Kisaraportit Suomi Sarja Gr.3 - Kevät 2018 - Brands Hatch @ Brands Hatch GP

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Markus Viitanen

-------------------------KISARAPORTTI---Kisa-2--BRANDS-HATCH-GP--------------------

Finnish Auto Simracing Teamin (F.A.S.T.) ja Fisran järjestämä Suomi-sarja jatkui viime sunnuntaina. Sarjan toinen osakilpailu ajettiin mäkisellä Brands Hatchin GP:llä, Kentin kreivikunnassa Kaakkois-Englannissa.

Kilpailusta odotettiin jopa vieläkin jännittävämpää kuin sarjan ensimmäinen osakilpailu oli siitäkin huolimatta, että ensimmäisen kilpailun voittaja Janne Rintala joutui jättämään tämän kilpailun väliin. Brands Hatchin rata on erittäin haastava monien korkeuserojen, kapean radan sekä korkeiden kanttareiden vuoksi. Nämä tekijät kun lisätään tasaisiin kuljettajiin, vaaditaan tällä radalla kuljettajalta jatkuvaa keskittymistä.

Aika-ajosta odotettiin tasaista ja näin kävikin. Ensimmäisen ja seitsemännen sijan välille ei jäänyt aikaa kuin sekunti, joten kenellä tahansa oli mahdollisuus kärkipaikkaan.

Nopeimman ajan kellotti kuitenkin Niko Pajari (1:22.693), Kari Kekkosen ollessa toinen (1:22:860) ja Antero Talja kolmas (1:23.155).

Kilpailuun lähdettiin tarkasti, yksikään kuljettaja ei halunnut kolaroida ensimmäisten haastavien mutkien aikana. Parhaan lähdön sai Jukka Haanpää, nousten viidenneltä sijalta kolmanneksi.

Kapea rata ei tarjonnut montaa ohituspaikkaa, mistä johtuen kilpailussa nähtiin useita kamppailuita kuljettajien välillä. Näitä kamppailuja syntyi lähes joka sijasta, joten katsojilla riitti ihailtavaa. Näissä, välillä useankin kierroksen mittaisissa gladiaattoritaistoissa, mitattiin kuljettajien kykyä pitää hermonsa säilyttäen silti ajonopeutensa.
Yksi hienoimmista kamppailuista nähtiin Teijo Ylitalon, Jukka Haanpään ja Heikki Syrjälän välillä. Taistelu kesti useita kierroksia, autojen ajaessa välillä aivan toistensa puskureissa kiinni. Tämän kolmikon taisto muuttui hieman kun Syrjälä teki pienen ajovirheen ja jäi kaksikosta hivenen.

Muutamia ulosajojakin nähtiin, dramaattisin näistä oli ehkä Jukka Haanpään ja Christian Stålhanen välillä. Stålhane on tunnettu väkevistä ohituksistaan, mutta tällä kertaa liian myöhäinen jarrutus aiheutti hänelle mutkan pitkäksi ajon, jonka seurauksena hän hieman menetti autonsa hallintaa aiheuttaen yhteentörmäyksen Haanpään kanssa, hajoittaen molempien autot. Tuomaristo langetti tästä tilanteesta Stålhanelle kahden pisteen rangaistuksen. Onneksi Haanpää pystyi vielä jatkamaan kisaa ylimääräisen varikkokäynninkin jälkeen ollen lopputuloksissa hienosti viides.
Kilpailun nopeimmasta kierroksesta palkittiin Suzukan tapaan Lstara, joka kuittasi tästä jälleen kolme lisäpistettä.

Kilpailun lopputulokset saatuine pisteineen ja rangaistuksineen näkyy alla

1 Niko Pajari 40
2 Kari Kekkonen 38
3 Antero Talja 36
4 lstara 37 (+3p, FL)
5 Teijo Ylitalo 32
6 Jukka Haanpää 30
7 Heikki Syrjälä 28
8 Juuso Heinonen 26
9 Keijo Kekkonen 24
10 Christian Stålhane 20 (-2p)
11 Petri Pellervo Korpela 20 (-1p)
12 Pasi Kallasaari DNF (-1p)
13 Nico Mäkelä DNF


F.A.S.T. palkitsi Racer of the Day -tittelillä kilpailun alusta loppuun saakka johtaneen ja voittoon ajaneen Niko Pajarin.
Alla Nikon mietteitä kilpailusta Q&A muodossa.

Q1:
Ajoit hienosti ensimmäiseen lähtöruutuun jättäen taaksesi erittäin kovaa tulleet Kekkosen ja Taljan. Miten ihmeessä kerta toisensa perään saat itsesi tuollaiseen lentoon?
A1:
Tykkään näistä vanhoista radoista joilla on korkeuseroja kuten Brands, Norscleife sekä Panorama. Lisäksi M6 sopii mulle hyvin mikä auttaa paljon kun on luottamus autoon kunnossa.

Q2:
Johdit kilpailua alusta loppuun saakka jättäen Kekkosen taaksesi. Tuntuiko helpolta ajaa vai jouduitko jossain välissä tekemään enemmänkin töitä voiton suhteen?
A2:
Lähdin kisaan kovalla rengasseoksella ja tipuin startissa yhden sijan huonon liikkeellelähdön takia. Painostaessani Audi kuskia (Kekkonen) teki tämä virheen ja spinnasi minkä jälkeen sain ajella rauhassa loput noin. 50 min. Varikkotaktiikatkin osui tiimin kanssa nappiin.

Q3:
Johdat tällä hetkellä sarjaa, mutta Lstara on nopeiden kierroksiensa ansiosta vain kahden pisteen päässä. Millä tavoilla aiot pitää muut takana kun kilpailu siirtyy Atlantin taakse Willow Springsiin Kaliforniaan?
A3:
Willow Spring:stä en todellakaan pidä niin paljon kuin Brands Hatchistä, mutta ainahan sitä lähdetään ajamaan tosissaan kilpaa ajamaan.

Q4:
Olet yksi ensi sunnuntaina 29.4.18 Ruotsin kaatoon lähtevistä kuljettajista. Tuossa kisassa ei tämän sarjan tapaan ajeta kisaa kuskeja vastaan, vaan pisteitä kerätään omalle maalle. Millä taktiikalla Suomi lähtee kilpailuun?
A4:
Ollaan tiimin kanssa mietitty kummilla renkailla (RM/RH) ja millä autoilla kannattaisi ajaa, mutta ei sen kummallisempaa sotasuunnitelmaa ole. Uskoisin että hajontaa tulee vähän molempien osalta.
Jokainen yrittää saada taktiikat hiottua itselleen ja omalle autolleen sopivaksi. Kisassa jokainen tukee toista ja pyritään saamaan ehjä kisa kaikille.


Sarja pitää nyt parin viikon tauon, seuraan kerran Suomi-sarjaa ajetaan sunnuntaina 6.5.
Tilanne kahden ajetun osakilpailun jälkeen on seuraava:

1 Niko Pajari 78
2 Lstara Lstara 76
3 Kari Kekkonen 72
4 Antero Talja 64
5 Jukka Haanpää 62
= Teijo Ylitalo 62
7 Heikki Syrjälä 54
8 Juuso Heinonen 50
9 Keijo Kekkonen 44
10 Christian Stålhane 42
11 Janne Rintala 40
12 Petri Pellervo Korpela 20
13 Pasi Kallasaari 18
14 Nico Mäkelä 0

Suomi-sarjan yhtenä palkintona on se, että sarjan pistetaulukon seitsemän ensimmäistä kuljettajaa pääsee mukaan F.A.S.T.:n Team Fin -joukkueeseen, jossa kamppaillaan Gr3.-luokan autoilla Ruotsin Svenska Serien top 7 kuskeja vastaan.
Näitä kilpailuja järjestetään joka kuukauden viimeinen sunnuntai, joten joukkueet saattavat muuttua joka kerta.
F.A.S.T. on järjestänyt näitä kisoja jo useamman, mutta ensimmäisen kerran joukkuetta ei valita, vaan kuljettajat antavat näyttönsä sarjan kautta.

Kilpailu lähetetään jälleen F.A.S.T.:n virallisten kisastriimien (markusVII ja TheJaapeee) kautta. Lisäksi viimeistään nyt kannattaa ottaa F.A.S.T.:n Facebook sivut seurantaan ja liittyä mukaan huipputiimiin.

https://goo.gl/zwC9yG

F.A.S.T. - Finnish Auto Simracing Team
-markusVII-