Marko Tolvanen
(25. sija)
Road America olikin itselleni uusi rata, joten ensiksi piti saada jonkinlainen näkemys radasta ja about ymmärtää miten rata pitää ajaa. Mukavalta radalta tuntuu Laguna Secan jälkeen.
Keskiviikon harjoituskisassa tuli ajettua oma paras, joka oli 02:00.5 ja sadasosia päälle radan pidon ollessa 100%. Vaikka osallistujia oli vähän, niin selkeästi huomasin, että muut ajavat vähintään sekunnin nopeammin.
Aika-ajoissa ei meinannut saada ensin millään aikaa, kun aina radalla oli jotain tapahtumaa. No, aika-ajo ei tainnut olla vielä puolivälissäkään loppupelissä, niin ajoin 02:00.8 ja olin siihen tyytyväinen, kun jäin vain kolme kymmenystä parhaastani pidon ollessa kuitenkin 97%. Tällä irtosi 31.lähtöruutu ja varmasti se mikä kuuluikin, koska nopeampaakaan en pääse.
Kilpailuun lähdin Laguna Secan tyyppisellä yhden pysähdyksen taktiikalla rengastaktiikan ollessa medium & medium. Sen verran bensaa tuntui kuluvan enemmän kuin Laguna secassa, että bensalle piti tehdä oma taktiikkansa. Päädyin siihen, että autossa on lähdössä 90l ja varikkostopilla pistetään 34l lisää. Jälkikäteen mietittynä olis ehkä ollut hieman nopeampi stoppi, kun alussa olisi ollut tankki täynnä ja semmoinen 24l lisää sitten stopilla. Sen verran hitaita tankkausmiehiä Peräpää Racingin varikkomiehet ovat:) Taidan antaa niille potkut.
Kilpailun startti onnisui hyvin ja auto lähti ruudusta kuten pitääkin, mutta sen verran ahdasta T1:een mentäessä on peräpäästä, että yritin vain pysyä erossa kylkikontakteista ja ajaa ensimmäiset 2 kierrosta mahdollisimman varmasti. Tämä onnistukin ja ensimmäisen kierroksen karusellin jälkeisen Mayheminkin onnistuin välttämään (tuurilla). Kokonaisuutena kisa meni ilman suurempia virheitä ja tasaista kyytiä ajelin lähdöstä loppuun. Loppusijoitus taisi olla 25. Eli pistetili avattu hyvinkin varmasti, jollei tuomariston postilaatikkoon ole tullut kymmeniä protesteja minua vastaan:)
Road Atlanta on - muistaakseni - tuttu rata ja jos oikein muistan, niin se on lyhyempi kuin Road America ja ahtaampi parista kohtaa, joten voip' tulla ahdasta ja sitten joutunee taas antamaan tietä kierroksella tai kahdella ohittaville. no, sen näkee sitten. Toimitus hiljenee.