Kisaraportit
2020 / iRacing -
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Mika Pihlajikko
(8. sija)
Osakilpailu siirtyi viikolla iRacing päivitysten johdosta, joten oli viikko aikaa lisätreenille. Päivitykset muuttivat auton ajettavuutta enemmän realistisempaa suuntaan. Aikaisemmalla asetuksella ajoin 2.04 alkuisia aikoja ja päivityksen jälkeen 2.06 oli tarkan ajon takana. Torstaina iRacing teki jälleen päivityksen, joka muutti asetusta. Vähän oli odottava fiilis, että miten auto muuttuu. Torstain treeni kisasta jäi kuitenkin hyvä tunne. Perjantaina vatsassa oli perhosia. Laskin kierrosmäärät, mitä on tullut neljän viikon aikana Suzukaa pyörittyä, 878 kierrosta ennen kisaa. Kisan jälkeen yli 900 kierrosta. Se on paljon, suuri menestys tosin antaa vielä odottaa itseään!
Aika-ajossa onnistuin kolmella kierroksella hyvin. Parit ajovirheet jokaisella kierroksella rokottivat aikaa 30-50 kymmenystä mutta kaikki, jotka edelle menivät ovat minua nopeampia kuskeja pitkillä vedoillakin. Siksi aika-ajon sijoitukseni kahdeksas oli hyvä.
Lähtö 1 onnistui nappiin, nousin sijalle seitsemän ekan kierroksen jälkeen T1:ssä edellä menevän tehdessä jarruvirheen, jota seurasin lähes yhtä kauas radan ulkopuolelle mutta sain paremman exitin. Kärki kuusikko karkasi horisonttiin. Yritin pysyä peesissä mutta heti alkoi ajovirheet ilmaantua ajamiseen yli-yritämisestä. Rauhoitin ajoa, perässä tulevat ajoivat saavuttamani eron kiinni. Sitten pääsuoralle tultaessa tein virheen ja kilpakumppani pääsi ajamaan rinnalle ja ohi. Pääsuoran päähän tultaessa hän oli edellä, spotteri huusi kuulokkeisiin "clear left", joten pidin ajolinjani. Samalla kaveri käänsi sisään ja osuin hänen oikeaan takakulmaan. Karvaturria tuli huudettua nimeltä, ei auttanut, putosin sijalle 9. Auto sai kolhuja iskussa ja kääntyminen oli hivenen huonoa. Spinnaus muutama kierros ennen ruutulippua pudotti sijan 10:ksi. Ruutulipulla maalissa P. 10.
Lähtö 2. Paikkani ruudussa oli kahdeksas, olin ajanut kahdeksanneksi nopeimman ajan lähdössä 1. Startti meni nappiin ja nousin sijalle seitsemän. S-kurvi osuudella takana tulija anteli pusuja perään ja S-kurvien jälkeisessä vasurissa kaveri pääsi kuittaamaan ohi oman ajolinjan mennessä pitkäksi. Otin maltilla ekat kierrokset. Takana tulija roikkui alle 1 sek päässä. Hiki alkoi virtaamaan pitkin selkää. Pari nopeampaa kierrosta alle vähän riskillä, ero kasvoi taakse ollen 2.7 sek. YES! Eroni eteenpäin kasvoi tasaiseen tahtiin vähintään 2-kymmenyksen lisäyksin per kierros. Eli sinne ei ollut asiaa ilman isompaa riskinottoa. Tyydyin tilanteeseeni ja keskityin ajamaan tasaista kierrosaikaa ilman isoja riskejä. Ero taakse kasvoi ollen yli 5 sek ja eteen saman verran. Sitten kärjessä tapahtui. Kärjessä kilpakumppanilta lähti auto liukuun kantilta, pyörähti ja sai osuman takakulmaan toiselta kuskilta. Kisafiilis muutui heti kuin salaman iskusta nähdessäni auton 3 sek päässä itsestäni. Kaveri on nopea mutta auto vaurioitunut, jospa kokeiltaisiin nousta yhdellä sijalla. Sain eroa kurottua kiinni sen ollessa 1-1,5 sek. Siihen se jumittui ruutulipulle saakka. Lähtö 2 sijoitus P. 8.
Tasaisempi kisapäivä takana kuin kauden aloitus. Jäi hyvä fiilis, tosin lähtö 1 kolarin olisi voinut välttää ottamalla varman päälle ja jättää enemmän tilaa spotterin infosta huolimatta. Takaa oli kuitenkin painetta niskassa, kaveri roikkui takana iskuetäisyydellä. Ne on näitä jos-jos asioita.
Seuraava kisa ajetaan Laguna Secan radalla ameriikassa. Sinne treenikierrokset jää vähiin muiden menojen johdosta. Otetaan siellä iisisiti ja ajetaan varmat pisteet kotiin.
Hyvää Joulua ja voimannuttavaa Uutta Vuotta 2021.
Ville Pitkänen
(9. sija)
Rookie-kauteni PRCF Esportsin parissa on alkanut lempiradoillani, viime kuussa Spa ja nyt toinen lempparini Suzuka.
Lähdin kauden toiseen kisaan positiivisin mielin, sillä viimeviikkoinen kisaakin siirtänyt iRacing-päivitys muutti olennaisesti kisakaluston käyttäymistä, omasta mielestäni positiivisempaan suuntaan. Siihen asti cuppipossun ajaminen oli ollut koko ajan veitsen terällä keikkumista ja tunne oli sellainen, että auto yritti koko ajan tappaa kuljettajansa. Tuoreen päivityksen jälkeen auton käyttäytyminen muuttui kertaheitolla rauhallisemmaksi ja sopii nyt ainakin omaan ajotyyliini paremmin. Viikon harjoittelun jälkeen mutkiin uskaltaa jo vähän pusertaa ja kierrosajat ovat alkaneet tasoittua. Kisan kannalta se tietää hyvää, nyt voi keskittyä enemmän itse kisaamiseen eikä pelkästään auton pitämiseen hallinnassa.
Harkkakisoihin verrattuna jännitys oli nyt aivan eri levelillä. Aika-ajoissa tarkoituksena oli ajaa ensin rauhassa yksi kierros pohjille ja sitten kahdella seuraavalla kierroksella yrittää hieman kiristää vauhtia. Tasainen suorittaminen on kuitenkin tuottanut minulle haasteita, yleensä aina jossain välissä rengas putoaa radan ulkopuolelle ja kierros menee siinä. Mutta ennakko-odotuksia uhmaten suunnitelmani onnistuikin ja jäin nopeimmalla kolmannella kierroksellani realistisesta parhaasta ajastani puolisen sekuntia ja päädyin 13. ruutuun. Helpotus oli suuri kun ruutulippu heilahti! Nappikierroksella en olisi paria sijaa parempaan yltänyt, joten ihan tyytyväinen saa aika-ajoihin olla.
Tiesin, että kisoissa olisi tarkalla ajamisella mahdollista kuitata muutama sija, varsinkin jos edellä olevat hölmöilevät hieman. Tavoitteena oli pysyä valkoisten viivojen välissä ja päästä kympin sakkiin. Tärkeintä olisi pitää omat hermot kurissa.
Ensimmäinen lähtö hikoilevin käsin. Olin sisälinjalla ja lähtökiihdytys onnistui hyvin. Pääsin ekan mutkan jarrutukseen mennessä kahden auton ohi. Ulostulossa jätin kuitenkin Jukka O:lle vähän liikaa tilaa ja hän pääsi taas edelleni s-mutkiin tultaessa. Muutama ensimmäinen kierros meni hyvin, ajoin Jukan perässä sijalla 12 ja huomasin olevani hieman nopeampi. En kuitenkaan päässyt ohitusetäisyydelle, mutta aikaahan on. Kierroksella neljä Dunlop-mutkan pompuissa perä lähti kuitenkin irti ja ajauduin vastaheitosta nurmikolle, pudoten viimeiseksi. Auto pysyi onneksi poissa kaiteista ja pääsin jatkamaan takaa-ajoa ehjällä autolla itselleni kiroillen. Kierroksella 7 sain häntäpään kiinni neulansilmässä, jonne saavuinkin juuri sopivasti todistamaan Victorin tyylipuhdasta syöksypommitusta, jonka seurauksena kolme autoa liukui nipussa ulos. Kiitin, kumarsin ja kuittasin kaikki kerralla. Pääsin saman tien hyvin Matti N:n imuun, jolla ei auto näyttänyt suorilla kulkevan. Casion shikaaniin tultaessa pääsin jarrutuksessa ohi ja sijalle 14. Ryhdyin ajamaan kiinni edellä meneviä, väliä oli viitisen sekuntia. Seuraavalla kierroksella 130R:n ulostulossa rengas kuitenkin putosi kanttarin reunalta, perä lähti irti ja sinkouduin n. 160 kmh nopeudella vasemmanpuoleiseen rengasvalliin. Kuin ihmeen kaupalla auto ei kärsinyt kuin peltivaurioita ja pääsin jatkamaan matkaa, taas omaa hölmöilyäni sadatellen. Muutama auto pääsi shikaanissa ohi, putosin sijalle 17. Degnerissä sain Jussi K:n kiinni ja neulansilmän jarrutuksessa hän veti leveäksi. Pääsin sisältä rinnalle, mutta 200R:ään tultaessa en kuitenkaan epähuomiossa jättänyt Jussille tarpeeksi tilaa ja antamani pusu aiheutti hänelle pyörähdyksen. Anteeksi! Jyrin vaaleanpunainen kotletti siinsi edessä ja lähdin ajamaan häntä takaa. Yliyrittäminen, jälleen kerran, kostautuikin heti shikaanin jarrutuksessa, jonka vedin nätisti pitkäksi ja poikittain. Onneksi takaa tullut Jyrki A. malttoi pysyä perässä ja lähdin taas tavoittamaan Jyriä n. 3 sekunnin päässä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä. Jyri hikoili tuskissaan kun autoni alkoi suurenemaan hänen peileissään nopeasti. Casiossa olin jo metrin tappituntumalla, mutta ulostulossa ei nopeus riittänyt ohitukseen. Lopputuloksena 16. sija, sekunnin kymmenys Jyrin perässä.
TLDR: Ensimmäinen lähtö meni mönkään kierroksella neljä Dunlop-mutkan spinnaukseen ja loppu olikin sitten yliyrittämistä. Toiseen lähtöön pitäisi ajamista rauhoittaa.
Toisessa lähdössä olin vasemmalla puolella, lähtöruutu 12. Ensimmäiseen mutkaan ajettiin letkassa, kunnes aivan minun edessäni Jukka O. kiilasi vasemmalla ajavan Janne K:n kylkeen ja pääsin kuin ihmeen kaupalla ehjin nahoin luikahtamaan spinnaavien autojen välistä. Sain kärkiletkan kiinni neulansilmässä, jonka ulostulossa edelläni Heikki M. pääsi Mika P:n rinnalle. Seurasin heidän menoaan rinta rinnan koko matkan Spooniin asti, jossa Heikki valuikin hieman leveäksi ja pääsin hänestä niukasti ohi. Tiesin Mikan olevan minua nopeampi, joten kiinnisaaminen tulisi olemaan haastavaa. Ja Heikkikin selvisi Spoonista ulos hyvin ja oli aivan tappituntumalla perässä. Nyt pitäisi ajaa varmasti ja ilman virheitä. Toinen kierros meni hyvin letkassa ajaen, Mika oli noin sekunnin edellä ja Heikki vajaan sekunnin perässä. Casioon tultaessa oletin että Heikki yrittäisi ohittaa, joten valitsin sisälinjan jarrutuksessa. Sen seurauksena Heikki kuitenkin vain pääsi lähemmäs ja Mika lipsui kauemmas. Pääsuoran jälkeen Heikki yritti ohitusta, mutta onnistuin saamaan ykkösmutkasta paremman ulostulon ja sain pidettyä hänet takana ässiin tultaessa. Tiesin että Mika pääsisi edellä karkuun, nyt oli vain ajettava rauhallisesti. Valitsemalla linjat hyvin Heikin voisi pitää takana ja jos onnistun syöttämään hänet takana odottaville nälkäisille susille, voin kasvattaa itselleni riittävän etumatkan. Kolmannella kierroksella Heikki sai taas paremman exitin Spoonista ja pääsi rinnalle 130R:ään tultaessa. Jarrutin sisäpuolella ajoissa, mutta pidin kuitenkin linjan ettei Heikki pääse aivan helpolla. Tämä näytti toimivan ja Heikin exit menikin vähän leveäksi. Casion jarrutukseen pääsin rinnalle ulkopuolelle ja jätin Heikille reippaasti tilaa sisäpuolelle. Yllättäen Heikki lukitsikin takajarrunsa ja ajatui oikean puolen nurmelle, jolloin omaksi ihmetykseksenikin ehdin ensimmäisenä ulos shikaanista. Victor oli aivan takapuskurissa kiinni, mutta arvelin pääseväni häntä karkuun, sillä hänen niskaansa hengittivät Jarmo V. ja Heikki. Sain seuraavalla kierroksella runsaan sekunnin kaulan ja kierroksella 5 alkoikin sitten takana sijoitukset vaihtua, minkä ansiosta sain kasvatettua etumatkaani lisää. Keskityin omaan ajamiseeni ja kolmikko takanani haaskasi aikaa omaan keskinäiseen kinasteluunsa. Heikki pääsi lopulta ohi Jarmosta ja Victorista, muttei ehtinyt enää saada minua kiinni ennen ruutulippua. Mika oli edelläni kahdeksas enkä häntä ajamalla olisi kiinni voinut saadakaan. Lopputuloksena erittäin riemukas 9. sija!
TLDR: Toisessa lähdössä onnistuin pitämään autoni valkoisten viivojen välissä, puolustamaan ensimmäisillä kierroksilla asemaani Heikin hyökkäyksiä vastaan ja syöttämään hänet takaa tuleville susille. Näin pääsin ajamaan karkuun ja puhtaalla ajolla kirkkaasti kympin sakissa maaliin!
Ensimmäinen lähtö meni piloille oman hölmöilyn takia, mutta toisessa lähdössä onnistuin ajamaan puhtaasti ja lopputulos oli niin hyvä kuin vain voi tässä vaiheessa kautta olla. iRacingin uusin päivitys näyttää sopivan minun hanskaani oikein hyvin ja nyt vain sitten treenaamaan että pääsen hieman lähemmäksi kärjen vauhtia. Laguna Secassa korkkiruuvi tuo soppaan oman mausteensa ja uskon että tammikuussa on odotettavissa tapahtumarikas kisa!
Jyrki Aalto
(15. sija)
Suzuka on kyllä tähänastisista radoista ehkä paras. Jotenkin tuohon kapeaan kahdeksikkoon on osunut vain hienoja mutkia ja ohituspaikkojakin on.
AA:ssa T1 pitkäksi, onneksi simulaattorissa ei vielä ole flat spotteja mukana. Seuraavilla kahdella kierroksella varmat, n. 0,5sek omaa parasta hitaammat. Ruudukko olikin yllättävän tiukka, neljä kuljettajaa 0,2sek sisällä.
1. lähdössä edestä lähteneen Korolaisen treeniongelmat näkyivät; nopeutta on, mutta rata ei ole tuttu ja pakassa ajaminen on hankalaa. Pääsin ohi 5 kierroksen jälkeen ja Ryhänen jäi seuraavaksi kyttäämään ohituspaikkaa. Helpoimmalla pääsisin, jos ajaisin molemmilta karkuun, mutta pudotin renkaan sisäpuolen nurmikolle varikon sisäänajon kohdalla. Spinni pysyi asvaltilla ja kaikki 5 takana tullutta pääsivät sujuvasti ohi. Loppustartti meni hermoiluksi; aina kun pääsin edessäajavan lähelle, lukitsin pyörän tai tein jonkun muun pikkuvirheen. Ilman ajovirhettä olisin ollut kaikkien viiden edellä ja rauhallisella takaa-ajolla olisi ollut hyvä mahdollisuus 2 sijaa korkeammalle. Jälkikäteen ei harmita. Tein sattumalta saman ajovirheen 2. startin lämmittelyssä ja silloin auto päätyi volttien kautta kaiteiden väärälle puolelle. Silloin tajusin kuinka hyvä tuuri kisassa kävi, varikolle hinatulla rusinalla ei olisi saanut pisteitä.
2. lähdössä näkyi nyt treeneissä käyminen ja se racecraft, joka kierros oli n. sekunnin sisään nakutettu ja pari taktisesti oikeaa ratkaisua näki nauhalta. Startti tuli ajettua kuin transsissa, Porsche on näpeissä ja huomion voi keskittää radan tapahtumiin. Ryhästä grillasin 5 kierrosta, kunnes tuli pieni jarrumoka ja pääsin rinnalle. Jätin kuitenkin Jyrille tilaa palata radalle, sillä veikkasin ettei hän vapaaehtoisesti päästä koko letkaa ohi. Nevala mahtui samasta kolosta ja tuli taakse hiillostamaan. Pari kierrosta sain pidettyä auton leveänä, mutta pikku moka pääsuoralle tarkoitti, että Matti sai keulan rinnalle. Ryhänen ajoi minua kiinni jo ilman taisteluakin, joten nostin aavistuksen kaasua, jotta Matti pääsi pois edestä ihannelinjalla. Sekin puoli sekuntia auttaisi minua lopussa. Jyri pääsi pari kierrosta ajamaan ihan perässä, mutta osui kanttarin kulmaan, menetti muutaman sekunnin spinnissä ja valitettavasti ei päästy loppuun asti katsomaan kuka on kingi. Lopussa Oja oli edellä kolhuisella autolla, mutta oli n. 0,5sek/kierros nopeampi. Takaa-ajossa tuli vähän punaista usvaa ja yksi sladi Degnerissä. Päätin samantien lopettaa hölmöilyn ja varmistella viimeisen kierroksen. Taktisesti täysin oikein ajettu kilpailu ja oma maksimitulos. Ilman virheitä koko startin aika olisi ollut 2-3sek parempi, mutta näin jos pääsee jatkossakin ajamaan, olen tyytyväinen. Datatreeniin panostetaan enemmän Lagunassa.