Kisaraportit Season 7: Pappa betalar - Amerikan malliin @ Road Atlanta Short Course

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Janne Pehkonen (2. sija)

Quali ihan ok siihen mitä vauhti riitti. Lähtö 1: Alussa kylmillä renkailla säätöö, jonka seurauksena tipuin muutaman sijan ja 4:s lopulta. Lähtö 2: T1-T3 välillä sattui omia ajovirheitä joista sai pari kuljettajaa (Anttonen, Mehtänen) kärsiä enemmän. Siinä andenaliinissa unohtui herrasmiessääntökin. Tapahtumat siinä T3:ssa painoi koko kisan ajan ja jälkeen. Ei maaliin tuleminen ykkösenä aiheuttanu voittofiilistä. 10 sek. penalty oli tuomariston ratkaisu. Ei olis haitannu vaikka olis tullu tuplasti lisää.

Mika Nykänen (3. sija)

Aika vähäisellä reenillä tuli lähdettyä kisaan. Edellisen kerran on tullut ajettua vähän enemmän Season 4:llä Audilla... Ajomäärään nähden pääsin harkoissa ihan hyvään vauhtiin mutta aika-ajo meni ihan vihkoon ja jäin omasta parhaasta pari sekuntia. Ruuhkaakin radalla tietysti oli mutta ei silläkään pysty tuota eroa selittää vaan tuli kai puristettua rattia liikaa... No, lähtöruutu ekaan kisaan 37. Taisin päästä jo sijalle 25 kunnes sitten kävin ihan omiin nimiin pariinkin kertaan leikkaamassa nurmikot ja kyntämässä hietikot. Kerran sitten vielä avustettunakin ulos niin sijoitus maalissa oli 33.

Toiseen starttiin sitten ruudusta 6 ja ensimmäisen kierroksen aikana pääsin nousemaan jo toiseksi. Heti toisen kierroksen alussa pääsin nousemaan kärkeen ja tämän jälkeen sainkin oman pienen tähtihetkeni ja sain ajella muutaman kierroksen kärjessä. Takana taistelivat sen verran kovasti, että sain enimmillään jo neljän sekunnin kaulan seuraavaan. Tiesin, että jossain vaiheessa takaa alkaa tulla nopeampia ohi ja yritinkin vain keskittyä välttämään virheitä. Kun lähdöstä oli ajettu noin puolet niin ensin sieltä tuli Pehkonen ja hetken päästä vielä Mikkola. En yrittänytkään estellä ohituksia millään lailla, koska tiesin etten pysty vauhdin puolesta taistelemaan mitenkään heitä vastaan. Kuin ihmeen kaupalla sain pidettyä paketin sen verran kasassa ja BMW:n ladulla, että olin maalissa kaikkien (ja eniten omaksi) yllätykseksi kolmas vaikka tiukille sekin meni, kun piti alkaa tuijottaa peiliä viimeisillä kierroksilla.

Toinen lähtö oli kyllä varsin onnistunut suoritus omalta osaltani. Vaikka eihän sitä kukaan kuitenkaan usko vaan luulette, että vaihdettiin Atte puikkoihin toiseen lähtöön... =D

Teemu Korhonen (6. sija)

Olipahan mayhemi. Ihan rehellisesti sanoen toivon vähän rauhallisempaa loppukautta :)

AA meni ihan ok, oli vaikeaa löytää sopivaa rakoa. Ajassa oli vielä jonkun verran löysää, mutta nopeimpaan Mazdaan jäi silti aika vähän eroa. Ihan tyytyväinen tulokseen.

Ykköslähtö lähti hyvin liikkeelle ja kipusin parhaimmillani P3. Kadotin rytmin jossain vaiheessa ja loppukisa oli vähän hankalampi, pari bemaria pääsi ohi ja niitä oli Mazdalla todella vaikea lähteä haastamaan. Luulin saavani cutti-rankun, koska tuli ajettua vähän huolimattomasti. Onneksi rajat eivät paukkuneet kuitenkaan liian tiuhaan, joten sijoituksena pysynee P5.

Kakkoslähdössä sain vähän tallikaverilta kontaktia T1:ssä ja pyörähdin keskelle rataa. Auto sai aika paljon osumaa ja tipuin porukasta. Sain kuitenkin ihan hyvän nousuvaihteen päälle ja parin pikkuäksidentin jälkeen sijoitus kuitenkin P6 lähtöruudusta P33(?).

Ja eikun Mustangilla kohti Suzukaa

Matias Vitikainen (8. sija)

Aika-ajossa ei kyllä löytynyt tilaa ajaa ja starttisijoitus oli huonompi kuin oletin. Bemmit meni kovaa suorilla, mutta Helmikkalan puolispinnin ansiosta pääsin 3-wideen t1:een josta nousin kärkeen ja loppukisa menikin sitten ajellessa ja kierroksella ohitettavia ennakoiden.

Tokaan kisaan perältä ja hankalaa oli. Tapahtumia oli tosi paljon, mutta niistä nyt sitten lopulta selvisin parilla täyspysähdykseen johtaneella tilanteella. Lopulta tuli otettua liikaa hiuksenohuita cutteja, joista rankkua ja sijoitus lie tippuu johonkin p10.

Seuraavaan kisaan sitten autoa valitsemaan..

Panu Artimo (19. sija)

Jäi vähän liian vähälle harjoittelu, mutta sen verran sain kierroksia alle että luottamus radalla suurinpiirtein pysymiseen oli kunnossa. Autoa ei tullut säädettyä ollenkaan muuta kuin renkaiden osalta, nyt jäi mysteeriksi olisiko sillä ollut sanottavammin merkitystä kun säätämistä Mazdassa ei juurikaan ole.

Aika ajoissa en heti päässyt liikkeelle, mutta sain sitten ajaa viimeisenä puhtaalla radalla, tosin kävin sitten sattuneesta syystä uudelleen varikolla ja sen jälkeen radalle paluu olikin sopivan välin etsimistä jatkuvasta autoletkasta. Ei yhtään oikeaa ehjää kierrosta joten sijoitus ekaan lähtöön 32 ja ilmeisesti hitain Mazda. Ongelmaksi muodostui myös se, että peli heitti minut gridille kun olin lataamassa kisabensasetuppia eikä ilmeisesti content managerin jostain asetuksesta johtuen päästänyt enää takasin pitille, edes pelistä poistuminen ei auttanut ja olin aina suoraan takaisin gridillä. Kisaan siis AA bensat tankissa. Heti lähdössä melkein kaikki takaa lähteneet Mustangit ja bemarit menivät jo lähtösuoralla ohitse, mutta sain muutaman sijan takaisin kolarointien ja takasuoran pituuden avulla. Muutaman kierroksen sain ajettua ilman virheitä, mutta ajettuani takasuoran shikaanin pitkäksi meni melkein kaikki ohittamani kuljetajat taas ohitse. Vauhti ei ollut muutenkaan kovin kummoista ja ajoinkin lähinnä tyhjä rata edessä ja aparaatteja ahdistelemassa mutkien jälkeen. Sitten toinen pyörähdys shikaanissa ja ne jotka eivät vielä olleet päässeet ohi, niin nyt viimeistään pääsivät. Siitä pitikin mennä suoraan kierros ennen loppua tankkaamaan, tuli sitten vahingossa tehtyä Ilkat, eli tankattua tankki täyteen vaikka tarkoitus oli tankata vain pari litraa. No eipä se sija olisi paljon kohentunut. Olin ekan lähdön viimeinen maaliinpäässyt. Lievästi jä harmittamaan miten huonolla peissillä ja epävarmasti ajoin.

Toinen lähtö ja paalupaikka, lipi kiihdytti mussella T1:ssä ohitse ja Mika Nykänen takasuoralla, toisella kierroksella pääsin Lipistä ohi, mutta Pasi taas ohitti minut shikaanin jälkeen. Pikkuhiljaa sen jälkeen moni muukin, lähinnä vikan shikaanin exitissä tai T1:ssä. Vielä pyörähdys shikaanissa ja tuntui että ei voi olla enää kovin montaa autoa takana. Ajoin kuitenkin lopussa 16 sijalla ja viimeisen kierroksen shikaanin koitin vielä ohitusta Sami Rantamäestä, mutta Fiat jarrutti minuakin myöhemmin ja tökkäsin Samia kylkeen pyörähtäen vielä itse ja neljä kuskia pääsi vielä ohitse. Lopulta sijoitus 19 ennen tallikaveri Ilkkaa, sehän on tietysti pääasia.

Muuten ei mennyt ollenkaan putkeen, oli molemmissa lähdöissä nopeus täysin kateissa ja siihen päälle vielä muutama ajovirhe niin tulos jäi laihaksi.

Ville Korkiakoski (23. sija)

Rata ja autot eivät tuntuneet minun käsissäni ryhtyvän sujuvaan yhteistyöhön, joten päätin ottaa heti ensimmäiseen kisaan väärällä puolella istuvien Mazdan alle. Reilut satakunta harjoituskierrosta harjoituskierrosta myöhemmin näytti että pystyn pitämään yllä tasaisen hidasta vauhtia. Nopeutta olisi parhaimmillaan puolisen sekuntia lisää, mutta kertaakaan auto ei pysynyt niin tarkassa kontrollissa koko kierrosta, kun radalla oli kallistuksia ja mäkiä vähän jokaiseen mutkaan tultaessa ja lähdettäessä.

Aika-ajoissa ruuhka sotki sen verran yrittämistä, että jäin omasta parhaasta reilusti ja lähtöpaikka oli 31, Mazdoista toiseksi viimeinen. 1 kisan lähtö oli kohtuullinen ja pääsin pari sijoitusta poimimaan hitaammin kiihdyttäneiltä, mutta seuraavat pari kierrosta noita sijoituksia meni takaisin huonoilla ajolinjoilla. Auto ei sitten tietenkään pysynyt käsissä ja yliyrittämisestä seurasi osumaa betoniin ja keskeytys kun ratti jäi vinoon, eikä toennut varikolla tai bootilla.

Toiseen lähtöön lähdin varikolta letkan perään. Käännetty lähtöjärjestys tuotti kisaan ruudukosta lähteneille siinä määrin ohjelmaa, että sijoitus alkoi nousta heti ulostulokierroksella. Asfaltin pintaan piirtyi kisan aikana abstraktia taidetta siinä määrin, että tasaisen hitaalla ajolla pystyi nousemaan ja kisaan mahtui muutama ihan radalla tapahtunut kamppailu sijoituksesta. Maalissa olin 23, vieläpä samalla kierroksella muiden kanssa.

Anssi Hyytiäinen (36. sija)

No ekassa kisassa ei tapahtunut oikein mitään, suhteelllisten yksinajelua, hitaalla Mussella ja joitakin sijanousuja kun jengi ajeli pihalle.

Tokassa jäin hriveän mayhemin uhriksi alussa, mutta silti onnistuin pusertamaan itseni taistelemaan neljännestä sijasta. Sitten tultiin Abartilla takakulmaan sen verran että auto rusahti kaiteeseen kiinni ja se oli siinä.

Oskari Selinheimo (37. sija)

aika moista sähläystä oli koko kisa, lähdöt olivat hyvät toisessa pääsin jopa p2 mut sit meni aina yliyrittämisen puolelle