Kisaraportit 2020 / iRacing -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Janne Kiiskinen (9. sija)

Ensimmäinen kisa ja tavoitteena oli ehjänä maaliin pääsy ja kaikki pisteet mitä tulee on plussaa. Ensimmäisen lähdön 7. sija oli siis tuloksena reilusti yli odotusten, vaikka se tulikin toisaalta hieman muiden epäonnen takia. Alkupuoliskolla oli vaikeuksia tottua vallitsevan kelin heikohkoon pitoon, eikä oikein löytynyt parasta ajorytmiä ja siinä jotenkin jäädyin. Mehtänen saavutti jo kovaa vauhtia, mutta sain kuitenkin juonesta kiinni lopulta sen verran, että takaa tulija sortui virheeseen ja sain pidettyä sijoituksen loppuun asti.

Toisessa lähdössä hiillostin kovasti van Nunenia 8. sijasta ja mielestäni olin hieman nopeampi, eikä takanakaan ollut ketään ihan lähellä, mutta van Nunenin otettua edellä pienen sladin Pouhonissa jouduin hidastamaan rajusti ja lisäksi seuraavassa oikeassa yllätyin, kun jarrutus tuli niin aikaisin, että piti väistää radan ulkopuolelle. Siinä pääsi sitten takana tulleet 3 autoa ohi, joista kuitenkin ihan lopussa sain vielä yhden kuitattua. 11. maalissa, oikein jees sekin. 8. sijaan olisi ehkä ollut realistinen mahdollisuus kun olisi vain osannut ohittaa.

Ohittaminen ja oisen takapuskurissa kiinni ajo onkin sitten asiat joiden opetteluun pitää panostaa. Pitäisi myös tutkia uusista radoista ne parhaat ohituspaikat ja manööverit. Tasaväkisillä autoilla ei ole helppoa päästä ohi, ellei ole suurta vauhtieroa.

Jyri Ryhänen (23. sija)

Onnistunut aika-ajo, ajoin oman ennätykseni. P17. 1. lähdössä muutama harmittava ajovirhe, pöljäilin ihan liikaa. Hienoa vääntöä Jyrkin kanssa monta kierrosta. Paransin edelleen kierrosennätystäni kisan aikana, mutta 3 isoa spinniä/jarruvirhettä on liikaa. Lopussa kovaa taistelua sijasta 17. mutta epäonnistuin viimeisessä jarrutuksessa. P18.

2. lähdössä L1:sen Les Combesiin tultaessa takaa tullut tööttäsi kovaa minun auton saparoon, siitä spinni ja minuun törmännyt "viimeisteli työn" osumalla oikeaan takakinkkuun. Linkuttaen varikolle, pakolliset korjaukset ja takaisin radalle. Yllätyksekseni auton takaripustuksia ei korjattukaan varikolla, vaan possu oli täysin ajokelvoton suoralla nopeuden kasvaessa. Aiheutin vielä vaaratilanteen kärjelle, mitä harmittelen vieläkin. Onneksi ohittelijat pystyivät ilmiömäisiin väistöihin, eikä perseilyni radalla aiheuttanut kenellekään enempää ongelmia tai keskeytystä. Esc pohjaan ja pois kilpakumppanien tieltä -> DNF

Jarmo Leivo (3. sija)

Omana tavoitteena oli saada tasaisella vauhdilla hyvät pistesijat molemmista lähdöistä. Tiedossa oli, että oma vauhti riitä podiumille ilman muiden virheitä.

Eka lähtö oli jotenkin tahmeaa ja haparoivaa ajoa. Pieniä virheitä tuli liikaa ja vauhti oli siitä johtuen odotettua vaisumpaa. Pienellä tuurilla kuitenkin hyvät pisteet kuudennesta sijasta.

Toinen lähtö sujui oman ajon osalta paremmin ja vauhtia riitti ajoittain korkeammista sijoista taisteluun. Tuloksena kuitenkin jälleen kuudes sija, tällä kertaa tiukemman kisailun jälkeen.

Valitettavasti kilvanajo ei toisessa lähdössä aina ollut PRCF:n arvojen mukaista, joten katsoin järkeväksi jättää tapahtumista protestin.

Mika Pihlajikko (14. sija)

Kauden ensimmäinen kisa.
Aika-ajossa sija 8. Erä 1 lähtö meni omalta osalta hyvin. T1 jälkeen sija 5, joka vaihtui 6 sijaan nopeamman kiirehtiessä ohi. Sitten Keemelin päähän oma jarru virhe ja seinään. Mieli kiehu, pääsin jatkamaan tosin virheitä tuli matkan varrella lisää. Ruutulipulle P15.

Erä 2 lähtö paikka häntä päässä, ekan erän kolarin vuoksi auto ei vain kulkenut ja kierrosaika jäi kauas potentiaalisesta. Lähtö meni hyvin. Ohitin autoja ykx tellen kunnes jälleen Kemmelin päässä kolisi. Tällä kerralla vauhtia antoi kilpakumppani osuen vasempaan takakulmaan muuttaen kulkusuutaani vastaiseen suuntaan. Siitä joukon perälle, autossa ei isoja vaurioita, siitä sijat parani jälleen ollen ruutulipulla P15.

Odotus oli parempaan sijoitukseen. Omat virheet päällimmäisenä mielessä ja niistä eroon pääseminen. Kurvissa ei nopeus riitä, puskee tai taittuu sisään, jotain tarttis tehdä. Malttia jarruihin ja ohituksiin.
Taso on noussut sarjassa. Mikä oli huomattava parannus viime vuoteen nähden, lähdössä pahoja joukko kolareja T1 ei ollut kuten viime kaudella. Mikä huonoa, turhan paljon hyödytään inceistä, eli ajetaan pitkäksi ja saadaan hyvä ulostulo josta sitten hyödytään mm. ohittamalla seuraavaan jarruun tultaessa.

Jyrki Aalto (17. sija)

Kauden avauskilpailu jotenkin hermostutti ennen harjoitusten alkua. Nyt oli kuitenkin tullut käytyä jokaisessa treenissä säännöllisesti ja VRS-datat auttoivat 2 sekuntia. Ensimmäinen treeni kylmiltään oli 2:29 kun viime kausi päätettiin 2:28-tasolle. Treeneissä päästiin kolmannella viikolla 2:25, eli eteenpäin on menty.

Aika-ajossa kolme OK kierrosta, kahdella viimeisellä 2:27.4, vaikka viimeisessä shikaanissa auto kävi reilussa luisussa.

Ensimmäisessä startissa T1 tuli otettua liian varovasti, takana tuli kolari kun letka hidasti. Tätä vaan oli puoli vuotta odotettu, niin ei mennyt yhtä helposti kuin treeneissä. Lähdön jälkeen pääsin liimautumaan Ryhäsen perään ja kotlettia piti grillata kuusi kierrosta ennenkuin ensimmäinen ajovirhe tuli. T1:ssä pääsin sisältä rinnalle ja puoli metriä edelle. Eau Rougeen tultiin kaksi rinnan, mutta Ryhänen jäi taakse. Huono exit itselle tarkoitti sitä, että Les Combesiin oli tiukka paikka, mutta Jyri ei ottanut riskiä. Loppustartissa treenaus näkyi. Ajo oli helppoa ja rentoa ja pystyin ajamaan Ryhäseltä karkuun. M. Pihlajikkoa pääsin ahdistelemaan, mutta vauhti ei vaan lopussa riittänyt. 0 INC-pistettä oli mukava bonus.

Toisessa startissa Viitala ajoi rinnalla koko matkan Eau Rougessa ja vasta lopussa oli pakko jättäytyä pari metriä taakse. Aivan huikea fiilis kun huomasi taitojen kasvaneen ja auto pysyy näpeissä. Loppustartti tuli sitten kisailtua Viitalan, Hankosen, Pitkäsen ja molempien Pihlajikkojen kanssa. Niin kauan kuin herrat keskittyivät keskinäiseen kisaan, pysyin hyvin perässä. Lopussa järjestys vakiintui ja viimeisellä kierroksella tuli lipsautettua auto radalta ihan omasta virheestä, kolme sekuntia meni siinä hukkaan ja takaa-ajo oli ohi. Mutta taas auto ehjänä maaliin ilman slowdowneja. Molemmissa starteissa paras kierros 2:26.4, eli tasaisuus on löytynyt, nyt vaan lisää riskiä oikeissa paikoissa.