Kisaraportit
Season 6: Niki Lauda Tribute -
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Ville Korkiakoski
(12. sija)
Aika haastava kisa ensimmäiseksi. Tavoitteeksi asetin vaatimattomasti maaliinpääsyn, kun tiesin radan ja auton aika vaativiksi. Laitoin sitten säätöihin aika paljon siipeä, että auto pysyy varmasti hanskassa ja sitten vauhti ei tietenkään ollut kovin kummoista. Noilla säädöillä harjoitukset ajaneena en uskaltanut lähteä enää juurikaan vähentämään siipeä, mistä tuloksena matalat huippunopeudet ja 17 lähtöruutu.
Ensimmäinen kierros meni kylmillä renkailla vähän liikaakin varmistellen ja päädyin hakemaan vauhtia nurmikon puolelta ja siten viimeiseksi. Letkan sai suhteellisen nopeasti kiinni kun renkaat lämpenivät. Vauhtia oli peräpäässä kisaamiseen, mutta oma sijoitus nousi eniten keskeytysten myötä, mutta kaksi ihan kisaamalla tulluttakin mahtui joukkoon. Toisessa lähdin vähän liian optimistisesti sisälinjalle hakemaan ohitusta Leinosta ja pienen kontaktin jälkeen pääsin taas leikkaamaan nurmikkoa. Myöhemmässä kamppailussa Artimoa vastaan olin hieman hämilläni, kun kaveri jarrutti mutkiin reilusti aikaisemmin, enkä oikein meinannut löytää turvallista ohituspaikkaa. Yhden kerran kopsautin peräänkin kun kierroksella ohitettava tuli sen verran lähelle että Artimo antoi tietä jarruttamalla eteeni. Lopulta ohitus tuli sitten kierroksella ohittavan auton avustuksella Mossin jälkeen.
Toinen puolisko kisasta meni yksin omaa vauhtia ajaessa. Toiveet sijoituksen nostamisesta ajamalla katosivat viimeistään siinä kohtaa, kun kisajärjestyksessä seuraavat kaverit ilmestyivät perään. Bensakin oli loppua ennen aikojaan, mutta sain ennen kisaa 41 kierrokselle lasketun määrän riittämään 43? kierrokseen.
Mikko Eerola
(17. sija)
Mukavaa kisaa, vaikkakin edelleen flunssaisena keksittyminen ei ollut olenkaan sitä mitä ratissa pitäisi olla.
Oma kisani päättyi pääsuoralla puhelimen soimiseen pariin kertaan peräkkäin, jolloin isälliset vaistot valitsivat vastaamisen ja VR-lasien pööstä ottamisen. Auto kerkesi lipsahtaa nurmikolle ja seinään, mutta onneksi muiden ajoa en tempauksellani sotkenut.
Kiitokset kilpakumppaneille.
Teemu Korhonen
(18. sija)
Eipä taas jäänyt paljoa jälkipolville kerrottavaa. Ilahduttavasti sain parin viime kisan sudenkuopat, eli aika-ajon ja lähdön sujumaan tällä kertaa paremmin.
Aika-ajossa keli oli selkeästi karsintoja kylmempi, joten ajatkin paranivat. Sain ihan hyvän kierroksen heti bankeriksi, ja myöhemmin vielä melkein pari kymppää pois. Kärjessä oli kuitenkin tosi tiukkaa, joten "vasta" P3. Olin kuitenkin ihan tyytyväinen omaan ajoon ja hyvillä mielin kisaan.
Lähtökin sujui paremmin, ja pääsin liikkeelle hieman edellä ollutta Dania paremmin. Lähtösuora kuitenkin vähän yllätti, ja melkein spinnasin jonkun pompun (?) seurauksena. Sain kuitenkin pidettyä auton lapasessa ja tipuin vain yhden sijan. Jo saman kierroksen lopussa haastoin jälleen omaa paikkaani takaisin, mutta takasuoran jarrutus valui hieman leveäksi, ja putosin taas yhden sijan. Sain sen kuitenkin hetkeä myöhemmin takaisin, mutta heti sen jälkeen en saanut ihan optimilinjaa Claytonissa, ja ulostulossa takarengas nousi kanttarin päälle. En tiedä johtuiko AC:n rengasmallista vai mitä siinä tapahtui, mutta auto karkasi lapasesta täysin yllättäen. Takana tullut Pietilä ei ehtinyt väistämään, vaan tuli kovalla vauhdilla kylkeen. Liu'uin kovavauhtisesti perä edellä seinään. Vauriot oli aika suuret, takasiipi kirkuvan punaisena ja takatukivarretkin kohtuu solmussa. Auto kulki kuitenkin yllättävän suoraan, joten lähdin ajamaan edellä olevaa joukkoa kiinni. Perässä oli todella vähän pitoa, mutta sain tehtyä yhden ohituksen, ennen kuin perä karkasi T1 jarrutuksessa hieman nurmikolle, ja tällä kertaa keula edellä seinään. Kisa oli sitä myöten selvä
Anssi Hyytiäinen
(4. sija)
Tämä oli varsin viihdyttävä kisa.
AA:ssa jäi viiminen veto ajamatta trafiikin takia. Useamman kympän kovempaa olisi pitänyt päästä noissa olosuhteissa, luulisin.
Lähdössä pääsin kärkeen, mutta takasuoran imuissa Dani pääsi kokeilemaan ohitusta. Sain pidettyä ulkolinjalla paikkani, ja tokavikaan mutkaan vielä edellä. Siinä jarruttaessa itseni takaisin linjalle viimeistä mutkaa varten, Dani pääsi hieman osumaan takasiipeen, ja spinni. Jotenkin se siipi onnistui menemään keltaiselle asti vielä rikki.
Koska koko jono oli vielä pakassa, jouduin odottelemaan nurmikolla koko letkan ohimenoa ennen kuin pääsin jatkamaan matkaan. Eipä siinä, ajattelin että tästä tulee nyt sitten ihan hauska ohittelukisa. Ja niin tulikin.
Kaiken sekoilun jälkeen loppusijoitus oli hieman yllätys, koska auto oli puhtaillakin kierroksilla melkein sekunnin hitaampi kuin odotin ja varsinkin takasuoralla ei meinannut imutkaan riittää ohittamiseen jos ei päässyt ihan takaluukkuun kiinni suoran alussa. Huomasin että aika moni ajoi huonoja linjoja noihin camberoituihin mutkiin, se varmaan auttoi saamaan kaikki paitsi kärkikolmikon kiinni.
Mukaan mahtui myös monta osumaa kierroksella ohitettavien kanssa ja pari omaa mokaa. Täytyy varmaan tehdä tästä joku kooste :P
EDIT: Kooste
https://www.youtube.com/watch?v=wfg3BnRq5z8