Kisaraportit Season 6: Niki Lauda Tribute -

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Dani Korpi (1. sija)

Tiukan aika-ajon myötä pääsin liikkeelle 3. ruudusta, johon olin varsin tyytyväinen. Osasin tosin odottaa heikkoa lähtöä, koska ajoin äärimmäisen pitkällä 1. vaihteella radan nopean luonteen takia. Pääsin kuitenkin aika hyvin ruudusta liikkeelle luistattamalla kytkintä, ja ensimmäisen mutkan jälkeen olin jo toisena heti Anssin perässä.

Näytti heti siltä, että oma vauhti oli pari kymmenystä Anssia nopeampaa, ja lisäksi suoravauhtini oli selvästi parempi. Tämän ansiosta pääsin aika helposti rinnalle ykkösmutkan jarrutukseen, mutta pääsin lopullisesti ohi vasta kolmannella yrityksellä. Tämän jälkeen lähdin ajamaan niin kovaa kuin vain suinkin pääsin, mikä riitti pienen eron avaamiseen. Auton balanssi oli kisan alussa erittäin hyvä, ja pystyin puristamaan hyvää vauhtia ilman suuria riskejä.

Kisan loppupuolella Anssi teki pienen virheen, jonka ansiosta ero venähti jo 12 sekuntiin. Pyrin kuitenkin jatkamaan samaa tahtia, jotta saisin pidettyä mahdollisimman hyvän turvamarginaalin yllätysten varalle. En kuitenkaan päässyt viimeisillä kierroksilla aivan samaan vauhtiin mitä Anssi, koska vasen takarengas oli todella kulunut. Ilmeisesti tämä oli alun kovan vauhdin hinta, sillä tyhjällä tankilla auto oli melko yliohjaava. Ero riitti kuitenkin hyvin loppuun asti, ja sain ajella voittoon melko rauhassa.

Anssi Hyytiäinen (2. sija)

Oli tosi jees kisailla Kyalamissa. AA:ssa jätin viimeisen yrityksen kokeilematta vaikka tiesin radan paranevan. Ajattelin että sen hetkisellä vedolla riittäisi vähintään kakkosriviin ja mieluummin kokeilin vähän miltä auto tuntuu täydellä tankilla kylmillä hardeilla. Kävinkin heti hiekoilla eli oli ehdottomasti parempi kokeilla tämä ennen varsinaista kisalähtöä :D

Tuomas ehti päräyttää lopussa parhaassa mahdollisessa olosuhteessa vielä 24 ms paremman ajan, ja Dani jäi samalle lukemalle millisekunnilleen joten pääsin lähtemään mukavasti kakkosruudusta.

Kisassa hyvä lähtö, ja muutama kierros oikein mehukasta ajelua Danin kanssa. Tein radan tiukimmassa mutkassa virheen jossa Dani pääsi helposti ohi, ja pääsi vielä karkaamaan imuetäisyyden ulkopuolelle, niin ei ollut enää mahdollisuuksia puristaa kiinni. Pari kolme kymppää per kierros oli hukassa kisan alussa. Siinä piti vain ajaa omaa ajoa ja toivoa että Danilla murenisi balanssi tai tulisi jotain muuta ylimääräistä ohjelmaa.

Kisan isoin moka tuli T1 jarrutuksessa. Hieman myöhäinen jarrutus, ja huono paikkausyritys alasvaihdolla, perä irti ja tankslapperilla hiekkojen kautta ulkoilu. Siinä meni monta sekuntia hukkaan, mutta onneksi ei sijoituksia.

Jampu pääsi vielä käymään takana alle sekunnin päässä, joten jouduin kuitenkin keskittymään ajamiseen ihan loppuun asti. Oma setuppi pysyi täysin balanssissa ihan loppuun asti ja huomasin että delta Daniin oli kääntynyt toisin päin. Sitä oltiin kuitenkin niin kaukana että Danin olisi pitänyt pudota renkaat täysin alta jotta olisi vielä ehtinyt kisan lopussa kiinni.

Ilman omaa mokaa olisi ehtinyt ahdistelemaan Dania hieman enemmän, mutta se on jossittelua se.

Teemu Korhonen (6. sija)

Eihän se ihan putkeen mennyt. Jo aika-ajot sujuivat varsin huonosti, kun en saanut yhtään onnistunutta kierrosta aikaan. Nappikierroksella olisi voinut olla jopa paalun tuntumassa. Kisaan kuitenkin kutosruudusta, ja otin jälleen erittäin kehnon lähdön. Auto tuntui lähtevän viivalta ihan hyvin, mutta hyytyi sen jälkeen ja tipuin nelisen sijaa. Ykkösmutkaan tultaessa jouduin vielä Kuorilehdon uhriksi, ja siivet ottivat aika paljon osumaa. Tipuin samalla vielä neljä sijaa lisää, kun kävin tekemässä tuttavuutta Kyalamin hiekkakenttiin. Tässä vaiheessa olin jo niin kaukana kärkikahinoista, että sinne ei ollut mitään asiaa. Nousin kuitenkin kuudenneksi, ja mitä pidemmälle kisa eteni, sitä lähempänä olin terävimmän kärjen vauhtia. Ajamalla ei kuitenkaan tämän korkeammalle tällä kertaa riittänyt.

Samu Suojanen (12. sija)

Huono kisa mutta tulipa ajettua.. Treenit jäi tosi vähälle ja ekat kierrokset tuli ajettua kisaa edeltävänä päivänä että sai karsinta-ajan.

Aika-ajossa sija 14. joka on muistaakseni huonoin A-A sijotus tähän mennessä. Syynä pelkästään vähälle jääny harjottelu, ei osaaminen riittänyt. Lähtö osui taas ihan nappiin ja pääsin nousemaan neljä sijaa heti lähtösuoralla. T1 jarrutukseen oli hyvä paikka ja sija kymmenen, ennen ku joku tuli takana jarruun vähä ylikovaa. Törmäysten jälkeen tukivarret mutkalla ja siivet rikki. Ajoin letkan hännillä varikolle autoa korjaamaan.

Varikkokäynnin jälkeen lähes koko letka pääsi kierroksella ohi ja ajelin viimeisenä sijalla 18. Yhtäkään omaa ajovirhettä ei kisan aikana tullut ja pääsin nousemaan lopulta sijalle 12. Lopputulos sinällään ihan ok treenimäärään ja L1T1 ongelmiin nähden.