Marko Tolvanen
(32. sija)
Kynä ja paperi esille ja kisaraportin kirjoitukseen. Laguna Seca on aina ollut sellainen semi-inhokki rata, joten enemmänkin ajatuksella, että ajetaan nyt tämä kisa väkisin läpi ja toivotaan, että seuraavat ovat itselle mukavampia kokemuksia.
Harjoituskisassa kokeilin rengastaktiikkaa Soft (12-13 kierrosta) ja Mediumilla loput 30 kierrosta. Tämä ei ollut toimiva, joten kisaan taktiikaksi Medium+Medium. Lisäksi harjoituskisasta jäi muutama tarve setupin säätämiseen sekä myös lähtöjen harjoittelua 21.2 olevaa kisaa silmällä pitäen.
Kisapäivänä otin harjoituskisan setup-ideat käytäntöön ja paransin vielä omaa parasta aikaani puolella sekunnilla 1:21.8:een, joten siltä osin luottavaisin mielin kisaan, että voin peräpäässä körötellä ja ehkä kisatakin. No, aika-ajoissa 0.8 sekuntia huonompi aika, jolla 30. ruutu. Toisaalta hyvä, koska takaa on turvallista lähteä. Ehkä.
Kisan lähtö onnistui loistavasti verrattuna harjoituskisaan, joten starttiharjoituksista oli selvästi hyötyä. Muutama nosto sitten itse kisasta. Ensimmäisellä kierroksella ajoin jarrutustilanteessa Korkiakosken Villen perään. Yritin väistää oikealle, mutta hieman se osui takakulmaan ja Ville pyörähti. Pahoittelut tästä. Samalla hajotin auton keulan (varsin heikkotekoinen keula näköjään) ja en tiedä oliko miten suuri vaikutus, mutta seuraavalla kierroksella kävin ulkoilemassa hiekalla oikein kunnolla ja jäin useamman sekunnin häntäpäästä. Köröttelin sitten kisan hännillä maisemia ihaillen ja miettien mikä on elämän tarkoitus, kunnes suht pian alkoikin tien antaminen kierroksella ohittaville ja sitä iloa riittikin sitten suurimman osan kilpailua. Osa kuskeista tuli hienosti ohi ja osa ei niin hienosti. No, päätin olla häiritsemättä kenenkään kisaa ja yritin antaa reilusti tilaa (välillä liikaakin), jotta en sotke vahingossakaan muiden kisaa. Viha-rakkaus suhteesta huolimatta - tai siitä johtuen - päätin körötellä Laguna Secan läpi ja saapahan siinä ainakin autosta jonkin verran ajokokemusta lisää.
Laguna secan jätän hyvillä mielin taakse (enkä sinne koskaan palaa) ja tuolla autolla ja automäärällä rata ei ole mieluisa kokemus. No, jospa seuraava kisa olisi kokemuksena parempi ja pääsisi häntäpään kanssa ajamaan kisaakin:)