Odotus käy kuumeisena. Joensuun SM-viikko polkaistaan käyntiin ensi perjantaina, ja jo nyt on vaikea pidätellä innostustaan. Digitaalisen Rallicrossin suomenmestaruus ratkotaan siis Pohjois-Karjalan maisemissa, lauantai-iltana ja vieläpä parhaaseen katseluaikaan Yle TV2:lta sekä Yle Areenasta. Mutta ennen kuin siirrymme ennakkotunnelmiin - ja itse asiassa jo ennen kuin simukaravaani vaihtaa farkut verkkarihousuun - on aika tutustua näihin rattihirmuihin.
Sitä ennen on kuitenkin hyvä muistuttaa, ettei näin hieno tapahtuma olisi yksinkertaisesti mahdollista ilman Autourheilun Kansallisen Keskusliiton AKK:n suopeaa katselmusta meidän lajiamme kohtaan. On hienoa olla osa kansallista moottoriurheiluperhettä, ja näin saada mahdollisuus näyttää koko kansalle, mistä Digitaalisessa Autourheilussa oikein on kyse. Kiitokset siis myös kattojärjestön suuntaan - ilman teitä asiat olisivat hyvin paljon vaikeampia.
Keskitymme ennakoissa pääasiassa kuljettajien rallicross-saavutuksiin, mutta sivuamme myös muuta mainittavaa taustaa ja historiaa mikäli sellaista ilmenee. Jokaisesta kuljettajasta on ilmoitettu perustietojen lisäksi myös iRating - vahvuusluku, joka mittaa kuljettajan taitotasoa. Mitä korkeampi luku, sitä paremmin kuljettaja on menestynyt iRacingin virallisissa kilpailulähdöissä.
Kuljettajaesittelyitä tulee kaikkiaan neljän artikkelin verran, ja etenemisjärjestys on karsintasarjan mukainen. Ensimmäiset kaksi artikkelia käsittelevät kolmea kuljettajaa (karsintasarjan sijat 3-8.), seuraava kärkikaksikkoa, ja viimeisessä käymme läpi MM-sarjan sinivalkoiset sankarimme.
Antoisia lukuhetkiä!
#46 Teemu Toikka
SIMMSA Esports
Ikä: 24 Vuotta
Kotipaikka: Iitti
iRating: 3291
Karsintasarjan 8.
Teemu Toikka lähtee finaaliin selkeänä altavastaajana. Kuulostaako tutulta? Jos olet aktiivinen lajin seuraaja tai aikaisemmin tutustunut kuljettajaesittelyihimme, on vastaus todennäköisesti kyllä. Sen sijaan uusille lukijoillemme on hyvä tehdä selväksi heti alkuun, mistä oikein on kyse.
Tämä iittiläiskuljettaja on ollut mukana kilpailuissa jo vuosia. Silloin kun livefinaalit, areenat, ja TV-näkyvyys olivat vain pilke harrastajien silmäkulmassa, on Teemu Toikka kiertänyt virtuaalisia ratoja. Välillä yksin, välillä tallikavereidensa kanssa. Olipa talli sitten alkutaipaleelta tutuksi tullut Raven Simracing, jo kuopattu Team Buschfink Racing, tai sen raunoilta rakennettu SIMMSA Esports niin meno on taatusti yritteliästä. Ja juuri tällä yritteliäisyydellään sekä aktiivisuudellaan on hän herättänyt paitsi kilpakumppaneiden kunnioituksen, myös fanien vilpittömän mielenkiinnon.
Teemu Toikka saattaa ollakin tällä hetkellä Suomen suosituin sim racing -kuljettaja. Tai ainakin pidetyin. Mies ei juuri itse pyri suosiotaan millään mediatempuilla tai nuoleskelulla rakentamaan. Ja ehkä juuri se onkin hänen salaisuutensa. Mutta kolikolla on myös toinen puoli: Toikka on kuljettajana yksinkertaisesti viihdyttävä. Hän harvoin lähtee kilpailuun eturivistä, tuskin koskaan on hänen nimensä ennakkosuosikkien joukossa, mutta kerta toisensa jälkeen löytyy iittiläinen varsin kovasta seurasta. Ja yleensä se tarkoittaa myös sitä, että taakse on jäänyt myös niitä ennakkoon kovempia nimiä. Loppusyksystä ajettu kolmen kilpailun karsintasarja ei ollut tähän poikkeus.
Vielä ennen viimeistä kilpailua näytti siltä, että miehen lukuisat fanit joutuisivat etsimään uuden suosikin Joensuuhun. Mutta niin vain onnistui Teemu viime hetkellä tekemään juuri siihen viimeiseen finaalipaikkaan tarvittavan suorituksen. Ilo ei ollut yksin hänen; niin katsojat kuin myös suurin osa kanssakilpailijoista oli vilpittömästi onnellinen koko kansan altavastaajan puolesta.
Armopaloja ei lajissamme jaeta eikä suosio takaa menestystä. Valitettava totuus on se, ettei Toikka finaalissa tule kärkisijoituksista taistelemaan - rajansa ihmeteoillakin. On kuitenkin muistettava että kilpailuita ei ajeta paperilla, vaan ne ajetaan radalla. Vuosien kokemus ja monipuolinen kilpailutausta ovat koulineet Toikasta kivenkovan kilpailijan. Taitoa löytyy kyllä, kilpailuälyä enemmän kuin useilla muilla, ja vaikka äärimmäinen nopeus ei olekaan koskaan ollut Teemun vahvin puoli, on hän hyvin todennäköisesti juuri se kuljettaja joka löytää itsensä savun hälvettyä ja moottoreiden sammuttua hyvältä sijoitukselta. Yrityksen puutteesta se ei ainakaan jää kiinni.
#8 Joona Karimaa
Raijin Racing
Ikä: 32 Vuotta
Kotipaikka: Fiskars
iRating: 3087
Karsintasarjan 6.*
*Jaettu sijoitus Jarno Sippolan kanssa.
Tuntematon suuruus. Suurin osa edes aktiiviharrastajista tietää hänet korkeintaan nimeltä. Siitäkin huolimatta, että Joona Karimaa on omalta osaltaan kartuttanut härmäläisten hurjaa rattimainetta jo vuosien ajan.
On oikeastaan vaikea kuvitella että kenelläkään olisi Fiskarsin kaltaisessa maailmankolkassa kiire. Pääkatua reunustavat söpöt pikkuputiikit ja ylväinä puistossa kohoavat tammet tuovat kylälle rauhallisen ja jopa romanttisen vivahteen. Se sijaitsee mukaansa nimetyn joen varrella, hieman kaukan kaikesta ja kuitenkin silti säädyllisen ajomatkan päässä maamme pääkaupungista. Se on paikka, jonka moni tuntee lähinnä tuotemerkkinä - nimeä kantavat työkalut lienevätkin yleisempiä kuin ne, jotka tuolla ovat oikeasti käyneet.
Ja kuitenkin tuohon idylliseen maailmankolkkaankin ovat rallikärpäset eksyneet. Oli kyseessä sitten Karimaa itse tai jo toista vuotta Rengas Turku 24h -tapahtumassa nähty RallyeRyhmä Fiskarsin talli, on ruukilla selkeästi kytemässä pienoista moottorikuumetta. Ei sillä että me siitä ainakaan pahastuisimme. Ja tuskinpa kyläläisetkään, sillä tämä laji tuskin poikii naapureilta yhtä herkästi meluvalituksia...
No, se siitä. Asiaan. Karimaa on siis pitkän linjan simuharrastaja, mutta suurelle yleisölle vielä tuntematon nimi. Syystäkin, sillä SM-sarjassa ei Joonan nimeä olla juuri nähty, vaan mies on keskittynyt muihin turneisiin ja onkin ehkäpä parhaiten noussut esiin rallipuolelta. Siellä on meno maittanut ja ajoittain ollaankin nähty ajosuorituksia, joita hädin tuskin edes paatunut lajin seuraava on uskoa todeksi. Myös ovaalipuoli tuntuu maittavan, ja Karimaan nimi onkin monelle noussut esiin
Trellet.netin tarjoamien sarjojen myötä.
Ratapuolella on painotus tuntunut olevan kestävyysajoissa. Raijin Racingin joukkue on ajanut mm. maineikasta Virtual Endurance Championship (VEC) -sarjaa korkeimmassa divisioonassa asti, eivätkä iRacingin virallisetkaan kilpailut ole aivan vieraiksi jääneet. Mistään himohinkkajasta ei kuitenkaan ole kyse, vaan enemmän satunnaisia kilpailuita mielenkiintoisilla autoilla ja radoilla - se tuntuu olevan Karimaan agenda.
Miten sitten Joensuussa? No, se on hyvä kysymys. Karsinnoissa esitykset olivat rallimiehille ominaiseen tapaan varsin lupaavia. Aivan kärkivauhtiin ei Fiskarsin kasvatti yltänyt, mutta sijoitus olisi ilman feature- eli finaalierän epäonnea voinut olla pisteissä korkeampikin. Karimaa tulee tuskin mitaleista taistelemaan, mutta finaalipaikka on jo itsessään hänelle hieno saavutus. Ehkä jatkossa ei tarvitse enää puhua tuntemattomasta suuruudesta, ja toivottavasti rallipoluilla meno maittaa entiseen tapaan!
#95 Jarno Sippola
Off Track Racing
Ikä: 41 Vuotta
Kotipaikka: Vaasa
iRating: 2409
Karsintasarjan 6.*
*Jaettu sijoitus Joona Karimaan kanssa.
Ja sitten rehellisesti käsi pystyyn: Kuka odotti tätä ennen karsintasarjan alkua? Totta, vaasalainen on ollut kovassa vauhdissa formuloilla, siitä osoituksena paitsi kansallisten sarjojen näytöt niin myös kahdeksas sija Digitaalisen Autourheilun SM-finaaleista Jyväskylästä. Paviljongin yleisö (ja ulkona vellonut rallikansa) saivat todistaa hienoa esitystä, eikä sijoitus kärkikymmenikössä ole todellakaan sivuuttamisen arvoinen noteeraus.
Siltikin... formula on täysin eri laji kuin rallicross.
Jo parin vuoden ajan on Jarno Sippolasta kohistu. Ensin kuiskutellen, mutta menestyksekkään kilpailun seuratessa toistaan ovat äänet muuttuneet varmemmiksi ja voimakkaammiksi. Off Track Racingistä on Sippola saanut itselleen loistavan kasvualustan, eikä ikäkään tunnu miehen otteissa painavan. Siinä oppia kaikille, jotka ovat omasta mielestään "liian vanhoja" aloittamaan. Eikä hän ole edes finaalin seniori...
Ehkäpä parhaiten elämänkokemuksena huomaa otteista poissaolollaan loistavat hätiköinti ja raivoaminen. Tilalla on määrätietoiset linjat, oman vauhdin tarkka tietämys ja siinä pysyminen, sekä jopa huipputasolla harvinaisen vakaa tulostaso. Mistään yivoimaisista kierrosajoista tai häikäisevistä yksittäissuorituksista ei voida puhua, mutta tasaisuus auttaa jo pitkälle. Varsinkin, kun se vakaan vauhdin taulukkokin on kalibroitu melko messeviin lukemiin. Siitä saatiin osoitus tässäkin karsintasarjassa - kaksi kertaa yhdeksäs ja kerran kuudes. Kun moni ennakkoveikkailuissa nopeampi kuski sortui kolarointeihin tai roiski oma-aloitteisesti itsensä pois finaalista, oli Jarno useasti paikalla korjaamassa hedelmät.
Kuten aikaisemminkin on mainittu, ei nopeusvaroja auta kuitenkaan aliarvioida. Sippola on voittanut urallaan useita kovatasoisia kilpailuita, ja vaikka suoraan iRatingistä sitä ei näekään, on kyseessä kova kaveri sekä asvaltilla että myös sen ulkopuolella. Varsin vakuuttavaa on myös se, kuinka nopeasti vaasalainen on sopeutunut täysin erilaiseen elementtiin. Moni kovakin ratakettu on jäänyt nuolemaan näppejään soralle siirryttäessä, ja esimerkkejä huippuluokan kuljettajien lajinvaihdon vaikeuksista löytyy jos nyt ei romaanin, niin ainakin novellin verran. Jokainen noista nimistä puolestaan nostaa Sippolan osakkeita entisestään - ja syystäkin. Eikä meno varmasti tähän jää, mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät. Kyseessä on nimittäin paitsi tasainen ja varma kuljettaja, myös varsin sinnikäs harjoittelija. Ilman sinnikästä treeniä ei kovinkaan kuljettaja tule pärjäämään - ei varsinkaan nyt, kun panokset ovat ehkä kovemmat kuin koskaan.
Kaikesta harjoittelusta huolimatta on Sippola kuitenkin auttamatta liikaa kärkikaartia perässä. Aivan nopeimpiin aikoihin hän ei ole kuunaan yltänyt, ja ellei mies nyt kaiva jostain talven aikana käsittämätöntä virettä päälle niin ei nimeä tulla myöskään nyt näkemään tuloslistan kärkipäässä. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että moni on ollut hänen suhteen aikaisemminkin väärässä. Varsinkin, kun paikalla on monia nuoria sällejä ja jopa livefinaalien ensikertalaisia, jotka joutuvat saman tien kameroiden ja valojen ristituleen. Se, jos jokin, syö sen aivan parhaan terän keskittymisestä. Silloin myös punnitaan puntit ja sen kuuluisan kantin kestävyys. Ja kuten vanha sanonta tietää kertoa; Vaasan veri ei vapise...