Kisaraportit
Kaikkien Aikojen RalliSarja -
Winter Wonder Rally @
Winter Wonder Rally
Järjestä:
Sijoitus
Uusimmat
Miikka Turunen
Oli kyllä niin tasainen ja jännittävä kilpailu ettei johtoaseman vaihtuminen kolmossijaan powerilla edes (paljoa) harmittanut :) Reitti oli varsin haastava ja itselle hieman vieras, mutta olin onnistunut kuluneella viikolla järjestämään sopivasti aikaa ek:oiden opetteluun ja nuotitukseen. Tältä pohjalta uskoin oman vauhdin ilman virheitä riittävän podiumitaistoon.
Valitettavasti se virheettömyys jäi tälläkin kertaa saavuttamatta. Ensin passovallella typerä spinnaus poikittain kallion ja muurin väliin jossa sai hetken vekslata edestakas. Toinen isompi tilanne tuli Foron2:lla, jossa omat nuotit olivat vaihtuneet alkuperäisiksi jonka huomasin liian myöhään. Pimeä oikea oli todellisuudessa pari pykälää kartturin lupaamaa hitaampi ja siitä mentiinkin kuskin ovi edellä nelosen vauhdista tammen ympärille. Onneksi auto lähti vielä käyntiin kimmottuaan poikittain kapealle ajokaistalle, josta sitä sai taas hetken vempata eestaas kunnes sai pyörät oikeaan suuntaan. Loput pätkästä tultiin varoen ja huolto olikin sopivasti maalin jälkeen.
Superilla en olisi paljoa kovempaa omalla nasta-passo-osaamisellani uskaltanut rallin lopussa riskeerata, varsinkin kuin pieni virhe alussa horjutti itseluottamusta. Erikssonin vauhtiin ei tosin olisi ollut mitään asiaa edes villeimmillä shakedown vedoilla.
Isot onnittelut Erikssonille ja Puhakalle hienoista suorituksista! Toivottavasti pysyn näiden ja muiden herrojen vauhdissa vielä kesäisemmillä alustoillakin, harjoittelua se ainakin vaatii. Kiitos jälleen myös järjestäjille kisasta ja mielenkiintoisesta sarjasta!
Joni Heikkinen
Iso kiitos jälleen kaikille osallistujille, ja onnittelut menestyneille!
Oma kilpailu meni jälleen aikalailla penkin alle. Tuskailu toimimattoman striimin / äänien kanssa vei vauhtia kolmelta ensimmäiseltä erikoiskokeelta, mutta neljännellä laitettiin homma pakettiin. Aitaan juuttuminen vei 50 sekunttia jonka jälkeen pamautettiin kovaa kaiteeseen ja auto ajokelvottomaan kuntoon. Powerilla oli yritystä ihan hyvin, liikaakin, ja erikoiskokeen lopussa jouduttiin peruuttelemaan.
4 Pistettä on laiha saldo kahden rallin jälkeen, mutta onneksi kausi on pitkä ja vielä on kaikki mahdollista :)
Valitettavasti striimin kanssa oli tällä kertaa ongelmia, mutta eiköhän ensi kerralla kaikki taas toimi ja ulos tulee Kaikkien Aikojen RalliStriimi, eli KARS!
Joona Karimaa
Valmistautuminen ralliin oli huono, ja lopputulos oli huono.
Jo ekalla pätkällä ihan hirveää sähläämistä ja onnistuin rikkomaan jäähdyttimen. Kakkosella Foronissa sitten paalattiin Fiesta oikein huolella. Tämän jälkeen alkoi ajo sujumaan paremmin kun oli turhat menestyspaineet karisteltu.
Power stageen koitettiin panostaa ja pohjat tulikin siihen asti. Takaa vaan tuli porukkaa vielä kovempaa mutta sentään 2p saatiin haalittua kasaan Winter Wonderlandista.
Kiitos järjestäjille, seuraavalla kerralla voisi taas harkita striimiajoakin.
ps. nyt meni kartturi vaihtoon
Onni Keronen
Edellisen kisan onnistumisesta johtuen lähdettiin itseluottamusta täynnä ralliin, tosin Palvaila kuumotteli KARS+ striimissä tuurin loppumisesta.
Lähdin rauhassa liikkeelle, Joux Verte tuli hyvällä tahdilla, muutama hiuksenhieno ajovirhe vei sekunnin tai kaksi ajasta pois.
Foronissa tuli taas sit töppäiltyä huolella, vekslaillessa autoa ympäri kului paljon aikaa.
Plan del Colle on mun yks suosikkipätkistä, se tulikin aika limitillä.
Vapauttavan huollon jälkeen tuli legendaarinen Passo Valle, osaan ajaa sen huomattavasti paremmin tuohon suuntaan, ja aikakin oli hyvä.
Myöskin Foron II on hieno erikoiskoe, peräti toisiksi nopein aika.
Päätin, että yritetään iskeä Rampasen kantaan kiinni kahdella seuraavalla, ja Passo Vallen varmistella läpi ja mahdollisesti ohittaa.
Blanaressa sain kavennettua eroa, mutta Autiovaarassa muutama virhe tiputti pois kamppailusta.
Passo Valle ajettiin vain läpi.
Mitään jossiteltavaa ei jäänyt, kiitos järjestäneelle seuralle ja järjestäjille rallista, kiitos Palvailalle huikeasta lähetyksestä, tästä on hieno jatkaa.
Tosin assu ei oo mun leipälaji, mutta näppäillään menemään :D
Kim Eriksson
Parin päivän valmistautumisella tätä varten, erityisesti keskittyen heikoimpiin osa-alueisiin kuten hankaliin erikoiskokeisiin tutustumiseen ja nuottien hiomiseen oikein sekä auton säätöjen viilaaminen jotta auto olisi vähän ketterämpi kääntyilemään ja asettamaan luisuun.
No, rallin aloitus oli aivan järjetön munaus, olin lukenut tiekirjaa väärin ja koko ennakkoajan ollut olettamuksessa että sieltä tulee Snow Joux Plane II. Korjasin sille pari nuottia, ja muilta oppisin että ne peliin tallennettuna ei välttämättä ole oikein eri sääolosuhteissa, tallensin ne ns. BTB muotoon eli .ini tiedostoksi ja latasin joka pätkän alussa sitten sen nuotin siitä tiedostosta varmistaakseni että on nuottivihko kartturilla. Ongelma tuli sitten siitä että en tajunnut väärää pätkää kuin vasta joux planen nuottien lataamisen jälkeen, ja mulla ei ollut mitään tapaa palauttaa alkuperäisiä nuotteja takaisin ilman pätkältä poistumista, eli rallin keskeytystä. Ajoin sitten noin kilometrin väärän pätkän nuoteilla, kunnes totesin että nyt saa riittää ennenkun kuuntelen niitä ja ajan ulos, ja poistin koko nuotit käytöstä siltä pätkältä. Neulansilmät sitten meni ihan varmalla vanhalla rutiinilla, mutta nopeat mutkat joutu varomaan älyttömästi kun ei ollut mitään käsitystä miten tiukka sieltä tulee.
Sitten oltiinkin heti jo alakynnessä, mutta foronilla olin itsevarma ja suhteellisen hyvin se tulikin sitten. Sen jälkeen sitten ralli läpi omalla vauhdilla, katselin aina pätkätulokset ja ei se kyllä hyvältä näyttänyt kesken rallin, mutta tiesin että lopussa oli sijoituksia vielä tehtävänä. Ongelmia ei tainnut olla, kuin foroni toiseen suuntaan ja aika alussa oikee 2 nuotti meni ohi ja aika kovaa luisui radalta ulos, mutta onneksi lukkojarrulla onnistuttiin välttämään osumat puihin tai mihinkään muuhunkaan. Siinä meni ainakin se 5 sekunttia hukkaan, mikä pätkän lopussa jäi pohjista eroa. Muuten ralli olikin sitten taistelua varovaisuuden ja puskemisen välillä luottaen siihen mitä testeissä on osannut.
Ennen rallia oli tietenkin tähtäimet voitossa ja passo vallen tietäen myös powerstagelle hyvä luotto, mutta ei sitä osannut mitenkään olettaa kun oli niin iso kysymysmerkki miten oma vauhti vertaantuu muihin. Ja eihän se helppo ollut todellakaan, mutta keskittymällä omaan suoritukseen pätkillä eikä puskemiseen siinä onnistuttiin maalissa. Hienot fiilikset oli kun katsoi powerstagen tuloksia maalissa, se tuli kyllä paljon paremmin kuin mitä testien perusteella osasi toivoa ja kuten sanoin tavoitteet oli voitossa mutta tiesin realiteetit että aika heppoisella RBR kokemuksella lähden voittoa jahtaamaan verrattuna konkareihin joita näissä piireissä usein näkee.
Kiitokset Järjestäjille rallista, harmi striimin puolesta että sitä jouduttiin aikaistamaan, olisin ollut halukas kyllä alkuperäisenä päivämääränä striimaamaan, siitä en tiedä miten hyvin sellaisen paineen alla olisi oma ralli sitten mennyt.. no se ehkä nähdään ensi kerralla pystynkö jatkamaan voittoputkea striimilähetyksessä :D
Atte Sipilä
Ensimmäisen rallin farssin jälkeen tähän lähdin hakemaan vain perusvarmaa suoritusta.
Ekasta neljästä pätkästä ei nyt oikein oo mitään sanottavaa, perusvarmaa hidasta pumppailua, sitten tuli Foron Snow kakkonen, kerran nosteltiin. Blanaressa kipattiin ensimmäisen kerran ja Autiovaara kakkosessa kasetti suli ihan täysin, ensimmäiseen kolmeen kilometriin kolme kaatoa, joista kahessa täyty sitte pyytää liinamiehet auttamaan. Power Stage menikin sitten perinteiseen yliyrittämiseen, parin kilometrin jälkeen kaiteeseen keula edellä ja Fiestan moottori päätti ettei enää liikuta. Paljon paremmin silti kulki kuin ekassa rallissa. Josko kolmannessa pääsis jo pisteitä havittelemaan...
Järjestäjille kiitokset jälleen hyvästä ja haastavasta rallista!
Mika Pynttäri
Ralli aloiteltiin suht varmalla, ehkä vähän liiankin varmalla ajolla ja EK tuli läpi ihan ok. Karma kuitenkin iski heti seuraavalla, kun auto rullasi vapaalla varaslähdön. Koska en sitä heti tajunnut, niin lähtösakon päälle tuli sekunteja ihmetellessä miksei kartturi laske. Starttia lukuunottamatta ek:t 2-6 ajettiin ilman suurempia törttöilyjä, mitä nyt muutamat 360 noscopet tehtiin käsijarrulla neulansilmissä. Uskallusta ja painavampaa kaasujalkaa olisi kaivattu.
Seuraavaksi edessä rallin helpoin ja tutuin EK... tämän piti olla bravuuri ja mahdollisuus hätyytellä pohjia. Tai sitten ei. Kolme kertaa aurattiin penkkoja niin huolella, että nokka näytti aina menosuuntaan. Tiltti iski ja auto vielä penkan kautta katolleen. Tässä vaiheessa hatutti aika tunteella. EK 8:n alkupäässä auto bonuksena poikittain ja aikaa veivaamiseen meni sen verran, että loppupätkä ajeltiin lähinnä terveisiä.
Nuottien ajoitus oli vähän myöhässä, varsinkin Foron pätkillä tiukat mutkat hyppivät silmille.
Ville Mäkinen
Heti startista kova atakki päälle! Mutta eipäs se kestäny penkkojen välissä.
Lumi pöllyten päästelin liian kovalla yrityksellä melkee kaikki pätkät ja oli tuuriakin matkassa.. Pian del Collella
osu aikas kovaa pahamaineiseen metallikaiteeseen ja olin jo varma että peli on pelattu, mutta tuurilla matka jatkui!
Power stage Passo Valle oli vähän pettymys kun olin suunnitellut hyökkäyksen että sen raapasen slickseillä
pirun kovaa mutta edeltävässä huollossa ei renkaan vaihtoon ollut mahdollisuutta,
mutta sama kaikille ja hauskaa oli!
Iso kiitos järjestäjille että jaksaa värkätä hienoja ralleja!!
Joni Onnela
Rallin reitti oli haastava ja vaikka tällä kertaa valmistautuminen oli erittäin onnistunut, niin silti havaittavissa oli hieman ylimääräistä puristusta. Pistetili saatiin auki onneksi jo ensimmäisessä rallissa, niin nyt olikin tarkoitus lähteä jo hyökkäämään parempien sijoitusten toivossa. Aivan max attackia ei kuitenkaan saatu puristettua ulos ja monessa paikassa tulikin varmisteltua hieman liikaa. Ensimmäisillä kolmella pätkällä hieman liian varovaisesta sisään tulosta seurauksena oli spinnaus, muuten isommilta haavereilta selvittiin. Blanareniille vasta alkoi löytyä rytmi ja siellä päästiinkin jo lähelle omaa normaalia vauhtia.