Simumakasiinin esittelyssä eSM-finalistit: Jonne Heikkinen, Kim Eriksson ja Teemu Toikka

16.7.2018 klo 12.30 - Simumakasiini

Vuoden odotetuin simutapahtuma, sim racing eSM-finaali on kolmen viikon päästä! Assembly Summer odottaa jo kuumeisesti nopeita tähtiään, mutta sitä ennen on kuitenkin hyvä vetää hieman happea ja tutustua, keistä tässä oikein on kyse. Karsintasarjan käännetyssä järjestyksessä mennään, joten ensimmäiset kaverit ovat niitä, joille se finaalipaikka meni tiukimmille. Ja mitä lähemmäksi H-hetkeä mennään, sitä kovemmaksi taso nousee. Mutta eipä taida turhia jätkiä tässä porukassa ollakaan. Heti alussa on mukana puolustavan suomenmestarin pikkuveli, viime vuoden pronssimitalisti, sekä yleisön ehdoton suosikki, tuo Iitin ikitaistelija.

 

 

 

#29 Jonne Heikkinen

 

 
Syntynyt 07.12.1999
Kotipaikka: Ii
Aloittanut: 2016
iRating (10.7.): 4670
Karsintasarjan 19.
 
Siunaus ja kirous. Näin voidaan luonnehtiä Jonne Heikkisen sukunimeä, ja sen tuomisia. Jonne on päässyt seuraamaan erittäin läheltä veljensä nousua aina Suomen mestaruuteen asti. Vuonna 2016 oli Joni Heikkinen yksi finalisteista, nimi kahdenkymmenen joukossa. 12 kuukautta eteenpäin häntä haastateltiin suoraan televisiolähetykseen. Ja ansaitusti. Mutta, se Jonista. Nyt puhutaan "siitä toisesta Heikkisestä."
 
Olet kilpakuljettajana juuri yhtä hyvä kuin viimeinen kilpailusi. Sanonta, jota papukaijan lailla ovat toimittajat toistaneet sukupolvesta toiseen. Ehkäpä siksi, että se on totta. Aikaisemmat saavutukset ja hyvät suoritukset jäävät helposti epäonnistumisten varjoon. Ja kun tämän kauden tuloskäyrää katsoo, niin syykin on hyvä. Kausi aukesi hienolla 13. sijalla Interlagosissa, jota seurasi sarja tasaisia tuloksia kahdenkymmenen kummallekin puolen. Sebringin 21. tila vaikean kilpailun jälkeen riitti finaalipaikan varmistamiseen - juuri ja juuri. Mutta enemmänkin olisi ollut saatavilla. 
 
Jonne Heikkinen, kuten veljensä, on harvinainen yhdistelmä puhdasta reaktioherkkyyttä ja linjatarkkuutta. Lahjakkuus kilpa-ajamiseen on niin ilmeistä, ettei sitä tarvitse erikseen mainita. Ja kuitenkin, sijoitukset ovat keskipakkaa. Ulkoapäin tarkasteltuna vaikuttaa siltä, että syypää löytyy harjoittelusta - tai sen puutteesta. Kyllä, Jonne on harvinaisen kyvykäs kilpa-autoilija. Mutta hän ei ainakaan nähtävästi ole vielä ottanut itsestään kaikkea irti. Tehnyt niitä uhrauksia, joita menestyminen huipulla vaatii. Raatanut päättymättömiä stinttejä, tuijottanut telemetriaa silmät ristissä, analysoinut jokaista mutkaa ja optimaalisia ajolinjoja. 
 
Toki "biitsiltä" Jonne tuskin on kilpailuihin saapunut. Se on ihan selvää. Mutta kauden edetessä läpi alkoi paistaa tietty tyytyväisyys. Ei mahdollisimman hyvin, ainoastaan riittävästi. Jonne on aktiivinen yhteisön jäsen, ja varsin innokas nuori mies. Menestyäkseen  hänen täytyy kuitenkin ottaa seuraava askel urallaan. Astua pois veljensä varjosta, ja rohkeasti haastaa ennen kaikkea itsensä. Tai jäädä ikuiseksi Ralfiksi.
 
 
 
 
 

#3 Kim Eriksson 

 

 
Syntynyt 01.11.1994
Kotipaikka: Åbo
Aloittanut: 2010
iRating (10.7.): 6142
Karsintasarjan 18.
 
Pitkään näytti siltä että Kim Eriksson seuraa tämän vuoden finaaleita katsomosta käsin. Vasta karsintasarjan viimeinen osakilpailu Sebringissä toi turkulaiselle helpotuksen. Kahdeksas sija sekä sen tuomat 24 pistettä riittivät kuin riittivätkin jatkoon vaivaisen 4 pisteen turvin, Juha-Pekka Lammin ollessa Erikssonin sijaiskärsijä.
 
Aika ajoin nähtiin häivähdyksiä siitä periksiantamattomasta taistelijasta, joka nopeudellaan sekä autonkäsittelytaidollaan on ansainnut niin yleisön kuin kanssakilpailijoidenkin ehdottoman kunnioituksen. Eikä siinä, osaahan Kim vieläkin autoa ajaa - se ollaan nähty miehen otteissa mm. Kaikkien Aikojen RalliSarjan sekä iRacingin virallisten sarjojen puolella.
 
Jotain on kuitenkin poissa. Otteista selkeästi puuttuu se viimeinen luotto. Puolustavan eSM-pronssimitalistin otteita leimasikin ennen kaikkea epävarmuus. Varikkohuhut sekä lyhyet keskustelutuokiot kertovatkin saman tarinan eri sanoilla - GTE-autot eivät yksinkertaisesti Erikssonille sovi. Se on sääli, ja myös hienoinen yllätys. Onhan monipuolisuus ollut aina yksi hänen suurimmista vahvuuksistaan.
 
Tämä vuosi ei tuo kuitenkaan kirkkaampaa mitalia. Ei, ellei mies nyt jostain taio hirmuvirettä elokuun alkuun mennessä. Eriksson on kuitenkin nuori kuljettaja, joka ei pienestä lannistu, joten yllätyksen mahdollisuus on aina olemassa. Tässä tapauksessa se tarkoittaisi kuitenkin kärkiviisikkoon venymistä. Sitä korkeammalle Black Star -kuljettajalla tuskin on asiaa.
 
 
 
 
 

#46 Teemu Toikka

 

 
Syntynyt 08.02.1995
Kotipaikka: Iitti
Aloittanut: 2011
iRating (10.7.): 3880
Karsintasarjan 17.
 
Tulokset harvoin kertovat koko totuuden. Se on totta. Teemu Toikan kohdalla se on erityisen totta. Iittiläiskuljettaja on jo vuosikausien ajan totuttu näkemään keskipakan hämmentäjänä. Yksinäisenä soturina, joka Don Quijoten tavoin lähtee peitsi tanassa ja vaihtelevin hevosin taisteluun tuulimyllyjä vastaan. Ja kuten de Cervantesin klassikkonovellissa, on myös Toikan urassa sekä tragedisia että koomisia piirteitä. Silti on hänessä jotain mysteeristä vetovoimaa, joka lumoaa seuraajat sekä joskus kanssakilpailijatkin puolelleen.
 
Tällaiset ominaisuudet omaavasta kuljettajasta tulee liian usein parodia. Oman itsensä karikatyyri, joka on mukana enemmän lisämausteena ja vähemmän vakavasti otettavana kilpailijana. Mutta siitä, kaikesta huolimatta, ei tässä tapauksessa ole kyse. Älköötten antako ulkomuodon (ja tilastojen) hämätä: Teemu Toikka on piinkova kilpailija.
 
Esimerkki yksi: Huhtikuun 15. päivä, Interlagos. Sim racing eSM 2018 -karsinta. Aika-ajoissa 23. sija kovassa seurassa oli jokseenkin tasapaksu suoritus. Auto numero 46 ei pettänyt odotuksia, mutta ei myöskään antanut syytä juhlaan. Finaalinkaan lähtöruutu ei ollut paljoa sitä parempi, mutta 18. sija antoi jo odotuksia paremmasta.
 
31 kierrosta myöhemmin oli Teemu Toikka maalissa sijalla 11. Kaikkensa antaneena. 
 
Juuri sellaiset suoritukset ovat sitä antia, mihin hän parhaimmillaan pystyy. Eikä taito rajoitu pelkästään koppiautoihin. Teemu on kokenut sekä ennen kaikkea äärimmäisen monipuolinen kilpailija, joka on varteenotettava haastaja lähdössä kuin lähdössä. Olipa kyseessä sitten Lotus 79 Detroitin syheröissä, ärjyvä NASCAR-peto Kentuckyn vauhtiovaalilla, tai vaikkapa siivetön Sprint Car mudan peittämällä stadionilla. Ja vaikka tulokset jäävätkin ajoittain laihanlaisiksi, ei siitä voida ainakaan yrityksen puutetta syyttää.
 
Ehkä juuri siksi lähetyksessä kuin lähetyksessä muistaa ainakin yksi katsoja mainita "I support Fat Teemu #46."