Markus Viitanen
-----------Kisaraportti osakilpailu 6/7 - Mount-Panorama--6213m-10.06.2018---
F.A.S.T.:n ja Fisran järjestämän Suomi-sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu järjestettiin Australian Bathurstissa Mount Panoraman radalla 10.6.2018.
Rata on tämän sarjan pisin ja mutkaisin, mittaa radalle on siunattu yli kuusi kilometriä ja mutkia on 23 kappaletta, korkeuseron radan matalimman ja korkeimman kohdan välillä ollessa 174m.
Näiden speksien mukaan kisasta oli odotettavissa kierroslukumäärällisesti sarjan lyhintä, mutta ei kuitenkaan tylsintä. Sen verran oman lukunsa oli tuomassa tämän radan kapea betoniränni, sekä jokaisen kuljettajan halu ohittaa edellä menevä kilpakumppaninsa.
Aika-ajossa paalulle kiilasi Pajari, toiseksi lstara ja kolmannen ruudun valtasi F.A.S.T.:n oma Holy diver, Christian Stålhane.
Lähdöstä oli odotettavissa erittäin jännittävä, sillä autot ehtivät juuri kelaamaan suuren nopeuden ennen kuin pitää jarruttaa jyrkästi vasempaan kääntyvään mutkaan. Tälläkin kertaa kuljettajat olivat tiedostaneet että ensimmäisessä mutkassa ei voiteta mitään, joten puhtain paperein päästiin kiihdyttämään kohti yli yhden kilometrin suoraa ennen kuin autot alkavat kiivetä Panoraman vuorelle.
Ensimmäinen onnettomuus ei antanut tälläkään kertaa odottaa itseään yli kierrosta, sillä ensimmäisen ulosajon esitti Jukka Haanpää, auton lähtiessä heittelehtimään radan ulkoreunasta napattuaan. Monta muutakin onnettomuutta nähtiin kiivaan kilpailun tiimellyksessä. Teknisten ongelmien vuoksi kilpailun joutui keskeyttämään niin Christian Stålhane kuin Pekka Hätinenkin.
Voiton kilpailussa vei erinomaisella ja puhtaalla ajolla Pajari. Voitto oli sinänsäkin merkittävä, koska Pajari ei ehtinyt ollenkaan osallistumaan vapaisiin harjoituksiin ja istui autonsa kabiiniin lähestulkoon kylmiltään. Voitollaan Pajari venytti sarjajohtonsa 18 pisteeseen toisena olevaan Kari Kekkoseen nähden ja näin ollen pystyy lähtemään viimeiseen osakilpailuun melko paineettomassa tilanteessa. Toisaalta näistä tilanteista on useasti nähty että oma ajo herpaantuu ja lopputuloksena on tavanomaista heikompi sijoitus. Tämän näemme vain seuraamalla viimeisen osakilpailun.
Alla vielä kilpailun lopputulokset ja annetut pisteet:
1 Niko Pajari 40
2 Kari Kekkonen 38
3 Juuso Heinonen 36
4 Heikki Syrjälä 34
5 lstara 32
6 Janne Rintala 33 (FL +3p)
7 Jukka Haanpää 28
8 Keijo Kekkonen 26
9 Esa Koivisto 24
10 Kari Laitinen 22
11 Eero Karvinen 0
12 Jyri Kujansuu 18
13 Christian Stålhane 17
14 Pekka Hätinen 14
Jaetuista pisteistä huomioitavaa on, että Eero Karvisen saamat pisteet pitävät paikkansa, vaikka mies sijoittuikin kilpailussa 11:eksi. Mies on ensimmäinen kilpailija joka hyödynsi sääntökirjassa olevaa autonvaihtopykälää ja siirtyi Jaguarin talliin. Sääntöjen mukaan kilpailijan uudessa tallissa keräämiä pisteitä ei huomioida, joten tämän vuoksi hänelle siis tästä kilpailusta kerääntyi 0 pistettä.
Janne Rintala on saanut Porschensa pysymään hienossa vauhdissa ja Monzan toisintona mies ansaitsi jälleen kilpailun nopeimman kierroksen. Nämä nopeimman kierroksen pisteet pitivät herran mukana tiukassa sarjataistossa.
Jokaisen kilpailun tapaan, F.A.S.T. palkitsi Racer of the Day tittelillä yhden mukana olleen kuljettajan. Joukosta valikoitiin jo aiemminkin ehdolla ollut Heikki Syrjälä. Tuomaristo perusteli päätöstään Heikin tasaisesta suorituksesta kauden aikana, sekä hyvästä ja hienosta tuloksesta ajetussa Mount Panoraman kilpailussa.
Alla Heikin mietteitä kilpailun jälkeen.
Q1:
Olet ollut vakuuttavan tasainen kaudella niin kierrosaikojen kuin sijoitusten osalta. Pitääkö paikkansa että sait pienenä äidinmaidon sijaan Tobleronemaitoa ja iltasaduksi sinulle luettiin Rolexin kuvastoa? Vai mistä tämä kellosepäntarkka työ on saanut juurensa?
A1:
Tarkka on aina tarkka. Iltasaduista ja syödyistä suklaapatukoista en muista, mutta ainakin ruoka muksuna kelpasi vain yhdestä lautasesta. Tavoitteenani on ajaa joka kierroksella vähintään samaan kierrosaikaan kuin aiemmilla kierroksilla, mieluummin kovempaakin.
Q2:
Olet todellakin saanut Astonisi hyvään ja sitäkin tärkeämpään tasaiseen vauhtiin. Miltä kausi on näyttänyt tähän saakka?
A2:
Tasaisuus on taattu, kun kauden ensimmäinen radikaali ajovirhe tuli täällä Panoramassa, hieman liikaa yritystä betoniränniä kohden ajaessa ja auto molemmistä päistä hajalle kaiteeseen. Tästä alkoi raivokas nousu takaisin kohti kärkeä ratti täristen ensimmäisen stintin ajan. Lopullinen sijoitus 4:s joka onkin varsin tuttu sijoitus tälläkaudella.
Q3:
Millä taktiikalla lähdetään kauden päätökseen Nyrre GP:lle? Olet tällä hetkellä sijalla 6, mutta kuitenkin vain neljä pistettä sarjan neljännestä sijasta.
A3:
Laitetaan mustaa pyöreetä rengasta ulvomaan ja tavoittelemaan voittoa niinkuin aina. Tavoitteena ajaa kauden paras kisa ja nousta sarjassa sijalle 4.
Kiitokset Heikille ja tsemppiä kohti kauden päätöstä.
Lukuunottamatta Pajarin 18 pisteen karkumatkaa, kärjen osilta pistetilanne sarjassa on mitä tiukin ennen kuin lähdetään viimeiseen kilpailuun Saksan Nurburgring GP:lle. Sarjan kuudella ensimmäisellä jokaisella on tällä hetkellä mahdollisuudet päästä podiumille, joten sielläkin on kovat panokset luvassa.
Pistetilanne Suomi-Sarja (Gr.3)
Kuljettaja Pisteet
1 Niko Pajari 228
2 Kari Kekkonen 210
3 lstara 203
4 Jukka Haanpää 182
5 Janne Rintala 180
6 Heikki Syrjälä 178
7 Keijo Kekkonen 146
8 Juuso Heinonen 136
9 Luka___83 79
10 Christian Stålhane 77
11 Antero Talja 64
12 Teijo Ylitalo 62
13 Pekka Hätinen 48
14 Esa Koivisto 42
= Petri Pellervo Korpela 42
16 Pasi Kallasaari 39
17 Timo Mälkönen 38
18 Jyri Kujansuu 35
19 Eero Karvinen 31
20 Santeri Rusila 30
21 Timo viitanen 24
Viimeinen kilpailu pidetään Saksan Nurburgring GP:llä 17.06.2018 klo 18:00 alkaen. F.A.S.T. lähettää tuonkin kilpailun virallisella Youtube-kanavallaan (markusVII). Tervetuloa seuraamaan kauden päätöstä.
Mukaan F.A.S.T.:n toimintaan pääset etsimällä Facebookissa Finnish Auto Simracing Team FAST (https://goo.gl/zwC9yG)