Kisaraportit
Season 3 -
Kilpailu 2/6 @
Algarve International Circuit
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Matias Vitikainen
(1. sija)
Aika-ajossa oli ruuhkaa ja suurin osa ajasta meni tyhjän raon etsimiseen. Yliajalla onnistui puhtaan kierroksen ajaminen lopulta ja Leskelä kanssa eturiviin.
Taktiikkaa pohdin ensin medium + medium, mutta minuuttia ennen lähtövaloja vaihdoin hardeihin. Odsnda oli myös vaihtelun halulla, koska edellinen kisa meni mediumeilla. Lähtö oli hyvä, mutta 5. mutkassa irtosi perä ja pyörähdin. Keskipakassa tein nousua muutaman sijan kunnes servu kaatui.
Uusintslähdössä otin hardeilla vielä varmemmin ja muutaman kierroksen pystyin pidättelemään Leskelää, kunnes vauhti ei enää riittänyt. Hetken päästä Leskelä spinnasi yllättäen kanttikiven ylityksestä ja loppukisa olikin sitten tasaista ajamista. Loppua kohden Hardit alkoi toimia yhä paremmin auton keventyessä ja kuskin oppiessa linjoista lisää, joten varikkostopin bensan tankkauksen jälkeen pystyin paukuttamaan omasta mielestä erittäin hyvää vauhtia vanhoilla hardeilla, aina kun tie oli vapaa muista. Taktiikkana varma, kunhan vaan alun kylmillä renkailla selvisi hengissä.
Anssi Hyytiäinen
(8. sija)
No tämä meni vielä enemmän pieleen kuin eka kisa. Vauhtiakin puuttui aika selkeästi, varsinkin hotlap vauhtia. En päässyt softeilla yhtään kovempaa kuin medeillä edes kylmässä, varmaan ajan tätä vehjettä jotenkin väärin. Ekaan lähtöön hardeja alle koska pelkäsin että medeissä perä taas murenee alle stintin lopussa kuten Red Bull Ringillä, vaikka ruuvasinkin setuppia aika paljon aliohjaavammaksi.
Alkukierrosten jälkeen unelmoin podiumista, toivoen että hardit kestää stintin lopussa paremmin kuin medit, mutta sitten sain kilkkauksen perään ja spinnasin muutaman sijan taaksepäin, ja saman tien kaatuikin serveri.
Tokalla yrityksellä jäin pahasti keskikastin sekaan ja sain osumaa joka puolelle. Kaksi spinnausta ja kaikki aerot keltaisella, meinasin jo jättää leikin kesken mutta ajattelin sitten katsoa saanko vielä perän kiinni. Tämä olisi mennyt ehkä Tatuus treenistä muuten mutta rikkinäisillä aeroilla ei ollut ehkä balanssi ihan sitä mitä olisi toivonut. Kerran lähti perä lapasesta kolmosmutkassa ja sitä myöten mahdollisuus saada Helmikkala vielä kiinni.
Pitänee arpoa jotain ihan erilaista setuppiin Mugelloon, jospa arpaonni osuisi kohdalle ja löytyisi vähän vauhtiakin.
Heikki Mehtänen
(11. sija)
Lähdin kisaan suht kylmiltään ja setupin tekeminen oli todella haastavaa korkeiden kanttarien takia. Päädyin kuitenkin sitten settiin, jolla on mahdollista ajaa kanttareilta kilvanajotilanteissa vähän enemmänkin yli, mutta vauhti ei päätä huimannut. Rengastaktiikaksi valikoitui lähtöön softit ja loppukisaksi hardit. Idea tässä oli, että varma lähtö ja aikainen pit, mikäli tulee kolinoita.
Lähtö oli omalta osalta puhdas ja hirveästi väisteltävääkään ei tullut. Sitten jossain kierroksella 3 tai 4 luin jo pääsuoralle tultaessa, että edessä ajava kolmen auton rykelmä tulee taistelemaan T1->T3 osuudella ja päätin hyödyntää tilanteen. T2 kohdilla pääsin rykelmään mukaan, mutta arviointivirheen takia tulin vähän turhan ahnaasti T3 ja kilkkasin Malkavaaraa kevyelti perään. Pahoittelut tästä =(. Tämän jälkeen lagaava auto teleporttasi sisääni ja rikkoi loputkin siivet. Varikolle sisään, hardit alle ja uuteen nousuun. Varikkokäynnin jälkeen sijoitus oli niinkin rapea kuin 30., mutta loppujen lopuksi nousin sijalle 12. Perätalon Timpan taakse. Usean todella hyvän ja tiukan vääntökierroksen jälkeen pääsin Timpasta ohi ja mies jäi taustapeiliin.
Viimeiselle kierrokselle lähtiessä huomasin, että bensaa on ruhtinaalliset 6 desilitraa, ja että koskapa kilpailun johtaja Vitikainen ei ole vielä tullut kierroksella ohi, niin joutuisin ajamaan vielä 2 kierrosta :D. Seuraavana perässä tuleva Korhonen oli useamman kymmenen sekuntia takana, joten päätin ajella kutosella rauhaksiin ja odotella Vitikaisen menevän ohi ennen kuin itse ylitän maaliviivan. Noh, bensahan loppui sitten pääsuoran mäen alapuolella ja sain kuin ihmeen kaupalla auton liruteltua maaliin vielä ennen Korhosta :P
Ei elämäni parhaita kisoja, mutta täpärästi selviytyminen on aina hauskaa :)
Teemu Korhonen
(12. sija)
Kyllähän sen tiesi, että kun ensimmäinen lähtö ennen serverin kaatumista meni hyvin, niin uusinnassa tulee kylmää kyytiä. Näinhän se meni ja ensimmäisellä kierroksella toisessa neulansilmässä ahtaassa tilassa kanttarilta spinnaus. Jäin vielä hankalasti auton kanssa, ja jouduin odottamaan, että koko letka tulee ohi ennen kuin uskalsi lähteä radalle. Kierrosta myöhemmin teleporttaava auto rikkoi vielä autoa jonkin verran, ja motivaatio sitä myöten siinä. Ehkä sitten ensi kerralla
Timo Kuha
(13. sija)
Tämä oli elämäni ensimmäinen simracing kisa. 3 viikkoa tuli treenattua tähän osakilpailuun. Setuppien kanssa olenkin vielä ihan hukassa joten osa treenistä meneekin tavallaan hukkaan kun ajaa autolla mikä ei toimi oikein. Eli oppii väärät ajolinjat ja jarrupaikat. Onneksi kokeneempi kuski laittoi jakoon oman setuppinsa ja sillä ajo alkoikin heti sujumaan. Harjoitusaikojen perusteella vauhtia olikin ihan mukavasti että uskalsi kisaan osallistua. Muutama päivä ennen kisaa ratista katosi forcet joten ajaminen muuttui todella vaikeaksi ja sitämyöten vauhti hidastui huomattavasti. Kisaan osallistuinkin harjoituksen kannalta, näkee että laitteet ja netti riittää kilpailuihin. Sekä tietenkin itse kisassa on paljon opittavaa. Tavoitteena oli saada ajaa koko 60min ja päästä maaliin.
Aika-ajo menikin heti huonosti, panin renkaisiin liikaa ilmaa ja sen takia pitoa ei ollut ja pyörähdin useasti enkä saanut yhtään ehjää kierrosta. Sitten kävin varikolla vaihtamassa renkaat ja tiputin paineita mutta en enää ehtinyt ajaa nopeaa kierrosta. Aika-ajo sijoitus oli 13 mikä ei sinällään huono ollut mutta verrattuna aikoihin mitä olin ajanut niin tulos oli surkea.
Kilpailun ensimmäiset kierrokset ajoin tarkoituksella varovaisesti välttääkseni kolarit. Virtuaalimaailma tekikin tepposet kun osa autoista näytti lentävän ja osa ajeli keulat pystyssä! :) Yhtäkkiä joku lentävä auto osuikin kylkeen ja pyörähdin radalta ulos. Autoon ei onneksi tullut vaurioita. Alun häiriöiden jälkeen kaikki toimikin ja pääsin ajamaan normaalisti. Muutaman kerran pyörähdin vielä omasta syystä. Loppua kohti vauhtia alkoikin löytyä ja sain ohiteltua autoja jotka oli pyörähdysten takia ohi menneet. Viimeisellä kierroksella tavoitin vielä yhden auton ja jätin tarkoituksella ohituksen pääsuoralle koska tiesin että imusta on helppo päästä ohi. Tämä onnistuikin ja pääsin ohi juuri ennen maaliviivaa. Sijoitus 13.
Tavoite täyttyi ja maaliin pääsin. Kaiken kaikkiaan hyvä ja mukava kokemus, paljon on vielä opittavaa ja parannettavaa mutta tästä on hyvä jatkaa!
Marko Tolvanen
(19. sija)
Algarvekin oli minulle uusi rata ja vaikuttikin aluksi haastavalta löytää ajolinja sekä setuppi. Siksipä treenasinkin pääasiassa kisaan säätöjä hakien, jotta saan varmuutta ajamiseen. Harjoituksissa paras aikani oli 1:45:212, jonka perusteella aika-ajoihin oli tarjolla loppupään sijoja. Aika-ajoissa jäin omasta ennätyksestäni 0.3s, jolla sain 27. lähtöruudun.
Kisataktiikkana minulla oli ajaa 17 kierrosta mediumeilla, käydä vaihtamassa uudet mediumit alle ja ajaa toiset 17 kierrosta maaliin. Pysähdyksen tein kuitenkin kierrosta myöhemmin suunnitellusta, kun mediumit toimivat tosi hyvin edelleen ja puskurissa oli 3 autoa hakemassa päänahkaani. Olisin ajanut varmaan pari kierrosta enemmänkin, mutta bensa oli laskettu niin, että pakko oli mennä myös tankkaushommiin.
Varsin hyvin pystyin kolareita välttämään ja kun auto oli koko kisan hyvin ajettava, niin tasaisella ajolla olin 19. maalissa. Nousua siis 8 sijaa lähtöruudusta, johon olen meikäläisen ajokokemuksella tyytyväinen.
Teijo Räisänen
(28. sija)
Setuppi oli toimiva, auto kulki kivasti. Uusinta lähdön startti epäonnistui ja jäin hieman alussa. Kisan aikana pari turhaa spinnausta jotka olisi voinut välttää ajattelemalla hetken. Hyvää vääntöä oli useampaan otteeseen ja kisan kulku oli jouhevaa alkukankeuksien jälkeen. Taktiikka oli toimiva poislukien polttoaineen virheellinen annostelu, vähensin kuormasta pykälän liikaa ja polttoaine loppui viimeisellä kierroksella radan takaosalle. Algarve ratana on hauska mutta samalla erittäin haastava.