Kisaraportit Season 4: FiSU Rennsport Meisterschaft - Kilpailu 1/6 @ Monza

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Esa Mikkola (3. sija)

Dani jo kertoikin tuossa edellä, että oltiin eri taktiikalla liikenteessä. Meinasi pieni paniiikki iskeä päälle, kun huomasin että joutui ajamaan yhden ylimääräisen kierroksen mitä olin laskeskellut.
Siinäpä sitten viimeisen kierroksen vikamutkassa bensa sitten loppui ja Jari Rahkonen pääsi kuittaamaan vielä ohi kakkospaikalle, kun rullailin maaliin.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen omaan ajoon, koska elämäni ensimmäinen kisa manuaalilaatikolla. Sain SHH shifterin vasta 5 päivää ennen kisan alkua ja tuntui melkoisen tuskaiselta opetella ajamaan käyttämällä myös kytkin poljinta.
Harjoituksissa pamahteli usemman kerran moottori hajalle vaihtovirheistä.

Dani Korpi (1. sija)

Eka virallinen FiSU-kisa purkissa ja hauskaa oli! Treeniä tuli ajettua melko paljon, kun tykkään tällaisista autoista ja Monza ratana on myös hieno. Omien rengastestien pohjalta huomasin, että kisa olisi ajettavissa ilman pysähdystä muutaman sekunnin nopeammin kuin stopin kanssa, mutta päätin pelata varman päälle ja ajaa yhden stopin taktiikalla. Näin välttyisin mahdollisilta ajovirheiltä, joita tulee helposti tehtyä erittäin kuluneilla renkailla.

Kisaan lähdettäessä oletin, että muutkin olisivat päätyneet samaan taktiikkaan, mutta aika nopeasti tajusin että pahimmat kilpakumppanit Esa ja Jari yrittää ajaa ilman pysähdystä. Tämän takia revin joka kierroksella niin paljon eroa kuin vain suinkin mahdollista, ja tein oman varikkostopin 40 minuutin kohdalla. Myöhäisen pysähdyksen takia putosin vain kolme sijaa, mutta takamatkaa kärkipaikkaan oli puolisen minuuttia. Kevyellä autolla ja tuoreilla renkailla sain kuitenkin ajettua hyvää vauhtia, ja kierrosajat oli 1.49 pinnassa, hiukan kierroksella ohitettavista riippuen. Edessä Esa, Jari, ja Markku ajoi kuluneilla renkailla 3-5 sekuntia hitaampia kierrosaikoja, joten tiesin että pystyn vielä voittamaan kisan. Ohitukset onnistuivat lopulta melko helposti, koska renkaiden aiheuttama nopeusero oli niin suuri, ja saavutin kärkisijan hyvissä ajoin ennen kisan loppua.

Kierroksen 30 jälkeen huomasin myös yllätyksekseni, että ehtisinkin ajaa yhteensä 33 kierrosta muutaman sekunnin marginaalilla. Koska itselläni oli ylimääräistä bensaa tankissa, ajelin sitten vielä yhden lisäkierroksen. Voitto oli erittäin makea, varsinkin kun tietää miten kovia rattimiehiä gridillä oli vastassa.

Kaiken kaikkiaan erittäin jännittävä kisa, koska taktiikat jakaantuivat melko tasaisesti, myös kärjessä. Kiitokset vielä kaikille siististä ja reilusta kilvanajosta!

Janne Pehkonen (17. sija)

Ensimmäinen rata-auto kausi koskaan mihin osallistunut. Jännitys oli koko päivän päällä ennen kilpailua ja vaikka kuinka vakuutin että, näistä nyt mitään stressiä ja sen kummempaa kannata ottaa" niin kyllä se hermostumisena tuntui. Mutta itse tapahtumaan. Ensimmäiseksi isot kiitokset kisäjärjestäjille ja kanssakilpailijoille hienosta kilpailusta! Tavoitteet oli ainoastaan päästä maaliin näin ensimmäisessä kilpailussa ja se onnistui ilman mitään isompia ajovirheitä. Lähtö sija 15 ja sillä sijoituksella taisin pysytellä ehkä vartin verran, kunnes 2 sijaa tipuin kun en saanut oikein pitoja renkaisiin ja hetken jotain pientä yritystä/kyttäilyä oli ottaa yksi sija ylös, mutta totesin taistelun siinä kohtaa olevan turhaa riskin ottamista ja ajatuksena oli että nyt mennään vaan maaliin. 1 pitti, renkaat + bensa noin 30min kohdalla. Varikon jälkeen oli melko rauhallista radalla. Pari ohitettavaa, jotka ei vaikuttaneet sijoitukseen. Suurin huoleni oli renkaat, joiden kestävyyttä epäilin ennen kilpailua, mutta niiden kunto riitti juuri sopivasti tuohon 60min kilpailuun. Ei tässä voi kuin olla tyytyväinen ensimmäiseen kilpailuun ja ajatukset kohti seuraavaa osakilpailua. Kiitos! Onnittelut kilpailun voittajalle Danille :)

Anssi Hyytiäinen (10. sija)

Olipahan kummallinen kisa...

Taktiikkana säästelytaktiikka joka vaikutti selkeästi nopeimmalta. Olin säätänyt autoa melko aliohjaavaksi kisan alkuun jotta pysyisi menot loppuun asti paremmin yllä.

Mutta ekalla kiekalla rinta-rinnan tilanteessa aliohjasin nurmikolle ennen tokaa shikaania ja putosin 14. sijalle. Ja heti perään joku spinni ja osuma jossa taisin pudota 17. sijalle. Vitutus maksoi tässä kohdassa ainakin sekunnin kierros ja siitä selvittyänikin puuttui odotusarvoista vielä sekunnin verran ja auto tuntui heti jo liian yliohjaavalta. Tiedä mikä lie siitä hajosi.

Varikkojen jälkeen totesin etten menettänyt yhtään sijoitusta koska edellä kaikki muutkin ajoivat ilman varikkoja ja vaikuttivat nopeammilta. Paitsi Dani joka pisti sellaista vauhtia ettei tarvinnut kisataktiikoita pohtia. Kisan lopussa oli 4. paikka plakkarissa mutta Dani ehti vielä 33. kierrokselle joten minulta loppui bensa. Kun kaarsin varikolle, alkoivat äijät vielä vaihtaa renkaitakin kun en ollut mitään varikkohommia säätänyt, kun ei ollut tosiaan siellä tarkoitus käydä... Eli puolustusvoitto valui kokonaan hiekoille sekin.

Eli mitäs tossa, äkkiä laskettuna sellanen pari minuuttia meni aikaa ylimääräiseen sekoiliin. Ei ehkä vielä omakohtainen ennätys, tulee mieleen parikin vaihtuvan kelin kisaa 5-6 varikkokäynnillä...

Tai osa siitä kahdesta minuutista tuli siitä kun vikalla kiekalla takasuoralla näin Maken porskuttavan höyryillä vielä kohti maalia ja annoin työntöapua ettei tarvi kohtalotoverin kävellä.

Heikki Mehtänen (5. sija)

Oma kisa meni paremmin kuin pelkäsin, tai siis, sillain "ihan kivasti". Lähdin matkaan melko minimaalisella setillä ja valmistautumisella; ainoa mihin panostin oli varikkotaktiikka. Lähtö oli nätti ja aika kivaa kilvanajoa oli Suojasen ja Malkavaaran kanssa alkukisaan. Jossain välissä Malkavaara taisi hajottaa lootansa/moottorinsa kun katosi taustapeilistä pääsuoralle tultaessa. Varikkokäynnillä tosiaan kivasti pääsin siinä muutamasta ohi ja loppukisasta ilmeisesti joiltain loppui bensa / kävi köpelösti, koska sain Perätalosta ja Pietilästä freebiet vikoilla kiekoilla. 5. sijoitus oli parempi kuin tavoitteeksi asetettu top10, joten eri tyytyväinen!