Kisaraportit Season 4: FiSU Rennsport Meisterschaft - Kilpailu 4/6 @ Salzburgring

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Samu Suojanen (4. sija)

Aika-ajo:
sorruin suurimpaan heikkouteeni ja aloin tekemään säätöihin viime hetken "parannuksia" kun aika-ajo oli jo alkanut. Heitin hihasta paremmalta vaikuttavat välitykset mitä en ollu edes aiemmin testannu. Hihavakio oli kuitenkin oikein ja ajoin oman nopeimman kierroksen nimenomaan tuossa aika-ajossa. Muutin nuo välitykset myös kisasetuppiin.

Kisa:
sama homma ku aika-ajossa, kisan alkuun on alle 2 minuttia aikaa ja auton asetukset on vielä auki ruudulla. Mietin bensakuormaa pitkään ja ajattelin että ajamalla ei kärjelle mahda tässä kohtaa mitään, joten ei kannata lähteä peilaamaan heidän taktiikkaa. Ajattelin ettei kukaan ole varmasti tosissaan edes miettiny ajavansa ilman pysähdystä, varsinkaan tällä autolla. Sitä siis koittamaan ja tankki lähes täyteen bensaa, tietämättä minkälainen rengaskuluma on yli 10 ajetun kierroksen jälkeen. Kova luotto oli kuitenkin että auto pysyy hanskassa vaikka kierrosajat pääsisikin tippumaan jonkin verran.

Alussa pysyin bensakuormaan nähden hyvin kärjen mukana. Malkavaara haastoi takana ja pääsi yrittämään ohitusta T1:seen, mutta sisälinjan ja hyvän jarrutuksen myötä sain paikkani pidettyä. Tilanne oli ohi kun näin taustapeilistä Mikon spinnaavan exitissä pääsuoralle tultaessa.

Puolivälin jälkeen tilanne oli melko hyvä, ainoastaan Korpi oli liian lähellä takana, mutta toinen sija ja eka podium näytti hyvin mahdolliselta, koska Mikkolaan oli matkaa jo jonkin verran. Dani ajoi aika nopeesti mut kiinni, mutta en nähnyt tarpeelliseksi alkaa peittelemään kun vauhtiero oli niin valtava Danin uusilla renkailla.

Kirjaimellisesti kisan viime minuuteilla tapahtui pieni shift-lock hitaaseen mutkaan jarruttaessa ja auto lähti pieneen sladiin, joka ei kuitenkaan noin kuluneilla renkailla tuntunut loppuvan ollenkaan. Pitkä luisto ylikuumensi takarenkaat täysin ajokelvottomaksi, jonka myötä toinen spinni vielä hiekalle heti perään. Tässä kohtaa Mikkola ja Pietilä meni ohi ja tuon ajovirheen myötä neljännen sijan pitäminen oli ainoa realistinen tavoite.

Lopputulos silti mielestäni hyvä. Toistaiseksi paras kisasijoitus ja sijoitus parani jälleen kisassa aika-ajoon nähden.

Janne Pehkonen (12. sija)

Aika-ajo huono. Startti huono. Moottorivaurio siinä startissa T1:een tultaessa, kun meni vaihteiden kanssa sählätessä. Ei siellä moottorissa kaikki ollu enää kotona. Aattelin et ei kestä enää kierrostakaan ajaa. 52 minuuttia sitä menoa kesti, kunnes meni moottori. No se siitä ja seuraavaan kisaan. Onnea Danille, hienosti taas ajettu!

Dani Korpi (1. sija)

Aika-ajo oli alussa melko sähläystä itseltä. Jäin ensimmäisellä yrityksellä vähän huonoon väliin, ja onnistuin lopulta spinnaamaan kun keskityin vain katsomaan väliajoista kuinka paljon takana oli tilaa. Seuraavalla yrityksellä oikaisin shikaanin, ja sitä seuraavalla menin yhden mutkan pitkäksi. Mutta viimeisellä kahdella yrityksellä sain ajettua ehjät kierrokset, joista toinen oli oma paras. Sillä irtosi onneksi paalupaikka.

Lähdössä olin odotetusti hiukan hidas, koska olin säätänyt 1. vaihteen todella pitkäksi. Jampu pääsi osittain rinnalle, mutta myöhäisellä jarrutuksella selvisin T1:stä kärjessä. Mutta heti seuraavassa mutkassa menin pitkäksi hiekoille asti, jonka seurauksena Jampu pääsi jo puoliksi ohi. Sain kuitenkin juuri ja juuri pidettyä kärkipaikan nostamalla paineet 100%:iin takasuoran ajaksi.

Tästä eteenpäin ajoin vain niin kovaa kuin uskalsin, ja sain muutamalla ensimmäisellä kierroksella tehtyä n. 5 sekunnin eron. Jampun jäädessä välistä pois taistelu kisan voitosta oli Esaa vastaan, joka pääsikin alun jälkeen todella kovaan vauhtiin. Ajoimme ensimmäisen stintin aikalailla samaa tahtia, ja 30 minuutin kohdalla omat kierrosajat alkoivat jo olla useita kymmenyksiä Esaa hitaampia. Päätin tehdä siihen kohtaan oman varikkostopin, koska silloin saisin hyödyn tuoreista renkaista hiukan aiemmin ja toivottavasti tehtyä vähän lisää eroa. Samoihin aikoihin Esa teki myös virheen, jonka seurauksena sain n. 10 sekuntia lisää eroa. Tämän turvin toinen stintti olikin hiukan rennompi. Ainut tiukempi taistelu oli Samua vastaan, joka ajoi kisan ilman varikkostoppia (!). Mutta tuoreilla renkailla ohitus oli onneksi suhteellisen vaivaton.

Tämä auto oli kyllä haastavin tähän mennessä, ja kisassa olikin muutaman kerran todella lähellä etten ajanut seinään. Viimeisessä mutkassa yritin vielä typerästi tehdä pienen driftin, mutta huonostihan se päättyi. Onneksi spinnaukseen meni vain 10 sekuntia, ja ehdin silti hyvin voittajana ruutulipulle.

Esa Mikkola (2. sija)

Aikaajo ei mennyt ihan nappiin. Kone laukes lopussa nopealla kierroksella, kun pito olisi ollut parhaimmillaan. Kolmas sija kuitenkin ihan ookoo. Kisaan maltillisesti liikkeellä ja koitin varoa aikaisempien kisojen spinnauksia. Jari rahkonen sai mustan lipun varaslähdöstä johtuen ja poistui edestä kolmannen kierroksen jälkeen, kun ei huomannut varoitusta.
Dani perässä ajelin sinne n. 30m kohdalle ja aloin saavuttamaan. Tein kuitenkin pienen virheen shikaanin jälkeisessä oikean mutkan ulostulossa ja pyöräytin auton ulos radalta. Tähän hukkui reilu 10 sekkaa. Dani menikin varikolle samalla kierrokselle. Ajoin muutaman kierrroksen lisää, mutta renkaista oli paras pito jo kadonnut. Varikon jälkeen eroa tais olla jo yli 20 sekuntia, kun dani sai ajettua uusilla renkailla parempia aikoja. Varikon jälkeen oli tarkoitus painaa lappulattiassa loppukisan, mutta tuli vaihde missi ja laatikko meni oranssiksi. Oli pakko höllätä vauhtia ja toivoa, että pelit kestää maaliin asti. Olin jo valmistautunut 3. sijaan Samu Suojasen jälkeen, kun olin niin paljon perässä. Samulla pettivät kuitenkin renkaat totaalisesti alta, kun sain muutaman viimeisen kierroksen aikana toivottomalta tuntuneen eron kiinni. Pääsin vöhän ilmaiseksi kakkossijalle takas, kun samu ajoi takasuoran jälkeisen mutkan pitkäksi.

Ps. Tämä oli vasta 4.s kisa ikinä keppi vaihteilla. Eli ainakin hyvää oppia on saanut.

Pps. Tulkaahan uudet ja vanhatkin kuskit mukaan seuraavaan kisaan pitämään hauskaa :)

Anssi Hyytiäinen (16. sija)

Tässä rupee oleen kohta vaikeeta valita mikä on se minun vähiten merkitsevä kisa joka jätetään kauden lopussa pois laskuista.

Taisi tulla Korhosen kanssa kolaria jo alussa, tosin auto tuntui vielä ihan hyvältä. Ja tokalla kiekalla kun Siltasella lähti perä alta, tuli hieman tukalat paikat miettiä mistä sitä koittaa tuikata ohi. Veikkasin väärin. Tosin en tiedä olisiko siinä mahtunut oikein mistään.