Säännöt Vauhdin Festivaali 6h Imola

Kilpailun järjestää

Yhteistyössä Vauhdin Festivaali sekä Finnish Sim Racing Association ry.

 

Yleistä

  • Ajankohta: 28.3.2020 kello 9.00 - 18:00
  • Rata: Autodromo Enzo e Dino Ferrari - Imola
  • Autoluokka: GTE - Ferrari 488 GTE, Ford GT - 2017, BMW M8 GTE tai Porsche 911 RSR
  • Säädöt: Fixed - Baseline
  • Kilpailussa on käytössä 10 fast repairia. Eli jos auton kolaroi, saa varikolta “uuden auton” varikkokäynnin yhteydessä.
  • Tiimikilpailu: Kilpailu ajetaan 2 hengen tiimeissä, yksin ei voi osallistua. Kummankin tiimin kuljettajan täytyy ajaa vähintään 100 minuuttia.
  • Osallistumismaksu: 60 euroa / tiimi

 

Kilpailupäivän aikataulu

Vapaat harjoitukset: 09.00 - 11.30

Aika-ajo: 11.30 - 12.00

Kilpailu: 12.00 - 18:00

Aika-ajo ajetaan avoimena sessiona, eli kaikki autot ovat yhtä aikaa radalla.

 

Pelin sisäinen ajankohta/sää

Sessioissa on muuttuva vuorokaudenaika ja dynaaminen rata. Vuorokaudenajan muuttumisnopeus on 1X.

Simulaation sisäinen päivämäärä kilpailussa on 15.5.2020. Harjoitussession alussa simulaation kellonaika on 12:30, aika-ajon alussa 15:00 ja kilpailun alussa 15:30.

Sessioihin asetettu sään lähtöarvo on partly cloudy, temperature 65°F, wind N 2MPH, RH 55%. Huomatkaa, että muuttuvasta vuorokaudenajasta johtuen todellinen sää sessiossa on hieman erilainen ja muuttuu kilpailun aikana.

Aika-ajon alussa radan kumimäärä on 30%, irtolika puhdistettu. Radan kunto siirtyy aika-ajosta kilpailuun.

Huom! Aurinko laskee kilpailun aikana, ja kilpailun loppu ajetaan pimeässä.

 

Varikkopysähdykset

Jokaisen varikkopysähdyksen aikana, myös mahdollisia rangaistuksia kärsiessä, tiimien täytyy vaihtaa autoon kaikki 4 rengasta.

 

Kilpailuluokat

  • Yleiskilpailu - Kaikki kuljettajat ja tiimit
  • Semipro - Alle 19 vuotiaat kuljettajat
  • Pro - 19-35 vuotiaat kuljettajat
  • Masters - 36-49 vuotiaat kuljettajat
  • Golden Masters - Yli 50 vuotiaat kuljettajat

Jokainen kilpailuun osallistuva tiimi kilpailee yleiskilpailussa. Lisäksi kilpaillaan ikäluokittain siten, että parhaiten sijoittuva alle 18 vuotias kuljettaja voittaa Semipro -luokan, parhaiten sijoittuva 19-35 vuotais kuljettaja voittaa Pro -luokan ja niin edelleen. Eri ikäluokissa ajavat kuljettajat voivat ajaa samassa tiimissä, eli esimerkiksi alle 18 vuotias ja yli 50 vuotias kilpailija voi ajaa samassa tiimissä.

 

Tiimit

Kilpailu ajetaan 2 hengen tiimeissä. Tiimien nimien täytyy olla asiallisia ja Suomen lakien mukaisia, järjestäjällä on oikeus evätä asiattomalla tiimin nimellä ilmoittautuneen tiimin osallistuminen.

Kilpailuun otetaan mukaan maksimissaan 40 tiimiä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kummankin tiimin kuljettajan täytyy ajaa kilpailussa vähintään 100 minuutin ajan, jotta suoritus hyväsytään. 

Jos tiimin molemmat kuljettajat ajaa samalla simulaattorilla, täytyy kuljettajien todistaa kuskienvaihdot kuva -tai videomateriaalilla, jotka voi lähettää whatsappissa numeroon 0409656306.

 

Ilmoittautuminen

Kuljettajilla täytyy olla aikaisempaa kokemusta joko FiSRA:n kilpailuista, Trellet.net:in kilpailuista, perinteisestä tammikuun 24h kilpailusta tai vastaavista sarjoista/kilpailuista. Rajoitus ei koske AKK:n ralli -tai ratalisenssin omaavia kilpailijoita.

Kilpailuun ilmoittaudutaan tämän lomakkeen kautta: https://forms.gle/prmVBjFDkVz6WLv86

Myös ulkomaalaiset parit ovat sallittuja suomalaiselle kuljettajalle, mutta järjestäjä EI toimita palkintoja ulkomaalaisille. Eli jokaisessa tiimissä täytyy olla vähintään 1 suomalainen kuljettaja, ja ulkomaalaisen kuljettajan täytyy olla tietoinen kilpailun säännöistä.

Ilmoittautumisen takaraja on 26.3.2020 kello 23.59.

 

Kuljettajien tiedot

Toivomme, että kuljettajat täyttävät alla olevan lomakkeen. Lomakkeen avulla pyrimme saamaan selostajille mahdollisimman paljon infoa kuljettajista lähetystä varten.

https://forms.gle/V4NVAmDUcNuvsevR8

 

Osallistumismaksu

Kilpailun osallistumismaksu on 60 euroa per tiimi. Osallistumismaksu suositellaan maksamaan heti ilmoittautumisen jälkeen.

FI47 4108 0011 0710 19

Vauhdin Festivaali Oy

Viestikenttään tiimin nimi. Maksaa voi myös molemmat kuljettajat erikseen, tällöinkin viestikenttään tiimin nimi.

 

Autojen maalaukset

Autojen maalaukset otetaan lähetykseen trading paints -ohjelman avulla. Eli jos haluat oman maalauksen lähetykseen näkyviin, lataa haluamasi maali tiimillesi trading paints palveluun https://www.tradingpaints.com/

 

Maalausten täytyy olla asiallisia sekä Suomen lakien mukaiset.

 

Harjoitukset

Kilpailua varten järjestetään päivittäin harjoitukset kaikille kilpailusta kiinnostuneille kuljettajille. Arkisin kello 18-21, viikonloppuisin 15-21. Harjoitusten jälkeen ajetaan lyhyt aika-ajo ja kilpailu. Salasana harjoituksiin: VF2020

Harjoitukset, kuten myös itse kilpailu, löytyvät iracingin sivustolla “Hosted” -valikon alta.

 

Lähetys

Kilpailusta tarjotaan suora lähetys suomeksi selostettuna twitch.tv/simracingfi -osoitteessa. Lisäksi teemme parhaamme saadaksemme kilpailun valtakunnalliseen levitykseen tv-kanavien kautta.

 

Kilpailusta keskustelu ja tiedotus

Kilpailusta voi käydä vapaata keskustelua FiSRA:n discord palvelimella "vauhdin-festivaali-6h-imola" -kanavalla. Samalla kanavalla julkaistaan myös järjestäjien tiedotukset, tiedotukset löytyy kanavan kiinnitetyistä viesteistä.

FiSRA:n discrod palvelin: https://discord.gg/BjFVvjz

Palkinnot

1. Pokaali + 2x12 kk iRacing 
2. Pokaali + 2x6 kk iRacing
3. Pokaali + 2x3 kk iRacing 
4. Pokaali
5. Pokaali

Vähiten inccejä - Motorsport Kuopio, miniGP 7:lle henkilölle (karting)*

Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan SimuCube Sport (arvo 1460€)**

 

Ikäryhmäluokat: Semipro, Pro, Masters ja Golden Masters palkitaan pokaalein seuraavasti:

1-5 kilpailijaa - paras
5 - 9 kilpailijaa - kaksi parasta 
Yli 10 kilpailijaa - kolme parasta


Palkinnot jaetaan virusepidemian jälkeen pidettävässä tilaisuudessa, josta tiedotetaan tilanteen niin salliessa.

* Vähiten inccejä -palkinnon saadakseen täytyy tiimin ajaa vähintään 95% kilpailun voittajan kierrosmäärästä.

** Osallistuakseen arvontaan täytyy kuljettajan tiimin ajaa vähintään 75% kilpailun voittajan kierrosmäärästä.

 

Yhteystiedot

Jos kilpailusta ilmenee kysyttävää, ota yhteyttä:

[email protected]

[email protected]

 

 

 

Ajosäännöt

 

Yleisperiaate

Kuljettajan on ajettava autoa harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kuljettajan kanssa. Blokkaaminen on kiellettyä, ja rinnakkain ajaessa tulee jättää aina riittävästi tilaa toiselle kuljettajalle.

 

Kilpailun lähtö

Kilpailussa käytetään rullaavaa lähtöä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle kilpailijat seuraavat sitä parijonossa varovaisuutta noudattaen. Simulaattori näyttää, kummassa jonossa ja minkä auton perässä kunkin kilpailijan tulee ajaa. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä tarpeeton mutkittelu on kielletty. Paalupaikalta lähtevän kuljettajan on säilytettävä sama nopeus kuin turva-autolla. Toisena lähtevä kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä. Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan lähtiessä kiihdyttämään, mutta kuitenkin viimeistään vihreällä lipulla. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin, kun turva-auto alkaa kaartamaan kohti varikkoa. Ennen lähtöä on säilytettävä tasainen nopeus ja väli edellä ajavaan autoon.

Kilpailun pituus on 6 tuntia, joten ensimmäinen mutka tai kierros ei vielä ratkaise mitään. Tärkeintä on päästä ensimmäiseltä kierrokselta ehjänä läpi. Välttäkää erityisesti kolme rinnan -tilanteita ja muita tarpeettomia riskejä. Huomatkaa, että autoja on paljon, joten haitariliikkeen takia varsinkin peräpäässä voi joutua jarruttamaan huomattavasti aikaisemmin kuin yksin ajaessa.

 

Ratarajat

Ratarajojen käyttöä ei erityisesti valvota. Huomatkaa kuitenkin, että aika-ajossa hyväksytään vain kierrokset, joilla ei ole ajettu radan ulkopuolelle (otettu off-trackiä). Liiallisesta oikomisesta ja esimerkiksi shikaanin suoraksi ajamisesta simulaattori antaa automaattisesti slowdown-rangaistuksen, joka pitää aina kärsiä.

 

Ohitustilanteet

Kuljettaja, joka joutuu ohitustilanteeseen, ei saa estää ohiajavaa kuljettajaa. Estämisellä tarkoitetaan liikettä, jossa kuljettaja vaihtaa ajolinjaansa siten, että toisen auton on hidastettava vauhtiaan kolarin välttääkseen tai muuten tehtävä kohtuuttomia väistötoimia. Ohittava kuljettaja ei saa ohituksen loppuvaiheessa leikata ohitettavan eteen niin, että tämän ajo estyy tai syntyy vaaratilanne.

Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain.

Kuljettaja saa käyttää suoralla koko radan leveyttä puolustaakseen asemaansa, kuitenkin niin että ajolinjan vaihto rajoittuu vain yhteen liikkeeseen, ja silloin kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain toistensa kanssa. Ajolinjalle palatessaan kuljettajan on jätettävä vähintään auton levyinen tila ajolinjalle lähestyttäessä mutkaa tai jarrutuspaikkaa.

Ohitustilanteessa, jossa ohitusta yrittävä kuljettaja hyötyy selvästi radan ulkopuolella käymisestä, tulee kuljettajan lopettaa ohitusyritys. Tuomaristo voi käskeä ohittanutta kuljettajaa päästämään ohitetun kuljettajan takaisin edelleen, jos hän hyötyi selvästi radan ulkopuolella käymisestä.

 

Kierroksella ohittaminen

Kuljettajan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kuljettajalle siten, ettei kierroksella ohittava kuljettaja menetä kohtuuttoman paljon aikaa. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua ennen kaikkea turvallisesti. Kierroksella ohittavan tulee käyttää malttia ja tarvittaessa viivästyttää ohitusta, kunnes sen voi suorittaa turvallisesti.

Kuljettajaa, joka tarpeettomasti estelee kierroksella ohittavan kuljettajan ohitusyrityksiä, voidaan tarvittaessa rangaista. Kierroksella ohitettava kuljettaja ei missään nimessä saa hidastaa yllättäen vauhtiaan ajolinjalla, jos ohittava kuljettaja on välittömästi hänen perässään.

Aika-ajossa on varikolta ulos ajavan tai lämmittelykierroksella olevan kuljettajan annettava tietä nopealla kierroksella olevalle kuljettajalle.

 

Ajo ratavarikolla

Kuljettajan, joka aikoo mennä ratavarikolle, tulee hyvissä ajoin ryhmittyä lähtösuoralla radan oikeaan reunaan. Jos ajatte varikolle peräkkäin toisen kuljettajan kanssa, olkaa erittäin tarkkana jarruttaessanne varikkonopeuteen, ettei tapahdu peräänajoja. Simulaattori valvoo automaattisesti varikon nopeusrajoitusta ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia.

Varikon sisään- ja ulostuloa merkitseviä valkoisia viivoja ei saa ylittää. Simulaattori valvoo näiden viivojen ylityksiä automaattisesti ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia. Varikolta ulos tulevan kuljettajan vastuulla on liittyä takaisin radalle turvallisesti ja varmistua siitä, ettei käännä äkillisesti takaa kilpailuvauhtia saapuvan kuljettajan eteen.

 

Radalle paluu ja pysähtyminen kilpailun aikana radalla

Jos kuljettaja syystä tai toisesta ajautuu radalta ulos tai pysähtyy radalle kilpailun aikana, hän on väistämisvelvollinen rataa pitkin ajaville kuljettajille. Kilpailijan on tarkkailtava ympäristöään ja liityttävä takaisin ajolinjalle siten, ettei se ei aiheuta vaaraa muille kuljettajille.

Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja hinattava auto varikolle esc-näppäimellä.

 

Protestikäytäntö

Kilpailussa on käytössä tuomarit, jotka tarkkailevat kilpailua livenä. Kilpailijat voivat tehdä tarvittaessa tuomaristolle suullisen protestin, jos havaitsevat muiden kilpailijoiden syyllistyneen sääntörikkeisiin. Protestista tulisi ilmetä, keitä kilpailijoita tilanne koskee ja millä kierroksella ja missä kohdassa rataa se tapahtui. Tuomaristo tutkii tilanteen ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia.

 

Seuraamukset ajotaparikkeistä

Tuomaristo voi määrätä sääntöjen vastaisesta ajosta seuraamuksia kilpailun aikana tai sen jälkeen. Seuraamuksia ovat:

Varoitus: Varoitus koskee varoituksen saaneen kilpailijan koko autokuntaa ja se on voimassa koko kilpailutapahtuman ajan. Toisesta varoituksesta seuraa automaattisesti vähintään stop & go -rangaistus. Voimassa oleva varoitus johtaa seuraavan rangaistuksen koventamiseen.

Stop & go: Kilpailijan on tultava kolmen kierroksen kuluessa varikolle ja pysähdyttävä ruutuunsa. Heti pysähtymisen jälkeen voi jatkaa matkaa.

Stop & hold (X sekuntia): Kilpailijan on tultava kolmen kierroksen kuluessa varikolle ja pysähdyttävä ruutuunsa tietyksi ajaksi. Aika on tuomariston harkinnan mukainen ja voi olla esimerkiksi 10 sekuntia, 30 sekuntia tai enemmänkin. Simulaattori valvoo automaattisesti rangaistuksen täyttymistä.

DQ: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi hylätä tiimin kilpailusta. Huomatkaa, että simulaattori hylkää kilpailijan automaattisesti, jos hän ei käy kärsimässä stop & go - tai stop & hold -rangaistusta kolmen kierroksen kuluessa.

Stop & go - ja stop & hold -rangaistukset langetetaan rikkeeseen syyllistyneen kilpailijan tiimille sen jälkeen, kun he seuraavan kerran käyvät varikolla. Näin talli ei voi kärsiä rangaistusta normaalin varikkokäynnin yhteydessä, jolloin rangaistus ei aiheuttaisi yhtä suurta aikamenetystä kuin normaalisti. Mikäli kilpailua on rangaistuksen hetkellä jäljellä niin vähän, että autokunnan ei todennäköisesti tarvitse enää tehdä normaalia varikkokäyntiä, langetetaan rangaistus heti.

 

Toiminta poikkeustilanteissa

Laajamittaisten teknisten ongelmien sattuessa tuomaristo päättää jatkotoimenpiteistä. Kilpailua pyritään ensisijaisesti jatkamaan siitä tilanteesta, missä oltiin ennen ongelmien ilmaantumista. Tarvittaessa kilpailu voidaan aloittaa alusta uudella aika-ajolla tai julistaa päättyneeksi ennen täyttä aikaa.