaan jo pelkästään osanotollaan jälleen kerran finaalien piristysruiske - sympaattinen altavastaaja, jota ei voi kuin ihailla.